2016-05-06, 16:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Sida upp och sida ned med diverse fantasifulla spekulationer, knark, svarta inkomster, Sahlin som "Sugar Mammy", etc. I andra skalan går Cornucopia in och tror att livvakten ärvt storkovan eller jobbat ihop stålarna men ändå behöver låna 10 millar.

Var framgår det att livvakten behövde låna 10 miljoner!? Det har jag i så fall missat.
Citera
2016-05-06, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Lägg ner! Det finns något som heter bostadsrättslagen.
Lagar och regler för bostadsrättsföreningar. Läs först återkom sen.

Nu diskuterar vi denna affären och att han är sökande och inte ens han får godkänt. Så tror du sen att det Mona som ska ha lägenheten.

Hon skulle kanske inte stå som ägare, dock så finns det inget som hindrar henne att bo där. Kanske därför så angeläget att skriva ett falskt intyg och dessutom göra som hon brukar göra, komma med korkade bortförklaringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Så om Markus "Notch" Persson vill köpa en bostadsrätt är det kört eftersom han inte längre har någon lön, utan bara miljarder på banken?

Mycket bra poänger ovan, vilka ger ytterligare stöd åt hypotesen att det är fråga om en kärleksaffär.

Om Sahlin och livvakten ämnar flytta till solsidan tillsammans skulle det förklara varför livvaktens fru inte är ekonomiskt involverad i lägenhetsaffären.

Det förklarar också varför media har sådan beröringsskräck - man vill inte publicera snaskigt skvaller.

Det som talar emot är att Mona Sahlin är Mona Sahlin.

Nja, man måste se till nyanserna och det finns grader även i helvetet.

Har man som Notch miljarder i likvida tillgångar så är det naturligtvis inte något problem i någon enda bank (om inte föreningen helt enkelt tycker sällsynt illa om Notch och inte vill ha in honom p.g.a. det). Men har en person bara en avbetald (eller nästan avbetald) villa värd 8-9 mkr och små kassaflöden, då kan det självklart bli ett problem.

Sen en kommentar som egentligen hörde hemma som kommentar på ett annat inlägg. Säger man att man inlett ett förhållande med en kvinna som flyttat in hos en så är det jävligt svårt - för att inte säga omöjligt - för bostadsrättsföreningen att kasta ut brf-innehavaren. Och det gäller även om påståendet som sådant är lögnaktigt redan från start.

Så, gör inte så stor sak av det där att han står som köpare.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Precis. Varför är hans fru inte medsökande? Vore naturligt.

Många gifta bor i en BR men bara en är medlem tex. Vad är det hon inte är medsökande till?
Citera
2016-05-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var framgår det att livvakten behövde låna 10 miljoner!? Det har jag i så fall missat.

Här har jag nog blamerat mig. Dokumentet rörde en inkomstuppgift. Jag får be så mycket om ursäkt. Det är möjligt att affären skulle kunna ha gått igenom utan lån.
Citera
2016-05-06, 17:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Att han lånat just 10 miljoner har jag inte läst nånstans. I handlingarna till tingsrätten står det att han fixat lån från SEB. Hur stort det är tror jag inte det stod nånstans.
Citera
2016-05-06, 17:04
Medlem
Citat:
Nix, det kan man inte, och det står inget om det i akten på hyresnämnden. Mona behöver ingen bulvan för att köpa bostad. Tänk lite först innan du uttalar dig om sånt som inte stämmer.

Betalningsanmärkningar räcker gott o väl för nekande av medlemsskap "objektivt" men sen vad den politiska hyresnämnden kommer fram till är en annan sak. Mona har en lång historia av misskötsel.

En tanke kanske var att Mona endast skulle stå på 10% vilket skulle göra att hon inte kunde nekas ta över hela lägenheten senare och nekas medlemsskap själv.

