Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Just detta med att MS också gick på visning är svårt att förklara om det felaktiga intyget utfärdades bara för att vara hygglig, av slarv, eller under press, som många spekulerat.
Jag kan bara se två rimliga förklaringar baserat på vad vi nu vet:
1. Både MS och HLS skulle bo i lägenheten.
2. HLS agerade bulvan för ett köp åt MS, som har skyddad identitet.
Varför inte:
3. HLS skulle bo i lägenheten själv.
Det har nämnts tidigare i tråden, men folk drar ju alldeles för stora växlar på att Mona (eventuellt) var på visningen. Hon kan ju precis lika gärna varit där i egenskap av smakråd, nyfikenhet, vad fan som helst. Inget konstigt alls.
HLS har uppenbarligen stålar (visserligen oklart riktigt hur med tanke på lönen, men det kan ju finnas andra inkomstkällor som vi inte känner till, lagliga och/eller olagliga) och han anser sig själv ha råd att bo där.
När svaret uteblir från Brf börjar han bli nervös, "kanske har de invändningar mot min taxerade inkomst?" och ber Mona om hjälp, en mycket nära vän till familjen som hjälpt till förut. "Visst", säger Mona, "Jag har ju MACKT att göra vad fan jag vill, här har du ett falskt löneintyg att köra ner i halsen på styrelsen".
Brf verkar vara skum, inklusive styrelsen, vilket tydligen HLS struntar i/inte riktigt är medveten om. Kanske är det en helt jävla fantastisk lya, vad vet jag. Hade styrelsen i Brf fungerat normalt så hade HLS fått en andra chans att förklara hur hade tänkt finansiera sin avgift. Han hade kunnat lägga ett par månader i deponi för att blidka styrelsen.
Låg inkomst behöver inte betyda att det är kört (skulder är däremot är värre, tyvärr Mona). Cornucopia är ute och cyklar när han hävdar motsatsen. I min förening (+50 år gammal, tresiffrigt antal lägenheter, stabil ekonomi) har vi t.ex. till och med tillåtit nolltaxerare (med rätt förklaring).