2014-08-23, 14:58
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Haha va?

Läs om skolan på Wikipedia så förstår du nog

Citera
2014-08-24, 18:16
Medlem
Tekniskt basår på CTH - lägga upp studierna för bästa möjliga betyg

Hej, första september börjar det tekniska basåret på Chalmers och jag har en del frågor kring hur jag ska lägga upp studierna för bästa möjliga betyg (alltså femmor på så mycket som möjligt). Är i Göteborg för att plugga, inget annat, så räknar med att prioritera skolan över allt annat och åtminstone ägna 8-17 varje dag på plugg. Hittills har vi haft en del repetitioner på matten från tidigare gymnasiekurser och det går superbra. Avslutade Matte 3/C med betyget C/VG i våras. Skulle väl kalla mig åtminstone normalbegåvad och säga att jag har väldigt lätt för att lära mig.

Bara fram med tips. Hur mycket bör man plugga? Hur ska man plugga? Tips inför tentor? Övriga tips och goda råd?

Tack som fan!
Citera
2014-08-26, 12:20
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Läs om skolan på Wikipedia så förstår du nog

Citera gärna relevanta delar. Jag hittar nämligen ingenting om att CTH är oberoende av statlig finansiering.
Citera
2014-10-01, 00:43
Medlem
Kan man gå tekniskt basår fast man har gått Naturvetenskap?

Hej!

som rubriken lyder så undrar jag om man kan gå tekniskt basår? Jag känner att jag måste bli vassare i b.la. Matte,fysik för att klara vidare studier (ingenjör)

Hade endast Godkänt i alla mattekurser samt båda fysikkurserna:P

Någon som vet om jag kan gå tekniskt basår? Vet ni någon som gjort likadant?
Citera
2014-10-01, 01:05
Bannlyst
Du menar om du kan läsa utbildningarna fast du redan har betyg i dessa ämnen? Ja du, det enklaste är nog att ringa eller maila dem på det universitet du vill studera på.
Citera
2014-10-01, 01:15
Medlem
Ja. Det är även möjligt att du kan gå senare del av basår, alltså andra halvåret. Det finns väl något du saknar? T.ex. det som förr var Matte F (Matematik Diskret?) kanske?
Citera
2014-10-01, 01:16
Medlem
Soulsurfers avatar
Har för mig att det är olika beroende på universitet. LiTH och Chalmers tillåter det om jag inte missminner mig, men jag är osäker om KTH och LTH gör det (har för mig att åtminstone en av dessa inte gör det, men jag kan ha fel).

Edit: Eller var det LiTH som inte tillåter det? Jag minns fan inte... Någon annan får svara.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-10-01 kl. 01:22.
Citera
2014-10-01, 02:50
Medlem
Riddarhusets avatar
haha. så djävla dumt att ställa den frågan här!
vet du inte vem som har svaret?
Citera
2014-10-01, 08:07
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har för mig att det är olika beroende på universitet. LiTH och Chalmers tillåter det om jag inte missminner mig, men jag är osäker om KTH och LTH gör det (har för mig att åtminstone en av dessa inte gör det, men jag kan ha fel).

Edit: Eller var det LiTH som inte tillåter det? Jag minns fan inte... Någon annan får svara.
KTH, Chalmers och LiTH tillåter det, men inte LTH senast jag kollade
Citera
2014-10-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
KTH, Chalmers och LiTH tillåter det, men inte LTH senast jag kollade
LTU tillåter det också.
Citera
2014-10-01, 22:07
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
LTU tillåter det också.
Stämmer, men nytt för HT2014: har man läst natur/teknik söker man i en annan kvotgrupp till tekniskt basår på LTU. Denna kvot har extremt lågt antal platser och gör det i princip omöjligt att komma in.
Citera
2014-10-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Stämmer, men nytt för HT2014: har man läst natur/teknik söker man i en annan kvotgrupp till tekniskt basår på LTU. Denna kvot har extremt lågt antal platser och gör det i princip omöjligt att komma in.

Ofta? Så jag söker automatiskt in i en "omöjlig kvot" som gör att jag har minimala chanser att komma in? :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in