2016-09-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapVerde
Livvakten stämmer säljaren av bostadsrätten på ej återbetald handpenning om 1 MSEK.

http://www.expressen.se/nyheter/livvakten-stammer-agaren-pa-en-miljon/

Stämningsansökan:

https://minfil.org/k292o8b7bc/Nacka_TR_T_5098-16_Aktbil_1.pdf

Var är bilagorna? De som är mest intressanta. Kan du ladda upp dem?
Citera
2016-09-10, 10:42
Medlem
Ett 3:e intyg? Ja då kan det vara att Mona skrivit ett till intyg till nån annan bank eller till den som beviljade kredit till mannens lyxbil.
Citera
2016-09-10, 10:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Du är medveten om att:

1. Villor har inte bostatsrättsföreningar
2. Bostadsrättsföreningar kan inte förvägra medlemmar p.g.a betalningsanmärkningar utan enbart om personen inte kan anses möta sina finansiella åtaganden till föreningen, vilket knappast är tillämpbart för en person som tjänar 100 000 i månaden eller vad hon nu drar in.
1 bostaden såg ut som en villa men var i själva verket något slags radhuslänga vid vattnet och såldes som bostadsrätt, inte som villa.

Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Ett 3:e intyg? Ja då kan det vara att Mona skrivit ett till intyg till nån annan bank eller till den som beviljade kredit till mannens lyxbil.
Absolut! Det tror jag också.
Citera
2016-09-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Generellt har säljaren rätt att behålla den del av handpenningen som täcker de kostnader som uppkommit för säljaren pga att köparen ej följer kontraktet. Det kan t ex vara för dubbel bosättning iom att säljaren äger bostaden längre tid.

Men det är bara för kostnader som säljaren kan motivera som säljaren kan yrka på att få behålla.

Givet den stora handpenningen så kan det nog bli svårt för säljaren att kunna lista upp kostnader på ett trovärdigt sätt.

Skulle det stå i kontraktet att ett villkor för affären är att köparen blir godkänd av föreningen så borde inte säljaren kunna behålla ett öre.

Det blir nog svårt att hävda någon skadestånd och innehållande av handpenningen då man är i en process där man först skall godkännas som köpare. Innan det har skett har jag svårt att se att man kan hålla inne något av handpenningen, därför kan jag tycka det är märkligt att handpenning ska betalas innan man ens blivit godkänd som köpare.
Senast redigerad av batteridrift 2016-09-10 kl. 11:07.
Citera
2016-09-10, 11:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då har pusselbiten fallit på plats hur Mona och spöket kände till bostadsrätten.

Dödsboet efter Andreas Malming ger riktigt dåliga vibbar, hans levande bror finner vi här:
http://bblat.se/nyheter/koping/1.2359707-stockholmare-utan-skuld-men-webbutlagg-far-kritik
Far och mor Malming är ombuden i dödsboet och bor på Älgövägen 369, vilket även brodern på 38 år gör, på adressen 331 finns då delar av familjen Labbé

Det framgår klart i sökbara dokument att den avlidne Andreas och Mona bör ha träffats, Mona var moderator och satt i styrelsen till hans jobb, och denna stiftelse/organisation var också högst aktiva i Almedalen där Mona och spöket besökte.

http://irisutvecklingscenter.se/wp-content/uploads/2015/05/Årsredovisning-2014.pdf

Det som nu blir intressant är att Mona/Spöket måste ha vetat från dag 1 när Andreas dog, och trots flera annonser under 2014 början av 2015 händer inget. Sen först i feb 2016 slår dom till, då med 10 mkr men med dubbel hyra. Jag tar tillbaka det där med sluten visning med mäklare, det är uppenbart att det gjorts upp något mellan dödsboet och spöket, där brf-jepparna Jensen vill stoppa upplägget, och dom i sin tur ville inte heller synas i medierna, så vi är tillbaka till skojare möter skojare.
Jag kan inte se att den avlidne skulle ha det så gott ställt att han kunde slanta upp 10mkr och en månadshyra på 9k, om vi ser till vad han nu fick in från företaget/stiftelsen innan han dog, och sen är även grannlägenheten föremål för uthyrning. Det tyder på att bröderna Jensen godkänt juridisk ägare och då skulle inte Mona/Spöket få några problem, så något annat ligger bakom deras ageranden här.
Har du möjlighet att utveckla dina tankar här, för jag förstår inte riktigt vad som är konstigt? Okej, häxan MS och BR-ägaren AM (RIP) kände varandra. Det var nytt för mig. Men... Jaha?
Citera
2016-09-10, 11:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
därför kan jag tycka det är märkligt att handpenning ska betalas innan man ens blivit godkänd som köpare.

Det är väl standard i alla (edit, stod tidigare bostadsaffärer) bostadsrättsaffärer? Man lägger handpenningen direkt och sen får styrelsen vid ett senare skede godkänna köparen.
Senast redigerad av Kausti 2016-09-10 kl. 11:40.
Citera
2016-09-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är väl standard i alla bostadsaffärer? Man lägger handpenningen direkt och sen får styrelsen vid ett senare skede godkänna köparen.

Det är viss skillnad köpa hus där man inte skall godkännas till någon förening och köpa bostadsrätt så jag har svårt att säga om det är standard.

