2016-05-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Det normala hade troligen varit att chefen sagt till den administrativa sekreteraren att fixa fram ett intyg på HLS lön och anställning. Då hade allt blivit rätt. Vilket förstås inte var önskvärt.
Och har de en bra relation hade chefen också bett att sekreteraren skulle tota ihop ett intyg på papper utan logga om att han avlönade HLS privat. Men då hade det förstås blivit höjda ögonbryn på kontoret om Mona betalde HLS en årslön på 720 tusen, en bruttokostnad på ca EN MILJON ur egen ficka.

Jag tvivlar på att Mona ens hade titel som personalansvarig även om hon operativt möjligen stod högre i rang än bodyguarden. Och ännu mindre att hon står som personalansvarig över någon som jobbar med säkerhet.
Citera
2016-05-05, 20:12
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad i helvete ligger bakom detta? Förbjuden kärlek får man anta?

Knappast förbjuden, men möjligen lite opassande om den älskade åldersmässigt kunnat vara hennes son.
Citera
2016-05-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Jag gissar att det är han som har skrivit intyget. Hon har bara skrivit under.

Intyget skrevs på myndighetens brevpapper. Så han bad henne om ett brevpapper från myndigheten, han skrev och skrev ut intyget på det brevpapperet, och bad henne skriva under? Eller jobbade han på samma myndighet så han hade tillgång till brevpapperet?
Citera
2016-05-05, 20:15
Medlem
Hoppas de gräver riktigt djupt, så det som inte kommit upp till ytan, nu gör det.,
Citera
2016-05-05, 20:15
Medlem
Intygsskrivandet har stor likhet med det rekommendationsbrev som Anna-Greta Leijon producerade till Ebbe Carlsson omkring 1987. Leijon tvingades avgå.

Wikipedia: "Den 1 juni utbröt Ebbe Carlsson-affären när tidningen Expressen avslöjade Ebbe Carlssons roll i spaningsarbetet och att det fanns ett rekommendationsbrev. Leijons förfarande väckte stor kritik och hon avgick sedan samtliga partier i riksdagen förutom hennes eget hade deklarerat att de skulle stödja ett misstroendevotum mot henne."

Mona Sahlin menar jag hade rätt att skriva intyget, men det skulle naturligvis varit korrekt till innehållet.
Citera
2016-05-05, 20:16
Medlem
hazzos avatar
Vi pratar om en organisation som är helt politiskt tillsatt. Vad jag har förstått så har organisationen åtta anställda. Dvs vad vi i det normala orgnisationssverige kallat, enhet, sektion, grupp eller liknande. Förutsätter att gruppchef Sahlin är med på anställningsintervjuer o lönediskussioner. Som gruppchef så har hon gissningsvis ett budgetansvar? Ingår väl att ha koll på medarbetarnas lönevillkor.

Har hon inte fått lalla runt tillräckligt de senaste 20 åren utan att ta ansvar för någonting?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så kan det mycket väl vara. Vilket kan förklara den felaktiga uppgiften om den statliga lönen. Det är inte alla offentliga chefer som har koll på vad deras medarbetare har i lön.
Citera
2016-05-05, 20:16
Medlem
Ett stort skäl till att avgå direkt är att det är hennes son (halvson). Då kommer jag att skratta ihjäl mig.

MS hade ett förhållande med en chilenare då hon va 21, som hon har en dotter med; denne chilenare kan ha fått en son i Chile, som MS nu är beskyddare för? Långsökt?
Citera
2016-05-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Knappast förbjuden, men möjligen lite opassande om den älskade åldersmässigt kunnat vara hennes son.
Om Mona hade fått barn i tioårsåldern så hade livvakten kunnat vara hennes barn.
Citera
Medlem
Det normala är väl att det är en handläggare på lönekontoret alternativt personal som skriver ut ett intyg om månadslön och att det rör sig om en tillsvidareanställning.

På intyget framkommer det ju inget om anställningens längd som nationell samordnare eller säkerhetssamordnare. Som arbetsgivare kan man ju inte skriva den här typen av intyg om det rör tillfälliga anställningar eftersom det är ganska ointressant för en BRF, domstol eller bank var Nisse har för inkomster i mars utan det som är av betydelse är vad Nisse kommer att tjäna månadsvis för en lång period framöver.

