2016-05-05, 15:21
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
När man ska beräkna det kortaste avståndet mellan två parallella linjer så tänker jag att man kan ta två godtyckliga punkter på varsin linje och bilda en vektor utifrån dessa punkter. Sedan hitta projektionen av denna vektor på en av linjernas riktningsvektorer och därefter få fram normalvektorn som är vinkelrät mellan dessa två linjer, och som i sin tur borde ge det kortaste avståndet. Jag ritade en bild på paint, det kanske blir lättare att se hur jag har tänkt . Den lila vektorn v⊥ ger alltså det kortaste avståndet. Kan det stämma?

För att göra ett litet tillägg. Notera att det finns en koppling till det du sysslat med tidigare. Om du tar en godtycklig punkt p på ena linjen, så kan du hitta det kortaste avståndet mellan p och den andra linjen. Detta blir samma avstånd som det är mellan de parallella linjerna.
Citera
2016-05-05, 16:30
Medlem
Någon som kan hjälpa mig? Vet inte vad jag ska göra.

Bestäm exakt arg z (-pi< arg ≤ pi). jag antar de menar från 0 till 180 grader.

a) z = i

jag vet att sambandet lyder tanv = y/x. Ska jag då ta 1/0? verkar inte rimligt. men jag ser ju att vinkeln är 90 grader. om jag bara ha tanv=1 då ska jag få 45 grader vilket är fel. Hur ska man tänka?
Citera
2016-05-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
För att göra ett litet tillägg. Notera att det finns en koppling till det du sysslat med tidigare. Om du tar en godtycklig punkt p på ena linjen, så kan du hitta det kortaste avståndet mellan p och den andra linjen. Detta blir samma avstånd som det är mellan de parallella linjerna.

Sant, jag tänkte faktiskt på det när jag ritade bilden . Hur som helst, har en uppgift som jag undrar över och postar tillsammans med detta inlägg:

Hur många olika ord kan bildas med fyra bokstäver, där första bokstaven är ett X och andra bokstaven inte är ett Y ur svenska alfabetet (med 29 bokstäver)?

Jag tänker så här:

X _ _ _

Eftersom vi redan har använt bokstaven X på den första platsen så har vi 28 bokstäver kvar att använda. Om den andra platsen inte får vara ett Y har vi 28-1 möjligheter för den andra platsen. Sedan har vi 28 möjligheter för den tredje och fjärde platsen. Borde det inte då bli 27·28² sätt enligt Multiplikationsprincipen?
Citera
2016-05-05, 16:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenTen
Någon som kan hjälpa mig? Vet inte vad jag ska göra.

Bestäm exakt arg z (-pi< arg ≤ pi). jag antar de menar från 0 till 180 grader.

a) z = i

jag vet att sambandet lyder tanv = y/x. Ska jag då ta 1/0? verkar inte rimligt. men jag ser ju att vinkeln är 90 grader. om jag bara ha tanv=1 då ska jag få 45 grader vilket är fel. Hur ska man tänka?

Nja, -π till π motsvarar -180ᵒ till 180ᵒ.

Det stämmer att z = i har argumentet 90ᵒ (dvs π/2 radianer). Det räcker att hänvisa till det komplexa talplanet för att säga att det är argumentet. Tangensvärdet existerar inte för vinkeln 90ᵒ.
Citera
2016-05-05, 16:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Sant, jag tänkte faktiskt på det när jag ritade bilden . Hur som helst, har en uppgift som jag undrar över och postar tillsammans med detta inlägg:

Hur många olika ord kan bildas med fyra bokstäver, där första bokstaven är ett X och andra bokstaven inte är ett Y ur svenska alfabetet (med 29 bokstäver)?

Jag tänker så här:

X _ _ _

Eftersom vi redan har använt bokstaven X på den första platsen så har vi 28 bokstäver kvar att använda. Om den andra platsen inte får vara ett Y har vi 28-1 möjligheter för den andra platsen. Sedan har vi 28 möjligheter för den tredje och fjärde platsen. Borde det inte då bli 27·28² sätt enligt Multiplikationsprincipen?

Om tanken är att det ska vara fyra olika bokstäver så är det inte 28 möjligheter vardera för tredje eller fjärde bokstaven, utan 27 respektive 26. Om det får vara samma bokstav flera gånger så är det å andra sidan 28 möjligheter för bokstav 2 och inte 27.
Citera
2016-05-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nja, -π till π motsvarar -180ᵒ till 180ᵒ.