Annars ett försök att försöka mjölka ersättning för dubbelt boende om nu Mona även har ett boende på annan ort.
Senast redigerad av Kukilon 2016-05-06 kl. 17:18.
Citera
2016-05-06, 17:04
Medlem
valleros avatar
Som ofta med Mona så är allting ganska virrigt och vagt. Nu när t.o.m. Expressen backar ned så undrar man om storyn stannar vid det falska intyget. Vilket i sig inte är en petitess. Men att det skulle vara något mycket större verkar mer och mer osannolikt.
Mona och Bosse verkar ha separerat, så om hon och livvakten haft/har ihop det så är det ingenting som media direkt skulle kasta sig över. Det kan vara så enkelt att de hade tänkt flytta ihop (hans lön plus Monas livstidslön lär väl räcka), och att Mona inte ville att det skulle synas.
Skulle det vara utpressning eller försök att dölja oskattade pengar så blir det något helt annat. Men att media inte drar igång stora drevet pekar mot att det inte finns så mycket mer här än att Mona missbrukat sin ställning (igen) samt eventuellt har en ny boyfriend.
Citera
2016-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Som ofta med Mona så är allting ganska virrigt och vagt. Nu när t.o.m. Expressen backar ned så undrar man om storyn stannar vid det falska intyget. Vilket i sig inte är en petitess. Men att det skulle vara något mycket större verkar mer och mer osannolikt.
Mona och Bosse verkar ha separerat, så om hon och livvakten haft/har ihop det så är det ingenting som media direkt skulle kasta sig över. Det kan vara så enkelt att de hade tänkt flytta ihop (hans lön plus Monas livstidslön lär väl räcka), och att Mona inte ville att det skulle synas.
Skulle det vara något annat - utpressning eller försök att dölja oskattade pengar så blir det något helt annat. Men att media inte drar igång stora drevet pekar mot att det inte finns så mycket mer här än att Mona missbrukat sin ställning (igen) samt eventuellt har en ny boyfriend.

Vilken tilltro till mediernas sanningslidelse när det gäller elitens maktmissbruk.
Citera
2016-05-06, 17:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Betalningsanmärkningar räcker gott o väl för nekande av medlemsskap "objektivt" men sen vad den politiska hyresnämnden kommer fram till är en annan sak. Mona har en lång historia av misskötsel.

En tanke kanske var att Mona endast skulle stå på 10% vilket skulle göra att hon inte kunde nekas ta över hela lägenheten senare och nekas medlemsskap själv.

Det ska godkännas av föreningen, och om inte dom godkänner avgör hyresnämnden.
Så jag tror att om Mona behöver bostad finns det andra möjligheter än den här, och för att inte tala om skvaller och snokande journalister som då skulle konfrontera. Nä, jag är ledsen det är så långsökt.
Citera
2016-05-06, 17:10
Medlem
Citat:
Lägg ner! Det finns något som heter bostadsrättslagen.
Lagar och regler för bostadsrättsföreningar. Läs först återkom sen.

Nu diskuterar vi denna affären och att han är sökande och inte ens han får godkänt. Så tror du sen att det Mona som ska ha lägenheten.

Trams Moosky! Du vet inte vad du pratar om .

Jag utgår självklart från att han lyckas genomdriva köpet i hyresnämnden. Det tror jag han kan göra.

Det enklaste och vanligaste heter "partiell sublokation" i det juridiska språkbruket. Easy, peasy, bara man gör det på rätt sätt. Sen finns det flera andra alternativt, men det mest formella skulle jag säga är partiell sublokation.
Senast redigerad av Connxion 2016-05-06 kl. 17:14. Anledning: Tillägg för klarhet
Citera
2016-05-06, 17:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Expressens rapportering förvånar också. Jag tycker den avviker från dramaturgin. De brukar i sådana här fall ha åtskilligt att så att säga bygga på historien med så att det skall räckat till i varje fall 3 ā 4 löp. Nu föll de tillbaka ganska rejält samma dag som Mona Sahlin avgick. DN har knapp namnet Sahlin på sin nyhetssida idag (en träff av notisformat, tre rader när jag kollade). Aftonbladet kör Följa John på Expressen. Varför tvärdog (nästan) historien?

Även om vi skalar bort en hel del som nu efter ett par dagar verkar kunna skalas bort om orealistiska teorier så är det helt klart fortfarande väldigt många gravade hundar i det här.
Därför att hon avgått. Då har drevet fyllt sitt syfte.

Det som är lite märkligt med Expressens agerande är ju Mattssons blogginlägg där han å ena sidan försvarar sin egen tidnings Sahlinjakt men å andra sidan vänder sig mot "det vidriga hatet" mot Sahlin. Han säljer ju bra med nyheter nu till de som "hatar" Sahlin... Något hycklande av Mattsson måste jag säga.

Jag är också intresserade av veta mer om de gravade hundarna. Bara BRF-en i sig är intressant. 18000 i avgift per månad... udda... De är nog inte glada över att få ögonen på sig. De kanske ångrar sig nu att de inte godkände livvakten. Om de godkänt hade ju inte detta blivit allmän byktvätt.
Senast redigerad av Madagascar 2016-05-06 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in