2016-04-28, 12:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Knarka på gott folk för det kostar inte så mycket för samhället? Vilken inställning.
Min inställning är att vi ska skydda människorna.

Nej, tvärt om. Knarkare kostar samhället stora pengar. Brott, fysiska skador på dem själva och andra, sjukvård, rehabilitering, polisinsatser... O.s.v.

Jag vill inte avfärda det mörka knarkets stackars offer som "avrundningsfel".

Usch vilka åsikter, vilken inställning ni stackars knarkare har!
Nej, det är tur att vi i Sverige har en restriktiv drogpolitik.
Det är ju en direkt lögn av dig, IGEN
Sen räcker dessa ~25miljarder vi spolar ned i toan på knarkkriget, till en sjuhelvetes massa vård.
Plus en massa skatteintäkter på detta.

De som brukar droger har oftast helt normala liv, jobb/skola, fritid osv...
Och belastar inte sjukvården överhuvudtaget.
Och några brott brukar denna kategori aldrig göra(och dessa gäller inte här, odla/köpa/konsumera).
Så ditt påstående är helt felaktigt som vanligt, kan sorteras under lögn.
Enda som kostar en massa är att polisen utför själva "hälsovård", men idag så har polisen riktat sin uppmärksamhet ifrån droger.
Och det är mycket bra för Sverige.

Hur är det tur för Sverige att vi har en politik som dödar en massa?
Var det inte för folkhälsan vi har den restriktiva politiken?
Varför följer vi då inte Portugals och Tjeckiens exempel, som ser med sin avklassificering på alla droger.
Gett ett otroligt genomslag för hälsan där.
Dock har vi redan konstaterat att du inte vill ha droger olagliga för hälsans skull.
Antar du har nån pervers önskan att styra andra människor till göra det du vill.
Vart fick du dig denna hybrisen ifrån?
Kanske gudskomplex?
Citera
2016-04-28, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbet-Palme
Självklart ska droger vara illegala
Varför är det självklart?
Dagens narkotikapolitik skördar liv.
Tycker det är en horribel inställning, att det ska vara självklart att människor dör.
Citera
2016-04-28, 12:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Intressant artikel relaterad till ämnet:

http://touch.metro.se/nyheter/cannabis-anvands-som-medicin-kan-bli-livsfarligt/EVHpdA!atT3HL9igZBG2/

Inte underlig att dylik medicin ska vara receptbelagd och ska skrivas ut av läkare.
Inte tas på eget bevåg och ofta av drogberoende som låtsas motivera sitt knarkande med påstådda, påhittade medicinska skäl.

Nej, tacka vet jag vår svenska restriktiva drogpolitik.
Den räddar liv!
Sen när epilepsi en påhittad sjukdom?
Tror du inte föräldrarna inte kan se sitt barn få ett anfall?
Och antagligen även fått en diagnos.
Och förjävla roligt att du tar upp denna artikel, då den inte handlar THC utan CBD.
CBD som inte ens är narkotikaklassat.
Älskar när du försöker, och sen bara skjuter dig i foten.
Kanske du ska läsa vad som står nästa gång, så slipper det bli så tokigt för dig

Om nu vår politik räddar liv, varför ligger vi två i dödstal av droger i EU?
Och Portugal och Tjeckien som avkriminaliserat konsumtion, har precis omvända siffror.
Som sjunker kraftigt och tillhör de lägsta i EU.
Finns inget stöd för dina påståenden.

Sen ser jag du undviker svara, utan bara dumpar samma text om och om igen.
Vi förstår du inte kan gå in i en diskussion, då alla dina teser är bevisat felaktiga.
Det du gör är samma sak som du brukar göra, och det är pipa iväg ifrån en diskussion.
Sen att du fortfarande postar inlägg spelar ingen roll, då du bara skriver samma sak om och om igen.
Som en repig skiva, du är överbevisad på det du presenterat.
Det är dax för dig att ta berätta för oss varför vi ska ha en politik som dödar.
Nu när vi har bevis i både Portugal, Holland och Tjeckien att liberala lagar räddar liv.
Citera
2016-04-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbet-Palme
Självklart ska droger vara illegala

och du grundar denna fantastiskt och innehållsrikt detaljerade analys på exakt vad?
Citera
2016-04-29, 02:54
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
och du grundar denna fantastiskt och innehållsrikt detaljerade analys på exakt vad?
Om jag får gissa, så grundas det på okunskap, moralism, eller en inneboende illvilja gentemot andra människors välvilja. Vilka fler alternativ finns? Vetenskap och fakta är till fördel för oss som vill legalisera så där har dom noll att hämta. Okunskap jag kan förstå, men man tycker ju att folk kanske borde sätta sig in i ämnet innan man uttalar sig, och då man gör det, så kan man inte ignorera den fakta som finns, och är man objektiv nog så kommer man till insikten att legaliseringen är den rätta vägen att gå.

