2016-05-06, 00:26
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
[quote=slat|Dessutom är ju hennes man Bosse suput och spelmissbrukare. Kanske gjorde hon en sista smash- and grab för att leva lite flott i Solsidan med en vältränad snut som hon trodde hade agerat "målvakt" fast hon själv nu torskade med brallorna nere.[/QUOTE]

Intressant! Har du några källor på ditt påstående?
Citera
2016-05-06, 00:26
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag ser vissa likheter med Dr Brasa i Danderyd, där var ju köpesumman också 10 milj, han hoppar väl in i den här såpan också och gör ett galant gästspel med solstickan och tändvätskan kan tro ? Om det blir en plötslig liten brasa där så kan ju HLS kräva handpenningen tillbaka ?

Ja många likheter mellan Dr Brasa och HLS!
- osäkerheten kring deras gymnasiestudier. HLS hävdar ju att han inte ens var i Sverige då, enligt vissa källor. Eller så var han i Sverige, men köpte lyxmercedes. I Brasas fall handlade det väl om han hade fuskat med sitt studentbetyg för att komma in på läkarlinjen (och fusk på läkarlinjen).
- fina bilar och bilaffärerna, med lite lagom fusk kring på och avställning, ägande etc.
- fastighetsaffärerna, det är så "grabbarna hela dan" tjänar pengar i det nya millenniet!

Och just därför tror jag att jag och andra fascineras över båda karaktärer. De är verkligen barn av sin tid, och därför kan vi förstå vår samtid genom att följa och förstå dessa individer!

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tror också att det är så det ligger till snarare än att de skulle bo där tillsammans. HLS är ändå relativt nygift, möjligen med sin ungdomskärlek från gymansietiden (?). Nuvarande hustrun hette tidigare Ståhl i efternamn och hon gick också i Danderyds Gymansium. Hon framstår som attraktivare än Mona ur "sexuellt" hänseende. Mona framstår som korkad och vårdslös nog att tycka att det är en skitsak att skriva ett sådant papper om killen har stålar någonstans så att han i praktiken klarar husköpet.

Skall man spekulera lite så kan man notera att familjen i första vändan slog sig ner i en villa i Danderyd direkt när man kom till Sverige - inte den vanligaste orten för "flyktingar" direkt. Då tillsammans med några mor eller farföräldrar som kan tänkas ha stått för fiolerna. Dessa är väl sedemera avlidna.

Sedan har man återvänt till Chile ett antal år och familjemedlemmarna hittas i register med anknytning till området Las Condes i Santiago - ett övre medelklassområde. Man kan mycket väl tänkas ha ärvt en del stålar i Chile som man inte riktigt deklarerat exvis.

Återstår detta med visningen som Mona var med på men det är inget extremt konstigt att "hänga med" på en lgh-visning som bekanta går på. Jag har iaf gjort det när det slumpat sig så. Möjligtvis kan man också ha en viss hybris och tro att Monas närvaro skulle skänka något slags glans åt den tillltänkte köparen.

Mycket spekulation och bara en möjlighet av många naturligtvis - Expressen får nog stå ut med att det spekuleras friskt här tills man berättar vad man vet vilket sannolikt är mer än vad man skrivit hittils.

Bra! Frågan är vad HLS-föräldrarna jobbat med? De verkar ju enligt vissa källor flyttat fram och tillbaka mellan Sverige och Chile? Inte omöjligt med socialbidrag, speciellt inte om huset var skrivet på dåvarande pensionärs-åldersmässiga HLS-far/mor-föräldrargenerationen.
Citera
2016-05-06, 00:40
Medlem
Stakeholders avatar
Hur i helvete kan han ha råd med 10 miljoner och 18000 i avgifter på en lön på 43000. Pengarna måste komma från annan kriminell verksamhet.

Finns det indikationer på att Mona knullat honom? Indicier måste ju finnas.
Citera
2016-05-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Hur i helvete kan han ha råd med 10 miljoner och 18000 i avgifter på en lön på 43000. Pengarna måste komma från annan kriminell verksamhet.

