2016-05-05, 17:23
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jaha. Hur funkar det, kan inte rätten döma för dråp om åklagaren bara har åtalat för mord?

Både mord och dråp är att uppsåtligen ta livet av någon annan, det går alltså utmärkt för domstolen att döma för mord eller dråp. Du har redan fått det förklarat för dig av en annan klok användare, kan bara intyga att det stämmer. Lyssna inte på idioten som påstår annat som först svarade dig.
Citera
2016-05-05, 17:24
Medlem
Citat:
Poliserna på plats vittnade i FUP att åtminstone en av dem hade uppspärrade ögon, så det känns väl som att den dog omedelbart

De träffades av skotten på ett kort avstånd (max 3 meter), men Fredrik anträffades 19 meter från ytterdörren, och Simon 32 meter ifrån. Båda kunde stå på benen ett rätt bra tag i proportion till att dö omedelbart. Dessutom har de gått/stapplat åt två olika håll. Varför?
Citera
2016-05-05, 17:39
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Både mord och dråp är att uppsåtligen ta livet av någon annan, det går alltså utmärkt för domstolen att döma för mord eller dråp. Du har redan fått det förklarat för dig av en annan klok användare, kan bara intyga att det stämmer. Lyssna inte på idioten som påstår annat som först svarade dig.
Ok, jag hade för mig att det var så men eftersom jag inte är expert så blir det ju lätt att man tror på dem som är experter/"experter"
Citera
2016-05-05, 18:11
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
De träffades av skotten på ett kort avstånd (max 3 meter), men Fredrik anträffades 19 meter från ytterdörren, och Simon 32 meter ifrån. Båda kunde stå på benen ett rätt bra tag i proportion till att dö omedelbart. Dessutom har de gått/stapplat åt två olika håll. Varför?
Jaha, 19 meter tyder ju inte alls på att det var omedelbart. Jag tänkte mest att om liket har uppspärrade ögon så skulle det tyda på att döden inträffat rätt hastigt. Inte på att personen ligger och förblöder eller sakta somnar in. Men det blir ju mest gissningar från min sida.
Jag letade i rätsläkarens uppgifter om det gick att avgöra hur lång tid det kunnat ta från skotten till dödsögonblickerna, men inte hittat något.
Citera
2016-05-05, 18:34
Medlem
Citat:
Jaha, 19 meter tyder ju inte alls på att det var omedelbart. Jag tänkte mest att om liket har uppspärrade ögon så skulle det tyda på att döden inträffat rätt hastigt. Inte på att personen ligger och förblöder eller sakta somnar in. Men det blir ju mest gissningar från min sida.
Jag letade i rätsläkarens uppgifter om det gick att avgöra hur lång tid det kunnat ta från skotten till dödsögonblickerna, men inte hittat något.

Jaha, nja oavsett om man dör omedelbart eller sakta somnar in på grund av förblödning så slutar det nog oftast med uppspärrade ögon. Man tittar tills man tappar medvetandet och det svartnar framför ögonen. Hm, vad konstigt.. Jag ska precis börja läsa obduktionsprotokollet, får se om jag hittar det någonstans!
Citera
2016-05-05, 19:01
Medlem
Och är de höga på narkotika kan inte gubben förväntas prata med dem.
Citera
2016-05-05, 19:06
Medlem
Efter att ha läst obduktionsprotokollet verkar båda bröderna ha avlidit på fan samma sätt. Simons (han som hittades 32 meter från ytterdörren) dödsorsak är skador på den högra lungan och blödning till den högra lungsäcken. Fredriks (som hittades 19 meter från dörren) dödsorsak är skador på den vänstra lungan och blödning till den vänstra lungsäcken.

Båda två fick sårskador i ansiktet när de på grund av skottskadorna föll till marken på hårt och ojämnt underlag. Det låter ju som att båda tappade medvetandet relativt snabbt och att dödsförloppet också måste ha varit relativt kort. Ramla framåt med huvudet rakt ner i marken är väl ingenting man gör när man är vid medvetande..

Förstår dock inte helt varför de hamnat på så olika platser. Vad försökte Simon springa till?