Inget att hänga sig över dock, vi vet alla vad som väntar inom några år. Nu när Kanada har gått ut med att man till nästa år legaliserar så är vi inte långt ifrån att omkringliggande länder legaliserar. Såsom Danmark, England, och Tjeckien kanske. Ge det några år till så är vi där.

Ont: Läste något inlägg i tråden om att hemsidan Drugnews inte skulle vara en tillförlitlig sida? Eller? Kanske var en annan tråd, men jag hittade i alla fall en intressant artikel där som kan vara utav intresse för tråden.

Sverige växlar narkotika-strategi

http://drugnews.nu/2016/04/19/sverige-vaxlar-narkotikastrategi/
Citat:
NEW YORK Toppmötet om världens narkotikaproblem inleddes i tisdags i FN:s generalförsamling. Sverige har bytt ut nolltolerans och betonar nu mer hälsa och prevention. ”Vi har målats in i ett hörn och utpekats som extremist och vill ur det hörnet”, säger folkhälsominister Gabriel Wikström (S), som även strukit ordet ”restriktiv
Citat:
– Vi har tidigare målats in i ett hörn, och låtit oss göra det, och varit lätta att peka ut som en extremist. Och sätta likhetstecken mellan oss och andra länder som vi inte vill eller brukar förknippas med, som har en extremt restriktiv syn på droger och människor som är i bruk eller missbruk, säger ministern.
Citat:
Vad gäller USA, som länge drivit hård kontrollpolitik välkomnar Gabriel Wikström president Obamas svängning mot mer folkhälsa, behov av vård och behandling och upprörd över att många, särskilt minoriteter, fängslats för mindre narkotikabrott.
Jag vet inte jag, men han börjar att låta mer vettig. Hoppas att han menar det han säger.
Citera
2016-04-29, 03:09
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tror inte vi kommer betala för feta, rökning kommer försvinna inom tio år, sjukvård blir egna försäkringar etc. Vi går mot ett mer egoistiskt samhälle där allt fler blir mindre benägna betala för andra, som du anger USA blir mer liberala men samtidigt betalar inte samhället för dessa som vi gör i Sverige idag. Det är en indikation på att även vi kommer gå mot det hållet, kanske tillåts marijuana här, samtidigt monteras trygghets systemet ner och därmed möjligheter till hjälp
Finns saker på indikerar på att vi är på väg mot ett mera kapitalistisk och själviskt samhälle, ja. Finns även saker som pekar mot det motsatta. Tiden får utvisa hur vårat framtida samhälle blir.

Citat:
det som återstår då för samhället är att låsa in personer, precis som i USA, sen längre och längre straff, till sist tröttnar samhället på att man får bara sita med service och då kommer arbetsvillkoren.
Men vi börjar ju se en omsvängning i Usa sedan ett par år tillbaka, det kan du väl knappt ha missat. Och internationellt. Och även inom kort i Sverige. Jag ser ingen relevans med inlägget ovan och utvecklingen som har skett dom senaste åren.
Citera
2016-04-29, 03:35
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Så länge avkriminaliseringen enbart gäller cannabis så ser jag inga problem. Däremot anser jag att man ska skärpa straffen för i princip alla övriga droger. Detta gäller även steroider.
Jag hade hållit med dig för ett par år sedan, men kan tyvärr inte göra det idag med den fakta jag har fått till mig. Jag vet vad du menar med att Cannabis bör vara okej men inte dom andra drogerna. Cannabis är mindre farlig och mindre skadlig än alkoholen. Framför allt så är alkoholen en livsfarlig drog medans cannabisen aldrig har skördat någons liv. Så visst borde det vara lagligt eller avkriminaliserat.

