2016-05-11, 13:05
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag blir lite nyfiken på hur mycket film man måste se för att kunna bedöma filmen på ett korrekt sätt om jag och alla andra forumiter som gav den bra eller högt betyg inte kvalificerar

4213214, såklart.

Nej. Det är klart att man kan gilla filmfan även om man är en cineast av guds nåde - men, filmen känns ändå som en produkt, gjord av en anonym snubbe som bara satt i regissörstolen och suckade "that's great" till allt och alla, samtidigt som en ursvettig JJ Abrams stod i bakgrunden och försökte klura ut hur man ska göra en franchise av skiten. Filmen är så opersonlig, så oinspirerad och så fruktansvärt by the numbers att man kommer glömma bort skitens existens efter, omkring, två-tre dagar. Om man har sett mycket film så borde risken vara stor att man bara sitter och gäspar åt hur oinspirerat och mediokert allt är.

Bara för att en film inte är urusel så betyder inte det att den är bra. Jag är trött, som fan, på sånt här mediokert och opersonligt skräp. Nya, fräscha idéer av äkta filmskapare som bryr sig om hantverk är det jag går igång på.
Citera
2016-05-11, 13:44
Medlem
AttCzas avatar
Jag har sätt den första Scream filmen igår. Senast jag såg filmen var år 2013. Sammanlagt såg jag filmen 9 gånger. Jag tycker att den första Scream filmen är en sådan film som aldrig blir ointressant oavsett hur många gånger man ser den. Samma sak kan dock inte sägas om de andra Scream- filmerna. Utan tvekan är Scream den bästa filmen som Wes Craven har regisserat. Det revitaliserade slashergenren. Dessutom innehåller filmen en del ironi om anda slasherfilmer som Alla Helgons Blodiga Natt till exempel.
Citera
2016-05-11, 13:51
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har sätt den första Scream filmen igår. Senast jag såg filmen var år 2013. Sammanlagt såg jag filmen 9 gånger. Jag tycker att den första Scream filmen är en sådan film som aldrig blir ointressant oavsett hur många gånger man ser den. Samma sak kan dock inte sägas om de andra Scream- filmerna. Utan tvekan är Scream den bästa filmen som Wes Craven har regisserat. Det revitaliserade slashergenren. Dessutom innehåller filmen en del ironi om anda slasherfilmer som Alla Helgons Blodiga Natt till exempel.

Scream är verkligen fantastisk! Många ser den som en skräckkomedi, men jag tycker mer att den är en skräckfilm med inslag av humor. Jag menar; i grund och botten så är den ju väldigt seriös och obehaglig, och våldet är verkligen brutalt och grisigt.
En underbar film, med briljant regi av mästaren Craven och manuset är enligt mig det bästa som har skrivits inom skräckfilmshistorien.

Men, gah, vet inte om jag klassar den som Wes Cravens absolut bästa. Jämt skägg mellan den, The Hills Have Eyes och A Nightmare on Elm Street...
Citera
2016-05-11, 14:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Scream är verkligen fantastisk! Många ser den som en skräckkomedi, men jag tycker mer att den är en skräckfilm med inslag av humor. Jag menar; i grund och botten så är den ju väldigt seriös och obehaglig, och våldet är verkligen brutalt och grisigt.
En underbar film, med briljant regi av mästaren Craven och manuset är enligt mig det bästa som har skrivits inom skräckfilmshistorien.

Men, gah, vet inte om jag klassar den som Wes Cravens absolut bästa. Jämt skägg mellan den, The Hills Have Eyes och A Nightmare on Elm Street...

Håller med dig. Scream är mer en skräckfilm med inslag av humor. Att filmen är så obehaglig som den är är ett resultat av Marco Beltramis musik i kombination med Kevin Williamsons manus och Wes Cravens talang som skräckregissör.
Anledningen till att jag tycker att Scream är Wes Cravens bästa film är på grund av att jag anser att karaktärernas utveckling på Scream är bättre än på hans andra skräckfilmer. Jag tänker på Billy Loomis karaktärsutveckling. Sådant karaktärsutveckling förekommer sällan (eller aldrig) i Wes Cravens filmer.
Senast redigerad av AttCza 2016-05-11 kl. 14:09.
Citera
2016-05-11, 14:05
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Den första är helt klart en film man kan se många gånger utan att tröttna. 1-3 va bra, medans 4:an va en flopp.
Citera
2016-05-11, 14:27
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Den första är helt klart en film man kan se många gånger utan att tröttna. 1-3 va bra, medans 4:an va en flopp.

