2016-05-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Tar mycket plats i denna tråd nu. Hoppas det inte är allt för jobbigt.

Ska börja programmet i höst. Känner jag mig själv rätt kommer jag som bäst gå ut med halvbra betyg. Hur mycket kan det faktum att jag har en utbildning i Mediekommunikation, ett par års erfarenhet av arbete med digital marknadsföring samt att jag talar och skriver spanska mycket bra, kompensera för framtida, eventuellt halvbra betyg? Alltså, vid jobbsök med juridisk koppling.

Hur stor nytta har jag av att ha det där i bagaget? Kanske vore det smart att ägna sommarledigheten under studietiden åt att bli riktigt, riktigt bra i spanska. Vad tror ni?

Tack för svar på förhand.

Kommer inte kompensera alls för majoriteten av jobb.
Citera
2016-05-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Kommer inte kompensera alls för majoriteten av jobb.

Då är det bara att kavla upp ärmarna.

Men mina 180 hp lär väl vara bra att ha som sidomerit om jag vill sitta ting?
Citera
2016-05-06, 22:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Då är det bara att kavla upp ärmarna.

Men mina 180 hp lär väl vara bra att ha som sidomerit om jag vill sitta ting?

Googla "på väg in i juridiken finrum" och läs (ja det kommer hjälpa; olika kurser olika mycket).
Citera
2016-05-06, 22:26
Medlem
Hej, jag har på senare tid oroat mig över att tidigare luckor i mitt CV kommer ligga mig i fatet i framtiden när jag söker jobb. Jag har egentligen cirka tre år som jag inte är så nöjd med. Började direkt efter gymnasiet på en utbildning som jag sedan hoppade av, därefter ägnade jag resterande år åt resa och nöje. Åren efter det har jag haft diverse ströjobb varvat med perioder utan jobb, tyvärr.

Med det sagt, är jag körd för de attraktiva byråjobben? Jag kan inte vrida tillbaka tiden, men ska försöka kompensera genom topp betyg och förhoppningsvis försöka få in lite juridik relaterad arbetslivserfarenhet. Vad tror ni? Vad hade ni gjort?
Citera
2016-05-06, 22:35
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon.19
Med det sagt, är jag körd för de attraktiva byråjobben?
Vad hade ni gjort?

1) Nä.
2) Jag hade försökt kompensera genom toppbetyg och lite juridikrelaterad arbetslivserfarenhet.
Citera
2016-05-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon.19
Hej, jag har på senare tid oroat mig över att tidigare luckor i mitt CV kommer ligga mig i fatet i framtiden när jag söker jobb. Jag har egentligen cirka tre år som jag inte är så nöjd med. Började direkt efter gymnasiet på en utbildning som jag sedan hoppade av, därefter ägnade jag resterande år åt resa och nöje. Åren efter det har jag haft diverse ströjobb varvat med perioder utan jobb, tyvärr.

Med det sagt, är jag körd för de attraktiva byråjobben? Jag kan inte vrida tillbaka tiden, men ska försöka kompensera genom topp betyg och förhoppningsvis försöka få in lite juridik relaterad arbetslivserfarenhet. Vad tror ni? Vad hade ni gjort?

Det är ganska naturligt att ha luckor i CV. Arbetsgivaren skiter fullständigt i om du arbetade som vaktmästare när du var 16 år i en sommar eller att du jobbade som servitör i Bulgarien i några år som tjugoåring.
Citera
2016-05-08, 16:33
Medlem
DeFrummeris avatar
Hej!
Finns det någon vänlig själ som vill visa mig hur man skriver in FEU och FEUF i sin källförteckning? Första promemorian ska in imorgon.

Jag har googlat i en evighet och hittade detta för FEU men kan inte begripa om det stämmer:

Fördraget om Europeiska unionen av den 26 oktober 2012/C 326/01.
EUT C 326/206-209

Tack och bock!
Citera
2016-05-08, 17:58
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFrummeri
Hej!
Finns det någon vänlig själ som vill visa mig hur man skriver in FEU och FEUF i sin källförteckning? Första promemorian ska in imorgon.

Jag har googlat i en evighet och hittade detta för FEU men kan inte begripa om det stämmer:

Fördraget om Europeiska unionen av den 26 oktober 2012/C 326/01.
EUT C 326/206-209

Tack och bock!

Jag skrev följande i min källförteckning och fick godkänt på min PM i Europarätt.

FEU: Fördraget om Europeiska unionen (FEU), konsoliderad version
FEUF: Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF), konsoliderad version
Citera
2016-05-08, 19:54
Medlem
DeFrummeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag skrev följande i min källförteckning och fick godkänt på min PM i Europarätt.

FEU: Fördraget om Europeiska unionen (FEU), konsoliderad version
FEUF: Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF), konsoliderad version

Tack
Citera
2016-05-09, 07:45
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Intressant. Skriver ni några individuella pm under utbildningen?
Nej, i princip inte. Fr.o.m. HT14 har det införts ett individuellt PM på Civilrätt C (T5) ā 3 hp, men kursen kommer, gissar jag, att förändras inför HT16. När jag läste internationell rätt (T6) så fick (dvs. det var frivilligt) studenterna skriva ett PM till vart och ett av de fyra under kursen berörda områdena. På salstentan kunde studenterna sedan välja att byta ut en av de fyra frågorna mot ett av de inlämnade PM:n. Som jag har förstått det har denna kurs fått ett nytt upplägg och jag vet inte om individuella PM förekommer nuförtiden.

Bortsett från dessa PM så är det inga individuella PM under utbildningen på GU. Det är dock ett antal PM som ska författas under utbildningen, men det sker då i grupp.
Citera
2016-05-09, 08:06
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Nej, i princip inte. Fr.o.m. HT14 har det införts ett individuellt PM på Civilrätt C (T5) ā 3 hp, men kursen kommer, gissar jag, att förändras inför HT16. När jag läste internationell rätt (T6) så fick (dvs. det var frivilligt) studenterna skriva ett PM till vart och ett av de fyra under kursen berörda områdena. På salstentan kunde studenterna sedan välja att byta ut en av de fyra frågorna mot ett av de inlämnade PM:n. Som jag har förstått det har denna kurs fått ett nytt upplägg och jag vet inte om individuella PM förekommer nuförtiden.

Bortsett från dessa PM så är det inga individuella PM under utbildningen på GU. Det är dock ett antal PM som ska författas under utbildningen, men det sker då i grupp.

Har ni någonting annat som rättsfallskoncentrat eller rent av uppsatser? Annars verkar det lite underligt att det är så lite självständigt författande i det formatet.
Senast redigerad av Icecrypt08 2016-05-09 kl. 08:38.
Citera
2016-05-09, 08:11
Medlem
Sobofieds avatar
De nöjer sig med att relegera folk genom tentorna, I guess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in