2016-05-07, 08:32
Medlem
dark horses avatar
Expressen borde kanske titta på reseräkningarna, i vilken utsträckning HLS rest med Mona. Undrar om det bara är HLS som sällan synts på kontoret, har Mona "haft tid" att vara där?
HLS har kanske mest varit anställd som "sällskapsherre" åt Mona, utan sex tror jag, mest som en statushöjande funktion.

Det är väl att hoppas för mycket att hon drar med sig Bah Kuhnke i fallet. Men hur kunde hon gå med på "livvakten" och förhöjd lön. Kan tänka mig att Sahlin kan vara känslomässigt övertygande när hon vill ha något. Det finns en så hemsk hotbild som Säpo inte förstår, jag måste ha honom och han kostar bara lite mer.

The Local har en bra rubrik:
Mona Sahlin quits in bodyguard mortgage fiasco

När hon valdes till partiordförande var Skåne och Göteborgs distrikten emot men fick vika sig för majoriteten. Och en "enig" kongress valde Mona.
Flera tunga fackliga ordförande uttalade sitt stöd, bland andra LO-basen Wanja Lundby-Wedin och Stefan Löfven.
Senast redigerad av dark horse 2016-05-07 kl. 08:38.
Citera
2016-05-07, 08:53
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Enl. Wikipedia lämnade hon riksdagen 1996, då hon blev egenföretagare. Framgår inte när hon kom tillbaks, troligen ganska snart. Hon har nog sen suttit tills hon fick sparken som partiledare. Hon lämnade inte partiledarposten frivilligt, det var mycket turbulens innan de lyckades bära ut henne. Att hon denna gång skulle ha gått frivilligt för att skona partiet tror inte jag på, hon har fått "an offer she couldn't refuse". Jag tror Löfven kan ha hårdare nypor än han ger sken av.
Hon satt permanent i S verkställande utskott från 1990 t.o.m. 2011.

Suttit i riksdagen 1982-1996 samt 2002-2011.
Citera
2016-05-07, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Ni som är 87-procentare ,hur känner ni er idag när ni tänker att ni ständigt röstar för denne skojare? Till och med ni måste ju få en känga när ni tänker på vilken fifflare ni hjälpt till maktbordet

Vem syftar du på? MS är kvinna.
Citera
2016-05-07, 09:02
Medlem
Fortfarande ingen som kan svara på varför Mona hade skatteskulder? Som vanlig hederlig medborgare skaffar man sig i inte sådana skulder, som politiker är det ju rena självmordet.
Citera
2016-05-07, 09:03
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Enl. Wikipedia lämnade hon riksdagen 1996, då hon blev egenföretagare. Framgår inte när hon kom tillbaks, troligen ganska snart. Hon har nog sen suttit tills hon fick sparken som partiledare. Hon lämnade inte partiledarposten frivilligt, det var mycket turbulens innan de lyckades bära ut henne. Att hon denna gång skulle ha gått frivilligt för att skona partiet tror inte jag på, hon har fått "an offer she couldn't refuse". Jag tror Löfven kan ha hårdare nypor än han ger sken av.
Hon satt permanent i S verkställande utskott från 1990 t.o.m. 2011.

Är väl värt att nämna att hon alltid var kvar i partitoppen och 1998 blev arbetsmarknadsminister.

Sossarna har alltid haft inställningen att hon blev orrättvist behandlad och tanken var aldrig någon annan än att hon skulle ligga lite lågt ett år eller två.
Citera
2016-05-07, 09:10
Medlem
Expressen skriver: 'Upprinnelsen till polisutredningen startade när Henrik Engelkes, kommissarie på enheten för särskilda utredningar, fick information om att Mona Sahlin upprättat ett falskt löneintyg åt sin livvakt, och att handlingen använts i en tvist i hyresnämnden.'

Vem gav informationen om intyget till Henrik Engelkes? De som hade tillgång till intyget var sekreteraren som skrev ut intyget, Mona Sahlin, 'Spöket', Hyresnämndens medlemmar, ca 6 st, Hyresgästföreningen ca 12 st, och eventuellt banken.

Det finns därför ett otal personer som hade officiell eller personlig anledning att ifrågasätta intyget. Hyresnämnden består av ett hyresråd som är en jurist samt representanter från olika partier samt sekreterare som kopierar och skickar ut underlagen för varje tvist. Hyresgästföreningen var motpart i förhandlingen med Spöket och därmed fick kopior på underlaget och bestod av ett antal personer som ägde bostadsrätter fast de kallas för hyresgäster eftersom de formellt inte äger bostaden utan en andel i föreningen.

Det fanns mycket ag mot Sahlin p.g.a. stöket i enheten, ag mot Spöket eftersom han aldrig var med på arbetet, ag mot Spöket från Sekreteraren i enheten då Spöket fick garageplats men inte han själv, men det skulle vara mycket riskabelt för någon på enheten att tala om för Engelkes att intyget fanns.

