2016-05-05, 18:28
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Edit: observera att jag inte skrev att MS möjligen gjort fel - som du påstår - utan att hon möjligen gjort ett osant intygande.

Det du skrev var följande: "... MS själv skrev det möjligen osanna intyget... ". Vad du gjorde var att ha en svävande fundering på om intyget verkligen var felaktigt eller om det kanske ändå trots allt stämde (min, enlig mig, rimliga tolkning). Min poäng har hela tiden varit att intyget är osant och att det är otvistigt. Det juridiska lämnar jag därhän då jag personligen finner det rätt ointressant då jag som sagt var inte för en sekund tror att hon kommer att fällas.
Citera
2016-05-05, 18:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Länk? Expressen påstod ju att förundersökningen också gällde grovt osant intygande. Har de misstankarna nu avskrivits?

Enligt Expressen från idag http://www.expressen.se/nyheter/sahlins-forre-livvakt-lamnar-ocksa-jobbet/ så har förundersökning inletts om osant intygande alternativt grovt osant intygande. Jag undrar samma sak som du. Har det skett någon ändring vad gäller misstankarna?
Citera
2016-05-05, 18:34
Medlem
bl-gr-ns avatar
Fast denna korruption är något som Socialdemokraterna (SAP) odlat länge och målmedvetet.
För "Mona Muslim" Sahlin och Sosse kollegor ser det bara som hennes rätt att dra extra fördelar från den makt hon/hen har tillskansats hen(ne).

Det finns fler korrupta människor i staten och Socialdemokraterna som behöver skakas fram.
Citera
2016-05-05, 18:36
Medlem
arbetets avatar
Kanske dags för en ny tråd om denne:

Norlander tar över efter Sahlins avgång
Citat:
Daniel Norlander, huvudsekreterare, tar över Mona Sahlins tjänst som myndighetschef efter att hon avgått.

– Det blir det ett avbräck när vi inte har Mona som en stark opinionsbildare och röst i media men jag ser att vi fortsätter arbetet som vanligt, säger Norlander.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22765325.ab

Undrar vad det är för filur.
Citera
2016-05-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Det kommer väl att visa sig, men aldrig i hv att MS har betalat ut 60k i lön till HL från egen ficka. Och om hon har skrivit att hon har gjort det, men inga transaktioner föreligger, då är hela intyget en fars och i så fall åker hon dit så det skvätter om det. Och det duger ju inte om det skulle visa sig att hon betalt efter det att Expr. avslöjade kännedom om intyget, för att rädda det hela.

Skatteverket lägger sig nog inte detta och börjar gräva i detta om det inte finns ett brottsmisstanke. Det spelar ingen roll varifrån pengarna egentligen kommer om hon kan visa att de kommer från hennes egen ficka. Hon har betalat för sent vilket innebär att hon kommer att få betala en straffavgift. Senast när läste om detta så fanns det inget misstanke om brott.
Citera
2016-05-05, 18:38
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Min poäng var att det inte är säkert att en domstol fäller henne för osant intygande bara för att hon skrev 60 000 i stället för 43 000 när det gällde den statliga lönen, om uppgifterna i övrigt visar sig vara riktiga. Nu tvivlar jag på att de är det, men frågan gällde det fel som MS redan medgett att hon gjorde.
Frågan är väl också hur intyget skall tolkas, jag har svårt att tolka det annat än att HLS uppbär två löner ersättningar från staten a 60 tusen/mån var.

Att Mona skulle ha skrivit fel belopp på den ena lönen och att den andra ersättning skulle vara en lön som hon som privatperson betalade är mest en dålig bortförklaring av Sahlin.
Om man struntar i hennes bortförklaring och börjar med att analysera intyget tycker i vart fall jag att det inte är någon tvekan om att intyget ska ge intryck av att HLS uppbär två löner från den säkre betalaren staten, i det här fallet regering eller om det är riksdag.
Hennes prat om vad som egentligen skulle menas faller ganska platt och borde rimligen ha mycket låg trovärdighet i relation till hur dokumentet är utformat på den officiella myndighetens brevpapper och underskrivet av vad som närmast är en myndighetschef i tjänsten.
Senast redigerad av dark horse 2016-05-05 kl. 18:53.
Citera
2016-05-05, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Mehmet Kaplan letar ju jobb för full annars...

Fy fan va festligt om man får se på löpsedlarna : Sahlin Kaplan letar jobb på AF,,, skulle vara en dröm
Citera
2016-05-05, 18:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kanske dags för en ny tråd om denne:

Norlander tar över efter Sahlins avgång

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22765325.ab

Undrar vad det är för filur.
Lite info om Daniel Norlander.
http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2015/April-2015/Forebygger-extremism/
Citera
2016-05-05, 18:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Frågan är väl också hur intyget skall tolkas, jag har svårt att tolka det annat än att HLS uppbär två löner ersättningar från staten a 60 tusen/mån var.

