2016-05-02, 23:09
  #130309
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag vet inte riktigt om det var det du svarar på som jag frågar. Jag frågar om det inte i varje krimtråd här på Flashback finns gott om de som aldrig ens kan tänka tanken att poliser felar? Jag kallar dem konformister. Trots att våra dagstidningar är fyllda av poliser och åklagare som begår allt från simpla tjänstefel till regelrätta och vidriga brott så kommer de inte på tanken att en brottsutredning kan innehålla fel och tom oegentligheter.
Men om du har något konkret att komma med så anmäl då polisen som har utrett detta fallet för tjänstefel. Nej just det, så fort man frågar efter något konkret så kniper foliehattarna käft. För det verkar inte finnas mer än magkänslor vilket inte JK kommer att ta på allvar. Jag har själv varit jäkligt kritisk till polisens agerande i början av detta fallet. Fortfarande så kan jag tycka att det är mycket märkligt att det skulle ta fem dygn att plocka in balterna och hitta kroppen. Nu visar det sig att LH med väldigt stor sannolikhet var död inom ett par minuter från det hon attackerades så det känns rätt så meningslöst att sitta och reta upp sig på det just nu.
2016-05-02, 23:11
  #130310
Medlem
ziracorns avatar
Jag hade köpt hela historien om NB hade stått & runkat medan han hängde offret, den sjuka fan. Kanske runka han, men hans frus DNA FINNS på OFFRET, INTE NB:S. Fakta!
Historien är nog ännu sjukare...
2016-05-02, 23:13
  #130311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, jag håller med i allt du skriver. Mr Haga borde ha gått dom där kurserna innan han släpptes ut. Det hade nog funkat bättre som bromsmedel än ingenting. Men frågan är vem som nånsin skulle våga friskförklara Nerijus och släppa honom fri - medan han har sina fysiska krafter i behåll. Ingen, antagligen. Mer än några alternativare då.

Hoppas han skickas till Litauen så småningom.

Jag råkar bo i samma område som Mr Haga och det känns inte så trevligt att ha han på fri fot igen. Det var också en till synes skötsam familjefar med fast arbete och fläckfri bakgrund. ca 800 män med liten skostorlek topsades innan man fick napp.

Förhoppningsvis får NB avtjäna sitt fängelsestraff i Litauen nära lilla mamsen.
2016-05-02, 23:13
  #130312
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Klockrent inlägg.
Han kommer aldrig att nämna några som helst detaljer om det här.

Och ja, jättebaby är en bra beskrivning, han har betett sig som ett barn på dagis som ihärdigt nekar till att ha gjort något dumt, trots att man sett att han var den skyldige. "Det var inte jag, det var han som gjorde't".
Nästan alla livstidsdömda erkänner sina brott, ibland tar det lång tid dock. Även NB kommer med väldigt stor sannolikhet att sjunga ut så småningom. Hans advokater måste ju givetvis göra klart för honom att han tjänar på det så fort som möjligt. Nu vet jag dock inte hur det blir om NB flyttas över till sitt hemland? Om det fortfarande är svensk domstol som ska avgöra om han straff ska tidsbestämmas?
__________________
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-05-02 kl. 23:16.
2016-05-02, 23:17
  #130313
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Varför skulle det stå i överklagandet då tror du?

Självklart kommer han aldrig att yppa ett ord om det här. Därför att precis som i tråden över tid dyker det upp personer som tvivlar på att han är skyldig, kommer det även ske i framtiden. Tror du att han skulle offra en framtida chans att ev få PT, likt JR fick, och sumpa den genom att prata nu?

Han kommer aldrig i helvetet säga ett knyst!
2016-05-02, 23:21
  #130314
Medlem
ziracorns avatar
Nu lämnar jag den här tråden. Min syster va i ca samma ålder som offret när hon dog. Vila fint Lisa.
2016-05-02, 23:22
  #130315
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men om du har något konkret att komma med så anmäl då polisen som har utrett detta fallet för tjänstefel. Nej just det, så fort man frågar efter något konkret så kniper foliehattarna käft. För det verkar inte finnas mer än magkänslor vilket inte JK kommer att ta på allvar. Jag har själv varit jäkligt kritisk till polisens agerande i början av detta fallet. Fortfarande så kan jag tycka att det är mycket märkligt att det skulle ta fem dygn att plocka in balterna och hitta kroppen. Nu visar det sig att LH med väldigt stor sannolikhet var död inom ett par minuter från det hon attackerades så det känns rätt så meningslöst att sitta och reta upp sig på det just nu.

