2016-05-07, 20:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Jag håller inte med dig.
MS kan lika lite som nån annan avgå från att vara en offentlig person som nån annan som inte vill vara med.
MS har i decennier varit en av de mest offentliga personer som finns i landet. Och kan rimligen inte fly bara för att hon inte vill.
Allt hon gjort som framstående politiker, allmän tyckare och som chef för en skattefinansierad verksamhet på uppdrag från regeringar befäster hennes offentlighet. Hon uppenbarligen ljugit och utnyttjat sin ställning och sitt namn på ett otillbörligt sätt.
Nuvarande tystnad är, tycker jag, är mera ett bevis på den vänskapskorruption vi har i landet.

Sedan vill jag tillägga en kommentar kring allt tjafs om MS skatteskulder.
Kravet gäller givetvis skatt för inkomster från 2014, dvs 2015 års deklaration. För sitt uppdrag från regeringen har hon, vad jag förstår, haft en inkomst väl över 700 tusen kronor. Dvs över alla gränser för olika skatter. Är säker på att källskatt dragits som det bör.
Men sen har hon haft ett antal inkomster i 100 tusen kronors klassen för diverse uppdrag. Regeln är motsvarande arbetsgivare drar schablonmässigt källskatt om inte den anställde inkommer med annan info. Tex om MS erhållit 110 tusen kronor för sin stol i Systembolaget, så är schablonskatten ca 3o ksek medan, med hänsyn till MS alla andra inkomster borde varit ca 70 tusen kronor. Skillnad 35 tusen. 6 sådana knäck betyder alltså att ca 200 tusen kronor för lite har betalt i källskatt. Konsekvens ett par 100 tusen i kvarskatt och kanske lite tillägg.
Men de pengarna måste ju finnas hos MS. Och är det lika för 2015 så har ju MS en kappsäck med ett par 100 tuser till.

Men om dessa pengar finns deponerade nånstans eller dyker upp nästa vår i krav från Skatteverket eller Kronofogden vat väl bara MS. Eller om pengarna, rätteligen skulder till staten, har spenderats,- ja inte vet jag.

Tycker kanske att allt engagemang runt MS skatteskulder drar uppmärksamhet från sånt som mörkas om det som kan vara riktigt snaskigt. Expressen har tydligen valt att inte publicera vad de vet. Ännu mer korruption.

Jo formulerade mig väl lite fel. Hon spelar på just detta att man ska inte åka fast för allt man kan göra misstag osv. Men hon verkar ju närmast leva för att fiffla och göra allt för att undvika skatt så till den nivån att sätta sig i skuld hos kronis. Det om något bör ju faktiskt Löfvén ta och adressera då skattemoral är deras sak och Mona Sahlin verkligen är en av dom.
Citera
2016-05-07, 20:14
Medlem
Flor-Idas avatar
Bosse S är skriven i Enskededalen, men hans telefonnummer går till Hultsfred.
Någon som är medlem och kan logga in för att se Bosses civilstånd?
http://www.merinfo.se/person/Enskededalen/Bo-Rune-Sahlin-1952/bme21-1fg7s

Som av en händelse bor hans (och Monas) äldsta dotter i just Hultsfred.

På denna sida finns mer om de inblandades släktskap. Kan vara bra att ha när vi fortsätter vårt grävarbete.
http://reinfeldt-callisendorff-lundius.blogspot.se/2011/05/jenny-sahlin-dotter-till-heroinlangaren.html
Senast redigerad av Flor-Ida 2016-05-07 kl. 20:31.
Citera
2016-05-07, 20:14
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Det pågår en polisutredning sedan i mitten av april om osant intygande. Hon säger i intervju den 21:a april att han även är privat anställd, av henne. Här är intervjun med Expressen utanför riksdagen.

M.S -"Du menar lönen han har från regeringskansliet, ja, så har jag skrivit fel. Den är 43. Sen betalar jag honom, sen en tid tillbaka, för att hjälpa mig, med mina säkerhetsbedömningar inför framtiden, där jag betalar honom en lön på 60,000 kr i månaden. Så det här är min trygghet. Jag betalar för att jag ska känna mig trygg nog, att kunna jobba, och kunna fortsätta jobba."

Är ett upplägg som detta tillåtet (eller öht lagligt) för personer i statlig tjänst?

Föreställ er att en hög chef i det privata näringslivet avlönar sin sekreterare privat med en lön som är högre än den företaget betalar ut. Det skulle ta hus i helvete direkt och absolut inte accepteras.

Om vi ändå säger att det teoretiskt skulle kunna vara tillåtet, då skulle det väl krävas en extremt detaljerad tidsredovisning av arbetstiden för att säkerställa att mannen faktist utför det ordinarie jobbet som han uppbär lön från staten för att utföra. Nu verkar det ju som han - spöket aldrig är på jobbet och alltså inte utför det jobb han avlönas för.

Vad är det för bananrepublik vi lever i?
Är den här typen av fusk och mygel vanligt förekommande inom statlig och kommunal verksamhet?

Varför har inte detta uppdagats tidigare?
Förekommer det öht någon revision eller granskning av verksamheten?