Han pyntade en miljon i handpenning och körde en Audi R8 så pengar fanns. Frågan är vart de kom ifrån.
Citera
2016-05-06, 00:59
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Hur påverkas bostädernas värden av att den exklusivt betong-gjutna bad-anläggningen förelagts rivning pga svartbygge ? Det var en rätt spektakulär feature som borde betytt ett par miljoner på priset.
http://infobank.nacka.se/Handlingar/miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2016/20160127/41_a_bygglov_solsidan_55_11_dragarstigen_4_tjskr.p df
Underbart roligt, eftersom skadeglädjen är den enda sanna glädjen och även jag tillåter min avundsjuka fritt spelrum när det ligger fiffel bakom.

Det är alltså inte bara de där betonggjutna badkaren som ska rivas (som faktiskt var rätt fräcka) utan också den tudelade byggnaden mitt på bryggan som inrymmer två bastur med glasvägg ut mot sjön.
Bilder: https://www.byggahus.se/arkitektur/fredagshuset-lackert-solsidan-extra-allt

De ska vara rivna tre månader efter att utslaget vunnit laga kraft, vilket bör vara om drygt två månader, då Brf Glädjen väl ges tre månader att inlämna en överklagan.

Arkitekten som bor där måste gråta blod över att tvingas riva sin fina brygga.
Citera
2016-05-06, 01:00
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tror på hot. Ämbetsrelaterat.
Vakten visste något om Mona och hotade/utpressade Mona?
-Fixa lägenhet, fet bil och cash....annars....?
Citera
2016-05-06, 01:05
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Huset på bilden är uppdelat i två lgh och är byggt 2012. På tomten finns även en ursprunglig byggnad uppförd 1968. Arkitekt och byggherre är en Jens J. vars far även verkar bo på adressen.

Således två byggnader med två bostäder i vardera byggnaden och på något sätt ombildat till BRF.

Den aktuella bostadsrätten lades ursprunligen ut 2014 efter ett tragiskt dödsfall vad man kan gissa utfirån lite googlande, då med priset 13 mille men avgift knappt 10 000. Nu istället 10 mille men avgift 18 000.

Beskrivning av fastigheten: https://www.allabrf.se/documents/186835/public
Kåken såldes 2012 för 17,2 miljoner: https://www.booli.se/bostad/1548155

Sen hyrdes en del av den ut 20140625, som 1 rum med kök på 239 kvm
http://kvalster.se/Nacka/Uthyres/Lagenheter/Dragarstigen_4_1263876
Senast redigerad av Flor-Ida 2016-05-06 kl. 01:09.
Citera
2016-05-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Det är väl det troliga, vet inte riktigt hur det är organiserat, om regeringen har sitt eget administrativa och Riksdagen sitt eller om det är en gemensam organisation som sköter det administrativa med löner, ersättningar och personalfrågor. Den Nationella samordningen i detta lyder under Regeringen har jag för mig och de anställda har väl då samma "arbetsgivare" som andra tjänstemän i regeringen.

Formellt är "En nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism" en kommitté, en form av utredning. Ref: http://www.samordnarenmotextremism.se/fragor-svar/

Som sådan lyder den under Regeringen och styrs av Kommittéförordningen (SFS 1998:1474). Kommittén får sitt mandat och marschorder från Regeringen i form av ett direktiv (i detta fallet: Dir 2014:103, 2015:27, 2015:86) och det är också Regeringen som utser ordförande i Kommittéen och övriga ledamöter. I detta fallet kallas ordföranden Den Nationella Samordnaren och MS blev utsedd till det av Regeringen.

Kommittén har status av en egen tillfällig myndighet (ref: http://www.sou.gov.se/fragor-och-svar-om-kommitteer/#seventeen ), och som sådan kan man likställa MS med en myndighetschef med det ansvar som följer därefter (Förvaltningslagen, LOA, LOU, Arkivlagen etc etc).
"3 § Ordföranden leder kommitténs arbete." (Kommittéeförordningen)

Normalt sett har en myndighetschef egen beslutanderätt i fråga om anställningar och löner, i kommittér fungerar det lite annorlunda;
"24 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, ett
statsråd utser och entledigar ordförande och andra ledamöter
och beslutar om sakkunniga, experter, sekreterare och annat
biträde åt kommittéer."
(Kommittéförordningen igen)
Då denna kommitté sorterar under Kulturdepartementet är det statsrådet Bah Kunhke som har detta ansvar. Man kan anta att statsrådet dock inte sköter sådana uppgifter själv utan delegerar frågan till någon grupp inom departementet, sekretariatet för ledningsstöd och styrning inom Ku eller till Kommittén själv att bestämma över. Så jag vet inte, det kanske var så att MS hade beslutanderätt (och administrativt ansvar) i anställningsärenden på delegation?

