2016-05-07, 06:51
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Från Expressen

"Han vill inte kommentera ifall mannen jobbade med säkerhet direkt för Mona Sahlin.

– Jag kan inte uttala mig om vad de har haft för övrig relation, säger Daniel Norlander."

vad de har haft för övrig relation

Enligt kommitténs hemsida var livvaktens uppgifter pressfrågor, bokningar MS etc. Inget med säkerhet att göra, såvitt jag minns. Säkerheten sköttes av polisen enligt uppgift. Det var kanske därför hon sa i intervjun med Expressen att hon betalar livvakten lön ur egen ficka för framtida säkerhetsplanering. Att han varit så osynlig på jobbet kan bero på att hans tid upptogs av planering för framtida säkerhet, t ex genom att leta efter lämplig bostad, gå på visningar osv.

Första tanken, när det uppdagades att han fått en egen garageplats betald av kommittén, var att det var pga säkerhetsaspekten. Men om han inte jobbade med säkerheten så kanske det bara var för att han har en så dyr bil. En liten väntjänst från MS.
Citera
2016-05-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Lite nytt i Expressen: Livvakten har fått en dyr VIP parkering betald av kommittén. MS körde över huvudsekreteraren som ifrågasatte den dyra garageplatsen. 50000.- har den hittills kostat. Han var den ende som fått egen garageplats i anslutning till arbetsplatsen, vilket ledde till interna kontroverser.

http://www.expressen.se/nyheter/sahlins-livvakt-fick-vip-plats-for-lyxbil/

Då är det en löneförmån som ska beskattas. Har myndigheten utfärdat en kontrolluppgift för förmånen?
Citera
2016-05-07, 07:05
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkel
Mona handplockar snuten till ett sekreterarjobb med hög lön och han är sällan på plats.Hon har personligen hand om allt som rör hans anställning. Hon ljuger sig fast i de mest konstiga härvor för denne polis och avgår direkt det upptäcks.

Jag har läst nästan hela tråden men ingen verkar ha förstått att de givetvis måste ha en affär, hur vidrigt än detta må vara, och att snutens nyblivna fru nu avslöjats detta och startar en rent episk payback genom att läcka hela historien till Expressen.

Jag tror man kan hitta bevis för detta om man kollar upp vilka skilsmässopapper som inkommit eller kommer in de närmaste veckorna. Dessa är väl offentliga ?

Nja, relativt tidigt togs det upp (både i tråden och på en blogg som man länkade till) att just en affär skulle vara orsaken, samt en del (inklusive mig själv) spekulerade i om hon tänker lämna sin man och flytta ihop med livvakten, då den inkomst hon intygade att han hade förefaller ha varit samma som de har tillsammans. Jag nämnde (eller tänkte, jag minns inte säkert) att det vore intressant att veta hur det ser ut med paret Sahlins äktenskap. Men samtidigt har de känts som ett udda par i mina ögon och efter att flera har många påpekat (jag har inte hunnit kolla om de är korrekta) i tråden att han är nygift och andra tecken på att redan vara djupt engagerad i ett annat förhållande (där båda har barn sedan tidigare), så känns det hela ju som betydligt osannolikare att de skulle ha (åtminstone ett regelrätt) förhållande.

Jag säger inte att det inte är som du skriver, men det känns inte som helt uppenbart heller, samt i vilket fall vet vi ju inte ännu allt som ligger bakom. Dessutom har Mona Sahlin en lång historia av att bete sig egenmäktigt och nonchalant med den ställning som följer med hennes förtroendeuppdrag och de skattemedel hon har haft till sitt förfogade på ett sätt som närmast framstår som helt obegripligt. Även när hon har blivit avslöjad, så kan hennes reaktion sammanfattas med att hon först blåljuger, för att därefter verka helt oförstående till "tjafset" kring både hennes agerande och det påföljande ljugandet. Med tanke på det går det ju inte helt utesluta att hon har skrivit intyget m.m. med sin till synes vanliga fuck all-attityd, utan att det ens finns några viktigare och hemligare motiv bakom...