Men det är möjligt att det är den ordningen på bostadsrätt. Minns inte. Dock finner jag det mycket tveksamt att man kan hålla inne något av handpenningen om man inte blir godkänd. Och på vilka grunder. Oftast är det väl i princip bara att man skall styrka köparens inkomst. Och det gör man i de flesta fall på mindre än en vecka. Annars går det vidare till nästa anbudsgivare, om det finns någon.

Logisk för mig borde ordningen vara, kontroll om medlemskap, handpenning vid kontraktskrivande, resterande belopp vid tillträdesdagen.
Senast redigerad av batteridrift 2016-09-10 kl. 11:38.
Citera
2016-09-10, 11:57
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Du missförstod nog mig. Jag förstår meningen med handpenning. Villan skulle nog vara såld vid det här laget om inte livvakten varit en spekulant. Vad jag reagerar på är uttrycket "bättre rätt". Skulle båda ha rätt? Kravet borde enligt min mening ha varit: "Äger rätt till handpenningen." Kan det nu alltså bli tal om delad handpenning?

Bättre rätt är den juridiska term som används vid denna typ av yrkande där två eller flera parter gör anspråk på något. Jag kan förstå din filosofiska invändning men det är en diskussion som hör hemma i en annan forumavdelning.

Användadet av termen signalerar på intet sätt att man bara skulle göra delvis anspråk på egendomen.
Citera
2016-09-10, 12:51
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Var är bilagorna? De som är mest intressanta. Kan du ladda upp dem?

Bilaga 2, överlåtelseavtalet, finns även i den tidigare skrivelsen till Hyresnämnden: https://minfil.org/e0O9mfb3b1/4197-16.pdf

Intressant är den särskilda skrivning man gjort i §7 som verkar ha gjorts på säljarens initiativ men som nu kanske gagnar köparen:
Citat:
"...
För säljaren är det av väsentlig betydelse att köpet kan fullföljas senast på den angivna tillträdesdagen. Parterna har därför kommit överens om följande.

Köparen ska omgående ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen. Om föreningen nekar medlemskap ska denna överlåtelse återgå och parternas prestationer återbäras i sin helhet utan rätt till skadestånd för någon av parterna. Köparen har således inte rätt att överklaga föreningens beslut utan säljarens skriftliga medgivande.

..." (min kursivering)
Frågan är med vilken prioritet man rangordnar detta i förhållande till §8 där det talas om rätt till skadestånd mer allmänt. Detta blir intressant om rätten i princip finner att HLS underlåtit att fullgöra sin del genom sitt trixande med falska intyg och uppgifter.
Citera
2016-09-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Du är medveten om att:

1. Villor har inte bostatsrättsföreningar

Ett friliggande hus kan mycket väl ingå i en BRF.
Citera
2016-09-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Bilaga 2, överlåtelseavtalet, finns även i den tidigare skrivelsen till Hyresnämnden: https://minfil.org/e0O9mfb3b1/4197-16.pdf

Detta blir intressant om rätten i princip finner att HLS underlåtit att fullgöra sin del genom sitt trixande med falska intyg och uppgifter.

Det där är givetvis en väsentlig frågeställning. Hade styrelsen fattat ett annat beslut om inte de hade blivit vilseledda av falska intyg? Vilken djä-la soppa denna M.S har lyckats koka ihop. Man tar sig för pannan.
Citera
2016-09-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade

Intressant är den särskilda skrivning man gjort i §7 som verkar ha gjorts på säljarens initiativ men som nu kanske gagnar köparen:

Spelar mindre roll.

Dessutom får stadgar inte vara i strid mot bostadsrättslag. Han skall egentligen inte nekas inträde pga inkomst. Så här säger bostadsrättslagen:

I stadgarna får föreskrivas att ansökan om inträde i föreningen skall göras skriftligen och att ansökningshandlingen skall vara försedd med sökandens bevittnade namnunderskrift.

2 § Sådana stadgevillkor för medlemskap är utan verkan som innebär
1. att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen,

2. att den till vilken en bostadsrätt övergår skall utses av någon annan än bostadsrättshavaren eller godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt denna lag för inträde i en bostadsrättsförening, eller
3. att villkoret annars med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt mot den som vill vinna inträde i föreningen eller överlåta sin bostadsrätt.

Frågan är med vilken prioritet man rangordnar detta i förhållande till §8 där det talas om rätt till skadestånd mer allmänt. Detta blir intressant om rätten i princip finner att HLS underlåtit att fullgöra sin del genom sitt trixande med falska intyg och uppgifter.

8 § är vid brott mot avtalet. Att nekas inträde är inget brott mot avtalet. Däremot kan föreningen ha brutit mot bostadsrättslagen. (Se ovan utdrag från bostadsrättslagen) De har inte rätt att neka någon inträde pga inkomst, 2 kap 2 §. Att dessutom skriva att detta inte kan överklagas är också i strid mot bostadsrättlagen. Självklart har man rätt att gå till hyresnämnden om man nekas. Och i en förlängning kan det blir tal om en stämning om bostadsrättsföreningen bryter mot lagen.
Senast redigerad av batteridrift 2016-09-10 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in