Citat:
Ursprungligen postat av
Deski
M o S skulle bo där - jaså - vem la in miljonen?
Och varför skulle Labben kliva på 8-9 mkr i lån åt
en ekonomisk idiot.
Och om M o S flyttar in ensam o utan Labben kommer
hon att åka ut illa kvickt
Hon hade 210 k restfört/skatteskuld o la in 60 k
har in verkligen kunnat lägga in 270 k - varför
har hon då ö h t blivit skuldsatt????
Låt oss bara reda ut en sak och det är att det är BrF som fått intyget och det är BrF som satt sig på tvären. Detta framgick redan i den första artikeln från Expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skrev-falskt-intyg-at-sin-livvakt/
Vidare så är svaret HLS på din retoriska fråga om vem som la in miljonen i handpenning (10% av lägenhetspriset). Även det framgår i Expressens första artikel.
Däremot finns ingen uppgift om att HLS varit till någon bank eller att han skulle ha fått eller ens sökt om något lån. Jag kan inte se att det skulle finnas någon bank som skulle bevilja honom ett lån på 9 miljoner kr med en lön på 43.000 kr per månad. Jag finner det tämligen säkert att anta att HLS inte använt sig av intyget från MS för att försöka övertyga någon bank om hans möjligheter att betala ränta + amorteringar. Även om intyget är skrivet på ett myndighetspapper och även om det är självaste MS som skriver under så kan i alla fall inte jag se att det skulle räcka för någon bank (rätta mig om jag har fel här den som vet bättre för detta är bara som jag tror).
En teori som jag i alla fall jag finner hyfsat sannolik är att HLS vill köpa lägenheten. Varför? Tja, om jag fattade det hela rätt från en annan post i den här tråden (
(FB) Sahlin skrev falskt intyg, avgår som nationell samordnare 2016-05-04) så bor hans syster samt svåger redan i en av de andra 3 lägenheterna i samma hus. Så HLS vill verkligen flytta dit, han säger till säljaren att han vill köpa, han lägger 1 miljon i handpenning men så slår BrF:en bakut. Där står HLS med en mille i handpenning och en BrF som vill häva köpet. HLS har väldigt goda skäl att vilja ha intyget från MS! Ok, "inget konstigt" förutom
den lilla detaljen om 9 miljoner. Var kommer de ifrån? Inget lån på någon bank. I alla fall långt ifrån hela beloppet. Med 43.000 kr i månadslön och en hyra på 18.000 kr i månaden så är spelrummet för att låna pengar på bank inte direkt gigantiskt. Dessutom så har han ju en Audi R8:a som han köpt på avbetalning. Om vi förutsätter att han lånat till hela köpessumman till R8:an så är ju inte det något som förbättrar hans möjlighet att få lån på en bank. Så... 9 mille. Var kommer de ifrån? Har han de redan pga arv, spelvinst, skumaffärer eller ngt sånt så är ju frågan varför han lånar en knapp mille eller vad han nu köpte R8:an för istället för att casha upp. Fast det är klart... den frågan är ju bara berättigad om hans plötsliga pengainflöde beståar av arv eller spelvinst. Handlar det om någon skumaffär så förklarar ju det billånet. Samt att han anser att han har råd med lägenheten och inte behöver gå till banken.
Att HLS har för avsikt att bo i lägenheten finner jag väldigt troligt. Sen är frågan om det även är tänkt att MS ska bo där. Det sr jag mer som en fantasifull teori just nu men visst. Why not? Om det nu är så att de vill bo där tillsammans om köper lägenheten tillsammans så kan man fråga sig varför intyget behövs. Det hade ju varit så mycket enklare att stå på lägenheten tillsammans. Inga problem vad gäller inkomst men tänk om det är så att MS vill flytta till lägenheten men inte på något sätt, av någon anledning vill vara medfinansiär. Då får hon en personlig anledning att skriva intyget till HLS. Även om MS själv uppger att hon inte längre har några skulder till Kronofogden så vet vi ju att det inte nödvändigtvis är sanning (mest troligt lögn). Det kan förklara varför hon inte vill (eller kan) vara medfinansiär eller vill fronta sig själv. Jag gissar att BrF:en inte skulle bli helt överlyckliga att se en skuldsatt MS som en till part även om hennes inkomster tillsammans med HLS skulle kunna motivera ett godkännande från BrF:en. Många teorier
Sen undrar jag liksom du hur det kommer sig att hon har över 200k hos Kronofogden. Var kommer den skulden ifrån?