2016-05-13, 22:48
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Hon har begått brotten "i sin politiska gärning" - dvs som representant för staten.

Åklagaren har då på sitt bord att åtala staten.

Nej, hon har varit tjänsthen.
Citera
2016-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Hon har begått brotten "i sin politiska gärning" - dvs som representant för staten.

Åklagaren har då på sitt bord att åtala staten.
Har politiker immunitet i Sverige?
Citera
2016-05-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Okej jag generaliserade lite granna , men jag är uppvuxen och fostrad i ungefär samma miljö som Mona sahlin och på den tiden mitten på sjuttiotalet och 15 år framåt, så var varenda chilensk gangster som passerade in i sverige ett offer för politisk förföljelse och omfamnades av den svenska socialdemokratien och vpk! No question asked!!!
Det stämmer (och det blev mönsterbildande, som jag ser det), men det stämmer inte att varenda chilenare som passerade gränsen var gangster.
Citera
2016-05-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Har politiker immunitet i Sverige?

Ja i princip. Allt du gör som anställd av staten - bestäms av staten. Allt du gör i tjänsten ger därför automatiskt immunitet. Det var inte personen som gjorde det; det var staten.

Normala demokratier har författningsdomstol - eller konstitutions domstol - där man dömer politiker till fängelsestraff eller andra straff.

Närmaste jämförelse jag kan komma på är Borgmästaren i Danmark som skickade alla pensionärer i kommunen till Spanien och solsemester....Borgmästaren fik 3 års fängelse---Av en författningsdomstol.
Citera
2016-05-13, 23:00
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Det är väl som vanligt; när kvällspressen hittar användbar information på Flashback refereras det generellt till "sociala medier". "Erkännande" blir det bara tal om när någon skriver en rasistisk kommentar - gärna då med epitetet "hatsajt".
Jo så är det, men för mig är avslöjandet av den djupt ingrodda korruption som finns i detta land mycket viktigare än personligt cred även om det hade varit smickrande.
Min övertygelse är att vi fortfarande skrapar på ytan, vi har nu satt någonting större än vi någonsin kan ana i rullning.
Citera
2016-05-13, 23:01
Medlem
Den här enheten som Sahlin ledde som Nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism, den måtte väl ha en budget med utrymme för andra utgifter än löner och arvoden? Är räkenskaperna offentliga?
Jag skulle vara nyfiken på vad de gjort för pengarna (resor, middagar, material, tjänstebilar, taxiresor, toblerone och annat som jag inte kan tänka ut)
Citera
2016-05-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den här enheten som Sahlin ledde som Nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism, den måtte väl ha en budget med utrymme för andra utgifter än löner och arvoden? Är räkenskaperna offentliga?
Jag skulle vara nyfiken på vad de gjort för pengarna (resor, middagar, material, tjänstebilar, taxiresor, toblerone och annat som jag inte kan tänka ut)

Detta sponsrar jag. En enhet ledd av Mona kan säkert vara mycket intressant.
Citera
2016-05-13, 23:23
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Fan vad bra då Expressen ringde upp Alkologen Borgström!
Snacka om fredagsfylla!

Det här kommer att bli en riktig komedi, jag lovar!

Vilket stolpskott Borgström är! Man svarar aldrig, ALDRIG, i tjänstemobilen onykter. Det borde han veta.
Citera
2016-05-13, 23:29
Medlem
gersmans avatar
Det var två intyg, Henn Moderator! Två! Hur som haver, jag tror att de flesta av oss skjuter över målet när vi inriktar oss på Månalåna. Verkar vara ett enkelt fall av penningtvätt: L'abbe har fått sin kompis Sahlin att tvätta pengar åt honom åtminstone en gång - AUDIn, men andra gången sprack det. Sahlin är medbrottsling till något så enkelt som penningtvätt där L'abbe (kanske) är huvudmannen.
Hur Fan kunde han bli snut och säpoanställd? Livvakterna tillhör iofs de slöaste besticken i snuttens låda, men vem trixade in honom där? Nä, avgången luktar rökridå.
Citera
2016-05-13, 23:45
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Vilket stolpskott Borgström är! Man svarar aldrig, ALDRIG, i tjänstemobilen onykter. Det borde han veta.
Vad har jag missat? Är jag förvånad? Var har ni hört att CB yttrade sig i ett påverkat tillstånd? Vad sade han?
Citera
2016-05-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Det var två intyg, Henn Moderator! Två! Hur som haver, jag tror att de flesta av oss skjuter över målet när vi inriktar oss på Månalåna. Verkar vara ett enkelt fall av penningtvätt: L'abbe har fått sin kompis Sahlin att tvätta pengar åt honom åtminstone en gång - AUDIn, men andra gången sprack det. Sahlin är medbrottsling till något så enkelt som penningtvätt där L'abbe (kanske) är huvudmannen.
Hur Fan kunde han bli snut och säpoanställd? Livvakterna tillhör iofs de slöaste besticken i snuttens låda, men vem trixade in honom där? Nä, avgången luktar rökridå.

Vad hände egentligen i spökets liv i slutet 2014/början 2015 som fick honom att desperat känna att han måste gradera upp sitt liv normalt till belåna sig stenhårt.
Många skulle bara drömma om en sportbil för en miljon men han köper en.
Och säljer den. Bara gör att köpa en ännu dyrare av samma sort.

Jag är inte så säker på att Mona egentligen är involverad i något annat än intygen.
Jag börjar tro att hon i ensamheten känner sig nära spöket - precis som säger i podcasten. Hennes bästa vän.
Hon hjälper ju sina vänner, säger hon.

Och inte räckte det med en enormt dyr bil. Han vill bo otroligt flådigt också.

Men Mona känner honom och han känner henne. De vet exakt var de har varandra vilket jag tror att det inte är för henne han gör detta utan för någon annan.
Mona är en ytterst välbevakad person. Och då tänker jag inte på livvakter utan media, personer, aktiviteter etc.
Att göra något i hennes omgivning kommer inte att gå obemärkt förbi.

Jag tror spöket utnyttjade Monas vänlighet (läs naivitet) för att bygga upp en fasad för hans nyäktade fru att se och åtrå.
Citera
2016-05-13, 23:53
Bannlyst
Här är Expressens intervjun med Stefan Lövén tidigare idag. http://www.expressen.se/nyheter/lofven-om-sahlin-absolut-inte-bra/

Reportern: -Expressen har den senaste tiden dag efter dag avslöjat nya detaljer kring Mona Sahlin. Hur kommenterar du det som har kommit fram.
Lövén: -Men hon är inte här.
Reportern: -Nej, hon är inte här i Washington. Hade du velat ha med henne?
Lövén: -Det är beklagligt. Det är beklagligt det som har hänt naturligtvis. Det är absolut inte bra. Och nu sköts på det sätt det ska göras. Och Mona Sahlin har sagt att hon kliver av sina uppdrag, hon har klivit av sina uppdrag.
Reportern: -Hur påverkas regering och det socialdemokratiska partiet av detta.
Lövén: -Nej. Det här är beklagligt att det har hänt, men regeringen påverkas inte. Jag tycker det är synd för sakfrågan om just det arbete som hon har gjort var väldigt viktigt mot extremism och våldsbejakande extremism. Det jobbet kommer vi naturligtvis att fortsätta. I den delen, i sakfrågan, gjorde Mona Sahlin ett bra, och betydelsefullt jobb. Det tar vi vidare. Nu har det här blivit som det har blivit, dessvärre. Jag tycker det är beklagligt. Mona Sahlin har själv dragit slutsatsen av det och avgått.
Reportern: -Har du själv pratat med Mona Sahlin sedan avslöjandena kom?
Lövén: -Nej.
Reportern: -Varför då?
Lövén: -Nej. Jag har inte pratat med henne. Jag behöver inte förklara mig för det.
Senast redigerad av pent-house 2016-05-13 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in