Det stämmer att z = i har argumentet 90ᵒ (dvs π/2 radianer). Det räcker att hänvisa till det komplexa talplanet för att säga att det är argumentet. Tangensvärdet existerar inte för vinkeln 90ᵒ.

Så det går ett helt varv eller ett helt varv? från -180 till positiv 180. eller menar dem att den går från -180 och lägger till 180 så det blir noll. dvs halv cirkel? Jag e ganska förvirrad.
Citera
2016-05-05, 17:21
Bannlyst
vilken punkt i planet ligger närmast (-2,-2,1)
planet går genom punkterna (1,3,-1) (1,1,0) och (-1,3,2)

planet har jag fått fram

3x+y+2z-4=0

avståndet till punkten har jag fått till |3(-2)+1(-2)+2(1)-4|Sqrt(15)|=10/sqrt15
men vilken är den punkten?
Citera
2016-05-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om tanken är att det ska vara fyra olika bokstäver så är det inte 28 möjligheter vardera för tredje eller fjärde bokstaven, utan 27 respektive 26. Om det får vara samma bokstav flera gånger så är det å andra sidan 28 möjligheter för bokstav 2 och inte 27.

Okej, ja, du har rätt och jag tänkte fel. Vid eftertanke inser jag man kan bortse ifrån den första bokstaven, eftersom den redan är vald. Vi har således tre platser kvar där första bokstaven inte får vara ett Y. Den första bokstaven har därför 29-1 olika möjligheter och sedan 29 möjligheter vardera för den tredje eller fjärde bokstaven.

Svaret blir därför (29-1)·29².
Senast redigerad av doievenlift 2016-05-05 kl. 17:31.
Citera
2016-05-05, 17:43
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
vilken punkt i planet ligger närmast (-2,-2,1)
planet går genom punkterna (1,3,-1) (1,1,0) och (-1,3,2)

planet har jag fått fram

3x+y+2z-4=0

avståndet till punkten har jag fått till |3(-2)+1(-2)+2(1)-4|Sqrt(15)|=10/sqrt15
men vilken är den punkten?

Eftersom du tagit fram avståndet och normalen n = (3 1 2) så kan man göra så att man tar och kollar vilken av (-2 -2 1) ± 10 * n / (√15) * |n|) som ligger på planet, denna punkt måste vara närmast. Man går alltså i planets normals riktning, med det avståndet som punkten ligger från planet.
Citera
2016-05-05, 19:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenTen
Så det går ett helt varv eller ett helt varv? från -180 till positiv 180. eller menar dem att den går från -180 och lägger till 180 så det blir noll. dvs halv cirkel? Jag e ganska förvirrad.

Det motsvarar ett helt varv motsols, från den negativa x-axeln tillbaka till den negativa x-axeln, i enhetscirkeln.
Citera
2016-05-05, 19:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Okej, ja, du har rätt och jag tänkte fel. Vid eftertanke inser jag man kan bortse ifrån den första bokstaven, eftersom den redan är vald. Vi har således tre platser kvar där första bokstaven inte får vara ett Y. Den första bokstaven har därför 29-1 olika möjligheter och sedan 29 möjligheter vardera för den tredje eller fjärde bokstaven.

Svaret blir därför (29-1)·29².

Precis, så blir det om bokstäverna får återanvändas.
Citera
2016-05-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det vi har i den här uppgiften är nästan samma uppgift som du frågat om innan där du hade ett område som begränsades av fyra funktioner. Det här området begränsas också av fyra funktioner, varav två är explicit givna och två inte skrivs ut. Dessa implicit givna funktioner är y=0 (x-axeln) och x=2 (det vita området börjar vid x=2).

x=2 ger oss 2 som den översta integrationsgränsen och skärningen mellan y=0 och y=x ger oss 0 som den nedersta. Sedan delar vi lämpligen upp integralen i två delar som vardera begränsas av y=0 (x-axeln) och en av de två givna funktionerna.

Vi integrerar alltså y=x från 0 till skärningspunkten mellan y=x och y=e/e^x som vi ser är 1
och y=e/e^x från 1 till 2 och adderar desa integraler för att få arean av det skuggade området

Precis, löste den och förstår. Tack för svar. Kommer mer frågor imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in