2016-05-12, 06:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Självklart angriper psykopaten den "goda sidan", fadern till offret, han som gör allt för att finna sin älskade dotter. Vad gjorde Nerijus själv när hans dotter "försvann"? Inget, förmodligen.
Ja, jag tror han projicerar. I dubbel bemärkelse. Det syns en avsky mot Lisas pappa och kan vara nåt som kommer till uttryck via den grundläggande förlusten av egna dottern. Projiceringen kan handla om nån sorts snedvriden hämnd, nåt sekundärt till vad han själv upplevt. Men det handlar nog mer om besatthet och ägande än normal saknad. Eller som en annan dårfink uttryckte sig:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b2/e5/6d/b2e56d3eae20cddc025be58309c0652d.jpg
Jag tror han är betydligt mer skadad än vad som hittills (genom)skådats, det finns inte en chans till annat med tanke på hur mordet ser ut.
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 07:44.
2016-05-12, 07:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hade inte bägge döttrar? England är väl fullt av sandbanker. Hade han fast jobb i England är det väl möjligt att han lockades till Sverige via någon uppdragsivare med anknytning till Sverige. Det finns väl många svenskar som bor i Storbritannien. Rotavdragen var väl möjligt även för fastigheter belägna utomlands.
Han är till Litauen emellan mig veterligt - och brorsan finns redan i Sverige. Så han kanske fixade in honom. Rotavdrag? Han har inte ens ett hus.
Därav fundering om vad som föranleder att han flyttar och jag tror inte det är normalt initiativ.
2005 var högst troligt inte normal flytt.
2015 mördar han plötsligt.

Nej, du. Jag tror att han har gjort nåt skumt i England och det blir dags att röra på sig. Ofrivilligt.
2016-05-12, 07:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är till Litauen emellan mig veterligt - och brorsan finns redan i Sverige. Så han kanske fixade in honom. Rotavdrag? Han har inte ens ett hus.
Därav fundering om vad som föranleder att han flyttar och jag tror inte det är normalt initiativ.
2005 var högst troligt inte normal flytt.
2015 mördar han plötsligt.

Nej, du. Jag tror att han har gjort nåt skumt i England och det blir dags att röra på sig. Ofrivilligt.

Men hallå?!?! Vilka brukar brukar vara snickares uppdragsgivare?!?! Jo folk som är husägare. Han har kanske fått tips om att det finns gott om jobb i Sverige via svenska uppdragsgivare i England. Om han är husägare eller inte spelar ingen roll för det för det är kunden som möjligtvis har rätt till avdraget. Har för mig att det framkom att de höll på och bygga ett hus i Litauen för dem själva (men det kan han inte få avdrag för, utföraren får inte vara närstående till köpareoch inte får man avdrag för eget arbete).

Men visst kan han varit inblandad i något i England, kanske med svenska uppdragsgivare. Finns nog en del svenska skumlirare i England också. Var det inte för något år sedan de upptäckte bedrägerier i handel med lyxbilar i England där en hel del svenskar var inblandade?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-12 kl. 07:19.
2016-05-12, 07:51
Medlem
develis avatar
Citat:
– Det är klart att det finns en hotbild mot honom precis som när Englas mördare, Anders Eklund, och Helge Fossmo kom till fängelse, säger Björn Hurtig, Nerijus Bilevicius advokat.
Citat:
– Man kan nog säga att det finns en hotbild, ja. Men jag vet inte vad det har gjorts för bedömning i hans fall, säger en person inom Kriminalvården.

Men advokat Björn Hurtig, Nerijus Bilevicius försvarare, är övertygad om att hans klient får rigoröst skydd på riksmottagningen:
– Det är jag säker på att han får. Det ska han ha. Han är dömd för ett brott som man normalt inte tycker om på svenska fängelser.
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordarens-framtid--i-fangelset/
.
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 07:55.
2016-05-12, 08:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Nu när jag tänker på det är det så verkar det inte omöjligt att han kommit i kontakt med svenska skumlirare av något slag i England, han mellanlandade ju i Göteborg innan han hamnade i Blomberg.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-12 kl. 08:21.
2016-05-12, 08:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har för mig att det framkom att de höll på och bygga ett hus i Litauen för dem själva
Inte "de" - brodern hade hus, han jobbade och sparade för att renovera detta sa hans fru.
Han (AB) kanske tjänade mer hos AJ (än i Annelund) men han hade uppenbart bättre förmåner gällande att kunna resa hem till sin familj förut - han åkte hem var 3:e månad. Nu hade AJ tänkt ändra till endast en gång/år pga av mycket jobb.
Jag tror inte AB var så sugen på dessa nya "avtal". Han skulle resa hem för gott den 30 juni till sin fru och son.
2016-05-12, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte minsta verklighetsförankrat argument - och riktigt korkat skrivet mot anhöriga som är offer i sig med en sådan person i sin omgivning. De är offer via att det är en extremt chockartad upplevelse att upptäcka att kärleken var artificiell, tillvaron en stor fejk, familjelyckan enbart en fasad - att sonika ha blivit grundlurad av en person du älskar och som barn kanske till och med har som förebild.