Att Mona skulle ha skrivit fel belopp på den ena länen och att den andra ersättning skulle vara en lön som hon som privatperson betalade är mest en dålig bortförklaring av Sahlin. Om man struntar i hennes bortförklaring och börjar med att analysera intyget tycker i vart fall jag att det inte är någon tvekan om att intyget ska ge intryck av att HLS uppbär två löner från den säkre betalaren staten, i det här fallet regering eller om det är riksdag. Hennes prat om vad som egentligen skulle menas faller ganska platt och borde rimligen ha mycket låg trovärdighet i relation till hur dokumentet är utformat på den officiella myndighetens brevpapper och underskrivet av vad som närmast är en myndighetschef i tjänsten.

Håller med om att intyget inte är glasklart. Men det kan faktiskt tolkas så som MS påstår att det ska tolkas:

”Härmed intygas att (fd livvaktens namn) har en anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad."

http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/

I det första fallet skriver hon alltså att livvakten är anställd hos den nationella samordnaren, i det andra faller att han är anställd av henne själv.
Citera
2016-05-05, 18:51
Medlem
Citat:
Länk? Expressen påstod ju att förundersökningen också gällde grovt osant intygande. Har de misstankarna nu avskrivits?

Jag gissar att man menar att "grovt osant intygande" inte är grovt brott. Med lite olika betydelser av grovt, dvs att det skulle kunna vara ett allvarligt fall av osant intygande men det är fortfarande inte i närheten av lika allvarligt som mord, väpnat rån eller mångmiljonbedrägeri.
Citera
2016-05-05, 18:54
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Fy fan va festligt om man får se på löpsedlarna : Sahlin Kaplan letar jobb på AF,,, skulle vara en dröm

Hoppas inte på för mycket. Såssarna och politiska etablissemanget tar hand om sina egna. Måna får redan 110000 kr/år för det supersvåra jobbet att vara ledamot i Systembolagets styrelse. Eftersom de inte har några konkurrenter så är väl produktinriktning det som diskuteras på mötena, ska vi satsa mer på Bordeaux i år eller ska vi hitta chilenska viner med potens?

Måna kommer få ett glidarjobb som generaldirektör eller landshövding, samma med Kaplan. De kommer båda leva mycket gott på skattebetalarnas bekostnad. Vi har en politisk adel som inte behöver leva som det vanliga folket som betalar deras löner.
Citera
2016-05-05, 19:00
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Håller med om att intyget inte är glasklart. Men det kan faktiskt tolkas så som MS påstår att det ska tolkas:
”Härmed intygas att (fd livvaktens namn) har en anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad."
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/
I det första fallet skriver hon alltså att livvakten är anställd hos den nationella samordnaren, i det andra faller att han är anställd av henne själv.
Nja, det är en mycket välvillig tolkning tycker jag, men så är väl Regulus genuin humanist, hellre fria än fälla. ;-)

Citat från intyget:
”Härmed intygas att (HLS) har en anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad.”

I det första får jag det till att "Nationell samordnare" syftar på "mig" alltså Mona är den Nationelle samordnaren (hon slår fast vem "mig" avser) HLS är inte anställd som Nationell samordnare han är anställd som Biträdande sekreterare så det kan inte syfta på honom. I den andra delen syftar "säkerhetssamordnare" på HLS som är anställd av "mig" den Nationelle samordnaren. Alternativt att Mona (dvs den Nationelle samordnaren) även skulle vara " "säkerhetssamordnare" och anställt HLS.
Iofs så är nog tolkningen att HLS är anställd av mig som Nationell samordnare mer vad det faktiskt står. Alltså hon vet inte vad han har i lön och än mindre vilken officiell befattning han har, även om hela gruppen kanske kan anses som Nationella samordnare vilket ska vara resultatet av den samlade ansträngningen..
Det är dessutom skrivet på den Nationelle samordnarens officiella brevpapper som även har Riksdagens eller om det var Regeringens logga. Underskrivet av myndighetschefen i tjänsten.

Jag tycker det är närmast helt uteslutet att tolkningen kan bli annat än att HLS anställningar och ersättningar är i offentlig tjänst hos den Nationelle samordnaren med lön betald av det offentliga.
Detta borde vara grovt vilseförande.
På inget sätt framgår det på något meningsfullt sätt att han är anställd av Mona som privatperson.

Vi pratar här inte om någon ungdom som har sitt första jobb i offentlig tjänst utan en erfaren politiker som basat för ett flertal departement som minister. En människa som verkat hela sitt yrkesverksamma liv i olika sorters offentlig tjänst. Helt uteslutet att det kan skyllas på "oförstånd".
Senast redigerad av dark horse 2016-05-05 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in