2016-05-06, 17:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Trams Moosky! Du vet inte vad du pratar om .

Det enklaste och vanligaste heter "partiell sublokation" i det juridiska språkbruket. Easy, peasy, bara man gör det på rätt sätt. Sen finns det flera andra alternativt, men det mest formella skulle jag säga är partiell sublokation.

I din drömvärld möjligen men här har du inget att slänga upp som visar att det är så. Eller hur?
Du kan slänga dig med vilka begrepp du vill och vara vilken jurist du vill också det imponerar inte på mig. Underuthyrning har jag redan svarat på.
Citera
2016-05-06, 17:15
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var framgår det att livvakten behövde låna 10 miljoner!? Det har jag i så fall missat.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Här har jag nog blamerat mig. Dokumentet rörde en inkomstuppgift. Jag får be så mycket om ursäkt. Det är möjligt att affären skulle kunna ha gått igenom utan lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att han lånat just 10 miljoner har jag inte läst nånstans. I handlingarna till tingsrätten står det att han fixat lån från SEB. Hur stort det är tror jag inte det stod nånstans.

Länk till ansökan om prövning i hyresnämnden postades i detta inlägg:

(FB) Sahlin skrev falskt intyg, avgår som nationell samordnare 2016-05-04

https://minfil.org/e0O9mfb3b1/4197-16.pdf

Där skriver livvakten att han "fått de lån jag behöver från SEB". Vilken summa han lånat framgår inte av detta dokument så vitt jag kan se.
Citera
2016-05-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Med extrainkomster där källskatt inte tas ut.
Tex i eget bolag/firma. Kanske inkomster från styrelser av olika slag.

Jag tvivlar inte på att ms har stora inkomster å kanske förmögenhet som duger i Saltis.

Lutar mest åt bulvan teorin.

Det tycker jag inte alls. BRF lär märka om en helt annan person flyttar in än HLS.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Vilken tilltro till mediernas sanningslidelse när det gäller elitens maktmissbruk.
Ha ha, ja men om det är ett maktmissbruk där ingen part far illa utöver henne själv är det inte mycket till story...
Citera
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Trams Moosky! Du vet inte vad du pratar om .

Det enklaste och vanligaste heter "partiell sublokation" i det juridiska språkbruket. Easy, peasy, bara man gör det på rätt sätt. Sen finns det flera andra alternativt, men det mest formella skulle jag säga är partiell sublokation.

Du är patetisk. Om du nu är svensk jurist, använd svensk lingvistik. Och förklara gärna hur en partiell uthyrning kan bli aktuell i detta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I din drömvärld möjligen men här har du inget att slänga upp som visar att det är så. Eller hur?
Du kan slänga dig med vilka begrepp du vill och vara vilken jurist du vill också det imponerar inte på mig. Underuthyrning har jag redan svarat på.

Se mitt tillägg som jag gjorde i föregående. Nämligen att jag utgår ifrån att livvakten i så fall lyckas genomdriva köpet i första ledet. Sen är saken oftast ganska klar och enkel att lösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Här har jag nog blamerat mig. Dokumentet rörde en inkomstuppgift. Jag får be så mycket om ursäkt. Det är möjligt att affären skulle kunna ha gått igenom utan lån.

Livvakten skriver i sin ansökan att "han har de lån han behöver via SEB".
Citera
Medlem
Citat:
Nja, man måste se till nyanserna och det finns grader även i helvetet.

Har man som Notch miljarder i likvida tillgångar så är det naturligtvis inte något problem i någon enda bank (om inte föreningen helt enkelt tycker sällsynt illa om Notch och inte vill ha in honom p.g.a. det). Men har en person bara en avbetald (eller nästan avbetald) villa värd 8-9 mkr och små kassaflöden, då kan det självklart bli ett problem.

Rikisar vill nog hellre bo i villa för där bestämmer de ju helt själva, i tex en BRF måste de rätta sig efter de andra medlemmarna om tvättstugetider osv. Rikisar kan ju också lätt öppna ett konto i svensk bank och ha stående överföring av 120 000 kr/mån så att BRF ser att kosing kommer in, förslagsvis med meddelandetexten INKAGULD
- Nej Notch tror jag inte vill bo här i Sverige stadigvarande, skatterna är nog för höga, men framförallt för krångliga.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det måste inte ha varit hennes pengar, livvakten kan ju teoretiskt ha fört över medel till MS som hon därefter betalde in till skattekontot.

