2016-05-11, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Jag har plockat det heligaste du äger och jag ska krossa dig."

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp. Bra beskrivet - för det är dubbelt. Rubbad lögnare som försöker få stilpoäng inför TR samt få in en spottloska.

Det är en av de viktigaste delarna där det med exceptionell tydlighet framkommer vilken fräckhet han besitter, vilket äckel han är som åberopar empati inför Lisas föräldrar - via att framställa sig som en förstående fader.

Han har mördat deras dotter och betonar att han förstår deras lidande.
En empati han uppenbart inte besitter med tanke på hur mordet ser ut.

Den stirrande blick pappan upplevde är högst troligt den stirrande sjuka psykopatens blick:
"- Jag har plockat det heligaste du äger och jag ska krossa dig. "

I förhör ser man sen mycket tydligt hur han försöker peka ut Lisas pappa som misstänkt. Hur han angriper Lisas far via en massa insinuationer och slutligen det sinnesrubbade påståendet om att han kikat in i hans cell. Ända in i juridiken och rättsväsendets värld försöker han sätta dit honom.

Det är nåt i hans egen tillvaro, från det förflutna, som återspeglas i mordet och NBs beteende mot Lisas pappa: Jag tror nämligen det är främst är han som får spottloskan rätt i ansiktet som det ultimata hånet.
Han verkar avundsjuk, hatisk och hämndbenägen mot Lisas pappa (papparollen, far-dotter, familjelycka, kärlek?) som om han återupplever nåt (sin egen förlust?).

Nästa del - som indikerar hur extremt rubbad han är - är givetvis efter att han med våld tryckt in Lisa i skåpet:
Helt nonchalant, helt känslokall som en isbit pratar han med sin mor och blir sugen på pizza.

Fullständigt vrickat beteende.

Via dessa små, men mycket talande glimtar, ses en urondska av sällan skådat slag.
Det skådespelande aset som är fullständigt livsfarligt.

Ett mycket bra och intressant skrivet inlägg!

Det jag främst fastnade för är den första av mig fetade texten.

Var än NB tittade så fick han se LH:s pappa och måste ha insett att denne man var hans verkliga huvudfiende. SH var säkerligen den person som han fruktade mest av alla.

När NB stod och stirrade på pappan så visste han ju att han hade tagit det heligaste som går att ta. Hans dotter.

SH kom också att bli NB:s överman. Hade han inte varit så tidigt på plats så hade NB haft goda utsikter att klara sig undan detta vidriga mord.

En verkligt mycket farlig man denne Nerijus Bilevicius och förhoppningsvis får han sitta många år innan frihetens dörr ev. öppnas för honom. Helst skall naturligtvis en sådan person aldrig mera få vistas ute bland andra människor.
2016-05-11, 21:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
(...)
Man kan ju undra varför en hantverkare inte stadgar sig på en plats, eller ens i ett land. Speciellt när syftet som uppvisats , verkar vara att just arbeta.
(...)

Ja, men för en som kommer från Litauen är det nog inte så konstigt. Det är bra betalt utomlands. Man jobbar hårt en period och drar in stålar, sedan hem igen. NB var ju hemma mellan England och Sverige. Han hade väl också tänkt flytta hem så småningom. Rotad var han ju på så sätt att han hade frugan, som var relativt ny, hos sig. Att föra ett kringflackande liv kan vara en bra täckmantel för en mödarpsykopat, men det betyder ingalunda att ett sånt liv är ett tecken på att nån är det. Ja, ja.

Citat:
...
Grannen med katten har ett betydligt vettigare resonemang än du nånsin når upp till - hon håller öppet att hon kan ha blivit grundlurad även om hon inte kan tänka sig att nån av dem är skyldig:

Sorry, jag kan inte se storheten i hennes analys.

Citat:
– Jag kan inte tänka mig att de har gjort sig skyldiga till det här brottet. De har varit världens bästa grannar, säger en kvinna som bott bredvid de tre anhållna under två års tid.

– Men sen vet man aldrig. Det finns vissa som lever ett helt vanligt och vissa som har en mörk sida.

Hon reser tanken, att hon teoretiskt sett kan vara lurad. Vem skulle inte göra det? Det är ju inte som att det är fifty-fifty.
Det är inte fifty-fifty.
2016-05-11, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Du förstår knappast frågan till sisotalo när din rigida intressesfär begränsas till NB's handel och vandel.
Sisotalo som har ett bredare perspektiv, kunnande och förståelse för behovet av allmänhetens socialpolitiska rättvisekrav kan säkert förklara varför även dina eviga problem med andras oförståelse uppkommer och består trots din snart årslånga kamp, dygnet runt, mot alla som tvivlar eller ifrågasätter.
Jag förstår att det sticker dig i ögonen när era alternativa skräpteorier punkteras med argument och sakfakta. Att det stör att du du inte fett får rocka lös med osanningar och svammel. Eller oväsentligheter som inte ens är jämförbart med fallet.

Men jag är helst ledsen: Du kommer ingen vägen via en massa personangrepp på en allmän debattsida utan faller snarare på eget grepp och visar om hur oerhört dåligt du har att sätta emot.

Inlägget från den du bejublar anser jag inte innehöll nåt värt att diskutera i denna tråd och anledningen är redan skriven i mitt föregående inlägg:

Det finns inga likheter med fallen.
Det är ingen resningsfråga aktuell - därav är det totalt irrelevant.

Domen har fallit och han ska ut ur riket.
Senast redigerad av develi 2016-05-11 kl. 21:48.
2016-05-11, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett mycket bra och intressant skrivet inlägg!
Det jag främst fastnade för är den första av mig fetade texten.
Var än NB tittade så fick han se LH:s pappa och måste ha insett att denne man var hans verkliga huvudfiende. SH var säkerligen den person som han fruktade mest av alla.

När NB stod och stirrade på pappan så visste han ju att han hade tagit det heligaste som går att ta. Hans dotter.

SH kom också att bli NB:s överman. Hade han inte varit så tidigt på plats så hade NB haft goda utsikter att klara sig undan detta vidriga mord.
En verkligt mycket farlig man denne Nerijus Bilevicius och förhoppningsvis får han sitta många år innan frihetens dörr ev. öppnas för honom. Helst skall naturligtvis en sådan person aldrig mera få vistas ute bland andra människor.
Ja, han gör en loop tidigt när han får vetskap om vem pappan är (på måndag innan förhör på em). Han har uppenbart fallit inom ramen för NBs intresse tidigt.

Hans attackerar pappan direkt och försöker misstänkliggöra honom:
Säger till grannen under sökveckan att pappan hade stelt ansikte men ögonen log.
Att pappan såg konstig ut samt att han inte såg ledsen ut på måndag.
Att NB säger sig ha hört från CB att pappan inte förväntade sig att hitta sin dotter vid liv på onsdag.

Han iakttar honom i detalj under eftersöket - stirrar. Kan se rovdjurets granskande blick framför mig.

Pappan verkar bli en slags inkräktare då han hamnar i centrum för eftersöket - en sorts blandning av hat, hämnd och avundsjuka verkar ha väckts inom NB:
"Jag har plockat det heligaste du äger och jag ska krossa dig."

NB trodde han hade den ultimata makten över pappan, att han kunde hånflina invärtes över att ha tagit hans dotter från honom.

"Äger" och "tagit ifrån" är objektifierade uttryck och ett visst synsätt hos de som inte besitter förmågan till empati.

Men han missade att bandet av närhet och kärlek mellan pappa och dotter inte kan klippas av - ens med döden.

.. Därav är NB ändå alltid förloraren i sin rovdjurskamp:
Han rår aldrig på empatin.
Senast redigerad av develi 2016-05-11 kl. 23:03.
2016-05-11, 23:05
Medlem
sisotalos avatar
Jag tackar för en vänlig mottagande. Jag upprepar att jag har ingen juridiskt grundat uppfattning om NBs skuld, men jag ser att han fälldes med metoden att först polisen bestämmer vem har mördat och sedan driver man en rättsligt process mot denna person. Det finns fall där man har kommit till rätt slutsats med denna metod. Det kan ha hänt i fallet LH.

Finska GM var en fyrabarnsmamma. Någon bröt sig in i familjens sovrum och i många minuters kamp dödade mannen. Kvinnan lyckades fly till telefonen, ringde polisen. Vi har nu fyra min. 20 sek. OnLine info om händelserna. Kvinnan var tidigare lika fläckfri som NB, men anklagelserna gick på att svartmåla GM. I Sverige detta är givet eftersom det var frågan om en gästarbetare. Jag känner ingående att en ryss fick 7 år för att ha rånat Rembrant i Nationalmuseum, bara för att han är ryss. Riktiga GM åkte fast när han försökte sälja Rembrants självporträtt i Köpenhamn för FBI. KKO friade honom.