Men idag så tycker jag att alla droger borde vara avkriminaliserade just för att statistiken säger annat. Länder där folk inte vågar fråga om hjälp eftersom att polisen då blir inkallade har högre dödligheten än dom som har avkriminaliserat. Och det är väldigt lätt att förstå, om man vågar att sätta sig in i en narkomans liv och situation.

Om jag, utav olika anledningar blir en alkoholist eller en missbrukare utav heroin så skulle inte jag heller be om hjälp utav människor som stigmatiserar och bestraffar mig. Som ser ner på mig och hånar mig. Ingen vill ha hjälp utav sådana människor, då biter man hellre ihop och försöker att lösa sina problem själv. Vill vi att folk ska känna så och till slut dör eller vill vi att folk ska våga sträcka ut sina händer och be om hjälp? Vem som helst kan bli en alkis eller heroinist, om omständigheterna är dom rätta. Om min bror eller vän blir så deprimerad att denne inte ser någon annan lösning än att ta till med flaskan eller sprutan, så vill inte jag att denna stackare ska råka än värre ut. Idag så straffar vi redan hårt utsatta människor. För vad? Varför gör vi detta mot redan utsatta människor?

Siffrorna talar sitt tydliga språk, vår politik dödar, än mer än liberala länder. Då måste man fråga sig själv, varför?

Citat:
Sedan ett litet tillägg. Skrota alla benzo-tabletter och liknande som finns i "vården". Dessa preparat är katastrofala i ett modernt samhälle. Livstid för försäljning av benzo rakt av.

Mvh
Håller med dig till fullo. Har sett med egna ögon hur pass många fler liv dessa tabletter har förstört, än alla andra droger tillsammans.
Citera
2016-04-29, 08:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vadå överdrifter, du jämför ju med Nordkorea och deras "stängda" gränser.
Visste du inte om att de minera upp sina gränser?
Sen är jag rätt säker i mitt "tyckande", i att den Svenska befolkningen inte vill ha minerade gränser.
Jag är säkert på att de absolut inte vill ha detta.
Men det ska väl vara du som vill ha minerade gränser.
Och fjällen skulle vi inte behöva bevaka, så mycket var det för stängda gränser.
Undra hur en smugglare tänker, nä fjällen ska jag undvika då ingen är där

Att komma dragande med minerade gränser bara för att jag nämner gränsbevakning är verkligen att överdriva.
Jag nämnde några länder, bl.a. Nordkorea som ex. på att det går att bevaka sina gränser. Sedan så innebär detta självklart inte att vi behöver ta efter dem i allt.

Det är givetvis fullt möjligt att vid gränserna stoppa både invällande "flyktingar", vapen, knark och annat. Om man vill.

Vad vi behöver är ingen ny drogpolitik. Vad som behövs är att förstärka den som vi redan har.
Citera
2016-04-29, 12:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Att komma dragande med minerade gränser bara för att jag nämner gränsbevakning är verkligen att överdriva.
Jag nämnde några länder, bl.a. Nordkorea som ex. på att det går att bevaka sina gränser. Sedan så innebär detta självklart inte att vi behöver ta efter dem i allt.

Det är givetvis fullt möjligt att vid gränserna stoppa både invällande "flyktingar", vapen, knark och annat. Om man vill.

Vad vi behöver är ingen ny drogpolitik. Vad som behövs är att förstärka den som vi redan har.
Det var du som tog upp Nordkorea, så den kommer du aldrig undan minor.
Du måste vara en sorglig typ som tycker minor är bra, för det är så de har "stängt" sin gräns.
Och Nordkorea är ett bra exempel på liberal politik på droger, du ett dubbelskott i foten för dig

Det krävs en personalstyrka på MINST 250000 personer, för ens komma nära att ha total kontroll på gränsen.
Detta låter som en perfekt grogrund till korruption, då det är nog svårt att tacka nej till par millar i näven för att titta åt andra hållet.
Och vem ska betala detta?
Vi har ju inte ens pengar till det nödvändiga, så vart ska du hosta upp dessa 80~miljarder i lön.
Sen ska samtliga ha utbildning i nivå av en polis.
Och utrustning, gissa på att vi kommer upp i par biljoner till slut.
Sen leker kan vi leka med tanken att alla droger utifrån blir stoppade.
Så har du det lilla problemet med att cannabis kommer flöda lika fritt som nu, då vi är självförsörjande på cannabis.
Hur ska du lösa detta?
Nu har vi helt plötsligt ~450000km2 som ska bevakas, sätter vi EN person per km2 och 5 skift.
Så har vi en arbetsstyrka på ~2,2miljoner, som ska ha samma utbildning och samma ut rustning.
Värsta är att att inte ens detta antal anställda kommer klara av uppgiften som du tycker vi ska ha.
Vem ska sköta Sverige, då vi avdelat alla till bevaka.
Och på detta, så har vi inte ens fängelser drogfria.
Tycker jag summerat upp det väl för dig, och det orimliga du påstår att det räcker med stänga gränser.
Du har en Utopisk tanke, och inte ens Utopia kommer vara fri från droger.