4-an började rätt så bra, tycker jag. Sedan gick det dock åt skogen. Jag saknar fientligheten mellan SIdney och Gale på fyran. Skådespelarinsatserna från den yngre generationen är inget vidare. Det är bara Emma Roberts prestation som är värt att nämna. Scenen då mördarna är ensamma i huset med Sidney är nog rätt så bra. Sjukhusscenen är däremot horribel. Utan den hade filmen varit mycket bättre, anser jag. Mördaren i 3-an har en ljudimitationsapparat som bidrar till att öka spänningen i filmen. Hur mördaren terroriserar Sidney med Sidneys döda mors röst är ganska obehaglig. Trots detta är filmen inte särskilt spännande. Alltför många ointressanta chasin scenes drar ner Scream 3. Det känns som att Scream 1 och två är bra och att Scream tre och fyra är som pest och kolera.
Citera
2016-05-11, 14:43
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Håller Scream 4 på en överlägsen andra plats i serien, underhållande rakt igenom med ett underfundigt manus även om det känns lite gubbigt emellanåt. Men framförallt så har den definitivt den bästa skådespelarensemblen av uppföljarna. Jag menar Emma Roberts, Rory Culkin och Hayden Panettiere är perfekta. En värdig avslutning på Wes Cravens filmografi.
Citera
2016-05-11, 14:58
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Regi, manus - allmänt filmskapande. Generisk och helmedioker sörja som inte bringar något new till the table, överhuvudtaget. John Goodman är urlarvig och Mary Elizabeth Winstead fortsätter att vara en av filmhistoriens absolut tråkigaste skådespelare.

En typisk thriller som är gjord för folk som inte tittar på speciellt mycket film. Att vi - i Sverige - får den här dyngan på bio istället för filmer som The Witch och Green Room är inget annat än tragiskt - och smått skrattretande.

"En typisk thriller som är gjord för folk som inte tittar på speciellt mycket film" var väll det dummaste jag har läst på bra länge. Ser väldigt ofta på film, och The Witch var ju verkligen ett mästerverk... Eller inte.

Men har faktiskt haft planer på att se Green Room när den kommer i bra kvalitet. Och kan inte du berätta vad som bringar något nytt med The Witch? vore väldigt intressant att höra din åsikt i den frågan. Och vad är new till the table om du ska skriva på engelska. New to the table heter det. Typiskt folk som försöker spela coola bakom datorskärmen och bevisa sitt enorma kunnande. Och sen faller det pladask med det nya ordet new till the table.
Senast redigerad av Mysteriousstranger 2016-05-11 kl. 15:02.
Citera
2016-05-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxczxczxczxc
IMO. John Goodman är typ det enda i filmen som gör den värd att se. Han är briljant i rollen. Vidare är meningen med slutet att det ska vara sådär cpmystiskt-mindblowande och den grejen kan jag förstå. Men jag får bara shitsoup-känsla när man inte kan koncentrera en story och bygga den bra. Twistarna är för avvikande. Det ena tar ut det andra på något sätt. Tappar effekt.

Håller till viss del med. Men det går inte att bortse från att filmen är betydligt bättre än dom flesta filmer som har kommit iår. Och jag kollar verkligen inte bara på Hollywood film.
Citera
2016-05-11, 15:20
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Och kan inte du berätta vad som bringar något nytt med The Witch?

Hantverket. Filmskapandet ligger på en helt annan nivå än allt annat som har producerats inom skräckgenren på flera år. Mästerklass i regi.

Citat:
Och vad är new till the table om du ska skriva på engelska. New to the table heter det. Typiskt folk som försöker spela coola bakom datorskärmen och bevisa sitt enorma kunnande. Och sen faller det pladask med det nya ordet new till the table.

Haha! Du.. skojar?

"Cool bakom datorskärmen" - mitt namn är Daniel Falk, och jag är en 24-årig Motalabo. Tror du, på allvar, att en Motalabo skulle försöka vara tuff..? Mycket mer patetiskt än så skulle det nog inte kunna bli!
Sen, angående "enorma kunnande" så har jag aldrig påstått att jag är en allvetare när det gäller film. Mina inlägg är mina tankar och åsikter - personligt och subjektivt. Jag vet att jag kan låta tjur-gnällig ibland (/ofta), och jag är enormt passionerad när det gäller just skräck, men om du skulle träffa mig på riktigt så tvivlar jag på att du skulle se mig som en skitnödig pretto-tönt.

