Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Håller med om att intyget inte är glasklart. Men det kan faktiskt tolkas så som MS påstår att det ska tolkas:
”Härmed intygas att (fd livvaktens namn) har en anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad."
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/
I det första fallet skriver hon alltså att livvakten är anställd hos den nationella samordnaren, i det andra faller att han är anställd av henne själv.
Nja, det är en mycket välvillig tolkning tycker jag, men så är väl Regulus genuin humanist, hellre fria än fälla. ;-)
Citat från intyget:
”Härmed intygas att (HLS) har en
anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad
samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad.”
I det första får jag det till att "Nationell samordnare" syftar på "mig" alltså Mona är den Nationelle samordnaren (hon slår fast vem "mig" avser) HLS är inte anställd som Nationell samordnare han är anställd som Biträdande sekreterare så det kan inte syfta på honom. I den andra delen syftar "säkerhetssamordnare" på HLS som är anställd av "mig" den Nationelle samordnaren. Alternativt att Mona (dvs den Nationelle samordnaren) även skulle vara " "säkerhetssamordnare" och anställt HLS.
Iofs så är nog tolkningen att HLS är anställd av mig som Nationell samordnare mer vad det faktiskt står. Alltså hon vet inte vad han har i lön och än mindre vilken officiell befattning han har, även om hela gruppen kanske kan anses som Nationella samordnare vilket ska vara resultatet av den samlade ansträngningen..
Det är dessutom skrivet på den Nationelle samordnarens officiella brevpapper som även har Riksdagens eller om det var Regeringens logga. Underskrivet av myndighetschefen i tjänsten.
Jag tycker det är närmast helt uteslutet att tolkningen kan bli annat än att HLS anställningar och ersättningar är i offentlig tjänst hos den Nationelle samordnaren med lön betald av det offentliga.
Detta borde vara grovt vilseförande.
På inget sätt framgår det på något meningsfullt sätt att han är anställd av Mona som privatperson.
Vi pratar här inte om någon ungdom som har sitt första jobb i offentlig tjänst utan en erfaren politiker som basat för ett flertal departement som minister. En människa som verkat hela sitt yrkesverksamma liv i olika sorters offentlig tjänst. Helt uteslutet att det kan skyllas på "oförstånd".