2016-05-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Det kom en massa jävla drägg från chile efter kuppen, vill ni ha en snabbkurs i varför, så kolla på "scarface 1983" hur den kubanska regimen passade på att straffa Usa samtidgt som ett fåtal dissidenter blev deporterade.
Sahlin verkar ha befunnits sig i detta hav av (politiska dissidenters)?? helgonförklarelse inom socialdemokratien.
Den första vågen flyktingar efter kuppen bestod mest av "äkta vara" , d.v.s politiska aktivister, intellektuella företrädesvis från mitten och vänsterut.
I en följande våg började "dräggen" komma, ekonomiska flyktingar - förvisso kanske drabbade av pinochetregimen, men inte i klassen tortyr, död och försvinnanden bland politiskt oliktänkande. Den senare vågen drog stora växlar på de första fasorna och med dem lades grunden för framtida förvirring vad gäller definitioner av "asylskäl" och allt som därtill hörer. Det finns än idag barnbarn(sbarn) till den mytodlande gruppen som berättar i skolan om bomber som faller över Chile ...
Den första vågen gjorde generellt bra ifrån sig här med studier och arbete medan den andra vågen snabbt organiserade sina parallella förortsekonomier vilket i sin tur lade grund för den förortskultur vi ser idag.
(Liknande utvecklingar kan man se bland flyktingar från andra kuppländer som Iran, Etiopien, Eritrea ...)
Det är alltså stor skillnad mot vad som hände när Cuba tömde sina fängelser på certifierade vanliga kriminella i Florida.
Chile är inget politiskt eller ekonomiskt u-land. Chilenare är politisk sofistikerade (eller helt okunniga) och som grupp så diversifierad att man inte bara så där kan dra några slutsatser om olika generationer Spöke.
Citera
2016-05-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den första vågen flyktingar efter kuppen bestod mest av "äkta vara" , d.v.s politiska aktivister, intellektuella företrädesvis från mitten och vänsterut.
I en följande våg började "dräggen" komma, ekonomiska flyktingar - förvisso kanske drabbade av pinochetregimen, men inte i klassen tortyr, död och försvinnanden bland politiskt oliktänkande. Den senare vågen drog stora växlar på de första fasorna och med dem lades grunden för framtida förvirring vad gäller definitioner av "asylskäl" och allt som därtill hörer. Det finns än idag barnbarn(sbarn) till den mytodlande gruppen som berättar i skolan om bomber som faller över Chile ...
Den första vågen gjorde generellt bra ifrån sig här med studier och arbete medan den andra vågen snabbt organiserade sina parallella förortsekonomier vilket i sin tur lade grund för den förortskultur vi ser idag.
(Liknande utvecklingar kan man se bland flyktingar från andra kuppländer som Iran, Etiopien, Eritrea ...)
Det är alltså stor skillnad mot vad som hände när Cuba tömde sina fängelser på certifierade vanliga kriminella i Florida.
Chile är inget politiskt eller ekonomiskt u-land. Chilenare är politisk sofistikerade (eller helt okunniga) och som grupp så diversifierad att man inte bara så där kan dra några slutsatser om olika generationer Spöke.
Okej jag generaliserade lite granna , men jag är uppvuxen och fostrad i ungefär samma miljö som Mona sahlin och på den tiden mitten på sjuttiotalet och 15 år framåt, så var varenda chilensk gangster som passerade in i sverige ett offer för politisk förföljelse och omfamnades av den svenska socialdemokratien och vpk! No question asked!!!
Citera
2016-05-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Snyggt jobbat! Nu ska det bli intressant att se hur lång tid det tar innan Expressbladet skriver om det nya beviset på Monas vänskapskorruption de hittat!

Det gick snabbt:

Citat:
Mona Sahlin och hennes tidigare livvakt hade en nära vänskapsrelation när hon handplockade honom till det välbetalda jobbet i den statliga kommitté som hon ledde.
Det bekräftar Mona Sahlin själv i en podcastintervju från slutet av förra året.
– Min absolut bästa vän, säger hon där om den före detta livvakten.
Chefsåklagare Anders Jakobsson tycker att uppgiften är intressant för polisens utredning.

Borgström:
Citat:
Mona Sahlins advokat Claes Borgström är på fredagskvällen fåordig efter de nya uppgifterna om Sahlins och livvaktens vänskap.
– Jag kan bara säga att det är klart att man kan anställa goda vänner.
– Det är den enda kommentaren jag har, säger Borgström.

http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-om-livvakten-min-absolut-basta-van/
Senast redigerad av Batuta 2016-05-13 kl. 20:14.
Citera
2016-05-13, 20:20
Medlem
Man får onekligen intrycket att åklagaren får underlaget till rättsprövningen från artiklar från Expressen, vilka i sin tur får sitt underlag till artiklarna från Flashback.

