2016-05-12, 00:26
Medlem
Grandiosos avatar
Så här håller man fortfarande på och diskuterar fallet...otroligt.
Och det ska visst bli resningsansökan framöver minsann.
Det ska väl då baseras på att den dömde inte stämmer in på bilden av hur en mördare ska vara.
Han är ju omvittnat "snäll och rar", klappar sin katt och månar om den på alla sätt och vis
och nån som kan klappa en katt kan omöjligen ha hängt en flicka till döds, det bör alla inse.

Tekniska bevisningen behöver man inte bry sig om förstår man för den utgår man från är
planterad. För DNA är alltid utan undantag planterat. Jo så anser man.
Det smyger omkring otaliga planteringsmördare i landet. I Blomberg såväl som i Boden plus
på många andra håll. De är jävligt svåra att ta på bar gärning men de smyger så listigt och
raffinerat med sina blodsprutor och rör och allt vad det nu kan vara som de behöver ha i sin
ondskefulla hantering.
Redan på blotta misstanken om att plantering kan ha skett ska det kunna räcka för att
slå undan benen på DNA-bevisning och den får aldrig ligga till grund för någon fällande dom.
Vare sig i detta fall eller något annat. Detta kommer att betonas så mycket som det någonsin
går att betona någonting i den kommande resningsansökan, sias det om.

Jo, men det blir nog bra det här. Har man klappat en katt eller hund eller kanin på huvudet
så är man solklart oskyldig, det begriper nog till och med Leif GW.

Boden-Kristoffer samlade åtskilliga anhängare varav en del säkert hjälpt till så det blev
en resningsansökan och nu får väl Blomberg-Neros supportrar som inte är så få till
antalet de heller vad det verkar, ligga i ordentligt de också så det kan bli en liten ansökan
här med. Redan det med katten för ju långt. Underrätterna hade inte förstånd att inse
betydelsen av denna enastående kärlek till ett husdjur men Högsta Domstolen kommer
nog att se på saken på ett annat vis.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-12 kl. 00:49.
2016-05-12, 00:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, där fick du till det. I förra inlägget så passade inte NBs personlighet åtalet. Satt bara och väntade på resten:
Den stackars balten som pekades ut för tidigt, den svartmålade gästarbetaren.
Kritik mot Irinas förhör. Snyft.
Taskiga skribenter som talar i negativa termer om äcklet.

Kallas delkursen i din profession för finsk pekpinne? En ny nordisk variant på samma saker som tjatats här? Hoppas du har humor för det här var roligt inhopp.

Här har inte varken skapats, utpekats eller svartmålats:
Han är dömd via stark teknisk bevisning, inget alibi samt vittnen.

Det är två helt eniga domslut som inte går åt olika håll och det är bedömt av tre justitieråd i Högsta domstolen.
Ska du diskutera rättsfall för att överhuvudtaget ha bäring för dina argument - så ska det vara relevanta och likvärdiga fall juridiskt sett. Det är nämligen via juridik domen faller.
Socialt svammel och tyckande hör inte hit.

Tvärtom!

Det är istället bra om tråden förses med mer nyanserade synpunkter än de i dagsläget ständigt återkommande spaltlånga harangerna (aka svammel) om NB's uppväxt, kontakt med modern, med frun, med katten, hans sexualsadistiska läggning, ytterst märkliga papegojutsvävningar etc etc. Inga nick nämnda
2016-05-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag tackar för en vänlig mottagande. Jag upprepar att jag har ingen juridiskt grundat uppfattning om NBs skuld, men jag ser att han fälldes med metoden att först polisen bestämmer vem har mördat och sedan driver man en rättsligt process mot denna person. Det finns fall där man har kommit till rätt slutsats med denna metod. Det kan ha hänt i fallet LH.

Finska GM var en fyrabarnsmamma. Någon bröt sig in i familjens sovrum och i många minuters kamp dödade mannen. Kvinnan lyckades fly till telefonen, ringde polisen. Vi har nu fyra min. 20 sek. OnLine info om händelserna. Kvinnan var tidigare lika fläckfri som NB, men anklagelserna gick på att svartmåla GM. I Sverige detta är givet eftersom det var frågan om en gästarbetare. Jag känner ingående att en ryss fick 7 år för att ha rånat Rembrant i Nationalmuseum, bara för att han är ryss. Riktiga GM åkte fast när han försökte sälja Rembrants självporträtt i Köpenhamn för FBI. KKO friade honom.