Vi har i världen allt ifrån legaliserat till hugga av huvuden på de som sysslar med droger.
Och hur kommer sig det att de som legaliserat cannabis, är de som ser en vikande trend på ohälsa och brott kring droger.
Medan de som har repressiva lagar som Sverige, ser ökad ohälsa och död kring droger.
Om du hade haft ett logiskt tänkande, så är det inte svårt att se vilken av repressiv NP och liberal NP som fungerar bäst för hälsan.
Det är att koppla ifrån polisen på ett hälsoproblem.
Och inte så konstigt heller, då poliser har på sin höjd ABC-vårds utbildning.
Deras utbildning innefattar som du förstår inte vård, och varför är de då är på en vårdande uppgift.
Går inte summera på annat sätt än vansinnigt.
Citera
2016-04-29, 12:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
...

Jag vet inte jag, men han börjar att låta mer vettig. Hoppas att han menar det han säger.
Var det inte han som sa ett bra tag tillbaka, att Sverige skulle vara narkotikafritt 10år senare?
Rätt lusigt att konsumtionen har i runda slängar fördubblats.
Bra jobb där
Är det inte lustigt att så okunniga ska få vara med att styra Sverige?
Citera
2016-04-29, 18:26
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti

Gabriel Vikström sa så här:

Citat:
– Vi har tidigare målats in i ett hörn, och låtit oss göra det, och varit lätta att peka ut som en extremist. Och sätta likhetstecken mellan oss och andra länder som vi inte vill eller brukar förknippas med, som har en extremt restriktiv syn på droger och människor som är i bruk eller missbruk, säger ministern.
Citat:
Vad gäller USA, som länge drivit hård kontrollpolitik välkomnar Gabriel Wikström president Obamas svängning mot mer folkhälsa, behov av vård och behandling och upprörd över att många, särskilt minoriteter, fängslats för mindre narkotikabrott.

Inte är det så jävla konstigt att Sverige utpekats som extremt repressivt, det är ju sant! Sen börjar det hända saker här med en mer tillåtande syn när det gäller substitions behandlingar och sprutbyte men det sitter väldigt långt inne. Det senaste politiska utspelet kring sprututbyte känns mest som att regeringen vill bättra på fasaden så att vi inte ska tittas snett på av andra länder. Men det kommer inte att räcka med att det putsas lite på ytan. Politiken måste göras om från grunden med en annan inställning. Det går inte att ha en hård repressiv linje samtidigt som samhället ska bedriva hälsopolitik för samma grupp.

Regeringen måste våga börja prata om frågorna på ett trovärdigt sätt annars förlorar dom initiativet. Nu vet vi inte vad som sägs på Rosenbad, det kanske diskuteras friskt mellan statsråden om vi ska våga byta politik? Om inte kommer några förslag till dagordning till regeringens nästa möte om vår narkotikapolitik:

Vilken politik ger dom bästa hälsovinsterna?
Är det förenligt med mänskliga rättigheter att staten gör kroppsvisiteringar (pissprov), husrannsakningar och kriminaliserar tusentals medborgare varje år för ett 'brott' som inte skadar någon (än möjligen en själv)?
Kan Sverige tjäna på andra sätt om vi bedriver en narkotikapolitik som utgår från ett hälsoperspektiv? (Hint: högre trovärdighet och möjligheten att bedriva preventionsarbete byggd på fakta. Polisen kan jaga riktiga bovar, kontrollera gränser eller ta en fika. Mindre onödig repression = mindre alienering från samhället.)

Regeringen kan ju börja med att utreda >25 års effekt av kriminalsiering av eget bruk, om dom vågar.
Citera
2016-04-29, 19:02
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:

Yea man! Sådär säger de alla på slutet. När den auktoritära principen kollapsat i självmotsägelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in