Först:
Sen:

För man hoppas ju att vårt rättsväsende är så bra att de redan visste om intyg nummer 2 och att vänskapsrelationen är så stark och bara säger så till Expressen i nåt försök att vara neutrala och hövliga utan att avslöja något om förundersökningen.
Citera
2016-05-13, 20:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Bra grävt! Detta lär ju stärka misstanken om vänskapskorruption
Citera
2016-05-13, 20:36
Bannlyst
Nu har Stefan Lövén uttalat sig till Expressen angående Sahlins avhopp som nationell samordnare. Expressen ställde, under ett besök i Vita Huset i Washington, under fredagen frågor till Lövén angående Sahlin http://www.expressen.se/nyheter/lofven-om-sahlin-absolut-inte-bra/

Reportern: -Hur påverkas regeringen och det socialdemokratiska partiet av detta?
Lövén:- Nej. Det här är beklagligt att det har hänt, men regeringen påverkas inte. Vårt arbete påverkas inte. Jag tycker det är synd för sakfrågan om just det arbete som hon har gjort har varit väldigt viktigt mot extremism och våldsbejakande extremism.
-Det jobbet kommer vi naturligtvis att fortsätta- I den delen, sakfrågan, gjorde Mona Sahlin ett bra och betydelsefullt jobb, och det tar vi vidare. Nu har det här blivit som det har blivit, dessvärre. Jag tycker det är beklagligt. Mona Sahlin har dragit slutsats av det och avgått.
Reportern:- Har du själv pratat med Mona Sahlin sedan avslöjandena kom?
Löven:-Nej.
Reportern:- Varför då?
Lövén:- Nej. Jag har inte pratat med henne. Jag behöver inte förklara mig för det.

Känns som Lövén vill lyfta fram vilket bra jobb Sahlin gjort som nationell samordnare.

Här är jobbeskrivningen för nationell samordnare. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommittedirektiv/en-nationell-samordnare-for-att-varna-demokratin_H2B1103
Bl.a. står det:

Samverkan är också nödvändig för att bredda och stimulera arbetet med att bemöta åsikter och handlingar som står i strid med demokratins grundläggande värderingar, säkerställa att alla människors lika värde och fri- och rättighet respekteras och verka för jämställdhet i samhället. Ett sådant arbete kan motverka grogrunderna till våldsbejakande extremism.
Den nationella samordnaren ska därför. engagera och involvera berörda aktörer på lokal nivå, såsom socialtjänst, skola, polis, fritidsverksamhet och organisationer inom det civila samhället, inklusive trossamfund, samt underlätta utvecklingen av lokala samarbetsformer mellan aktörer i syfte att värna demokratin mot våldsbejakande extremism,
. skapa rutiner för ett erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan de berörda aktörerna,

. ge exempel på och sprida framgångsrika åtgärder på nationell och lokal nivå för att motverka grogrunderna för våldsbejakande extremism, och

. inhämta internationell erfarenhet och delta i relevanta internationella sammanhang.
Senast redigerad av pent-house 2016-05-13 kl. 21:20.
Citera
2016-05-13, 20:37
Medlem
ojvamysigts avatar
Jag vill fortfarande veta om Santander fick ett tredje ihopljuget intyg i samband med bytet från Audi nummer 1 till Audi nummer 2. Vem som var kreditgivare på första Audin är väl inte fastslaget, även om Handelsbanken fick ett intyg strax före.

Även om Santander var kreditgivare på båda bilarna så var ju värdet på Audi nummer 2 runt 300.000 högre, vilket borde ha genererat en ny kreditprövning.
Citera
2016-05-13, 20:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden men hon pratar om sin kärlek till Chile och Palme, men framförallt sin "absolut bästa vän Hernandes" i podcasten "Tillbaka Till Dåtiden".
Runt 20min in för den late.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det gick snabbt:

Borgström:

Citat:
Nu finns en ny pusselbit tillgänglig för utredarna, efter att en podcastintervju med Sahlin från i november förra året under fredagen har fått spridning i sociala medier.

"Sociala medier". Whosyourdaddy och Flashback borde få ett erkännande.
Citera
2016-05-13, 20:45
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

"Sociala medier". Whosyourdaddy och Flashback borde få ett erkännande.
Wow, det gick snabbt! Smickrande
Citera
2016-05-13, 20:51
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag vill fortfarande veta om Santander fick ett tredje ihopljuget intyg i samband med bytet från Audi nummer 1 till Audi nummer 2. Vem som var kreditgivare på första Audin är väl inte fastslaget, även om Handelsbanken fick ett intyg strax före.

Även om Santander var kreditgivare på båda bilarna så var ju värdet på Audi nummer 2 runt 300.000 högre, vilket borde ha genererat en ny kreditprövning.
Santander använder Audin som säkerhet.
Citera
2016-05-13, 20:56
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Man får onekligen intrycket att åklagaren får underlaget till rättsprövningen från artiklar från Expressen, vilka i sin tur får sitt underlag till artiklarna från Flashback.

Först:
Sen:

För man hoppas ju att vårt rättsväsende är så bra att de redan visste om intyg nummer 2 och att vänskapsrelationen är så stark och bara säger så till Expressen i nåt försök att vara neutrala och hövliga utan att avslöja något om förundersökningen.

Frågan är om Flashback har ersatt grävande poliser och åklagare i "rätts-Sverige"?

Polisen är i numerärt underläge vad gäller brottsfrekvensen i samhället numera, det har eskalerat de sista åren.
Asfaltsläggare, tiggare och kriminella förortsgäng har sista året kryddats på med kriminella asylsökande och marockanska rånarligor. Polisen hinner bara åka ut på akutärenden.

Det vore intressant att få veta hur Expressen fick reda på det här första intyget, som var upptakten till det hela.

Stor heder till alla Flashbacks proffsiga grävare, ni gör att man inte helt förtvivlar i detta Kaos.
Citera
2016-05-13, 20:56
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Santander använder Audin som säkerhet.
Ja, det vet jag. Men de låter inte någon med 43.000 i månadslön köpa en bil för 1,3 mille på krita ändå. Därför vill jag veta om även de fått ett intyg från Sahlin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in