I Finland gick skapandet av en negativ bild om GM så långt att GM dömdes till 7,5 års fängelse för att hon skulle efter mannens död våldtagit alla sina fyra barn med sin nya älskare som fick 10 år. Hon är idag fri från mord men bara tillfälligt hemma från sexualbrott. Bägge domarna, som går i motsatt riktningen har fått laga kraft.

Jag har lyssnat vittnesmål. Anklagelser mot NB har som bakgrund hans etniska karaktär. De som försvarar NB är försiktiga och tveksamma i svar till åklagarens frågor. Speciellt illa går det för IB, GMs hustru. Hon svimmade under förhöret

Ursäkta men jag förstår inte vart du villl komma med inlägget. Att påstå att advokaterna är försiktiga och tveksamma i TR och HovR förstår jag inte alls. NB hade en advokat under båda dom förhandlingarna och att kalla advokat Rönnbäck för försiktig säger mig att du definitivt inte lyssnat på hennes framfart i rätterna. Hon upppträdde snarast aggressivt.

Jag har arbetat mycket med svensk och nordisk universitets utbildning. Min bestämda uppfattning är att det finska högre utbildningsväsendet är strikt och konservativ vilket gör att jag blir förvånad när jag inte ser ett uns av vetenskapligt tankesätt i ditt inlägg. Det hade jag förväntat mig.

"För att erhålla docentur i Finland måste den sökande utöver doktorsexamen ha förvärvat en vetenskaplig skicklighet som avsevärt överskrider kraven för doktorsexamen, samt god pedagogisk förmåga".

Docentur är dessutom livslång tjänst.
Senast redigerad av Remark 2016-05-12 kl. 00:53.
2016-05-12, 01:01
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för tipset på länken!

Många insiktsfulla synpunkter från juridiskt kompetenta i kommentarsfälten.

Var står det att dom är juridiskt kompetenta?
Eller att de är kompetenta överhuvudtaget.
Vem som helst kan väl skriva på den sidan.
Det är väl medlemmar i NB:s beundrarskara som skriver även på den sidan.
Det som bevisar detta är ju hur otroligt många inlägg som kommit tlll efter att länken
lades ut här på Fb.
Att sjunga mördaren NB:s lovsång verkar ligga dig varmt om hjärtat.
Vill du ha en mördare som NB lös i samhället bland vanliga hederliga medborgare?
Kan du i så fall motivera detta på ett sätt så man förstår hur du tänker?
2016-05-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så här håller man fortfarande på och diskuterar fallet...otroligt.
Och det ska visst bli resningsansökan framöver minsann.
Det ska väl då baseras på att den dömde inte stämmer in på bilden av hur en mördare ska vara.
Han är ju omvittnat "snäll och rar", klappar sin katt och månar om den på alla sätt och vis
och nån som kan klappa en katt kan omöjligen ha hängt en flicka till döds, det bör alla inse.

Tekniska bevisningen behöver man inte bry sig om förstår man för den utgår man från är
planterad. För DNA är alltid utan undantag planterat. Jo så anser man.
Det smyger omkring otaliga planteringsmördare i landet. I Blomberg såväl som i Boden plus
på många andra håll. De är jävligt svåra att ta på bar gärning men de smyger så listigt och
raffinerat med sina blodsprutor och rör och allt vad det nu kan vara som de behöver ha i sin
ondskefulla hantering.
Redan på blotta misstanken om att plantering kan ha skett ska det kunna räcka för att
slå undan benen på DNA-bevisning och den får aldrig ligga till grund för någon fällande dom.
Vare sig i detta fall eller något annat. Detta kommer att betonas så mycket som det någonsin
går att betona någonting i den kommande resningsansökan, sias det om.

Jo, men det blir nog bra det här. Har man klappat en katt eller hund eller kanin på huvudet
så är man solklart oskyldig, det begriper nog till och med Leif GW.

