2016-05-07, 19:38
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sahlin är smart. Hon avgick direkt = inte längre en offentlig person som man kan lägga ut skit om. Frågan nu blir liksom vad som skit som nu väntade och som hade blivit offentligt om nu hon fortsatt vara just en offentlig person. Det skit som kommit ut borde väl dock vara tillräckligt för att denna person aldrig någonsin kommer få en statlig anställning igen. Bortsett nu från käresta eller tydligt att hon gett en ganska simpel sett till utbildning polis vän eller käresta då ett välavlönat jobb på skattekronor. Givet att hon ljugit för denna vän/käresta för att denna ska få fördelar. Det är maktmissbruk och köper inte heller att hon straffas mer för att hon är en kvinna. En man kunde anställt sin käresta som sekreterare och betalat bra med skattekronor om de levt på 80-talet eller tidigare... Juholt blev politiskt körd som man utan att gjort ett dugg brottsligt.

Sahlin är inte smart, annars hade hon ju inte gång på gång klantat sig.
Förmodligen så har någon gett henne det goda rådet att avgå.
Kanske är det så enkelt att Alice Bah Kuhnke tvingade Sahlin att avgå, vilket kanske är rimligt?
Vet inte om det var regeringen eller om det var Kuhnke som valde Sahlin till nationell samordnare, någon borde iaf stå till svars för att ha gett Sahlin förtroendet.
Trots allt så har Sahlin nu bevisat att hon är en ohederlig person och fifflare, vilket jag har trott hela tiden.
Citera
2016-05-07, 19:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Får en känsla av att Expressen inte räknade med att hon skulle avgå direkt, och iom att hon gjorde det så "dog" storyn. Nu är saken under förundersökning och det finns inte mycket mer att skriva om.
Och om Hernando gjort något kriminellt så vet garanterat inte Expressen om det - annars hade de aldrig släppt det.

Ockham gillar din teori. Det allra mesta talar för att det här är relaterat till privatlivet och då backar tidningen eftersom man inte vill framstå som snaskig och förmedlare av rent skvaller. Samtidigt blir ju gränsdragningen för den journalistiska granskningen svår här när misstanke finns om att personliga relationer lett till otillbörligt gynnande och "specialförmåner" på en statlig arbetsplats - något som definitivt inte kan sopas under matten med hänsyn till privatlivets helgd.

Jag utesluter dock t.v. inte teorin att det hela "bara" var ett visserligen omdömeslöst men ändå upplägg för att Mona personligen skulle bo i lägenheten "inkognito" genom att inte figurera i några köpehandlingar eller liknande och att något sexuellt förhållande mellan parterna inte existerar. Att det bara skulle vara en omdömeslös tjänst från en lojal chef tror jag däremot inte på en sekund, särskilt inte som Mona själv medgivit att hon varit på visning av lägenheten.
Citera
2016-05-07, 19:42
Bannlyst
Citat:
Hon har redan erkänt att hon inte gjort detta direkt utan betalade först efteråt. Detta i sig behöver inte vara ett brott då man ger folk i gemen tid på sig att man kan ha glömt osv. Det vore mer mot henne då om man avslöjat detta till hösten och hon inte hade betalat eller anmält sig. Men som nu ett par månader och lite mer utan att göra det som värst kan det bli straffskatt på runt 1000 spänn men annars inget mer. Precis som det också ska vara för ingen vill väl åka dit direkt och in i finkan om man nu bara glömt en sak. Sedan tror jag inte på fem öre att det ens fanns ens lön men det är ju mer om det som nu åklagare granskar.

Det pågår en polisutredning sedan i mitten av april om osant intygande. Hon säger i intervju den 21:a april att han även är privat anställd, av henne. Här är intervjun med Expressen utanför riksdagen.

M.S -"Du menar lönen han har från regeringskansliet, ja, så har jag skrivit fel. Den är 43. Sen betalar jag honom, sen en tid tillbaka, för att hjälpa mig, med mina säkerhetsbedömningar inför framtiden, där jag betalar honom en lön på 60,000 kr i månaden. Så det här är min trygghet. Jag betalar för att jag ska känna mig trygg nog, att kunna jobba, och kunna fortsätta jobba."

