Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Jag ser att mitt korta svar blev bortplockat så jag får skriva ett längre.
Man behöver bara konstruera det vi ser. Värdegrunden som vi lär oss redan i förskolan inbegriper bland annat att man väntar på sin tur.
Det behövs inget längre tänkande för att veta att det är så.
Nu vet jag inte hur jag skall formulera mig då det uppenbarligen är ok att framföra dina tankar här, men kanske är det ok att jag får försvara mig? Jag har inte framställt en annorlunda uppfattning om värdegrund, snarare tvärtom. Jag har inte heller skrivit något med större insikt om huliganer och nazister. Allt det är bara något du hittat på.
Ifall vi nu är klara med det kan vi kanske fortsätta med förlorarmentaliteten i beteendet. Att ta lagen i sin egen hand, att ge efter för primitiva tankar, kan inte vara en väg framåt, men... du verkar tycka det. Varför?
En annan sak man börjar lära sig redan på dagisnivå är att stå upp för allas lika värde, att stå upp mot förtrycket. Det är precis det som bilden från Borlänge förmedlar. Hon protesterar mot den grupp av nazister/fascister som har som högsta dröm att återinföra förtrycket över andra människor. Stolt och stillsamt protesterar hon mot de män som talar om blodbad för att införa sin vision.
Det innehållet i bilden fattar de allra flesta. Det är därför den sprids.
Du kanske skulle skaffa dig lite elementär kunskap om vad nazismen står för. Nazisterna sträcker inte fram högerhanden för att snällt vänta på ordet.
Tess på bilden håller inte heller fram handen i väntan på att det ska bli hennes tur att förtryckas eller förintas. Hon protesterar redan nu mot dom som tycker hon är mindre värd.
Miljoner människor läser in det i bilden.
Du läser inte in någonting utan vill prata om något helt annat utanför bilden.
I väntan på att du börjar läsa samhällsorienterade ämnen i skolan kan du försöka med wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazism