2016-01-12, 20:44
Medlem
efter läst tekniskt basår på komvux hur stor chans att komma in på chalmers?

Hej!
om man läst tekniskt basår på komvux hur stor chans har man enligt er flashback att komma in på chalmers? om man har medelbetyg på gymnasiet också?
Citera
2016-01-12, 20:56
Medlem
MrChows avatar
Vilket program pratar vi om? Oavsett vilket så hittar du antagningsstatistik på Universitets- och högskolerådets hemsida som kommer att ge dig all information du behöver.
Citera
2016-01-12, 22:57
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej!
om man läst tekniskt basår på komvux hur stor chans har man enligt er flashback att komma in på chalmers? om man har medelbetyg på gymnasiet också?
Går det ens att läsa tekniskt basår på komvux? Oklart varför man skulle göra det dock. Tekniskt basår läser man normalt på universitetet då det ger garantiplats till ett ingenjörsprogram om man klarar basåret. Läser du basåret på Chalmers har du alltså 100% chans att komma in på en ingenjörsutbildning där.
Citera
2016-01-14, 20:29
Medlem
Med högsta sannolikhet sätter folk populärare program som deras första val, således tror jag att samhällsbyggnad inte ska vara något problem att komma in på. Dessutom brukar SYV på universitetet vara mycket hjälpsamma, så om det nu mot alla odds händer att du inte får din plats på just samhällsbyggnad kan du kanske välja ett program som delar många kurser med det programmet och sedan byta efter ett år. Finns andra lösningar med SYV men det är individuellt.
Citera
2016-01-15, 19:29
Medlem
Tack så mycket för informationen!
Citera
2016-01-15, 20:27
Medlem
Gå in på denna länk
http://statistik.uhr.se/
Och sök på samhällsbyggnad, Chalmers. Urvalsgruppen från basåret på Chalmers heter "ZBGAR".
Förra hösten (2015) kom den sista personen in med 3.11 i snitt och ingen reserv i den urvalsgruppen, så det är nog liten konkurrens om platserna på just Samhällsbyggnad.
Betygen tycks graderas enligt Underkänt,3,4,5
Citera
2016-02-03, 20:39
Medlem
mohamad977s avatar
Tekniskt Basår på KTH

Godkväll kära vänner,

Jag undrar ifall man är i behov av att köpa matematik-, fysik- och/eller kemiböcker införa det Tekniska basåret?
En polare till mig som studerar en Civ. ingenjörs utbildning på KTH har sagt att han än idag inte behövt köpa in någon bok alls. Funkar det på det tekniska basåret också? Med tanke på att studiealster kostar oftast en del...
Citera
2016-02-03, 21:17
Bannlyst
hade du enkelt för matematiken på gymnasiet?
även om du hade det så är du väl inte så jävla snål att du inte kan lägga ut en 400-500 på en bra matematikbok? Jag menar, du har väl planer på att studera vidare?
Citera
2016-02-03, 21:27
Medlem
mohamad977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
hade du enkelt för matematiken på gymnasiet?
även om du hade det så är du väl inte så jävla snål att du inte kan lägga ut en 400-500 på en bra matematikbok? Jag menar, du har väl planer på att studera vidare?

När det gäller studier är jag inte snål. Skulle kunna lägga mer på en bra matematikbok. Tänkte bara att om nu det flesta finns som stenciler och liknande på internet så är det väl ett alternativ att överväga?
Självklart har jag planer på att studera vidare.
Citera
2016-02-03, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mohamad977
När det gäller studier är jag inte snål. Skulle kunna lägga mer på en bra matematikbok. Tänkte bara att om nu det flesta finns som stenciler och liknande på internet så är det väl ett alternativ att överväga?
Självklart har jag planer på att studera vidare.
Ja det så klart det finns , allt finns på internet när det kommer till matematik.
Stenciler vet jag inte, det är väl lite föråldrat med overhead?
Citera
2016-02-03, 23:26
Medlem
ambivallenss avatar
Du kommer behöva köpa böcker för basåret.
Citera
2016-02-03, 23:46
Medlem
Av mina erfarenheter (läser civ ing på annan skola) så finns merparten av böckerna som PDF. Tror inte basårsböckerna finns i lika stor utsträckning dock, då dessa är ganska regulerade av skolverket eftersom att de används i gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in