Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-19, 09:23
  #6829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Hur fungerar detta?

Kör DSL via USB-minne tänkte slänga in en live cd.iso av lubuntu på samma usb, kommer jag kunna mounta avbilden via DSL?

Ja - om du gör rätt. Läs på om /bin/dd (via man t.ex), om funktionen seek (o skip).

Utan att spänna sig alltför mycket så kan man först göra ett bootbart USB och sedan addera så många monterbara partitioner som får plats.

Men du måste räkna rätt och bör "träna" en del innan du gör det på ett "ovärderligt" usb.

( Flera bootbara partitioner kräver lite mer av förståelse och kunnande... )
Citera
2015-11-20, 05:08
  #6830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja - om du gör rätt. Läs på om /bin/dd (via man t.ex), om funktionen seek (o skip).

Utan att spänna sig alltför mycket så kan man först göra ett bootbart USB och sedan addera så många monterbara partitioner som får plats.

Men. du måste räkna rätt och bör "träna" en del innan du gör det på ett "ovärderligt" usb.

( Flera bootbara partitioner kräver lite mer av förståelse och kunnande... )

Tänkte mest om man kunde köra 50mb DSL sen trycka på en .iso fil som man sen mountar i DSL..
Citera
2015-11-20, 13:44
  #6831
Medlem
imperatrixs avatar
Hur justeras skärmstyrkan på xubuntu?
Citera
2015-11-20, 18:17
  #6832
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Hur justeras skärmstyrkan på xubuntu?

Tangenten FN som sitter bredvid ctrl plus en annan tangent för ljusstyrka upp respektive ner.

På vissa datorer är dessa knappar för upp & ner två piltangenter på andra någon av funktionstangenterna högst upp på tangentbordet.

Ofta är dessa tangenter som ska kombineras med FN utmärkta med en solsymbol.

Annars kan du hitta info om hur du gör ett enkelt script för att styra ljusnivån genom att googla.
Citera
2015-11-20, 22:00
  #6833
Medlem
Försöker skapa en symboliska länkat till mina dotfiler. Allt fungerar fint och länken dyker upp, men när jag kör ex:

Kod:
cat .bashrc
cat: .bashrc: För många nivåer av symboliska länkar

Vad tusan betyder det? Har googlat, men fattar ändå inte vad det betyder och hur man löser det.
Citera
2015-11-20, 22:06
  #6834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boroshlawa
Försöker skapa en symboliska länkat till mina dotfiler. Allt fungerar fint och länken dyker upp, men när jag kör ex:

Kod:
cat .bashrc
cat: .bashrc: För många nivåer av symboliska länkar

Vad tusan betyder det? Har googlat, men fattar ändå inte vad det betyder och hur man löser det.

Har du länkat .bashrc till sig själv? Då blir det så:

Kod:
$ ln -s .bashrc .bashrc
$ cat .bashrc 
cat: .bashrc: Too many levels of symbolic links

Kolla med "ls -l" vart länken pekar.
Citera
2015-11-21, 23:07
  #6835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har du länkat .bashrc till sig själv?

Visst hade jag gjort det tack för hjälpen.
Citera
2015-11-22, 22:27
  #6836
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Tangenten FN som sitter bredvid ctrl plus en annan tangent för ljusstyrka upp respektive ner.

På vissa datorer är dessa knappar för upp & ner två piltangenter på andra någon av funktionstangenterna högst upp på tangentbordet.

Ofta är dessa tangenter som ska kombineras med FN utmärkta med en solsymbol.

Annars kan du hitta info om hur du gör ett enkelt script för att styra ljusnivån genom att googla.
Händer ingenting när jag trycker på fn+"solsymbolerna". Varken uppåt eller neråt. Har googlat men inget av det jag hittat har funkat.
Citera
2015-11-22, 22:44
  #6837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Hur justeras skärmstyrkan på xubuntu?

Kommandot "xbacklight -set 50" bör justera bakgrundsbelysningen till 50%, om hårdvaran har stöd för det. Kräver att packetet xbacklight är installerat.
Citera
2015-11-25, 18:46
  #6838
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kommandot "xbacklight -set 50" bör justera bakgrundsbelysningen till 50%, om hårdvaran har stöd för det. Kräver att packetet xbacklight är installerat.

Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Händer ingenting när jag trycker på fn+"solsymbolerna". Varken uppåt eller neråt. Har googlat men inget av det jag hittat har funkat.

Äsch, jag som ville vara hjälpsam.

Men Hominem här ovan har rätt, och du kan ju kolla om denna tråden kanske hjälper dig.

http://crunchbang.org/forums/viewtopic.php?id=17853

Jag vet att jag skrev två enkla scripts som använde xbacklight för att minska / öka ljusstyrkan inkrementellt genom tangentkombinationer på min föra xubuntusetup så jag slapp vara ute i terminalen stup i kvarten. Det var något år sedan så kommer dock inte ihåg hur.
Citera
2015-12-01, 20:26
  #6839
Medlem
Installerade Ubuntu Mate. Av någon skum anledning verkar dock ikonen uppe till höger där man ansluter till nätverk försvinna så snart man ansluter till 3G nätverket. Är jag ansluten till WiFi verkar dock ikonen visas.
Klickar jag på den tomma ytan där ikonen ska finnas, så visar den nätverken osv, men ikonen saknas. Någon idé om vad som kan vara snett?
Citera
2015-12-02, 22:54
  #6840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Installerade Ubuntu Mate. Av någon skum anledning verkar dock ikonen uppe till höger där man ansluter till nätverk försvinna så snart man ansluter till 3G nätverket. Är jag ansluten till WiFi verkar dock ikonen visas.
Klickar jag på den tomma ytan där ikonen ska finnas, så visar den nätverken osv, men ikonen saknas. Någon idé om vad som kan vara snett?

"Löste" problemet genom "Enable indicator" i MATE menyn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback