2022-09-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Kan du berätta något om hur han fick idėer till sina låtar? Kunde han plötsligt börja nynna på en ny idé när du var med, eller gjorde han det bara på avsatta tider, avsedda för låtskrivandet? Hände det att han frågade dig om vad du tyckte om något han kommit på?

Phil hade alltid sitt anteckningsblock i fickan och plottrade ner idéer.

Nej han skrev för sig själv och finslipade i replokalen med bandet. Men vi hade nån diskussion om nån text jag inte gillade nån gång. Inte för att han frågade och inte för att han ändrade men ändå. Jag har väl svårt att hålla käft bara. 🙄
Citera
2022-09-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrollkontroll
Phil hade alltid sitt anteckningsblock i fickan och plottrade ner idéer.

Nej han skrev för sig själv och finslipade i replokalen med bandet. Men vi hade nån diskussion om nån text jag inte gillade nån gång. Inte för att han frågade och inte för att han ändrade men ändå. Jag har väl svårt att hålla käft bara. 🙄

Haha! Tackar! Ja, han var sannerligen en låttexternas mästare! En poet och kompositör av rang. De textrader som oftast kommer upp i mitt huvud - även om jag inte lyssnat på en Lynott-låt på flera månader - är dessa inledande rader:

"Down from the glenn came the marching men. With their shields and their swords. To fight the fight they believed to be right. Overthrow the overlords..."

Den inledningen, till en av hans bästa låtar, måste han ju ha varit jääävligt nöjd med!?!?? 😀

Eller? 🙄
Citera
2022-09-27, 14:43
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Men oj, en Lizzytråd! Jag jobbade i Lizzycrewet några år i slutet på 70-talet. Roligaste åren i mitt liv. 🙂

Hur var/är Brian Downey som person? I dokumentärer, intervjuer och annat blir fokuset mycket på Phil Lynott och alla gitarrister även fast Downey var den "näst största" medlemmen. Förmodar att han främst var musiker och ville slippa mycket av kändislivet. Dock lite intressant hur han var. Ensamvarg? Kul kille? Social? Introvert? Har du någon historia om honom?
Citera
2022-09-28, 10:42
Medlem
Nu är vi inne på privatsidan och det tänker jag inte hänga ut.

Men Downey, precis som resten, var rolig, trevlig, glad kille. Hela gänget var ju i 25-års åldern när jag var med och Lizzy var på topp. Så inte många bekymmer i livet utan allt var ett äventyr. Mycket bus, mycket jävelskap, mycket glädje.
Vem som syntes mest var ju de media fokuserade på.

Jag har massor av historier men nope, inte på ett internetforum. Det hoppas jag alla respekterar och förstår.
Citera
2022-09-28, 10:58
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Nu är vi inne på privatsidan och det tänker jag inte hänga ut.

Men Downey, precis som resten, var rolig, trevlig, glad kille. Hela gänget var ju i 25-års åldern när jag var med och Lizzy var på topp. Så inte många bekymmer i livet utan allt var ett äventyr. Mycket bus, mycket jävelskap, mycket glädje.
Vem som syntes mest var ju de media fokuserade på.

Jag har massor av historier men nope, inte på ett internetforum. Det hoppas jag alla respekterar och förstår.
Vad tycker du om Motörheadlåten We are the road crew? Ger den en verklighetstrogen bild av livet som roddare? Lemmy var ju själv roddare i slutet av 60-talet.
Senast redigerad av AfroCondomFactory 2022-09-28 kl. 11:00.
Citera
2022-09-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miriam
Då är vi 2 gamla tanter då men det kan vi nog vara ganska stolta över ja Scott Gorham hade en fin liten häck.

Han hade mer än så....🙄😍😁
Citera
2022-09-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Vad tycker du om Motörheadlåten We are the road crew? Ger den en verklighetstrogen bild av livet som roddare? Lemmy var ju själv roddare i slutet av 60-talet.

🤣🤣 Absolut!
Citera
2022-12-02, 00:59
Medlem
Geomeisters avatar
https://www.youtube.com/watch?v=TmzdmWitPlU: Famous Guitarists On Gary Moore

Nytt klipp. Passande en fredag som denna!
Citera
2023-03-01, 12:01
Medlem
Geomeisters avatar
8-10 September 2023 går färjan Silja Rock. Brian Downey's ALIVE AND DANGEROUS kommer vara ett av banden som spelar. Tips för den som sugen på lite Lizzy!
Citera
2023-05-10, 15:49
Medlem
Lyssnat en hel del Lizzy på senaste. Bara erkänna så bra de är. Lyssnat mest på albumen Chinatown, Renegade o Thunder and Lightning. Renegade köpte jag då den kom ut f.ö. Snowy White o John Sykes tog Lizzy till en ny nivå .

We will be strong, Angel of Death, Renegade, Holy War är tunga grejjer. Älskar gamla Lizzy också för till syvende o sist så var Phil Lynnot en av de bästa inom rocken någonsin.
Senast redigerad av VanDick 2023-05-10 kl. 15:53.
Citera
2023-05-11, 00:27
Medlem
Folketstempels avatar
De var väl föregångare med "twin solo" på gitarrer. Det som Power Metall som tex. Accept tog efter av senare.
Citera
2023-05-11, 01:16
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
De var väl föregångare med "twin solo" på gitarrer. Det som Power Metall som tex. Accept tog efter av senare.

Ja melodiösa stämsolon var inte det vanligaste på den tiden.
Där utmärkte sig Thin Lizzy absolut.

Wishbone Ash brukar ofta också nämnas i twin-guitar sammanhang.

Allman Brothers var givetvis väldigt tidiga med detta. Doobie Brothers körde också en del stämsolon i början på 70-talet. Finns säkert fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in