Och är det inte en jävligt viktig fråga att ställa till rättsläkaren, om hur långt dödsförloppet kan ha varit? Särskilt i fall där det tog polisen ett bra jävla tag att dyka upp.
Citera
2016-05-05, 19:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Varför tror så många att folk dör med stängda ögon? Ni har sett för mycket på film!
I dödsögonblicket öppnas oftast ögonen om personen inte är medvetslös eller i koma innan, men det händer även då att dom öppnar ögonen precis när dom dör.
Uppspärrade ögon säger absolut ingenting.
Citera
2016-05-05, 19:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Citat:
Efter att ha läst obduktionsprotokollet verkar båda bröderna ha avlidit på fan samma sätt. Simons (han som hittades 32 meter från ytterdörren) dödsorsak är skador på den högra lungan och blödning till den högra lungsäcken. Fredriks (som hittades 19 meter från dörren) dödsorsak är skador på den vänstra lungan och blödning till den vänstra lungsäcken.

Båda två fick sårskador i ansiktet när de på grund av skottskadorna föll till marken på hårt och ojämnt underlag. Det låter ju som att båda tappade medvetandet relativt snabbt och att dödsförloppet också måste ha varit relativt kort. Ramla framåt med huvudet rakt ner i marken är väl ingenting man gör när man är vid medvetande..

Förstår dock inte helt varför de hamnat på så olika platser. Vad försökte Simon springa till?

Och är det inte en jävligt viktig fråga att ställa till rättsläkaren, om hur långt dödsförloppet kan ha varit? Särskilt i fall där det tog polisen ett bra jävla tag att dyka upp.
Ingen föll till marken vid skotten. Båda kunde gå därifrån innan dom föll ihop.
Det naturligaste är väl att försöka ta sig från platsen där man blev skjuten

Skotten tog i axelhöjd och om du tittar på rekonstruktionsvideon så säger K-G där att den ena personen tog sig för axeln och sen försvinner båda männen nerför trappan.
Skottskadorna var inte så allvarliga så att dom stöp direkt utan dom kunde ta sig en bra bit innan dom föll ihop. Had ambulans och polis varit på plats snabbt hade troligen båda dräggen överlevt, men nu dröjde ju allt ca 1,5 timme och dom hann förblöda.
Rekonstruktionsvideo http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22760013.ab
Senast redigerad av Timeout 2016-05-05 kl. 19:45.
Citera
2016-05-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ingen föll till marken vid skotten. Båda kunde gå därifrån innan dom föll ihop.
Det naturligaste är väl att försöka ta sig från platsen där man blev skjuten

Skotten tog i axelhöjd och om du tittar på rekonstruktionsvideon så säger K-G där att den ena personen tog sig för axeln och sen försvinner båda männen nerför trappan.
Skottskadorna var inte så allvarliga så att dom stöp direkt utan dom kunde ta sig en bra bit innan dom föll ihop. Had ambulans och polis varit på plats snabbt hade troligen båda dräggen överlevt, men nu dröjde ju allt ca 1,5 timme och dom hann förblöda.
Rekonstruktionsvideo http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/121530

Du mer eller mindre upprepar det jag skrev, kan du inte läsa eller varför måste du rätta något som inte behöver rättas? Jag sa inte heller att någon föll till marken vid skotten. Däremot föll de till marken efter skotten, efter att ha gått 19 respektive 32 meter. Båda faller därefter framåt rakt ner i marken, vilket tyder på att de föll på grund av medvetslöshet.
Citera
2016-05-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturewlow
Det är den svenska modellen och samhället som förlorat
Att en ensam 70 årig farbror blir så provocerad att han tar fram jaktbössan för att få leva sitt liv..
Här borde alla varningsklockor ringt långt tidigare
Det hade inte behövt bli så här
Frikänn gubben på studs !

Ja, naturligtvis borde alla varningsklockor ringt långt tidigare, och polisen borde ha tagit från psykfallet hans vapen långt tidigare
Citera
2016-05-05, 19:55
Medlem
HogwardHouses avatar
vad heter offren? Bläddrat igenom alla sidor nu och försökt leta men inte hittat än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in