Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
4-an började rätt så bra, tycker jag. Sedan gick det dock åt skogen. Jag saknar fientligheten mellan SIdney och Gale på fyran. Skådespelarinsatserna från den yngre generationen är inget vidare. Det är bara Emma Roberts prestation som är värt att nämna. Scenen då mördarna är ensamma i huset med Sidney är nog rätt så bra. Sjukhusscenen är däremot horribel. Utan den hade filmen varit mycket bättre, anser jag. Mördaren i 3-an har en ljudimitationsapparat som bidrar till att öka spänningen i filmen. Hur mördaren terroriserar Sidney med Sidneys döda mors röst är ganska obehaglig. Trots detta är filmen inte särskilt spännande. Alltför många ointressanta chasin scenes drar ner Scream 3. Det känns som att Scream 1 och två är bra och att Scream tre och fyra är som pest och kolera.
Det fanns vissa ljusglimtar i 4:an som jag gillade starkt, men i sin helhet är det den enda filmen i serien som jag helst inte ser om speciellt många gånger.
3:an (enligt mig) va ganska bra. Gillade den nya varianten av imitationsapparaten som du själv nämnde. Sen gillade jag att twisten där i slutet att Roman va Sidney´s halvbror, och att han lämnades av deras mamma medans hon slampade omkring med flera olika män i stället för att ta hand om honom. Tyckte det va ett passande slut på trilogin.
Men visst, den är inte lika bra som den första och andra filmen om man ser till helheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
sim-man92
Håller Scream 4 på en överlägsen andra plats i serien, underhållande rakt igenom med ett underfundigt manus även om det känns lite gubbigt emellanåt. Men framförallt så har den definitivt den bästa skådespelarensemblen av uppföljarna. Jag menar Emma Roberts, Rory Culkin och Hayden Panettiere är perfekta. En värdig avslutning på Wes Cravens filmografi.
Nja, även om det finns ljusglimtar i 4:an så tycker jag att upplägget inte funkade alls.
Fanns inte mycket nytt att se den här gången i jämförelse med filmerna innan. Tyckte det va ganska dumt att Sidney´s kusin eller hur dom nu va släkt, va så avundsjuk att hon va tvungen att gå på en killing-spree med en socialt handikappad beta. Känns väldigt överdrivet att någon skulle börja mörda folk (inklusive nära familjemedlem) för lite uppmärksamhet.
Den 3:e filmen slutade så bra att det bara va dumt att göra en ny film. Majoriteten av tittarna anser att Scream 4 va den helt klart sämsta filmen i serien.
Men men, vi har ju alla vår smak.