2016-05-09, 08:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Såg att det snackades i tråden om att det fina vårvädret gjort att publiken svikit. Det verkar då inte J-Södras publik göra. Väntas bli fullsatt i den matchen. Kul att en nykomling lyckas fylla sina läktare.

Det snacket var ju om att tråden var seg under lördagens matcher, inte på läktarna.

Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Låter ju märkligt....En match på lördag em borde ju dra mer folk.

Nä. En lördagseftermiddag är inte bäst ur det perspektivet. Att resa på javisst, men att locka folk till en hemmamatch? Nej. Folk som inte går på allt har som mest att göra på helgerna med massa meningslösa kalas, barnen har egna matcher/tävlingar, det är städdag i brf, det är dags att köra till tippen, man skall vårstäda sommarhuset etc.

Personligen tycker jag att det viktigaste är att schemat ligger så vi får matcher som idag, en vardagkväll hemma men får alla bortamatcher på lördagar/söndagar så man maximalt behöver en dag ledigt vid bortaresande. Jag inser motsägelsen i att vilja spela hemma vardagar och samtidigt främja bortaresandet.

Förövrigt får jag ju be om ursäkt för att ha kallat hif-mff derby, jag är själv emot att allt som inte handlar om två lag från samma stad kallas derby. Vart landar man till slut om allt ska kallas derby. Är det "storstadsderby" idag mot DIF då?

Dagens match ja, Lär inte ske några större förändringar i laget förutom att Rogne lär gå in bredvid Hjörtur istället för Albornoz.
Enda frågetecknet var Oliver Gustavsson som reservmålis som tydligen fick en rejäl smäll igår på träningen. Iom att Dahlin är skadad och Dahlberg på U17 mästerskap så gäller det att ha en hyfsad backup i form av Gustavsson. Alvbåge står trots allt på två varningar.
Citera
2016-05-09, 09:25
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Undrar om inte han som rapporterade om J-södra - Norrköping i sportspegeln igår läser flashback, han kallade den för E4-derby.

Och vid stökigheter på läktaren så utrymmer man den sektionen om det är möjligt, sen återupptar man matchen.
Citera
2016-05-09, 09:38
Medlem
Shanklygatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kallar inte dig hjärndöd. Förslaget däremot

Poängavdrag som indirekt påverkar en hel tabell på gott och ont för några enstaka personers (eller person) misskötsel låter inte vettigt nånstans, i AS är det väl bara Hammarby som fått poängavdrag efter stökigheterna på Söderstadion mot DIF? Sedan skippades väl regeln för att t.o.m förbundet insåg vilket snedsteg det var?

Fast som det är nu påverkar det ju också en hel tabell, det kommer man nog aldrig komma ifrån tyvärr. Vad är mest rättvist, att Malmö får tre (två bonus) poäng från en match man var påväg att kryssa och +3 mål. Eller att Göteborg vars supportrar orsakat att matchen bröts för en eller ett par poängs avdrag? Som jag ser det nu påverkar ju första alternativet fler lag än det senare.

Sen är kanske inte poängavdrag optimalt, men är väl ingen som tycker att det var optimalt med den utgången som var nu.
Citera
2016-05-09, 09:54
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanklygates
Fast som det är nu påverkar det ju också en hel tabell, det kommer man nog aldrig komma ifrån tyvärr. Vad är mest rättvist, att Malmö får tre (två bonus) poäng från en match man var påväg att kryssa och +3 mål. Eller att Göteborg vars supportrar orsakat att matchen bröts för en eller ett par poängs avdrag? Som jag ser det nu påverkar ju första alternativet fler lag än det senare.

Sen är kanske inte poängavdrag optimalt, men är väl ingen som tycker att det var optimalt med den utgången som var nu.

Dagens system där ett lag tilldöms seger med 3-0 och får 3 poäng när deras motståndares supportrar ställer till det så matchen bryts är sportsligt förkastligt. Straffa klubben vars supportrar fular ut sig med mycket kännbara böter och spel inför tomma läktare, i förlängningen vid upprepade dylika incidenter kan tom tillståndet att arrangera matcher dras in. Ur ett sportsligt perspektiv borde det resultat som är när matchen bryts vara det som fastställs. Att straffa laget på plan med poängavdrag för något deras supportrar gör är knappast ett juridiskt acceptabelt förfarande. Man behöver skilja på vad klubben som arrangör ska ta ansvar för och vad som laget på plan straffas för.

