Citat:
Ursprungligen postat av
fasligt
Hur är det i fråga om eventuellt konkurrensförhållande? Nu vet inte jag vad Mona är ute och föreläser om privat, men om det föreläses om hur man upptäcker och skyddar sig mot nazistisk verksamhet i sitt närområde torde otillbörlig konkurrens råda mellan det privata företagets bisysslarverksamhet och hennes offentliga uppdrag. Eller?
Bisyssla regleras i Lagen om offentlig anställning (LOA). Själva lagregeln är kortfattad:
Citat:
7 § En arbetstagare får inte ha någon anställning eller något uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för hans eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende.
Förbudet mot s.k. konkurrensbisyssla gäller bara offentlig verksamhet som bedriver affärs- eller uppdragsverksamhet. Så här skriver t ex Uppsala Universitet om s.k. konkurrensbisyssla:
Citat:
En anställd vid universitetet får inte ha uppdrag eller själv driva verksamhet inom områden för universitetets uppdragsverksamhet. Konkurrensbisysslor kan även medföra risk för förtroendeskada. Förbudet gäller inte om arbetsgivaren medger bisysslan.
Så i Mona Sahlins fall är det nog knappast det som skulle ha kunnat bli problem, utan snarare om hennes föreläsningar eller vad hon nu sysslar med på något vis skulle ha kunnat skada förtroendet för hennes person och framför allt för utredningen hon varit ledare för. Där kan man ju ganska lätt komma fram till att med ett så pass politiskt känsligt uppdrag gäller det i vart fall att vara väldigt försiktig med orden om man är ute och föreläser inom det området. Och i den mån man uttalar uppfattningar som inte är fullt förankrade i själva utredningen så måste man vara väldigt noga med att det är ens egna och inte de "officiella".
Nu är ju detta inaktuellt eftersom hon har avgått. Har en känsla att efterfrågan på henne som föreläsare kommer att få sig en knäck också. Om hon inte kan komma upp med en jävligt bra förklaring vill säga som inte inkluderar att hon blandat ihop arbete och privatliv. Hittar hon inget annat jobb - vilket jag faktiskt kan tänka mig att hon inte gör nu, hon är 59 år och det här luktar inget vidare minst sagt - så kickar väl inkomstgarantin i statsrådspensionen in.