Kommittér har också till stöd Kommitéservice http://www.sou.gov.se/fragor-och-svar-om-kommitteer/#twentythree som sköter administrativ markservice som möteslokaler, datorer och inte minst diarieföring, vilket kommer bli en central fråga i detta ämne. Har Kommitén nyttjat Kommitéservice eller beslutade Kommiténs ordförande om någon annan ordning?
Senast redigerad av pagamama 2016-05-06 kl. 01:13.
Citera
2016-05-06, 01:09
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Jag tror också att det är så det ligger till snarare än att de skulle bo där tillsammans. HLS är ändå relativt nygift, möjligen med sin ungdomskärlek från gymansietiden (?). Nuvarande hustrun hette tidigare Ståhl i efternamn och hon gick också i Danderyds Gymansium. Hon framstår som attraktivare än Mona ur "sexuellt" hänseende. Mona framstår som korkad och vårdslös nog att tycka att det är en skitsak att skriva ett sådant papper om killen har stålar någonstans så att han i praktiken klarar husköpet.

Skall man spekulera lite så kan man notera att familjen i första vändan slog sig ner i en villa i Danderyd direkt när man kom till Sverige - inte den vanligaste orten för "flyktingar" direkt. Då tillsammans med några mor eller farföräldrar som kan tänkas ha stått för fiolerna. Dessa är väl sedemera avlidna.

Sedan har man återvänt till Chile ett antal år och familjemedlemmarna hittas i register med anknytning till området Las Condes i Santiago - ett övre medelklassområde. Man kan mycket väl tänkas ha ärvt en del stålar i Chile som man inte riktigt deklarerat exvis.

Återstår detta med visningen som Mona var med på men det är inget extremt konstigt att "hänga med" på en lgh-visning som bekanta går på. Jag har iaf gjort det när det slumpat sig så. Möjligtvis kan man också ha en viss hybris och tro att Monas närvaro skulle skänka något slags glans åt den tillltänkte köparen.

Mycket spekulation och bara en möjlighet av många naturligtvis - Expressen får nog stå ut med att det spekuleras friskt här tills man berättar vad man vet vilket sannolikt är mer än vad man skrivit hittils.
Allt pekar på att familjen i fråga inte var flyktingar ifrån Chile. De verkar ha haft medel att bosätta sig i Danderyd. Sedan åkte de tillbaka till Chile medan Pinochet fortfarande satt vid makten. Snuten i fråga spelade för Universidad Catolica som var och är ett överklasslag med många sympatisörer från högern.

Har aldrig hört talas om de här människorna. Man skall ha klart för sig att Pinochetisterna sysslade med olagliga affärer de också.
Hela historien är skum som satan. Men egentligen spelar det ingen roll. Det intressanta är om det finns en koppling till muslimerna, turkarna och hela det byket.
Citera
2016-05-06, 01:12
Medlem
JackSm1ths avatar
Ursäkta, jag har inte läst speciellt mycket i tråden, men...

Monas man står folkbokförd på en lägenhet i Enskededalen i södra Stockholm, men någon Mona finns inte där. Var är hon folkbokförd? Jag hittar henne inte.
Om dom är gifta borde de väl vara folkbokförda på samma adress borde man tycka? För de lever väl tillsammans? Har hon skyddad adress? Om hon har det, borde väl hennes man ha det?

Jag hänger inte med i svängarna...
Citera
2016-05-06, 01:13
Medlem
BaraSkitidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Klart hon har, drömmen om livet på solsidan tillsammans med hingsten som pensionär ledde till för henne detta katastrofbeslut. Jag tror det finns mycket mer under ytan med detta "par". Undrar on nattens knull blir mysigt?
Citera
2016-05-06, 01:14
Medlem
Anarkhoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Vakten visste något om Mona och hotade/utpressade Mona?
-Fixa lägenhet, fet bil och cash....annars....?
Klart det är möjligt som offentlig person att råka ut för det, men är det mer trovärdigt än att en politiker självmant trixat lite bakom kulisserna? Knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in