Boden-Kristoffer samlade åtskilliga anhängare varav en del säkert hjälpt till så det blev
en resningsansökan och nu får väl Blomberg-Neros supportrar som inte är så få till
antalet de heller vad det verkar, ligga i ordentligt de också så det kan bli en liten ansökan
här med. Redan det med katten för ju långt. Underrätterna hade inte förstånd att inse
betydelsen av denna enastående kärlek till ett husdjur men Högsta Domstolen kommer

Och planteraren hade länge haft ett gott öga åt flickorna på caféet. Men vem skulle han sätta dit? Det gav sig självt när han såg Nerijus genom fönstret på södra utbyggnaden en dag då han kombinerade rekognosering med en fika vid ett av borden utanför. Ansiktets rytmiska guppande upp och ner kunde väl bara betyda en sak. Avslutningen med den inåtvända blicken gjorde att alla tvivel flög sin kos. Det var den perfekte syndabocken.
2016-05-12, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
(..) nu får väl Blomberg-Neros supportrar som inte är så få till
Inte få till antalet? Det är samma som poppar upp om och om igen men kanske kan uppfattas som ett flertal på en agarplatta. ..
Jag skulle nog också vilja sjunga låten Lady double dealer i sammanhanget som bakgrundsmusik med tanke på att leva dubbelliv likt mördaren.

Självklart skiter HD i både katter och andra argument såsom stackars utpekad balt, motiv eller bakgrundshistoria.
Absolut ingenting är avgörande för ett domslut.

Däremot kan det vara av intresse att diskutera kring i ett diskussionsforum. Där kan väl vissa börja med att begripa skillnaden (flashback forum) versus juridik och bärande för domslut (bevisning).
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 01:36.
2016-05-12, 01:56
Medlem
Grandiosos avatar
Det har talats en del igen om psykopater och psykopati på sistone.
Och det inte utan anledning. Ty här finns verkligen skäl att befara att en sån gömt sig i landsortsidyllen...ingen högoddsare direkt. Mordlysten psykopat med katt, jo det går faktiskt an.
Händer som ömt kan smeka i ena stunden kan i nästa ögonblick brukas för något
betydligt otrevligare. Vid den älskade kattens sida fanns ett rovdjur i människoskepnad.
På spaning efter ett tillfälle och ett byte. Tillfället kom och ett byte blev hans och idyllen
var störtad i fördärvet.

Det tar vi lite populärmusik på tror jag.

Psykopaten

Where The Wild Roses Grow
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-12 kl. 02:55.
2016-05-12, 05:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har talats en del igen om psykopater och psykopati på sistone.
Och det inte utan anledning. Ty här finns verkligen skäl att befara att en sån gömt sig i landsortsidyllen
Citat:
On the last day, I took her where the wild roses grow
She lay on the bank, the wind light as a thief
And I kissed her goodbye, said, "All beauty must die"
"She lay on the bank"- såg karga sandbanker i England framför mig och The Wash area är väl oändlig (bukten ovan Ely).
https://stephenliddell.files.wordpress.com/2015/01/691px-williamson_p16_3-svg-2.png
West i England var det verkligen Psykopatvarning över, nåt så snedvridet. Det är för sorgligt att läsa om att en del av flickorna inte ens saknades - de som rymmer, liftar och hamnar i klorna på dem. Eller prostituerade som tappat kontakt med familjen. Han sa att det var fler nedgrävda och om det var skryt vet ingen.

Under TR framkom att NB hackat sig runt med svartjobb första halvåret. Det verkar således inte vara en så väldigt välorganiserad flytt 2005.
Det kanske kan härröra till skilsmässan från exet. Head over heal iväg till England?

2006 är rattfyllan i den oförsäkrade bilen av undermåligt skick och id-bytet med den han påstår sig dela lägenhet med, så han verkar väl inte ha superkoll på tillvaron även om han säger sig skaffa fast jobb på egen hand hos ett litauiskt byggföretag sen resten av tiden.
Undrar varför han lämnar fast tjänst i England 2009. Irina träffar han inte förrän 2010 så hon verkar inte vara anledningen iaf.