Men herregud, vilken röra alltså, de pengarna hamnade ju på hennes skattekonto, han lär aldrig se röken av de pengarna, dem behåller ju Skatteverket
- Känn er blåsta alltså ?

Men frågan är om hon gjort några löneutbetalningar till honom ? Är det inte så så är det ju sannolikt ett falsarium i kubik, eller hur ? Då torde det varit uppenbart att intygets syfte endast var att vilseleda vem-hen-nu-heter på BRF ?

Sen om en eventuell spelvinst eller Lottovinst är ju inte riktigt detsamma som en stadig inkomst - människor med insyn i folks beteende gällande pengar vet ju om att ibland är sådana pengar slut på ett halvår eller två ?

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men om vi nu säger att de faktiskt har tänkt bo där gemensamt? Då har de ju just den inkomst de redogjort för. Sen kanske inte Sahlin vill stå på kontraktet av många skäl, som hennes skatteskulder, att hon har skyddad identitet, att hon eventuellt ska skiljas från sin make, om nu ryktena stämmer.

Men skulle Mona sen komma dragande med sitt eget intyg för sin egen lön senare menar du ? I ett senare skede ?
Definitionsmässigt är det ju ändock ett sk bulvanköp, med bulvan eller ibland kallas det för målvakt. Att man köper för en annans räkning, sådant gillar inte den "vita bostadsmarknaden" för om de skulle acceptera sådant så blev det snabbt en spekulationskarusell utav Guds nåde. Ingen BRF vill ha sånt klientel som bara köper och säljer, köper och säljer osv.

Fast just när det gäller Mona så om hon skulle vilja köpa något så har hon säkert gott om rika vänner som kan hjälpa henne med det, tex Wallström som bara har en hyra på 32 kr/mån ? Och isåfall tillgång till kanske bättre bulvaner än HLS, eller annan lämplig konstruktion.

Visst kan det ju vara av ren godtrogenhet som hon upprättade intyget, i att de avsåg att flytta ihop, inte vet jag, han tar ju en mycket stor risk om förhållandet skulle spricka förstås.

Nej BRF fick kanske för sig att det var något konstigt med det tilltänkta köpet, och såg att intyget verkar uppåt väggarna.

Fast snart får väl Aftonbladet och DN gå all-in med Arnstad i spetsen och kalla BRF för rasister, antifeminister, svartbyggare, betongnazister jag vet inte vad de kan komma på nu, Arnstad är nog ute och slipar pennan på de inbillade hakkorsen på Försvarshögskolan
Citera
2016-05-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Som ofta med Mona så är allting ganska virrigt och vagt. Nu när t.o.m. Expressen backar ned så undrar man om storyn stannar vid det falska intyget. Vilket i sig inte är en petitess. Men att det skulle vara något mycket större verkar mer och mer osannolikt.
Mona och Bosse verkar ha separerat, så om hon och livvakten haft/har ihop det så är det ingenting som media direkt skulle kasta sig över. Det kan vara så enkelt att de hade tänkt flytta ihop (hans lön plus Monas livstidslön lär väl räcka), och att Mona inte ville att det skulle synas.
Skulle det vara utpressning eller försök att dölja oskattade pengar så blir det något helt annat. Men att media inte drar igång stora drevet pekar mot att det inte finns så mycket mer här än att Mona missbrukat sin ställning (igen) samt eventuellt har en ny boyfriend.

Precis! Allt vi har just nu, men har en känsla av att det grävs friskt på många håll och kanter och att pressen kommer att toppa varandra med snaskiga scoop inom en snar framtid. Detta är en journalists våta dröm och (förhoppningsvis) bara lugnet innan stormen. Just nu leder Expressen med 1-0...
Senast redigerad av Mmm...Martin 2016-05-06 kl. 17:32.
Citera
2016-05-06, 17:24
Bannlyst
Kan Sahlin klarat av själv det som hände 21 april när Expressen intervjuade henne? Eller fick hon hjälp? De intervjuar henne först på stan, och sedan samma dag sms:ar hon reportern och ber om ett nytt möte, utanför riksdagen klockan 15:00, enligt Expressen. http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/
Under den här dagen betalar hon i 60,000 kr till skatteverket, samtidigt som hon enligt Expressen upprepade gånger, per telefon och sms till Expressen, ger felaktig information om huruvida hon betalat arbetsgivaravgifter etc. http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-betalade-efter-expressens-fragor/

Inte kan det vara som det där gamla skämtet om katolska kyrkan, om hur det går till när de ska välja ny påve.
När det kommer svart rök, så har man inte kommit överens om vem som ska väljas till påve.
Kommer det vit rök, så har en påve valts.
kommer det däremot grå rök. Ja, då betyder det bara att det bränner bevis.
Citera
2016-05-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Du är patetisk. Om du nu är svensk jurist, använd svensk lingvistik. Och förklara gärna hur en partiell uthyrning kan bli aktuell i detta fall.