Det finns de facto flertal anhöriga till psykopater som antingen är mördare, sexualbrottslingar eller seriemördare som absolut inte haft en aning.
Likaväl som att äckliga pedofiler kan ha agerat utan att upptäckas men levt parallellt med en partner.

Utöver detta kan givetvis ett barn med primär psykopati ha visat tecken - men föräldrar har antingen nonchalerat, förskönat och förnekat. Det finns mängder med exempel på människor som tänkt att det växer bort, det är tillfälligt, det är nog en viss ålder, det är pga ditten eller datten, det är nog inte så udda eller märkvärdigt.
.. Vad fan nu de än sett.

Jag har läst mkt mer korkade saker i den här tråden och det är du som tror att NB är psykopat inte jag
Jag tror att NB har psykopatiska drag men att han uppfyller inte kvoten för att klassas som psykopat
Men det kommer naturligtvis att visa sig när han har varit på Kumla ett tag

Och till det fetade: tror du på det själv? Tror du att en partner eller ett barn eller en bror som lever tillsammans med en pedofil eller kvinnomördare inte har en aning - inte en endaste liten misstanke att ngt är riktigt galet?

Jag kallar det för självförnekelse - dvs man vet vad man ser eller borde se men vill inte att det ska vara så och därför har man varken sett eller hört
Fattar du hur jag menar?

Alla människor har ett val (förutom barn) och om man väljer att leva under samma tak som, i detta fallet NB, då är man mycket duktig på att blunda och inta absolut förnekelse-position
Man njuter säkerligen (i början) av alla fördelar det innebär att känna honom - men sedan är smekmånaden över

Då upptäcks alla lögner, det blir konflikter och bråk om allt, fysisk eller psykisk misshandel ...osv listan blir lång
Och det är dags att betala tillbaka skulden

Att stå i skuld till dessa personlighetsstörda typer leder alltid till allvarliga problem - och i detta fallet slutade det med mord
2016-05-12, 08:49
Medlem
...och att Arne lovprisar NB?
Vad fan ska han säga? Jo jag förstod att NB var en mördare men jag chansade när jag anställde honom och hoppades på att han hade respekt för mig
2016-05-12, 09:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[i]Jag har läst mkt mer korkade saker i den här tråden och det är du som tror att NB är psykopat inte jag
Jag tror att NB har psykopatiska drag men att han uppfyller inte kvoten för att klassas som psykopat
Jag har skrivit psykopat eller psykopatiska drag eller APS.

Citat:
Och till det fetade: tror du på det själv? Tror du att en partner eller ett barn eller en bror som lever tillsammans med en pedofil eller kvinnomördare inte har en aning - inte en endaste liten misstanke att ngt är riktigt galet?
Självklart tror jag på det - eftersom det är vanligt förekommande. Jag förlitar mig nämligen på den vetenskap som finns och deras rön. Jag litar på de jag lyssnar på om det ter sig trovärdigt.
Jag anser att det finns både ock. Det finns förnekelse, det finns de som blundar. Det finns de som förskönar och det finns till och med de som skyddar. Det finns de som är kuvade och inte törs göra annat än tiga.
MEN sen finns följande:

Det finns så in i helvete sluga förövare, som har en sån massiv förmåga att dölja, omskriva, bortförklara - att jag anser att det är möjligt. Pedofilen med separat USB som kommer som en chock för partnern. Lägg därtill att en psykopat är sju resor vassare att bedra omgivningen.

Jag anser då att dessa Anhöriga genomlider ett tillräckligt helvete ändå än att omgivningen kallar dem lögnare också. Eller att de lever i självförnekelse och fan och hans moster.
Säg du det här till ett barn som drabbats. Det är nämligen likaväl barn till förövare som förlorat en pappa.

Jag hoppas du inte har en partner med mörka sidor. För inte skulle väl du kunna vara omedveten?

Citat:
Alla människor har ett val (förutom barn) och om man väljer att leva under samma tak som, i detta fallet NB, då är man mycket duktig på att blunda och inta absolut förnekelse-position
Man njuter säkerligen (i början) av alla fördelar det innebär att känna honom - men sedan är smekmånaden över
Då upptäcks alla lögner, det blir konflikter och bråk om allt, fysisk eller psykisk misshandel ...osv listan blir lång
Att stå i skuld till dessa personlighetsstörda typer leder alltid till allvarliga problem[/b] - och i detta fallet slutade det med mord
Stackars de som säger att de faktiskt inte var medvetna och drabbas av ditt fördömande anklagande race. Om det så vore en familjemedlem, vän eller klient.
Via förutfattad mening om den enskilda individen där alla dras över en kam och det landar i en riskabel zon - att skuldbelägga.

Hoppas du inte jobbar i vården med den inställningen.
Senast redigerad av develi 2016-05-12 kl. 09:23.
2016-05-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag har läst mkt mer korkade saker i den här tråden och det är du som tror att NB är psykopat inte jag
Men det kommer naturligtvis att visa sig när han har varit på Kumla ett tag

Jag kallar det för självförnekelse - dvs man vet vad man ser eller borde se men vill inte att det ska vara så och därför har man varken sett eller hört
Fattar du hur jag menar?

Att stå i skuld till dessa personlighetsstörda typer leder alltid till allvarliga problem - och i detta fallet slutade det med mord

Det finns en mkt bra bok Psykopatens Värld av Robert Hare. Rekommenderas

Ur baksidan till boken står att läsa.

Psykopati är numera en välavgränsad klinisk psykiatrisk diagnos. Orsaken till tillståndet är mångfacetterad, och varken rent biologisk eller rent social. Däremot vet vi att tillståndet etableras tidigt, och för närvarande inte förefaller vara tillgängligt för behandling som kommer igång först efter 12 års ålder.

Under de senaste fyrtio åren har vi visat att psykopater har en rad fysiologiska och biologiska avvikelser jämfört med friska välfungerande jämnåriga. Samtidigt är det uppenbart att en mycket stor andel av psykopaterna har haft turbulenta och traumatiserande uppväxtvillkor.

Oavsett orsakerna är det uppenbart att psykopaterna ställer till med mycket elände. Det skulle ställa till mycket mindre elände om människor i allmänhet var bättre orienterade om tillståndet och de uttryck detta tar sig.

Detta är inte en sensationsbok, även om den är fascinerande att läsa. Samtliga påståenden, beskrivningar och faktauppgifter har en gedigen vetenskaplig bas. Översättningen till svenska initierades inte bara därför att den håller god vetenskaplig nivå och bör läsas av de som arbetar inom området, utan därför att den fyller ett viktigt ändamål som ren folkupplysning.

------------

För att känna igen en psykopat måste man helt enkelt tänka bort alla mänskliga känslor och förmåga till empati.

Kvar blir bara ren ONDSKA.
Senast redigerad av Remark 2016-05-12 kl. 09:17.
2016-05-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns en mkt bra bok Psykopatens Värld av Robert Hare. Rekommenderas

Ur baksidan till boken står att läsa.

Psykopati är numera en välavgränsad klinisk psykiatrisk diagnos. Orsaken till tillståndet är mångfacetterad, och varken rent biologisk eller rent social. Däremot vet vi att tillståndet etableras tidigt, och för närvarande inte förefaller vara tillgängligt för behandling som kommer igång först efter 12 års ålder.

Under de senaste fyrtio åren har vi visat att psykopater har en rad fysiologiska och biologiska avvikelser jämfört med friska välfungerande jämnåriga. Samtidigt är det uppenbart att en mycket stor andel av psykopaterna har haft turbulenta och traumatiserande uppväxtvillkor.

Oavsett orsakerna är det uppenbart att psykopaterna ställer till med mycket elände. Det skulle ställa till mycket mindre elände om människor i allmänhet var bättre orienterade om tillståndet och de uttryck detta tar sig.

Detta är inte en sensationsbok, även om den är fascinerande att läsa. Samtliga påståenden, beskrivningar och faktauppgifter har en gedigen vetenskaplig bas. Översättningen till svenska initierades inte bara därför att den håller god vetenskaplig nivå och bör läsas av de som arbetar inom området, utan därför att den fyller ett viktigt ändamål som ren folkupplysning.

------------

För att känna igen en psykopat måste man helt enkelt tänka bort alla mänskliga känslor och förmåga till empati.

Ja, det finns psykopater och det är viktigt att ha kunskap om detta.
Det finns dock inget som talar för att NB skulle vara psykopat.
Om någon psykopat är inblandad I detta mord är det troligen någon annan.
Om NB begått mordet tror jag det finns ett annat motiv.
2016-05-12, 09:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt övertygad. Jag tror att man måste utgå från ett helt annat sorts synsätt och inte lägga emotionella värderingar i bedömningen. Det låter kallblodigt i sig men det handlar om att nollställa sig. Psykopater riskerar sluka den mest erfarne terapeut.
På ett sätt vore det enklare att beskriva psykopater som en annan art snarare än människa i konventionell mening - ett driftstyrt rovdjur som ser världen som en jaktmark. Gällande djur finner jag reptilens kallblodighet (driftstyrd) som mer lik då jag anser att andra djur verkar hysa mer varma känslor än vad en psykopat någonsin förmår.
Sen finns det givetvis psykopater som klarar sig i samhället utan att varken utöva våld, kriminalitet eller mord. Som är helt ok, kul, charmiga - ända tills du står i vägen och utgör ett hot. Då är det mindre gosigt..

NB kan vara en vanlig person med sexuell sadism som läggning - men är det troligt?
Inte för min del.
Graden av sjukligt övervåld får mig att tro att det är som minst psykopatiska drag med i bilden som sexualsadist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in