Edit: Det intressanta med de flesta av hennes skandaler är att hon inte har verkat gjort det hon har gjort av något rent vinstintresse (jämför t.ex. Gudrun Schyman och hennes deklarerande). I vissa fall har hon snarare förlorat pengar, samt i andra fall är de summor hon har tjänat, alternativt hade tjänat om hon inte hade åkt fast, varit rätt triviala i jämförelse med de enorma summor hon har tjänat på det ena skattefinansierade uppdraget efter det andra. Det slående är just hur egenmäktigt hon hanterar skattemedel för privat bruk, sätter sig över gällande regler och lagar, helt obeslöjat ägnar sig åt nepotism m.m., samt att hon faktiskt inte visar någon slags insikt i att ha gjort något annat fel än högst ha "slarvat" (en bekännelse som brukar komma efter enorma lass av förnekanden, undanflykter och slutligen spelad martyrskap). Även om man nu personligen inte ser något fel i det, så borde man efter flera bakslag inse att man har ett egenintresse av att inte upprepa samma "slarv", men det slående med Mona Sahlin är ju att hon aldrig verkar ha tagit något intryck av alla händelser. Jag kan faktiskt inte riktigt förstå det rent psykologiskt, om det inte är så att hon i grund och botten beskyller andra för dessa bakslag ("det finns ett glastak när man är en kvinna", "massmedia väljer att starta ett drev" o.s.v.), utan att anse sig ha gjort något som man redan på förhand kan se är både fel och kan leda till problem.
Senast redigerad av Europe 2016-05-07 kl. 07:25. Anledning: Edit
Citera
2016-05-07, 07:11
Medlem
Intressant nog ska Riksrevisionen i veckan som kommer (10 maj) presentera sin granskning av Nationella Samordnare (som instrument, inte specifikt MS).

http://www.riksrevisionen.se/sv/GRANSKNINGAR/Planering-och-uppfoljning/Pagaende-granskningar/Pagaende-granskningar/Nationella-samordnare/

Citat:
Det finns stora variationer när det gäller hur de nationella samordnarna är organiserade, vilka styrformer som ställs till deras förfogande och vilken typ av problem de ska hantera. Kunskapen om när styrmedlet fungerar som det är tänkt är idag ytterst begränsad.

Understatement of the week.
Citera
2016-05-07, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
"Mona Sahlin valdes in som ledamot i Riksidrottsstyrelsen (RS) 2013. Då var hon en stark kandidat att så småningom ta över som ordförande efter Karin Mattsson Weijber, uppger SVT. Hon valdes för fyra år – men fick gå redan efter två år.
Hon deltog bara i delar av mötena, och missade ibland möten helt. När hon var med kunde hon för lite om vad som stod i möteshandlingarna. Det uppger anonyma källor till SVT Nyheter.
"

"Mona Sahlin sitter sedan 2012 också i Systembolagets styrelse, med ett årligt arvode på 110 000 kronor. Första året var hon bara med på tre av de första nio mötena."
"För sitt styrelseuppdrag i Iris Utvecklingscenter får Mona Sahlin 80 000 kronor om året"
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-var-oforberedd-och-missade-moten/
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-kvar-i-styrelser-trots-forundersokning/

Troligen en "utmärkt" styrelseledamot på ställen där en liten klick styr och att övriga helst inte ska lägga sig i. Ställe som gärna anlitar revisorer som knappt har mer ledsyn än att de kan hjälpligt se den prickade linjen där de ska skriva under.

Jag skulle säga att de har fel modell för styrelsearvoden.

De borde besluta om ett grundarvode om ett halvt prisbasebelopp (0,5 ā 1 * 44'000 kr = 22'000 kr ā 44'000 kr) och sen särskild ersättning för varje sammanträde man deltar i med typ 10-12 tkr/dag eller 1'500 kr/timme alternativt en stafflad skala med bättre betalt för första två timmarna och maxbelopp för heldag. Är det sex heldagssammanträden per år så blir det ca 82 ā 94 tkr på årsbasis med den lägre grundersättningen och 116 tkr med den höre. Siffrorna kan justeras beroende på vad det är för bolag/styrelse men principen borde vara enligt ovan. Grundbelopp + prestationsersättning.
Citera
2016-05-07, 07:22
Medlem
Tycker hela denna soppan känns mer en affär. Hon knullar/knullade med sin livvakt helt enkelt.
Citera
2016-05-07, 07:23
Medlem
seattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
MS är 59 år i år. HLS är 46 år i år. MS skulle alltså ha varit 13 år när HLS föddes. Men visst... vi kan ju leka med tanken att denne chilenare (som förövrigt heter David Peņa) är mycket äldre än vad MS är och att han skulle ha fått HLS i unga år. Jag vet inte hur gammal David Peņa är men säg att han är 10 år äldre. Då hade han varit 23 när HLS föddes och det skulle ha varit fullt rimligt. Det är bara det att MS och David Peņa träffades första gången på ett SSU-läger då MS var 19 år. Han skulle då ha varit 29 år. Vad gör en 29-åring på ett läger för unga? Mentor? Föreläsare?