Patetisk? Jag ? Partiell sublokation är svensk lingvistik.

Man köper bostadsrätten, "flyttar" in och sen "hyr man ut" en del av bostaden. Men inte hela. Tillämpas på samma sätt för bostadsrätter som för hyresrätter.

http://lawline.se/answers/bedomning-om-andrahandsuthyrning-av-bostadsratt?q=sublokation

Det är tämligen elementär juridik.
Senast redigerad av Connxion 2016-05-06 kl. 17:33. Anledning: Tillägg för klarhet
Citera
2016-05-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Rikisar vill nog hellre bo i villa för där bestämmer de ju helt själva, i tex en BRF måste de rätta sig efter de andra medlemmarna om tvättstugetider osv. Rikisar kan ju också lätt öppna ett konto i svensk bank och ha stående överföring av 120 000 kr/mån så att BRF ser att kosing kommer in, förslagsvis med meddelandetexten INKAGULD
- Nej Notch tror jag inte vill bo här i Sverige stadigvarande, skatterna är nog för höga, men framförallt för krångliga.

Men herregud, vilken röra alltså, de pengarna hamnade ju på hennes skattekonto, han lär aldrig se röken av de pengarna, dem behåller ju Skatteverket
- Känn er blåsta alltså ?

Men frågan är om hon gjort några löneutbetalningar till honom ? Är det inte så så är det ju sannolikt ett falsarium i kubik, eller hur ? Då torde det varit uppenbart att intygets syfte endast var att vilseleda vem-hen-nu-heter på BRF ?

Sen om en eventuell spelvinst eller Lottovinst är ju inte riktigt detsamma som en stadig inkomst - människor med insyn i folks beteende gällande pengar vet ju om att ibland är sådana pengar slut på ett halvår eller två ?

Men skulle Mona sen komma dragande med sitt eget intyg för sin egen lön senare menar du ? I ett senare skede ?
Definitionsmässigt är det ju ändock ett sk bulvanköp, med bulvan eller ibland kallas det för målvakt. Att man köper för en annans räkning, sådant gillar inte den "vita bostadsmarknaden" för om de skulle acceptera sådant så blev det snabbt en spekulationskarusell utav Guds nåde. Ingen BRF vill ha sånt klientel som bara köper och säljer, köper och säljer osv.

Fast just när det gäller Mona så om hon skulle vilja köpa något så har hon säkert gott om rika vänner som kan hjälpa henne med det, tex Wallström som bara har en hyra på 32 kr/mån ? Och isåfall tillgång till kanske bättre bulvaner än HLS, eller annan lämplig konstruktion.

Visst kan det ju vara av ren godtrogenhet som hon upprättade intyget, i att de avsåg att flytta ihop, inte vet jag, han tar ju en mycket stor risk om förhållandet skulle spricka förstås.

Nej BRF fick kanske för sig att det var något konstigt med det tilltänkta köpet, och såg att intyget verkar uppåt väggarna.

Fast snart får väl Aftonbladet och DN gå all-in med Arnstad i spetsen och kalla BRF för rasister, antifeminister, svartbyggare, betongnazister jag vet inte vad de kan komma på nu, Arnstad är nog ute och slipar pennan på de inbillade hakkorsen på Försvarshögskolan

Det finns ju inga som helst belägg för att det är ett bulvanköp. BRF lär märka om en helt annan person flyttar in. Jag tvivlar starkt på att han köpte huset för hennes räkning. Varför skulle han göra det? Det är ju mer troligt att hon går i god för honom av någon anledning, än att han tar lån och riskerar allt. Nej, om han har köpt huset så är det ju hans hus. Sen om hon sedan tänkte flytta in, det är ju upp till henne. Huset kunde ju fortfarande kunna stå på honom. Sen får de göra upp vem som ska ta vad vid ev separation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in