2016-05-05, 21:50
Medlem
Mimurs avatar
Jag undrar lite grand var uppgiften att det tog 90 minuter från första larmsamtalet tills dess att polisen var på plats kommer ifrån.

Enligt Aktbil 80 sidan 44 så ser jag att det första samtalet inkom till SOS kl 22:53:18.

Sedan enligt Aktbil 80 sidan 24 så är poliserna på plats kl 23:56:17.

Visst, 63 minuter tog det, vilket jag tycker får anses som lång tid i ett så tätbefolkat område som nordvästra Skåne. Men 90 minuter? Var kommer den uppgiften ifrån? Jag kan inte hitta den.
Citera
2016-05-05, 21:50
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Har fått intrycket av att han sköt i blindo genom hålet i ytterdörrens glasruta, vilket är till nackdel för de som vill "frikänna honom från alla anklagelser".
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Varför tror så många att folk dör med stängda ögon? Ni har sett för mycket på film!
I dödsögonblicket öppnas oftast ögonen om personen inte är medvetslös eller i koma innan, men det händer även då att dom öppnar ögonen precis när dom dör.
Uppspärrade ögon säger absolut ingenting.
Om man sett för mycket film tror man ögonen alltid är öppna och måste stängas av den civilklädde poliskommissarien som åker ut på larm likt detta.
Citera
2016-05-05, 21:55
Medlem
KometenKommers avatar
Vilken hagelstorlek använde gubben?

För övrigt är det Darwin Awards på att åka hem till någon (med syfte att skada denne) som är beväpnad med skjutvapen när man själv bara är beväpnad med kniv och järnrör. Don't bring a knife to a gun fight.
Citera
2016-05-05, 22:17
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Vilken hagelstorlek använde gubben?

I beslagsprotokollet står att två avskjutna/avfyrade beslagtagits; en svart i plast och en lila. Jag vet inte vad färgerna indikerar. Har de olika färgerna med hagelstorleken att göra? Kaliber 12 i alla fall.
Citera
2016-05-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag undrar lite grand var uppgiften att det tog 90 minuter från första larmsamtalet tills dess att polisen var på plats kommer ifrån.

Enligt Aktbil 80 sidan 44 så ser jag att det första samtalet inkom till SOS kl 22:53:18.

Visst, 63 minuter tog det, vilket jag tycker får anses som lång tid i ett så tätbefolkat område som nordvästra Skåne. Men 90 minuter? Var kommer den uppgiften ifrån? Jag kan inte hitta den.

90 minuter verkar vara en trådsanning/ett exempel på dålig matte som någon här har demonstrerat.
Citera
2016-05-05, 22:43
Medlem
En vettskrämd 70-åring ska på 1 sekund avgöra vad han ska göra och inte göra.
Sen sitter massor med avslappnade "experter" i rätten och diskuterar i veckor vad han borde ha gjort och inte gjort. 30 experter gånger 2 veckor = 60 veckor. Mer än vad en heltidsanställd jobbar på ett år.
Senast redigerad av Alih 2016-05-05 kl. 22:55.
Citera
2016-05-05, 23:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
/.../ Även om han utsattes för ett brottsligt angrepp av bröderna så har rätten att ta ställning till om hans våld (skjutningar) var försvarliga i förhållande till angreppet från bröderna. /.../

Användande av våld i nödvärn skall i möjligaste mån vara proportionerligt. Användande av skjutlaven utgör proportionerligt våld ställt i relation till stickvapen / kniv. Här har vi dessutom den försvårande omständigheten att BO samtidigt hotades av två beväpnade GM.

Men någon enkel resa lär det här inte bli då målet förmodligen kommer att gå hela vägen och därigenom utgöra prejudikat sett till rätten att använda nödvärn.

Valet av advokat kommer här att vara synnerligen viktigt – där jag för egen del skulle helst villa Johan Eriksson som försvarare.
Citera
2016-05-05, 23:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
De träffades av skotten på ett kort avstånd (max 3 meter), men Fredrik anträffades 19 meter från ytterdörren, och Simon 32 meter ifrån. Båda kunde stå på benen ett rätt bra tag i proportion till att dö omedelbart. Dessutom har de gått/stapplat åt två olika håll. Varför?

Hade avståndet varit lit längre, 10-15 meter, så hade GM,en inte staplat vidare utan fallit utslagna i skottögonblicket. Här blev skottverkan mer att jämföra med ett grovkalibrigt kulvapen och då brukar det se ut ungefär såhär.
Citera
2016-05-05, 23:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Användande av våld i nödvärn skall i möjligaste mån vara proportionerligt. Användande av skjutlaven utgör proportionerligt våld ställt i relation till stickvapen / kniv. Här har vi dessutom den försvårande omständigheten att BO samtidigt hotades av två beväpnade GM.

Men någon enkel resa lär det här inte bli då målet förmodligen kommer att gå hela vägen och därigenom utgöra prejudikat sett till rätten att använda nödvärn.

Valet av advokat kommer här att vara synnerligen viktigt – där jag för egen del skulle helst villa Johan Eriksson som försvarare.
K-G har två advokater, Lars Kruse och Johan Eriksson som är den allra bäste.
Blir inte det här ett frikännande och nödvärn då har vårt land gått helt åt helvete.
Citera
2016-05-05, 23:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
K-G har två advokater, Lars Kruse och Johan Eriksson som är den allra bäste.
Blir inte det här ett frikännande och nödvärn då har vårt land gått helt åt helvete.

Två försvarsadvokater?! Varav Johan Eriksson utgör en av dom, ja då ser det bra ut - så långt.
Citera
2016-05-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur

Det var väl ambulansen det tog 90 minuter för då de inte fått klartecken från polis att platsen var säkrad, vill minnas att det stod i fup att ambulans och räddningstjänst blev otåliga och undrade vad fan som hände innan de fick köra fram
Citera
2016-05-06, 02:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Det här borde verkligen bli livat om att det ska behöva ta 90 minuter innan polisen kommer till platsen efter ett larm. Dom 90 minuternas försening ledde troligen till att dräggen dog.

Ja, det känns som att media har lite att skriva om tycker jag!

1. En timme!!!! för Polisen att komma fram. Anledning = ingen polisbil ledig. Resultat = 2 döda.
2. Systern som ringer in och påtalar att det tar en himla tid för polisen att åka dit får till svar att:
"Du får vad du röstar på" och "Ta det med din Regering" och "Rösta rätt i nästa val"
Inte exakt vad man som syster vill höra när ens hjärtsjuka bror ringer och säger sig attackeras av kniv- och stålrörsutrustade knarkare mitt i natten.
3. Polismannen som tidigare till K-F hade sagt att "Kommer inbrottstjuvarna tillbaka så skjut dem och gräv ner dem i skogen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in