I Finland gick skapandet av en negativ bild om GM så långt att GM dömdes till 7,5 års fängelse för att hon skulle efter mannens död våldtagit alla sina fyra barn med sin nya älskare som fick 10 år. Hon är idag fri från mord men bara tillfälligt hemma från sexualbrott. Bägge domarna, som går i motsatt riktningen har fått laga kraft.

Jag har lyssnat vittnesmål. Anklagelser mot NB har som bakgrund hans etniska karaktär. De som försvarar NB är försiktiga och tveksamma i svar till åklagarens frågor. Speciellt illa går det för IB, GMs hustru. Hon svimmade under förhöret
Senast redigerad av sisotalo 2016-05-11 kl. 23:25.
2016-05-11, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag tackar för ett vänligt mottagande. Jag upprepar att jag har ingen juridiskt grundat uppfattning om NBs skud, men jag ser att han fälldes med metoden att först polisen bestämmer vem har mördat och sedan driver man en rättsligt process mot denna person. Det finns fall där man har kommit till rätt slutsats med denna metod. Det kan ha hänt i fallet LH.

Finska GM var en fyrabarnsmamma. Någon bröt sig in i familjens sovrum och i många minuters kamp dödade mannen. Kvinnan lyckades fly till telefonen, ringde polisen. Vi har nu fyra min. 20 sek. OnLine info om händelserna. Kvinnan var tidigare lika fläckfri som NB, men anklagelserna gick på att svartmåla GM. I Sverige detta är givet eftersom det var frågan om en gästarbetare. Jag känner ingående att en ryss fick 7 år för att ha rånat Renbrant i nationalmueum, bra för att han är ryss. GM åkte fast när han försökte sälja Rembrants självporträtt i Köpenhamn för FBI. KKO friade honom.

I Finland gick skapandet av en negativ bild om GM så långt att GM dömdes till 7,5 års fängelse för att hon skulle efter mannens död våldtagit alla sina fyra barn med sin nya älskare som fick 10 år. Hon är idag fri från mord men bara tillfälligt hemma från sexualbrott. Bägge domarna, som går i motsatt riktningen har fått laga kraft.

Jag har lyssnat vittnesmål. Anklagelser mot NB har som bakgrund hans etniska karaktär. De som försvarar NB är försiktiga och tveksamma i svar till åklagarens frågor. Speciellt illa går det för IB, GMs hustru. Hon svimmade under förhöret

Ja, där fick du till det. I förra inlägget så passade inte NBs personlighet åtalet. Satt bara och väntade på resten:
Den stackars balten som pekades ut för tidigt, den svartmålade gästarbetaren.
Kritik mot Irinas förhör. Snyft.
Taskiga skribenter som talar i negativa termer om äcklet.

Kallas delkursen i din profession för finsk pekpinne? En ny nordisk variant på samma saker som tjatats här? Hoppas du har humor för det här var roligt inhopp.

Här har inte varken skapats, utpekats eller svartmålats:
Han är dömd via stark teknisk bevisning, inget alibi samt vittnen.
Citat:
Jag upprepar att jag har ingen juridiskt grundat uppfattning om NBs skud
Citat:
Hon är idag fri från mord men bara tillfälligt hemma från sexualbrott. Bägge domarna, som går i motsatt riktningen har fått laga kraft.
Det är två helt eniga domslut som inte går åt olika håll och det är bedömt av tre justitieråd i Högsta domstolen.
Ska du diskutera rättsfall för att överhuvudtaget ha bäring för dina argument - så ska det vara relevanta och likvärdiga fall juridiskt sett. Det är nämligen via juridik domen faller.
Socialt svammel och tyckande hör inte hit.
Senast redigerad av develi 2016-05-11 kl. 23:46.
2016-05-12, 00:06
Medlem
Citat:

Det är två helt eniga domslut som inte går åt olika håll och det är bedömt av tre justitieråd i Högsta domstolen.

Det där fel. Skuldfrågan är inte bedömd av Högsta Domstolen. Endast frågan om det föreligger skäl att ge prövningstillstånd är avgjord. Vilket, som framgår av begreppen själva, innebär att HD alltså inte prövat skuldfrågan. Man gav ju inget tillstånd till en sådan prövning.
2016-05-12, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tackar för en vänlig mottagande. Jag upprepar att jag har ingen juridiskt grundat uppfattning om NBs skuld, men jag ser att han fälldes med metoden att först polisen bestämmer vem har mördat och sedan driver man en rättsligt process mot denna person. Det finns fall där man har kommit till rätt slutsats med denna metod. Det kan ha hänt i fallet LH.