Du gillar 10 Cloverfield Lane - grymt. Jag står fortfarande fast vid att det är en film som är gjord och anpassad för den stora massan som nöjer sig med att titta på rörliga bilder, men som inte behöver några bestående intryck efter filmen är slut.

Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Håller Scream 4 på en överlägsen andra plats i serien, underhållande rakt igenom med ett underfundigt manus även om det känns lite gubbigt emellanåt. Men framförallt så har den definitivt den bästa skådespelarensemblen av uppföljarna. Jag menar Emma Roberts, Rory Culkin och Hayden Panettiere är perfekta. En värdig avslutning på Wes Cravens filmografi.

Första gången jag såg den så gillade jag den inte alls. Men efter en omtitt så insåg jag hur bra den faktiskt var. Underfundigt manus, som du skriver, och våldet är igen rått och brutalt (även fast kniv-i-skallen-scenen var ett stort misstep). Jävligt bra regi av Craven, dessutom.
Senast redigerad av FugitiveDuck 2016-05-11 kl. 15:26.
Citera
2016-05-11, 15:33
Medlem
Citat:
Hantverket. Filmskapandet ligger på en helt annan nivå än allt annat som har producerats inom skräckgenren på flera år. Mästerklass i regi.

Haha! Du.. skojar?

"Cool bakom datorskärmen" - mitt namn är Daniel Falk, och jag är en 24-årig Motalabo. Tror du, på allvar, att en Motalabo skulle försöka vara tuff..? Mycket mer patetiskt än så skulle det nog inte kunna bli!
Sen, angående "enorma kunnande" så har jag aldrig påstått att jag är en allvetare när det gäller film. Mina inlägg är mina tankar och åsikter - personligt och subjektivt. Jag vet att jag kan låta tjur-gnällig ibland (/ofta), och jag är enormt passionerad när det gäller just skräck, men om du skulle träffa mig på riktigt så tvivlar jag på att du skulle se mig som en skitnödig pretto-tönt.

Du gillar 10 Cloverfield Lane - grymt. Jag står fortfarande fast vid att det är en film som är gjord och anpassad för den stora massan som nöjer sig med att titta på rörliga bilder, men som inte behöver några bestående intryck efter filmen är slut.

Bra svar. Har mött en hel del Motalabor, mest på fotbollsplanen då. Trevliga personer. Du har din åsikt och jag har min. Kan nöja oss med det. Om vi bortser från våra meningsskiljaktigheter gällande 10 Cloverfield Lane så är jag riktigt sugen på att se Green Room. Tror den kan bli riktigt bra. Frågan är väll hur bra Anton Yelchin är i huvudrollen. Första gången jag såg honom var i Hearts in Atlantis. Då var han ju väldigt ung och trodde han skulle ha potential att bli en riktigt bra skådespelare. Det rann väl ut i sanden lite. Men likväl kommer jag se filmen så fort den kommer ut i bra kvalitet på nätet.
Citera
2016-05-11, 15:38
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Bra svar. Har mött en hel del Motalabor, mest på fotbollsplanen då. Trevliga personer. Du har din åsikt och jag har min. Kan nöja oss med det. Om vi bortser från våra meningsskiljaktigheter gällande 10 Cloverfield Lane så är jag riktigt sugen på att se Green Room. Tror den kan bli riktigt bra. Frågan är väll hur bra Anton Yelchin är i huvudrollen. Första gången jag såg honom var i Hearts in Atlantis. Då var han ju väldigt ung, och trodde han skulle ha potential att bli en riktigt bra skådespelare. Det rann väl ut i sanden lite. Men likväl kommer jag se filmen så fort den kommer ut i bra kvalitet på nätet.

Haha, det är lugnt!

Men ja... Är det något som jag är lite orolig över angående Green Room så är det skådespelarna. Låter väl ganska larvigt, men kan tycka att Anton Yelchin och Imogen Poots känns lite för "mainstream" för den här sortens film. Men det är ju såklart skitsamma om de är övertygande i rollerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in