De här tidpunkterna när han byter jobb eller land kan ju vara hot spot av nåt slag.
Han verkar ha relativt jämna cykler med förändringar (2005, 2010, 2015).
Undrar därför om det är kopplat till en viss tidpunkt på sen vår/tidig försommar?
Jag tror inte han är minsta nöjd om han med blivit avvisad av exet och därmed dottern. Kanske avhyst med totalförbud. Har han psykopatiska drag så är det inte normal sorg eller saknad utan snarare förlust av ägodel gällande papparollen - testosteron, aggressioner, hämnd och hat i en enda röra.
Det kanske kan sammanfalla med hans märkliga angrepp mot Lisas pappa förutom att försöka skapa en alternativ GM. Jag har en känsla att det ligger mer i detta då det är så överdimensionerat.
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 06:01.
2016-05-12, 06:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
"She lay on the bank"- såg karga sandbanker i England framför mig och The Wash area är väl oändlig (bukten ovan Ely).
West i England var det verkligen Psykopatvarning över båda, nåt så snedvridet. Det är för sorgligt att läsa om att en del av flickorna inte ens saknades - de som rymmer, liftar och hamnar i klorna på dem. Eller prostituerade som tappat kontakt med familjen. Han sa att det var fler nedgrävda och om det var skryt vet ingen.

Under TR framkom att NB hackat sig runt med svartjobb första halvåret. Det verkar således inte vara en så väldigt välorganiserad flytt 2005.
Det kanske kan härröra till skilsmässan från exet. Head over heal iväg till England?

2006 är rattfyllan i den oförsäkrade bilen av undermåligt skick och id-bytet med den han påstår sig dela lägenhet med, så han verkar väl inte ha superkoll på tillvaron även om han säger sig skaffa fast jobb på egen hand hos ett litauiskt byggföretag sen resten av tiden.
Undrar varför han lämnar fast tjänst i England 2009. Irina träffar han inte förrän 2010 så hon verkar inte vara anledningen iaf.

De här tidpunkterna när han byter jobb eller land kan ju vara hot spot av nåt slag.
Undrar därför om det är kopplat till en viss tidpunkt (mementos? Cooling of period? ).

Nick Caves låt med videon låter väl mer som d'Acostas huvudlösa quinna. Hon var visst (för?) snäll med barn. Det passar ju dessa inte in på NB och AB..hur det är med Irina är det svårare att få en uppfattning om, hon verkar vara den där Soldatmödrar typen som kanske blir som ett plåster där hon inte riktigt har att göra kanske?
Cave förlorade väl själv rätt nyligen en son vid Dovers klippor dock om jag inte minns fel, fast det är ju sydöst.
2016-05-12, 06:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nick Caves låt med videon låter väl mer som d'Acostas huvudlösa quinna. Hon var visst (för?) snäll med barn. Det passar ju dessa inte in på NB och AB..hur det är med Irina är det svårare att få en uppfattning om, hon verkar vara den där Soldatmödrar typen som kanske blir som ett plåster där hon inte riktigt har att göra kanske?
Cave förlorade väl själv rätt nyligen en son vid Dovers klippor dock om jag inte minns fel, fast det är ju sydöst.
Ja, nu var det en association till ett ord: Sandbank. En sandbank som däremot finns i närheten av trolig ort för NBs Englandsvistelse.
Däremot verkar varken Irina eller Nerijus ha en sund relation till barnen.
Den ena kan vara portad (kanske pga våld) och den andra har lämnat sin son frivilligt.
.. Förutom att han är en hycklare då med tanke på vad han gjort och som för övrigt kanske inte har nån förmåga till medlidande (empati) ens..
Citat:
Jag vet hur svårt det är för familjen och jag verkligen medlider med dom och jag själv är far
TR ljudfil
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 06:35.
2016-05-12, 06:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
https://stephenliddell.files.wordpress.com/2015/01/691px-williamson_p16_3-svg-2.png
West i England var det verkligen Psykopatvarning över båda, nåt så snedvridet. Det är för sorgligt att läsa om att en del av flickorna inte ens saknades - de som rymmer, liftar och hamnar i klorna på dem. Eller prostituerade som tappat kontakt med familjen. Han sa att det var fler nedgrävda och om det var skryt vet ingen.

