Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Samma gamla hjulspår? Ja det är klart, vi är på rätt väg. Samma men mer som jag skrev tidigare. Samma politik men kraftfullare. Det som behöver förnyas inom svensk drogpolitik är kraftfullare insatser, strängare straff och noggrannare gränskontroller. Idag är vårt lands gränser i praktiken vidöppna, både för människor och varor. Det kan nog inte ens knarkare tycka är bra?
Verkar som du inte förstår enkla uttryck heller, köra i samma gamla hjulspår.
Är en liknelse med att man gör fel om och om igen.
Om det är på rätt väg för dig, så har du inte folkhälsan i första rummet.
Den saken är väldigt uppenbar då.
Vi har ett helt pärlpand av olika kraftfulla politik/straf/åtgärder i världen, samtliga har gemensamt att droger fortsätter vara ett problem.
Medan de som lättar på lagarna och kopplar bort polis och kopplar in sjukvården.
Ser en hel omvänd tränd, där man ser mindre hälsoproblem kring droger.
Dessa ska vi följa om vi har folkhälsan som intresse, det har inte du som vi alla vet.
Vi är med i EU, att varor går över gränsen är helt normalt.
Och vi är med i Schengen.
Det är helt normalt att folk och varor rör sig över gränsen.
Men som du verkar glömma varje gång du tar upp denna, är att vi har extra ID-kontroll nu, vilket betyder att du inte kommer in i Sverige med fel handlingar eller är utan.
Sen igen svarade du inte på vart vi ska hitta personalen och ekonomin för stänga gränsen.
En kostnad som kommer bli högre än dagens statsbudget.
Har du inte svar till oss, så vet vi att det är bara en fantasi ifrån dig.
Vilket i och för sig jag redan vet, då jag vet det finns inte dessa pengar överhuvudtaget och inte ens nära.
Och då har vi inte ens kommit till våra 450000km2, som kräver MINST lika mycket pengar till för ha hyvfad bevakning på.
Men klarar man inte av att hålla droger borta ifrån fängelse på 0,2km2 med 450 anställda, så inbilla sig någon kommer klara av 450000km2 blir ett patetiskt påstående.