Skandalöst om inte Alice Bah Kuhnke ställs till svars!!!
Citera
2016-05-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sahlin är smart. Hon avgick direkt = inte längre en offentlig person som man kan lägga ut skit om. Frågan nu blir liksom vad som skit som nu väntade och som hade blivit offentligt om nu hon fortsatt vara just en offentlig person. Det skit som kommit ut borde väl dock vara tillräckligt för att denna person aldrig någonsin kommer få en statlig anställning igen....

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Får en känsla av att Expressen inte räknade med att hon skulle avgå direkt, och iom att hon gjorde det så "dog" storyn. Nu är saken under förundersökning och det finns inte mycket mer att skriva om.
Och om Hernando gjort något kriminellt så vet garanterat inte Expressen om det - annars hade de aldrig släppt det.

Det här handlar inte bara om Sahlin. Historien speglar en röta som angripit den svenska demokratin och frågan vilka lojaliteter politiker, och särskilt avdankade sådana, har. Vi ser en korruption som sträcker sig in i funktioner som handhar det viktigaste som samhället har att sköta - nationens och medborgarnas säkerhet.

Jag kan inte på något sätt se att stormen lägger sig för att Mona nu försvinner från maktens grytor. Nej, den här historien sätter både den förra och den nuvarande regeringens arbete vad det gäller arbete mot extremism och terrorism under ett mörkt moln.

Fakta är att misstankarna om girighet, personlig vinning och nepotism bara stärks. Det går inte att sopa detta under mattan bara för att Mona försvinner. Partipolitiken har gift sig med semiprivata intressen, konsulter och researchgrupper som suger åt sig skattemedel genom sina "nätverk" där den vanlige medborgaren får ställa upp med pengarna utan någon som helst insyn.

Det är dags för en etisk haverikommission att genomlysa den politiska adelns lekstuga med skattepengar.

Grävet fortsätter, det måste det bara göra!
Citera
2016-05-07, 20:25
Medlem
Så länge hon gjort något i sin tjänst eller något som gravt påverkar tjänsteutövningen så bevakar och skriver tidningarna om det.
Om de slutar så betyder det att story gått till det personliga planet men inte påverkar den egentliga tjänsteutövningen.

I detta fallet när man plötsligt inte rör MS längre eller ens hennes personliga sfär, tolkar jag det som att detta är en privat och personlig relation.
Man skriver om det MS och spöket gett alternativt fått inom sin tjänst. Men det som ligger utanför rör man inte det minsta.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Får en känsla av att Expressen inte räknade med att hon skulle avgå direkt, och iom att hon gjorde det så "dog" storyn. Nu är saken under förundersökning och det finns inte mycket mer att skriva om.
Och om Hernando gjort något kriminellt så vet garanterat inte Expressen om det - annars hade de aldrig släppt det.
Citera
2016-05-07, 20:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Det här handlar inte bara om Sahlin. Historien speglar en röta som angripit den svenska demokratin och frågan vilka lojaliteter politiker, och särskilt avdankade sådana, har. Vi ser en korruption som sträcker sig in i funktioner som handhar det viktigaste som samhället har att sköta - nationens och medborgarnas säkerhet.

Jag kan inte på något sätt se att stormen lägger sig för att Mona nu försvinner från maktens grytor. Nej, den här historien sätter både den förra och den nuvarande regeringens arbete vad det gäller arbete mot extremism och terrorism under ett mörkt moln.

Fakta är att misstankarna om girighet, personlig vinning och nepotism bara stärks. Det går inte att sopa detta under mattan bara för att Mona försvinner. Partipolitiken har gift sig med semiprivata intressen, konsulter och researchgrupper som suger åt sig skattemedel genom sina "nätverk" där den vanlige medborgaren får ställa upp med pengarna utan någon som helst insyn.

Det är dags för en etisk haverikommission att genomlysa den politiska adelns lekstuga med skattepengar.

Grävet fortsätter, det måste det bara göra!

Skriver under på varje ord. Den korruption som nu sker dagligen i Sverige att ge X antal miljoner till det är exakt vad som gjorde Sverige som land stoppa bistånd till länder. Ingen koll alls vad pegarna nu faktiskt går till. 10 miljoner till en helt nybildad organisation mot islamism tacka fan för att de flesta miljonerna går direkt till att göra enskilda personer rika. Det fins ju ingen koll alls vilket bevisas många gånger om att ledare tom anställer och fördelar bäst hon vill. Sjukt och brottsligt.
Citera
2016-05-07, 20:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Kommittén behöver anställda och ABK godkänner den som MS och/eller andra rekommenderar. 43k i månaden är väl rimligt. Än har det väl inte framkommit att HLS gjort något olagligt? Vilket fel skulle ABK begått?

Expressen ställer inga frågor om Alice Bah Kuhnkes roll i Sahlinaffären, trots att hon är chef på Kulturdepartementet.