Undrar därför om det är kopplat till en viss tidpunkt på sen vår/tidig försommar?
Jag tror inte han är minsta nöjd om han med blivit avvisad av exet och därmed dottern. Kanske avhyst med totalförbud. Har han psykopatiska drag så är det inte normal sorg eller saknad utan snarare förlust av ägodel gällande papparollen - testosteron, aggressioner, hämnd och hat i en enda röra.
Det kanske kan sammanfalla med hans märkliga angrepp mot Lisas pappa förutom att försöka skapa en alternativ GM. Jag har en känsla att det ligger mer i detta då det är så överdimensionerat.
Självklart angriper psykopaten den "goda sidan", fadern till offret, han som gör allt för att finna sin älskade dotter. Vad gjorde Nerijus själv när hans dotter "försvann"? Inget, förmodligen.
Lisas far har alla de goda egenskaper som Nerijus saknar och kommer också från ett kärleksfullt hem där man tar ansvar och bryr sig om varandra vilket Nerijus aldrig varit med om.
Klart att Lisas far blir en fiende och skall misskrediteras och angripas. Jobbigt för Nerijus att se hur pappan med vänner redan första kvällen gjorde allt för att hitta Lisa och sen vilka resurser som sattes in i sökandet. Hur kunde den flickan betyda så mycket för pappan och familjen måste han ha tänkt.
Lisas far blir en fiende dels p.g.a alla sina fördelar och styrkor jämfört med Nerijus och också för att NB känner hotet att bli avslöjad av honom.

Skilsmässan från X-frun och att hon sen flyttat till "okänd ort" med deras dotter har nog påverkat honom mycket. Där förlorade han både kontroll och SIN ägodel, nämligen dottern.
Där återupplevde han det totala avvisandet med den förnedring det innebär - detsamma som han fick uppleva som liten när hans känslomässiga utveckling blivit störd av den brist på kärlek och naturlig anknytning som hans mor uppvisat.

Två totala avvisanden av de två kvinnor som var de viktigaste i hans liv och han har förlorat sin dotter på köpet. Klart att han tappar kontrollen ett tag och flackar runt i Europa på diverse jobb.
Samtidigt byggs detta hat upp inom honom som till slut tar sig vedervärdiga former.
Frustration, hat, känsla av att förlora kontroll, känsla av att inte duga, duger inte ens till att ha sex med Irina. Måste få allt detta ur kropp och skalle, måste rensa ut all frustration och tvångstankar.
Finns bara en sak att göra som kan lindra och ge njutning, att åter få ta kontrollen över ALLT. Att få känna hämnden mot de kvinnor som gjort honom illa, som gjorde att han var ingenting värd.

Det han gör mot Lisa, det gör han mot sin mor och X-fru.
X-frun väckte ju åter hans känsla av övergivenhet av modern som liten.
Blir som en djävulsk hämnd som ger några minuters total kontroll och njutning, det han saknat i en evighet. Alla de sjuka drifter han har inom sig kommer att bli kvar för evigt, de har svetsats in där under hela hans liv så livstids inlåsning är det enda som gäller om man inte vill se fler liknande mord som det obegripligt hemska han gjorde mot stackars Lisa som hade oturen att bli odjurets offer.
2016-05-12, 06:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, nu var det en association till ett ord: Sandbank. En sandbank som däremot finns i närheten av trolig ort för NBs Englandsvistelse.
Däremot verkar varken Irina eller Nerijus ha en sund relation till barnen.
Den ena kan vara portad (kanske pga våld) och den andra har lämnat sin son frivilligt.
.. Förutom att han är en hycklare då med tanke på vad han gjort och som för övrigt kanske inte ens har nån känsla för medlidande (empati)

TR ljudfil

Hade inte bägge döttrar? England är väl fullt av sandbanker. Hade han fast jobb i England är det väl möjligt att han lockades till Sverige via någon uppdragsivare med anknytning till Sverige. Det finns väl många svenskar som bor i Storbritannien. Rotavdragen var väl möjligt även för fastigheter belägna utomlands.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-12 kl. 06:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in