Citat:
Ursprungligen postat av
finkel
Mona handplockar snuten till ett sekreterarjobb med hög lön och han är sällan på plats.Hon har personligen hand om allt som rör hans anställning. Hon ljuger sig fast i de mest konstiga härvor för denne polis och avgår direkt det upptäcks.
Jag har läst nästan hela tråden men ingen verkar ha förstått att de givetvis måste ha en affär, hur vidrigt än detta må vara, och att snutens nyblivna fru nu avslöjats detta och startar en rent episk payback genom att läcka hela historien till Expressen.
Jag tror man kan hitta bevis för detta om man kollar upp vilka skilsmässopapper som inkommit eller kommer in de närmaste veckorna. Dessa är väl offentliga ?
Nja, relativt tidigt togs det upp (både i tråden och på en blogg som man länkade till) att just en affär skulle vara orsaken, samt en del (inklusive mig själv) spekulerade i om hon tänker lämna sin man och flytta ihop med livvakten, då den inkomst hon intygade att han hade förefaller ha varit samma som de har tillsammans. Jag nämnde (eller tänkte, jag minns inte säkert) att det vore intressant att veta hur det ser ut med paret Sahlins äktenskap. Men samtidigt har de känts som ett udda par i mina ögon och efter att flera har många påpekat (jag har inte hunnit kolla om de är korrekta) i tråden att han är nygift och andra tecken på att redan vara djupt engagerad i ett annat förhållande (där båda har barn sedan tidigare), så känns det hela ju som betydligt osannolikare att de skulle ha (åtminstone ett regelrätt) förhållande.
Jag säger inte att det inte är som du skriver, men det känns inte som helt uppenbart heller, samt i vilket fall vet vi ju inte ännu allt som ligger bakom. Dessutom har Mona Sahlin en lång historia av att bete sig egenmäktigt och nonchalant med den ställning som följer med hennes förtroendeuppdrag och de skattemedel hon har haft till sitt förfogade på ett sätt som närmast framstår som helt obegripligt. Även när hon har blivit avslöjad, så kan hennes reaktion sammanfattas med att hon först blåljuger, för att därefter verka helt oförstående till "tjafset" kring både hennes agerande och det påföljande ljugandet. Med tanke på det går det ju inte helt utesluta att hon har skrivit intyget m.m. med sin till synes vanliga
fuck all-attityd, utan att det ens finns några viktigare och hemligare motiv bakom...
Edit: Det intressanta med de flesta av hennes skandaler är att hon inte har verkat gjort det hon har gjort av något rent vinstintresse (jämför t.ex. Gudrun Schyman och hennes deklarerande). I vissa fall har hon snarare förlorat pengar, samt i andra fall är de summor hon har tjänat, alternativt hade tjänat om hon inte hade åkt fast, varit rätt triviala i jämförelse med de enorma summor hon har tjänat på det ena skattefinansierade uppdraget efter det andra. Det slående är just hur egenmäktigt hon hanterar skattemedel för privat bruk, sätter sig över gällande regler och lagar, helt obeslöjat ägnar sig åt nepotism m.m., samt att hon faktiskt inte visar någon slags insikt i att ha gjort något annat fel än högst ha "slarvat" (en bekännelse som brukar komma efter enorma lass av förnekanden, undanflykter och slutligen spelad martyrskap). Även om man nu personligen inte ser något fel i det, så borde man efter flera bakslag inse att man har ett egenintresse av att inte upprepa samma "slarv", men det slående med Mona Sahlin är ju att hon aldrig verkar ha tagit något intryck av alla händelser. Jag kan faktiskt inte riktigt förstå det rent psykologiskt, om det inte är så att hon i grund och botten beskyller andra för dessa bakslag ("det finns ett glastak när man är en kvinna", "massmedia väljer att starta ett drev" o.s.v.), utan att anse sig ha gjort något som man redan på förhand kan se är både fel och kan leda till problem.