Straffa klubben men rör inte det sportsliga resultatet. Vill ett antal hjärndöda supportrar fortsätta ställa till det så låt det träffa klubbens ekonomi genom skyhöga böter och spel inför tomma läktare, inte det sportsliga resultatet i den enskilda matchen. Skyhöga böter och spel för tomma läktare är mycket mer kännbara straff, särskilt för klubbar med svag ekonomi om deras supportrar inte kan sköta sig.

F.ö. håller jag med Björn Ranelid. Det har daltas för länge med dessa hjärndöda individer som genom kastande av knallskott och bengalbrännande på läktarna tillåtits förstöra fotbollsupplevelsen. Att det i det senaste fallet dessutom tydligen var en känd bengalbrännare som var skyldig visar bara hur impotent vårt rättssystem är.
Citera
2016-05-09, 10:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Förövrigt får jag ju be om ursäkt för att ha kallat hif-mff derby, jag är själv emot att allt som inte handlar om två lag från samma stad kallas derby. Vart landar man till slut om allt ska kallas derby. Är det "storstadsderby" idag mot DIF då?

Dagens match ja, Lär inte ske några större förändringar i laget förutom att Rogne lär gå in bredvid Hjörtur istället för Albornoz.
Enda frågetecknet var Oliver Gustavsson som reservmålis som tydligen fick en rejäl smäll igår på träningen. Iom att Dahlin är skadad och Dahlberg på U17 mästerskap så gäller det att ha en hyfsad backup i form av Gustavsson. Alvbåge står trots allt på två varningar.

Våran sork Walker är inte med i truppen. Hoppas man slänger ner Ranegie där, men det lär ju inte ske med Pelles taktik. Sjukt svår match för oss och efter denna är det sorkarna i Solna som står för motståndet. Förhoppningsvis har vi fått tillbaks Radetinac till den matchen. 1 poäng ikväll och jag är jävligt nöjd med vår inledning i Allsvenskan, derbyt till trots.
Citera
2016-05-09, 10:44
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:

Å andra sidan så rånas ju MFF på chansen att ta 3 poäng om matchen bryts. Det skulle i så fall skapa incitament för supportrar att stoppa en match om det betyder att motståndarna bara får 1 poäng. Finns nog supportrar till klubbarna i Stockholm skulle nog kunna tänka sig att förstöra för konkurrenterna.
Citera
2016-05-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Såg att det snackades i tråden om att det fina vårvädret gjort att publiken svikit. Det verkar då inte J-Södras publik göra. Väntas bli fullsatt i den matchen. Kul att en nykomling lyckas fylla sina läktare.

Jönköping(med omnejd) är ju en hyfsat stor ort för att vara i Sverige, så att de lyckas dra 6-7000 pers till matcherna känns inte så sensationellt, men visst, kul. Klarar Ellos av att göra det bör även Jönköping klara av det.

Idag är det återigen högsommar väder i Göteborg(vilken jävla helg, asgött), vi får se hur uppslutningen blir till matchen. 12282 sålda as we speak.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-05-09 kl. 13:09.
Citera
2016-05-09, 13:53
Medlem
Shanklygatess avatar
Malmös framgång i CL de två senaste säsongerna innebär alltså att svenska spel har höjt den bonus de betalar ut till de lag som kvalificerar sig till Europa från 3 miljoner till 7. Så Norrköping får nu 4 miljoner och Häcken, Gbg och AIK får 1 miljon vardera. Tidigare har det varit 2 mkr till segraren och 500 tkr till tvåan och trean, cupsegraren har vad jag förstått inte fått någon bonus tidigare.
Citera
2016-05-09, 14:02
Medlem
Citat:
Malmös framgång i CL de två senaste säsongerna innebär alltså att svenska spel har höjt den bonus de betalar ut till de lag som kvalificerar sig till Europa från 3 miljoner till 7. Så Norrköping får nu 4 miljoner och Häcken, Gbg och AIK får 1 miljon vardera. Tidigare har det varit 2 mkr till segraren och 500 tkr till tvåan och trean, cupsegraren har vad jag förstått inte fått någon bonus tidigare.

Det var goda nyheter, varje öre räknas(tyvärr).
Citera
2016-05-09, 14:13
Medlem
Embas avatar
Blir det närmare 5k på Norrporten ikväll?
Citera
2016-05-09, 14:18
Medlem
Citat:
Bra för svensk fotboll.
Citera
2016-05-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Blir det närmare 5k på Norrporten ikväll?
Återstår att se. Falkenberg är ju inte direkt kända för att locka folk så lite tveksamt. Men å andra sidan är det ju i stort sett högsommar i luften så det borde ju kunna dra till sig publik. Men njae, tror nog det blir mer drag när Östersund gästar NPA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in