Hos Hyresnämnden fanns politiskt tillsatta men de är på låg nivå och hade inget att vinna genom att fälla Spöket.

På Hyresgästföreningen fanns folk som hade mycket god anledning att tala om för Engelkes att intyget fanns och var troligen falskt. De var motparter i tvisten. De ville inte att Spöket med sin bullriga bil skulle finnas på Solsidan där det mest finns f.d. bankdirektörer och företagsledare.

Skulle de misstänka att Mona Sahlin skulle bo där skulle de vara ytterst upprörda. Dels skulle sex livvakter dräller där då Mona var där, dels skulle S folk dräller där, dels skulle muslimer vara på besök.

Hyresgästerna var också de som skulle veta vem de skulle ge informationen till, och om inte det, vem som skulle veta vem de skulle ge informationen till.

De hade ytterligare en motiv till att få bort Spöket innan förhandlingen: förhandlingen är offentlig och då kan de inte motsätta sig Spöket på klass, religiös eller etniska grunder, eller på politiska grunder. Det enda som kvarstår skulle vara Spökets inkomster och de själva möjligen har inkomster som inte är så rena heller.

Allt talar för att det var hyresgästerna som gav informationen till Engelkes.

Det är oklart när Expressen kom in i bilden. Expressen ger sken av att avslöjandet var helt och hållit deras eget grävande, men det kan inte stämma. Expressen har blivit upplyst av någon om att Engelkes fick ett konstigt intyg och då har Expressen tagit vid. Fördelen för Expressen att veta för Hyresgästerna skulle vara att de inte var beroende av Engelkes' och åklagarens osäkra och långsamma aktioner utan kunde räkna med att allmänheten skulle reagera: Sahlin fälldes inte i Toblerone affären och det gällde mycket grövre saker.
Citera
2016-05-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fortfarande ingen som kan svara på varför Mona hade skatteskulder? Som vanlig hederlig medborgare skaffar man sig i inte sådana skulder, som politiker är det ju rena självmordet.

Möjligt det beror på försäljningen av bostaden i Nacka som måste givit reavinst. Sen har hon många olika arvoden från olika källor som säkert summerar till mer än de ca 200 tkr jag själv känner till (Systembolaget och ISIS). De skall dra preliminär skatt men om det är schablonavdrag så kan det vara på för låg nivå med tanke på hennes i övrigt ganska höga lön. Därför kan det blivit kvarskatt.
Citera
2016-05-07, 09:14
Medlem
sonpuigs avatar
Jag har tänkt på en teori som skulle kunna förklara Mona Sahlins beteende med HLS (livvakten). Kan det vara så att HLS någon gång har räddat Monas liv och det är därför hon verkligen gör allt för honom för hon känner en skuld av tacksamhet till inga gränser?
Citera
2016-05-07, 09:18
Medlem
Skulle inte förvåna mig om sothönan ABK åker med i fallet med MS, tror Expressen har mer i skjortärmen.
Skulle iofs vara en katastrof för MP då både ÅR & GF är på väg bort.
Varför uttalar sig inte Löfven? Knäpp tyst från S.
Citera
2016-05-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonpuig
Jag har tänkt på en teori som skulle kunna förklara Mona Sahlins beteende med HLS (livvakten). Kan det vara så att HLS någon gång har räddat Monas liv och det är därför hon verkligen gör allt för honom för hon känner en skuld av tacksamhet till inga gränser?

Tror du är på rätt spår mer eller mindre, men det måste vara mer specifikt än bara "räddat Monas liv".
Citera
2016-05-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Möjligt det beror på försäljningen av bostaden i Nacka som måste givit reavinst. Sen har hon många olika arvoden från olika källor som säkert summerar till mer än de ca 200 tkr jag själv känner till (Systembolaget och ISIS). De skall dra preliminär skatt men om det är schablonavdrag så kan det vara på för låg nivå med tanke på hennes i övrigt ganska höga lön. Därför kan det blivit kvarskatt.
Enligt vad som angivits kan det knappast enbart komma från arvoden, då dessa inte förefaller varit tillräckligt höga. Men reavinstskatt kan det vara förstås - men den ser man väl till att skjuta upp? Hade denna skuld hunnit gå till kronofogden? Undrar varför Sahlin inte köpte redovisningshjälp/revisorhjälp, som företagare skulle jag själv inte vilja vara utan sådant. Men förutseende, intelligens och hederlighet tillhör ju inte MS främsta personliga egenskaper.
Senast redigerad av Fnysington 2016-05-07 kl. 09:24.
Citera
2016-05-07, 09:26
Medlem
sonpuigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
Tror du är på rätt spår mer eller mindre, men det måste vara mer specifikt än bara "räddat Monas liv".
Hur menar du så att det måste vara mer specifikt än att man har räddat någons liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in