2016-05-09, 14:15
Medlem
stopthekillings avatar
Hej!

Tänkte börja använda Linux på min gamla laptop istället för Windows XP, men hur tar jag bort Windows för att ersätta det med Linux?

Tack på förhand!
Citera
2016-05-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Tänkte börja använda Linux på min gamla laptop istället för Windows XP, men hur tar jag bort Windows för att ersätta det med Linux?

The Microsoft / Windows way:
  1. Boota med valfri version av Windows installationsmedia.
  2. Leta upp kommandotolken via typ Repearation/Avancerat/Verktyg (Ingen License-Key kommer att krävas)
  3. Starta programmet DISKPART (och vänta några sekeunder på dess prompt), skriv sedan:
    Kod:
    select disk 0 
    clean 
    exit

(på var sin rad, med <enter> sist)
  4. Stäng av och boota om med Linux-media
Annars kan du i de flesta fall ganska enkelt hitta motsvarande i ett tidigt skede av Linux-installationen, genom att välja typ "använd hela disken" i.st.f det ofta föreslagna "använd ledigt utrymme".

Koppla alltid ur ev extra interna/externa diskar vid "totalinstallation".
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-09 kl. 14:38.
Citera
2016-05-09, 15:31
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
The Microsoft / Windows way:
  1. Boota med valfri version av Windows installationsmedia.
  2. Leta upp kommandotolken via typ Repearation/Avancerat/Verktyg (Ingen License-Key kommer att krävas)
  3. Starta programmet DISKPART (och vänta några sekeunder på dess prompt), skriv sedan:
    Kod:
    select disk 0 
    clean 
    exit

(på var sin rad, med <enter> sist)
  4. Stäng av och boota om med Linux-media
Annars kan du i de flesta fall ganska enkelt hitta motsvarande i ett tidigt skede av Linux-installationen, genom att välja typ "använd hela disken" i.st.f det ofta föreslagna "använd ledigt utrymme".

Koppla alltid ur ev extra interna/externa diskar vid "totalinstallation".
Var får jag tag på Windows installationsmedia?

Jag antar att jag laddar ner Linux till ett USB/skiva och bootar sen via den?
Citera
2016-05-09, 15:47
Medlem
Citat:
Var får jag tag på Windows installationsmedia?

Ja finns den inte redan inom fyra stegs avstånd, så är det definitivt en onödig omväg.

Citat:
Jag antar att jag laddar ner Linux till ett USB/skiva och bootar sen via den?

Ja helt rätt.
Har din XP-dator en DVD-writer + program och du en tom skiva, så bör det bli ditt förstaval.

(Kan den bara skriva CD, så kolla först dess BIOS-Bootalternativ on den faktiskt kan boota USB.)
Citera
2016-05-09, 16:40
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja finns den inte redan inom fyra stegs avstånd, så är det definitivt en onödig omväg.

Ja helt rätt.
Har din XP-dator en DVD-writer + program och du en tom skiva, så bör det bli ditt förstaval.

(Kan den bara skriva CD, så kolla först dess BIOS-Bootalternativ on den faktiskt kan boota USB.)
Okej, tror jag har koll på det nu. Kan du skriva lite snabbt varje steg jag ska göra så jag inte missförstått?

Tack!
Citera
2016-05-09, 17:44
Medlem
fullmetalarmour1s avatar
Hej jag har ett problem jag vill göra en dualboot av Windows 10 och Open Suse Leap men det är omöjligt att bota. Har gjort allt resultatet är att Easybcd(Skitprogram för övrigt) inte ens vill starta längre jag trycker på skiten men den öppnas inte hur ska jag göra? Har Linux och Windows på 2 olika håddiskar för övrigt.
Citera
2016-05-09, 20:17
Medlem
fullmetalarmour1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalarmour1
Hej jag har ett problem jag vill göra en dualboot av Windows 10 och Open Suse Leap men det är omöjligt att bota. Har gjort allt resultatet är att Easybcd(Skitprogram för övrigt) inte ens vill starta längre jag trycker på skiten men den öppnas inte hur ska jag göra? Har Linux och Windows på 2 olika håddiskar för övrigt.
Har kommit lite längre det enda som funkat en så länge är att jag stänger av Windows disken i Bios visst fungerar det men det måste finnas ett enklare sätt.
Citera
2016-05-10, 09:12
Medlem
Peter77s avatar
Hej,

Har kört en del olika "användarvänliga" distar förut för en del år sedan, såsom mandrake, fedora, även tidiga ubuntus. Haft ett uppehåll på ett par år när man kört windows.
Har varit nöjd med Win7 och så men spelar ändå inte på denna laptopen. Dessutom är det retligt med allt skit som ska hålla på i bakgrunden på win.
Och har saknat linux lite av och till ändå.

Så la in Ubuntu 16.06 nu nyss. Har en Intel Core i5 2.4Ghz med 6gb ram och lade in den här: 64-bit PC (AMD64) desktop image.

Det mesta funkar bra även om det känns lite ovant. Har förstått att ubunbtu verkar gå mer och mer mot det användarvänliga och att man slipper pilla så mkt i terminal. Bra för jag har ändå glömt det mesta.

Men är lite osäker på om flash kom med i installationen. Fick något felmeddelande gällande det tror jag. Och youtubeklipp är hackiga och så. Nvidiadrivrutinen har jag aktiverat iaf.

Men vill ha lite hjälp med hur man smidigast lägger in flash.

Vänligen //P
Citera
2016-05-10, 13:05
Medlem
Peter77s avatar
Lyckas inte editera.
Har iaf installerat media codecs. Läste att flash för FF ej är bra i ubuntu. Drog ner Chrome ist och installerade det deb paketet. Men dyker ej upp något i programstartaren eller på skrivbordet??
Citera
2016-05-10, 13:39
Medlem
Browsers heter väl chromium-browser alternativt google-chrome beroende på om du installerade den från Ubuntu eller Google. Testa att kör den.
Citera
2016-05-10, 16:04
Medlem
Peter77s avatar
Ah,så chromium är samma sak.installeradefrån google och det verkade gå bra, men hände inget mer sen. Får testa starta via terminal.
Citera
2016-05-11, 00:39
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Ah,så chromium är samma sak.installeradefrån google och det verkade gå bra, men hände inget mer sen. Får testa starta via terminal.

Hamnade det inte en genväg i Start->Internet?

Chromium är Open Source-versionen av Chrome. Är lite skillnad.
https://chromium.googlesource.com/chromium/src/+/master/docs/chromium_browser_vs_google_chrome.md

How to install Google Chrome
http://askubuntu.com/questions/510056/how-to-install-google-chrome
Senast redigerad av distans 2016-05-11 kl. 00:41. Anledning: Text försvinner *grr*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in