Att Sahlin skriver ut falska intyg kan Kuhnke naturligtvis inte rå för men däremot lönen till den biträdande sekreteraren ("livvakten") som inte verkar stå i proportion till arbetsuppgifter och kompetens. Kunhkes departement betalar också en VIP-parkeringsplats till en lyxbil som ställts till förfogande för "livvakten", ändå är han knappt där. Hur stort samförstånd har det funnits mellan Sahlin och Kunkhe att ge orättmätiga fördelar till livvakten? Vilken relation har Kuhnke till "livvakten"? Den frågan ställer inte Expressen.

Citat:
Kostnaden för parkeringsplatsen är hittills uppe i nära 50 000 kronor och har betalats av kulturdepartementet. http://www.expressen.se/nyheter/sahlins-livvakt-fick-vip-plats-for-lyxbil/

Citat:
Sahlins före detta livvakt anställdes den 2 februari 2015 i rollen som biträdande sekreterare av demokratiminister Alice Bah Kuhnke, chef för Kulturdepartementet. Lönen som står angiven i antällningsbeslutet ligger på en betydligt högre nivå än andra assistenttjänster vid regeringskansliet, likt den som biträdande sekreterare han skrivit på för. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sahlins-tidigare-livvakt-hade-inga-sakerhetsuppdrag-pa-pappret
Citera
2016-05-07, 20:39
Medlem
Det kanske blir tjatigt men jag kunde inte låta bli att räkna vad Spökets Audi R8 V10 kostar på månad.

Försäkringen är räknat på man i samma ålder och boende i hans grannkommun. Bilen är en privatimport så den har ingen vagnskadegaranti. För att få pris var jag tvungen att ringa och valde då ett av de större bolagen.
58 000/år eller 4850/mån

Lån
Räknade på bilpris 900 000, kontantinsats 180 000 och en avbetalningstid på 8 år
105 00/år eller 8 800/månad

Skatt 4700/år

Summa fasta kostnader 167 000/år eller 14000/mån.

Då förstår jag om man vill ha gratis parkering :-)

Bil och avgiften på lägenheten kostar alltså tillsammans 32000/mån skattade pengar. 43000 brutto borde ge en nettolön på ungefär 30 000/mån..

Jag hoppas att detta tillför något i tråden.

//B
Citera
2016-05-07, 20:40
Medlem
Kolla den här tomten då? Han brukar vara hyfsat med i matchen annars. 300 hektar skog i Chile? Det finns väl knappt så mycket skog i det landet och jag tvivlar på att värdet av den eventuella skogen där isf.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/jantar-lat-bli-sahlins-livvakt.html
Citera
2016-05-07, 20:40
Medlem
[quote=Flor-Ida|57192659]Bosse S är skriven i Enskededalen, men hans telefonnummer går till Hultsfred.
[url]http://www.merinfo.se/person/Enskededalen/Bo-Rune-Sahlin-1952/bme21-1fg7s[/url

Ogift och äger en fastighet
Citera
2016-05-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James Fjong
Det är väl ganska uppenbart att det är Monas hemliga älskare som det handlar om med falskt intyg, anställd av henne själv till myndigheten och även anställd som hennes personlige livvakt (jättebra, han följer henne legalt överallt, tråkiga hotellnätter blir väl så mycket kuligare) och det till en lön på 60`kr + sociala avgifter d v s bara 3´kr mindre än vad hon själv tjänar som samordnare och nu har det kommit fram att hon även var med på visningen av lägenheten tillsammans med "livvakten", han kallades "spöket" för han var aldrig på kansliet, den enda i personalgruppen som Mona var arbetsledare för, en VIP parkering för sin lyxbil!! Mona avslöjas med handen i syltburken... eller kanske mer rättvisande; Mona avslöjas med trosorna i handen!! ha ha ..ja denna politiska ankdamm!!

Den där sexteorin är inte trovärdig. Kvinnor i MS ålder har lämnat det tidevarv där hormonernas tyranni styr kvinnans bevekelsegrunder. I MS ålder går man på vernissager, läser böcker, samtalar, sover eller är på jobbet. Hur stort antal fysiskt övergivna manliga sambos som till slut byter årsmodell pga dessa kvinnors asexuella transformation finns ingen riktig utredning av. Kan något peka på att MS skulle avvika i den frågan ?
Citera
2016-05-07, 20:47
Medlem
Flor-Idas avatar
[quote=CC|57192890]
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Bosse S är skriven i Enskededalen, men hans telefonnummer går till Hultsfred.
[url]http://www.merinfo.se/person/Enskededalen/Bo-Rune-Sahlin-1952/bme21-1fg7s[/url

Ogift och äger en fastighet
Ok, intressant. Det är något som skett i dagarna. För på Ratsit står han fortfarande som gift. Ratsit brukar släpa några dagar, upp till en dryg vecka.

Då återstår att se när Hernandos fru lämnar in sin skilsmässoansökan. Eller tänker hon förlåta honom? Eller är det hela bara ett skenäktenskap? Har hon också fått del av skattebetalarnas pengar mot att gifta sig på pappret med denne Hernando? Är allt bara ytterligare ett led i "säkerhetsarrangemanget" runt Sahlin? Frågorna blir bara fler och fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in