Det finns ju behovsanställningar, visstidsanställningar och tillsvidareanställningar och naturligtvis vill en domstol, BRF och bank veta vad det är för typ av anställningar den enskilde har.

Med tanke på att Mona hade arbetet som Nationell samordnare till juni 2016 är ju intyget inte värt pappret som det är skrivet på. Märks att Mona inte vet hur man skriver den här typen av intyg på riktigt.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2016-05-05 kl. 20:44.
Citera
Bannlyst
Här är det första samtalet mellan reportern och Mona Sahlin som äger rum 2:54-3:58 in i expressens klipp. http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/

Rep. -Jag hittar b.l.a. det här intyget som du har skrivit här. Har du skrivit det här?

M.S -Men varför frågar du det nu? Ja, jag har skrivit det.

Rep.- Visst överensstämmer helt och hållet med text och allt det här.

M.S -Nu har jag inte tittat på det mer än du bara viftar nu men det är en av dem som är anställd hos mig och också en av dem som hjälper mig med min säkerhet.

Rep. -För här har du skrivit att den här personen har totalt sett lön och ersättningar på 120,000 kr per månad. När vi ringde till regeringskansliet så visade det sig att den här personen har 43,000.

M.S -Eftersom det handlar om min säkerhet så skulle jag iallafall vilja nu då att vi avbröt så kan jag förklara det för dig så får du avgöra om du vill gå vidare med det sen.

Rep.- Är det en sån säkerhetsaspekt menar du, för det här är en offentlig handling menar jag.

M.S- Men om du bara kan stänga av nu så ska jag förklara nu, så får du gärna sätta på igen sen så får jag förklara för dig då.
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Och frågan är också om man nu inte måste betala 10 / 15 % i kontantinsats för hus/bostadrätt vilke borde vara minst en mille i kontantinsats. Vem har det i Swe ? Var har livvakten i så fall fått desssa pengar ifrån ?

Som jag ser det är inte det intressanta den miljon som HLS lagt i handpenning utan de resterande 9 miljoner som behövs för att slutföra köpet. Jag har inte sett någon uppgift om att han skulle ha varit på banken och fått något lån och jag tror inte att han skulle kunna få något lån heller. Jag tror inte (den som vet får gärna korrigera mig här) att en bank skulle fästa så stor vikt vid intyget från MS.

Om jag räknar snabbt och på en höft så skulle jag säga att vår käre HLS skulle ha en månadskostnad för lägenheten på ca 45.000 kr per månad. Jag räknar med ett bolån på hela beloppet dvs 9 miljoner kr. Sen har HLS en R8:a som han köpt på avbetalning. Säg att han köpte den för 800.000 kr och att räntan är 5% och att det ska vara avbetalat på 10 år. Då blir det i runda slängar 10.000 kr per månad. Då är han uppe i runt 55.000 kr per månad för boendet och för bilen. Med en lön på 120.000 kr per månad så får han behålla vad?! 60.000-65.000 kr? Sen måste det till någon slags försäkring för R8:an. Väldigt billigt kan jag tänka mig. I grova drag skulle han alltså ha råd med boende och bil.

Ok. Låt gå för att han har andra objekt som stigit i värde och som han, eventuellt, kan kapitalisera. Han skulle aldrig kunna låna 9 miljoner själv men även om han sålde alla sina delar i alla sina hus/lägenheter så tror jag inte att han skulle kunna få ihop så mycket att han skulle kunna få låna resterande.

Allt ovan är naturligtvis en massa om, kanske samt fria funderingar från min sida. Oavsett vad så är frågan var resterande 9 miljoner kr till lägenheten ska komma ifrån intressant.
Citera
2016-05-05, 20:20
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag tvivlar på att Mona ens hade titel som personalansvarig även om hon operativt möjligen stod högre i rang än bodyguarden. Och ännu mindre att hon står som personalansvarig över någon som jobbar med säkerhet.
Det är väl det troliga, vet inte riktigt hur det är organiserat, om regeringen har sitt eget administrativa och Riksdagen sitt eller om det är en gemensam organisation som sköter det administrativa med löner, ersättningar och personalfrågor. Den Nationella samordningen i detta lyder under Regeringen har jag för mig och de anställda har väl då samma "arbetsgivare" som andra tjänstemän i regeringen.

Sahlin är ju väl medveten om hur detta fungerar, inte minst vem som hanterar löner, privata utlägg, reseersättningar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in