Hamilkar delar med sig av sin visdom och jag ifrågasätter hur han kommit fram till den. Jag frågar om det han påstår inte även har en motsats.

Det är ett långt steg att gå från att kritisera en mordutredning på ett internetforum till att göra slag i saken och anmäla en utredning. Speciellt som du ska anmäla den till de som ska utreda den. Speciellt när högsta domstolen består av folk som Göran Lambertz. Jag tror det är få med det civilkuraget. Varför sticka ut hakan så långt? Räcker det inte att ha pöbeln emot sig på internetforumet?

Du tycker man ska va tyst eller anmäla? Det finns inga mellanting?

Jag hävdar ju att utredningen fm gått till som svenskt myndighetsutövande i allmähet gör. Lite slapphänt och med både budget, semester och lathet som ingredienser. Man hade tur att det fanns så gott om DNA som tekninsk bevisning. Att den blev som den blev kan man naturligtvis tycka är en aning förbryllande men det är som det är. Skönt att inte PKK blandades in i alla fall, va nära där när de var i Turkiet och snurrade.
2016-05-02, 23:24
  #130316
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Självklart kommer han aldrig att yppa ett ord om det här. Därför att precis som i tråden över tid dyker det upp personer som tvivlar på att han är skyldig, kommer det även ske i framtiden. Tror du att han skulle offra en framtida chans att ev få PT, likt JR fick, och sumpa den genom att prata nu?

Han kommer aldrig i helvetet säga ett knyst!
Jag tror att du har fel. Bevisningen i detta fallet är mycket starkare än mot JR. NB kommer att sjunga ut ska du se. Han kanske tom kan få stanna i Sverige lite längre om han skulle börja samarbeta med snuten.
2016-05-02, 23:30
  #130317
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Jag hade köpt hela historien om NB hade stått & runkat medan han hängde offret, den sjuka fan. Kanske runka han, men hans frus DNA FINNS på OFFRET, INTE NB:S. Fakta!
Historien är nog ännu sjukare...
Du får nog ta och läsa fupen igen och läsa noga den här gången
Fruns DNA finns på ett ställe på Lisas kläder, Nerijus finns på massor med ställen på Lisas kläder.
2016-05-02, 23:30
  #130318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det där låter ju mycket intressant, hoppas verkligen att han snarast börjar berätta vad han vet


Efter 71 punkter som inte kan ge en PT så drar advokaten till med en sista lockelse till HD,

P72: Nerijus avvaktar med att åberopa bevisning till dess Högsta domstolen tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.

Alltså, får han PT så skall han tala ur skägget och åberopa bevisning, en bevisning som inte finns och det vet advokaten men man kan ju piffa till ansökan då man har en klient som helt enkelt inte kan förklara någonting i sin förnekelse, just därför han är den skyldige och korrekt dömd i två instanser.

De kunde möjligen hoppats att HD skulle ha en dålig dag på jobbet men de hade inte HD och helt följdriktigt avslog begäran om PT.
2016-05-02, 23:35
  #130319
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att du har fel. Bevisningen i detta fallet är mycket starkare än mot JR. NB kommer att sjunga ut ska du se. Han kanske tom kan få stanna i Sverige lite längre om han skulle börja samarbeta med snuten.

Ja det hade varit mycket intressant om han gjorde så, men jag är skeptisk. Möjligen om många år.
2016-05-02, 23:35
  #130320
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att du har fel. Bevisningen i detta fallet är mycket starkare än mot JR. NB kommer att sjunga ut ska du se. Han kanske tom kan få stanna i Sverige lite längre om han skulle börja samarbeta med snuten.

Eftersom han redan ställt sig i beredskap för ett krabbgående erkännande, är jag beredd att hålla med.
Men jag tror det kommer dröja. Han måste in i fängelseklimat ett tag först, bort från advokater och utfrågningar och landa i att han sitter fast.
Vidare ska man inte lita för mycket på att tidsbestämt härstammar ur erkännande. Ens ett adekvat erkännande.
Återfallsriskbedömning är nämligen en helt annan femma än ett erkännande.
__________________
Senast redigerad av rotesau 2016-05-02 kl. 23:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in