Rep.- "Har du betalat in någon social avgift och arbetsgivaravgift så som det ser ut idag."
M.S- "Nu liknar det liksom husförhör. Jag svarar precis på det jag känner att jag behöver göra". Jag har anställt xxx. "Jag betalar sociala avgifter, punkt."

Rep.- "Jag förstår fortfarande inte riktigt. Jag tolkar detta som att han är anställd, har två anställningar av dig som nationell samordnare."
M.S- "Ok, då säger jag såhär. Han har en anställning på kommittén där jag har skrivit fel lönebelopp, sorry, ber om ursäkt, förskräckligt. Dessutom har jag som person anställt honom med en lön på 60,000 kr i månaden, som står där. Han är anställd av mig. Sen har jag skrivit under med den titel som jag har, och det är, att jag är nationell samordnare, fram till juni."
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/ Tiden mellan 05:00-06:30

Har har ingen anställning så är ju intyget falskt. Så här står det på åklagarmyndighetens hemsida om osant intygande: Ett brott som innebär att någon i ett intyg eller något annat dokument skriftligt lämnar en osann uppgift om sin egen identitet eller om någon annan. Som osant intygande räknas också att någon upprättar ett falskt dokument om avtal eller liknande. https://www.aklagare.se/ordlista/o/osant-intygande/
Senast redigerad av pent-house 2016-05-07 kl. 19:53.
Citera
2016-05-07, 19:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
OM det nu är den enda person man hittar där i Stockholm så bor det ju bara en person i lgh???
Även om Toblerone har skyddad id borde det väl framgå om flera bor på adressen eller har jag fel?

Ja hon var smart nog att kasta in handduken direkt för att inte bli "offentlig person" man riktig känner att här finns mycket skit gömt som inte kommit upp till ytan.
Synd att inte Expressen kan fortsätta sin granskning, det rör sig ju trots allt om en person som i många år (och fortfarande) har fått fet lön/pension av oss skattebetalare

Nej, det framgår INTE. En av huvudpoängerna med skyddad identitet är att det inte på något vis via register ska vara möjligt att spåra var en person med skyddad identitet bor eller att det bor någon med skyddad identitet på en viss adress.

Även internt har myndigheter hårda säkerhetsregler kring personskydd. Normalt är det bara ett fåtal handläggare som hanterar ärenden som rör såna personer och övriga kan lika lite som du och jag se några namn- eller adressuppgifter om man går in i ärendet.
Citera
2016-05-07, 19:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Varför kan ingen djävel bara begära att horan visar upp löneutbetalningar till polismannen - kan hon inte detta så ljuger hon ju uppenbarligen. Case closed!
Citera
2016-05-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Den biten sköter nog skatteverket oklanderligt, där behöver du inte oroa dig.
Var inte så säker på det för den 6 april sände Sveriges Televisions program Uppdrag Granskning ett reportage som gav bilden att Skatteverket särbehandlar personer.
Citera
2016-05-07, 19:51
Medlem
Det är bara att gräva o publiecera:

"Sen har jag skrivit under med den titel som jag har, och det är, att jag är nationell samordnare, fram till juni."
http://www.expressen.se/nyheter/sahl...t-sin-livvakt/ Tiden mellan 05:00-06:30"

Hon är således forfarande offentlig person o kommer så att förbli - så länge hon
a) lever på skattebetalarnas pengar o b) är partimedlem i de azoziala demokraterna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
OM det nu är den enda person man hittar där i Stockholm så bor det ju bara en person i lgh???
Även om Toblerone har skyddad id borde det väl framgå om flera bor på adressen eller har jag fel?

Ja hon var smart nog att kasta in handduken direkt för att inte bli "offentlig person" man riktig känner att här finns mycket skit gömt som inte kommit upp till ytan.
Synd att inte Expressen kan fortsätta sin granskning, det rör sig ju trots allt om en person som i många år (och fortfarande) har fått fet lön/pension av oss skattebetalare

Nej, hyggligt säker på att det inte syns.