Finska GM var en fyrabarnsmamma. Någon bröt sig in i familjens sovrum och i många minuters kamp dödade mannen. Kvinnan lyckades fly till telefonen, ringde polisen. Vi har nu fyra min. 20 sek. OnLine info om händelserna. Kvinnan var tidigare lika fläckfri som NB, men anklagelserna gick på att svartmåla GM. I Sverige detta är givet eftersom det var frågan om en gästarbetare. Jag känner ingående att en ryss fick 7 år för att ha rånat Rembrant i Nationalmuseum, bara för att han är ryss. Riktiga GM åkte fast när han försökte sälja Rembrants självporträtt i Köpenhamn för FBI. KKO friade honom.

Du introducerar dig själv som docent, vilket jag uppfattar som tecken på ett vetenskapligt förhållningssätt. I vad du hittills uttryckt har du inte åberopat några vetenskapligt relevanta argument, däremot framfört flera fördomsfulla påståenden, som jag inte förknippar med vetenskap. Din karakteristik av utredning och rättegång är inte bara okunnig om utredandets metodik och rättsprocessens former, den utgör ett föraktfullt nedvärderande av det svenska rättsväsendet.
2016-05-12, 00:12
Bannlyst
Citat:
Viktigt i rättsfall LH är att den inriktas från början mot en viss gärningsman.

Låter spännande, inriktades inte det hela från början på att en ung flicka hade försvunnit?
Menar du verkligen att du har bevis för att så inte var fallet?

Citat:

I bägge fallen den åtalade har inte egenskaper som stämmer med åtalet. Jag tror att i dessa fall ska mera vikt ges för sund förnuft, men alla vittnesmål och tekniska fynd ska noggrant granskas.
Bara den som har facit kan trovärdigt komma med ett sådant påstående. Om den skyldige inte är dömd så har du väl inte facit? Vad är det för magiska regler som ska uppfyllas för att kunna överensstämma med den misstänkta menar du? Har den etniska densitetens betydelse för psykosutvecklings ration en roll här menar du?

Hur skulle du vilja placera den etniska densitetens betydelse för generell psykosutveckling på den skalan, vid långvarig immigration, nyligen påbörjad immigration eller adoption.
http://bjp.rcpsych.org/content/201/4/282 med eller utan permanent arbetsvistelse sk gästarbete, Med anledning av detta fallet?
Citat:
Jag själv som är docent i socialpolitik har medverkat under 4,5 år sammanlagt nästan 3.000 inlägg. Slutresultatet var att den utpekade GM friades i HD, ingen aning om vem är den riktiga GM.
Är den verklige GM död alltså? och den utpekade bevisad oskyldig? Eller vad har det för relevans?
2016-05-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Det där fel. Skuldfrågan är inte bedömd av Högsta Domstolen. Endast frågan om det föreligger skäl att ge prövningstillstånd är avgjord. Vilket, som framgår av begreppen själva, innebär att HD alltså inte prövat skuldfrågan. Man gav ju inget tillstånd till en sådan prövning.
Vilket väl ändå betyder att HD inte funnit sådana fel begångna av Hovrätten att anledning till prövning föreligger. Antagandet är att domstolarna sköter dömandet och att HD övervakar att de gör det på avsett sätt. Det hade ju varit en annan sak om de funnit tecken på domvilla eller funnit grund för prövning av för Hovrätten okänd bevisning, enligt Hurtigs påstående.
2016-05-12, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Självklart är skuldfrågan bedömd och slutsatsen blev att Hovrättens dom står fast:

NB ÄR mördaren. NB ÄR dömd till livstid. NB SKA utvisas.

.. och HovR domen föll i sin tur tillbaka på TR med viss justering. Helt eniga domslut per instans och tre justitieråd såg ingen anledning till att besluta om PT.

Att han sen är en person som skulle vilja försöka få resning tills han går i graven är en en annan femma. Schürrer hann med ett försök - sen flög hon ut ur Svea rike.
2016-05-12, 00:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.dagensjuridik.se/2016/05/villospar-och-tickande-klockor-oroade-polisen-i-lisa-holm-utredningen-forsokte-nagon-lura-os

Tack för tipset på länken!

Många insiktsfulla synpunkter från juridiskt kompetenta i kommentarsfälten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in