2021-07-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad vet vi om upphandlingen i Indien? Vad jag förstår är där fyra konkurrenter kvar, där SAAB Kockums är den ena.

Är det seriöst menat från Indiens sida? Hur stor är upphandlingen? Är A26 lämplig, eller söker de u-båtar åt en djuphavsflotta. (jag utgår att A26 har sin styrka på grundare vatten?)

Jag tror dom är seriösa men jag ser en större chans att Saab tillsamans med Damen lyckas sälja 4 ubåtar till Nederländerna. Vilket kommer i besked i slutet av 2022.
Citera
2021-07-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Jag tror dom är seriösa men jag ser en större chans att Saab tillsamans med Damen lyckas sälja 4 ubåtar till Nederländerna. Vilket kommer i besked i slutet av 2022.

Nederländerna hoppas jag också på.

Men Indien som marknad är fascinerande då de själva tycks sakna förmåga till egen produktion av något riktigt bra, samtidigt som de värnar sitt oberoende. De köper lite franskt, lite brittiskt, lite amerikanskt och lite ryskt.

Inget kinesiskt vad jag vet, de är ju i konflikt.

Men det är en jättemarknad för SAAB och övrig svensk vapenindustri.
Citera
2021-07-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nederländerna hoppas jag också på.

Men Indien som marknad är fascinerande då de själva tycks sakna förmåga till egen produktion av något riktigt bra, samtidigt som de värnar sitt oberoende. De köper lite franskt, lite brittiskt, lite amerikanskt och lite ryskt.

Inget kinesiskt vad jag vet, de är ju i konflikt.

Men det är en jättemarknad för SAAB och övrig svensk vapenindustri.
De tittade nyligen på RBS 23 men ansåg att den skulle bli för dyr. Så de valde att bygga vidare på sin egen AKASH. De vill väl bygga egen pvrobot. Samt att de har byggt egna motsvarande 77B. Men ja de har en salig röra från olika länder. Dels för att de har så stor arme och har inte råd att ha enhetliga moderna vapen.
Citera
2021-07-23, 19:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
De tittade nyligen på RBS 23 men ansåg att den skulle bli för dyr. Så de valde att bygga vidare på sin egen AKASH. De vill väl bygga egen pvrobot. Samt att de har byggt egna motsvarande 77B. Men ja de har en salig röra från olika länder. Dels för att de har så stor arme och har inte råd att ha enhetliga moderna vapen.
Mest massa intern politik och skit. Varför bygger man en kopia av FH77B? FH77C dvs 52 kaliber är väl det enda som är rimligt? Lägg på modern styrd ammo på det.
Indiens upphandlingar känns som ett skämt.
Citera
2021-07-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mest massa intern politik och skit. Varför bygger man en kopia av FH77B? FH77C dvs 52 kaliber är väl det enda som är rimligt? Lägg på modern styrd ammo på det.
Indiens upphandlingar känns som ett skämt.
FH 77B varianten heter DANUSH. Och den är på 45 kaliber. Där en del ska monteras på Tata lastbilar. De hade ett viss samarbete med NEXTER Så jag tror den blir som den enklare första varianten. Och inte motsvarande Danskarnas Nexter. Ny typ av ammunition gör även att eldrörets längd kompenseras.

Sedan bygger de två olika varianter på 52 kaliber också. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte. Där det är en skillnad på hur många som ska levereras. De har bara fått under 10 var hittills. Men ryska varianter ska ersättas. Så går det åt en del.

Men för att gå tillbaka till ämnet. Så hoppas jag inte på svenskkonstuerade ubåtar från Indien. Ska åka in i Östersjön tillsammans med inbjudna iranska fartyg.
Senast redigerad av slurppen 2021-07-24 kl. 00:12.
Citera
2021-07-24, 08:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
FH 77B varianten heter DANUSH. Och den är på 45 kaliber. Där en del ska monteras på Tata lastbilar. De hade ett viss samarbete med NEXTER Så jag tror den blir som den enklare första varianten. Och inte motsvarande Danskarnas Nexter. Ny typ av ammunition gör även att eldrörets längd kompenseras.

Sedan bygger de två olika varianter på 52 kaliber också. Vad det är för skillnad på dem vet jag inte. Där det är en skillnad på hur många som ska levereras. De har bara fått under 10 var hittills. Men ryska varianter ska ersättas. Så går det åt en del.