Finns uppgifter om att Mona bor på en annan skyddad adress.
Paret Sahlin ska väl förmodligen skilja sig. Kan ha varit klart redan när radhuset i Nacka såldes sommaren 2015. Bosses lägenhet är för liten för 2 personer.
Alternativt bor de fortfarande tillsammans på den skyddade adressen, medan lägenheten i Enskede används till något annat.
Citera
Medlem
1. har det framkommit om Spöket har betalt skatt på lönen (60KSEK/mån) från Mona S?
2. Lång tråd x 300, var finns bilder på Spöket?
Citera
2016-05-07, 19:56
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Sahlin är smart. Hon avgick direkt = inte längre en offentlig person som man kan lägga ut skit om. Frågan nu blir liksom vad som skit som nu väntade och som hade blivit offentligt om nu hon fortsatt vara just en offentlig person. Det skit som kommit ut borde väl dock vara tillräckligt för att denna person aldrig någonsin kommer få en statlig anställning igen. Bortsett nu från käresta eller tydligt att hon gett en ganska simpel sett till utbildning polis vän eller käresta då ett välavlönat jobb på skattekronor. Givet att hon ljugit för denna vän/käresta för att denna ska få fördelar. Det är maktmissbruk och köper inte heller att hon straffas mer för att hon är en kvinna. En man kunde anställt sin käresta som sekreterare och betalat bra med skattekronor om de levt på 80-talet eller tidigare... Juholt blev politiskt körd som man utan att gjort ett dugg brottsligt.
Jag håller inte med dig.
MS kan lika lite som nån annan avgå från att vara en offentlig person som nån annan som inte vill vara med.
MS har i decennier varit en av de mest offentliga personer som finns i landet. Och kan rimligen inte fly bara för att hon inte vill.
Allt hon gjort som framstående politiker, allmän tyckare och som chef för en skattefinansierad verksamhet på uppdrag från regeringar befäster hennes offentlighet. Hon uppenbarligen ljugit och utnyttjat sin ställning och sitt namn på ett otillbörligt sätt.
Nuvarande tystnad är, tycker jag, är mera ett bevis på den vänskapskorruption vi har i landet.

Sedan vill jag tillägga en kommentar kring allt tjafs om MS skatteskulder.
Kravet gäller givetvis skatt för inkomster från 2014, dvs 2015 års deklaration. För sitt uppdrag från regeringen har hon, vad jag förstår, haft en inkomst väl över 700 tusen kronor. Dvs över alla gränser för olika skatter. Är säker på att källskatt dragits som det bör.
Men sen har hon haft ett antal inkomster i 100 tusen kronors klassen för diverse uppdrag. Regeln är motsvarande arbetsgivare drar schablonmässigt källskatt om inte den anställde inkommer med annan info. Tex om MS erhållit 110 tusen kronor för sin stol i Systembolaget, så är schablonskatten ca 3o ksek medan, med hänsyn till MS alla andra inkomster borde varit ca 70 tusen kronor. Skillnad 35 tusen. 6 sådana knäck betyder alltså att ca 200 tusen kronor för lite har betalt i källskatt. Konsekvens ett par 100 tusen i kvarskatt och kanske lite tillägg.
Men de pengarna måste ju finnas hos MS. Och är det lika för 2015 så har ju MS en kappsäck med ett par 100 tuser till.

Men om dessa pengar finns deponerade nånstans eller dyker upp nästa vår i krav från Skatteverket eller Kronofogden vat väl bara MS. Eller om pengarna, rätteligen skulder till staten, har spenderats,- ja inte vet jag.

Tycker kanske att allt engagemang runt MS skatteskulder drar uppmärksamhet från sånt som mörkas om det som kan vara riktigt snaskigt. Expressen har tydligen valt att inte publicera vad de vet. Ännu mer korruption.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Var inte så säker på det för den 6 april sände Sveriges Televisions program Uppdrag Granskning ett reportage som gav bilden att Skatteverket särbehandlar personer.

Japp garanterat den person nu Mona ringde upp den 22 april för att ordna saken var liksom inte en person som gemene man får tala med om man ringer skattemyndigheten och deras telefonnummer för saker. Det var en hög chef och en chef tillsatt dit på den positionen säkert av Mona själv eller då åtminstone en chef som hon känner rejält väl.... Det är liksom då det funkar.
Citera
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vilket ansvar har Alice Bah Kuhnke? Hon har trots allt godkänt lön och anställning för H?
Kommittén behöver anställda och ABK godkänner den som MS och/eller andra rekommenderar. 43k i månaden är väl rimligt. Än har det väl inte framkommit att HLS gjort något olagligt? Vilket fel skulle ABK begått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in