Spännande teori men lite väl långsökt.

EDIT: Med tanke på att HLS inte på något sätt har namnet Peņa med i sitt namn så borde man nog kunna avskriva denna teori.

Nu är han ju dock lite äldre faktiskt, han var född 1949. Fortfarande aktiv i Socialdemokraterna år 2013 och driver importföretag för viner, samtidigt som MS suttit i många år i styrelsen för Systembolaget...?

https://www.linkedin.com/in/d*vid-p*ņa-césp*d-37213175

(FB) Sverigedemokraterna är emot flera medborgarskap - inlägg #139
Citera
2016-05-07, 07:32
Medlem
Lotta Gröning skriver i sin bok om Mona Sahlin att Mona i grunden är en ensam människa med dåligt självförtroende som söker gemenskap. Kanske det är så enkelt att hon köpt vänskap.
Citera
2016-05-07, 08:02
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Lotta Gröning skriver i sin bok om Mona Sahlin att Mona i grunden är en ensam människa med dåligt självförtroende som söker gemenskap. Kanske det är så enkelt att hon köpt vänskap.
Kan kanske ligga något i det. Det finns ju rykten att hon som ung var lätt att få omkull, kan också vara ett sätt att köpa gemenskap och "vänskap". Kan vara att hon gärna ställer upp med att missbruka sin tjänsteställning för att köpa lite gemenskap och vänskap, därför som det finns så många som lyfter henne långt över hennes kapacitet. Någon de kan utnyttja och då är det bra om hon är kvar på toppen.

Hon kan ha fått lite storhetsvansinne av detta. Det nämndes tidigare i tråden om ett besök i Norge där hon sagt något om att det var bäst att ha livvakten med, typ som någon sorts introduktion eller förklaring till att HLS var med.
Hon har vant sig att resa med ett visst "entourage" och gillar det om så bara ett enpersoners. Hon blir märkvärdigare om hon "måste" följas av en personlig livvakt, det är statushöjande. Undrar om "livvakten" även fått följa med och visats upp på premiär- och kändis- minglande.
Hon har gjort en egen "säkerhetsbedömning" än Säpo och då får det kosta.
Citera
2016-05-07, 08:09
Medlem
Lite ot men är verkligen M Salin fortfarande politiker?
Är hon vald till något förtroendeupdragÅ
Tyckte/Trodde att hon va bränd redan 1995
Citera
2016-05-07, 08:24
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Att Måna och blatten har haft något fuffens för sig står ju klart efter att ha läst tråden. Frågan är bara vad.

Känner spontant att jag mår illa av att veta att mina skattepengar gått till att ge denna supernolla Måna miljonlön i hela hennes ruttna liv.
Citera
2016-05-07, 08:28
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Lite ot men är verkligen M Salin fortfarande politiker?
Är hon vald till något förtroendeupdragÅ
Tyckte/Trodde att hon va bränd redan 1995
Enl. Wikipedia lämnade hon riksdagen 1996, då hon blev egenföretagare. Framgår inte när hon kom tillbaks, troligen ganska snart. Hon har nog sen suttit tills hon fick sparken som partiledare. Hon lämnade inte partiledarposten frivilligt, det var mycket turbulens innan de lyckades bära ut henne. Att hon denna gång skulle ha gått frivilligt för att skona partiet tror inte jag på, hon har fått "an offer she couldn't refuse". Jag tror Löfven kan ha hårdare nypor än han ger sken av.
Hon satt permanent i S verkställande utskott från 1990 t.o.m. 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in