Men för att gå tillbaka till ämnet. Så hoppas jag inte på svenskkonstuerade ubåtar från Indien. Ska åka in i Östersjön tillsammans med inbjudna iranska fartyg.
Tåget gick på 2000 talet för svensk ubåtsteknik, vad skall A26 tillföra ute i indiska oceanen som inte billigare ryska och mer avancerade franska ubåtar kan?
Citera
2021-07-24, 09:05
Medlem
Citat:
Tåget gick på 2000 talet för svensk ubåtsteknik, vad skall A26 tillföra ute i indiska oceanen som inte billigare ryska och mer avancerade franska ubåtar kan?
Ja så kan det bli.
Citera
2021-07-24, 11:00
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Mer kapacitet än de ryska (Amur och Kilo), samt billigare (Barracuda Shortfin) och/eller med högre kapacitet (Scorpene) än de franska.
Citera
2021-07-24, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Mer kapacitet än de ryska (Amur och Kilo), samt billigare (Barracuda Shortfin) och/eller med högre kapacitet (Scorpene) än de franska.
Mer kapacitet för vad menar du? Stirlingmotorn är duglig i Östersjön där det är grunt och korta avstånd. I stora och djupa hav är de långsamma och ineffektiva.
Det finns en anledning till att länder med stora havsområden att patrullera väljer bort stirlingmotorn som AIP.
Det är bara att hacka i sig, Sverige var bra med 1967-2000, nu är det mest ett stort AF-projekt att bygga ubåtar i Sverige.
Citera
2021-07-24, 11:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Mer kapacitet för vad menar du? Stirlingmotorn är duglig i Östersjön där det är grunt och korta avstånd. I stora och djupa hav är de långsamma och ineffektiva.
Det finns en anledning till att länder med stora havsområden att patrullera väljer bort stirlingmotorn som AIP.

Länder som Japan och Kina, som bara ska ut på det lilla Stilla havet?

För längre förflyttningar (d.v.s. ut till sina patrullområden i större hav) så är det för övrigt snorkling som gäller för alla AIP-ubåtar.

Stirlingmotorer ger förvisso (hittills) lägre effekt än de bästa bränslecellerna (vilket ger kanske 6-7 knop istället för 8 knop kontinuerligt), men detsamma gäller inte med total disponibel energi och en Stirlingubåt är lättare att "tanka upp" än en PEM-ubåt från ett depåfartyg, eller framskjuten bas, då diesel är mycket lättare att hantera (och redan används i alla ytfartyg) än att hantera komprimerad vätgas.
Citera
2021-07-25, 04:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

För längre förflyttningar (d.v.s. ut till sina patrullområden i större hav) så är det för övrigt snorkling som gäller för alla AIP-ubåtar.

Stirlingmotorer ger förvisso (hittills) lägre effekt än de bästa bränslecellerna (vilket ger kanske 6-7 knop istället för 8 knop kontinuerligt), men detsamma gäller inte med total disponibel energi och en Stirlingubåt är lättare att "tanka upp" än en PEM-ubåt från ett depåfartyg, eller framskjuten bas, då diesel är mycket lättare att hantera (och redan används i alla ytfartyg) än att hantera komprimerad vätgas.
Nu har iofs Japan lämnat stirlingmotorn och installerar nya batterier. Vätgas har sina nackdelar men så även stirlingmotorn.
Både Tyskland och Frankrike satsar på bränsleceller.
Flera länder har i nuläget valt bort AIP helt och hållet som Brasilien och Australien. De senare har fått erbjudande om att komplettera Collins med stirlingmaskineri men avstått då kostnaden kontra effektökning var för låg.
Sen saknar SAAB/Kockums helt erfarenhet av att installera och använda sjömålsrobot på ubåt, även det en projektrisk för en ubåt som skall utrustas med just det.
SAAB spelar i andradivisionen rent tekniskt, vilket inte är så konstigt då vi inte byggt eller utvecklat den här typen av undervattensteknik sedan 90 talet.

Länder som Frankrike och Tyskland bygger och konstruerar ubåtar löpande, samma med Storbritannien, Kina och givetvis USA. Även Ryssland trots skral ekonomi har lyckats att producera flera ubåtar sedan 90 talet. Sverige har renoverat äldre ubåtar men inte konstruerat eller byggt en ny ubåt under samma tid.
Citera
2021-07-25, 08:02
Medlem
Citat:

Stirling använder flytande syre vilket bör skapa en del logistiska problem, men jag tror att stirling har stor utvecklingspotential.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in