2016-05-04, 18:13
Medlem
Helt patetisk hur denna person som under lång tid myglat, fifflat och mer eller mindre klarat sig och dessutom har återuppstått. Det började med Toblerone, obetalda dagis avgifter, lögner, uttryck som "det är häftigt att betala skatt" mm mm mm mm. Nu är nästa soppa med andra konstiga affärer och obetalda skatter som har hamnat hos kronofogden och mera lögner uppdagat. Helt patetiskt lindrigt sagt...vidrigt...bara i Sverige kan det hända...BETALA DIN EGEN SKATT FÖR FAN, INNAN DU ÖPPNAR BRÖDSAXEN! Har du ens deklarerat din sopa?
Citera
2016-05-04, 18:15
Medlem
Finskpinnes avatar
* 15 kap. 11 § ska det nog vara. 😊
Citera
2016-05-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Nu sitter jag på mobilen och kan inte kolla upp lagrummet men jag har för mig att det kan anses vara osant intygande enligt 15 kap. 6 § Brottsbalken.

Värre än så urkundsförfalskning på myndighets brevpapper -
är intyget förankrat - är det diariefört o diariefört som utgående
post - hur är det arkiverat - vad har det för diarienummer
Citera
2016-05-04, 18:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Finns det någon här mer juridikkunskaper som kan bedöma om det finns något brottsligt i det här? Intyget är ju uppenbart skapat för att vilseleda och sprida falks information.

Falskt intygande är väl det som ligger på bordet nu.
Sedan har vi ju Ministerstyre = Missbrukande av ställning = Korumption.

Sedan får man väl se vad den FD Polisen har för mjöl i påsen.
Medhjälp till peningtvätt kan vara fullt möjligt.

Mona säger att hon betalat ut lön till den "FD Polisen".
Då får det väl kollas hur hon sköter skatter och andra avgifter.
Lite revision i det bolaget skulle inte skada.
Citera
2016-05-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Nu sitter jag på mobilen och kan inte kolla upp lagrummet men jag har för mig att det kan anses vara osant intygande enligt 15 kap. 6 § Brottsbalken.

§ 6 handlar om när man vittnar. Inte applicerbart här. Du menar § 11. Men den handlar bara om man upprättar en rättslig handling. Tex ett avtal. Tror inte intyg räknas som rättslig handling.

Nej jag tror det på sin höjd rör sig om tjänstefel.
Citera
2016-05-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Och R8 är 2013 års modell
Mercedesen tidigt 73 avställd sen 89.
HD:n 2003:a aktiverad för årets säsong.
Scootern är väl för någon annan i familjen, hustrun får köra Scooter med han kör HD.

Ja, det är ju märkligt att ha en sådan dyr bil, R8an alltså, med en relativt medioker inkomst enligt senaste taxeringen.

Han kan ju rent av riskera att bli sköntaxerad om det nu är så att han har "gråa" inkomster ?
Kanske passande nu att Sahlin och HLS skaffar fram ett par målvakter som kan ta smällen, hehe...

Låt biljäveln försvinna på ett mystiskt vis - tex parkera den i ett kulturberikat område ? Se bara till att den är försäkrad

Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Pga risken för åtal skulle jag tro. Om hon har skrivit ett falskt intyg för att någon ska kunna genomföra en husaffär så kan hon säkert bli åtalad för ett grovt brott.

Tekniker skulle säkert kunna avgöra när intyget skrevs ut på skrivaren ? Och vilken skrivare som användes ?

Sahlin får ta hem skrivaren snabbt som ögat i sin dyra handväska och slänga den i Stockholms Ström ?

Jag vill minnas rättsfall om osanna intyg/kvitton där kriminaltekniker kunnat ta reda på till och med vart själva skrivarpappret kom ifrån, dvs vilket pappersbruk mm.

Banken och BRF kan ju anse att de utsatts för bedrägeri, som i ett tidigare rättsfall några år sedan med en mäklare/värderingsman som skrev kraftigt annorlunda värderingsintyg för att bedragarna skulle kunna ta stora banklån på i stort sett helt värdelösa fastigheter.

Nu vet jag inte om någon i den här soppan ännu lidit ideell och/eller ekonomisk skada, så dagsböter är väl det mest troliga straffet ?
OBS det står fel datum i rubriken, det är inte 14e Maj idag, nej det är 4e Maj (!!!)
Citera
2016-05-04, 18:19
Moderator
Lobengulas avatar
Jag hade nästan glömt bort hur genomkorkad den här katastrofen till människa är. Hon pratar och beter sig som en blåst fjortisbrud. Skillnaden är väl att de flesta fjortisbrudar med åren blir visare och smartare, dock inte det här stolpskottet. Hon verkar tvärtom bli mer korkad för varje år som går. Hon saknar all form av verklighetsförankring och duglighet att ha ett kvalificerat yrke.

Hon begriper inte ens att det mesta är offentliga uppgifter och det är totalt meningslöst att ljuga. Har MS fått minsta lilla mediaträning? Troligtvis inte. Hon ljuger och vrider sig som en mask och håller sedan på med SMS fram och tillbaka som en blåst fjortisbrud.

Det här är alltså en person som såssarna ville ha till statsminister. Löfven är korkad men framstår som Einstein i jämförelse.
Citera
2016-05-04, 18:21
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
§ 6 handlar om när man vittnar. Inte applicerbart här. Du menar § 11. Men den handlar bara om man upprättar en rättslig handling. Tex ett avtal. Tror inte intyg räknas som rättslig handling.

Nej jag tror det på sin höjd rör sig om tjänstefel.

Vad är skillnaden i det rent juridiskt brottsliga mellan HLS och MS? Enklare uttryckt: har HLS begått något brott genom att använda det falska intyget? Med tanke på att han använde det och med tanke på att han naturligtvis måste ha insett att det var felaktigt och med tanke på att han inte sa något till MS så är i vart fall min slutsats att allt var medvetet från hans sida men det är ju min slutsats det.
Citera
2016-05-04, 18:22
Medlem
Som jag förstår det så hade livvakten betalat en handpenning på 1 miljon som han troligen riskerade bli av med. Här finns ett starkt ekonomiskt motiv också.

Mona tog en jäkla risk med att ställa upp på detta. Man undrar vad de hade för relation egentligen?
Citera
2016-05-04, 18:23
Medlem
dark horses avatar
Undrar om Expressen bara så där fick för sig att slumpmässigt söka i Sahlin papper eller det kom ett tips om vad de skulle begära ut.
Vem mer än bostadsrättsföreningen kände till detta? Förutom Mona och livvakten.
Citera
2016-05-04, 18:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Palmeutredaren Hans Holme'r hade ju också en del säkerhetsfolk anställda med skumma avtal och sprätte pengar omkring sig.

Tror att det är en ren tillfällighet att detta händer nu, någon har väl sett intyget ifrån Mona och tyckt att det är något som är skumt ?

Hur mycket i sociala avgifter ska hon nu betala per månad för herr Solinas ? Någon som har ngn sån där lathund framme ? Blir det ungefär 20 000 kr /mån eller är det mindre, minns ej ? Har hon betalt in hans preliminärskatt eller är det han själv som ska göra det ?

Är han fackligt ansluten, eller har Mona anställt honom utan kollektivavtal ? Var finns anställningskontraktet ? Finns det arbetstidsschema osv ? Det måste ju vara en sk säkerhetsklassad tjänst, eller har jag fel ?

Sociala avgifter är 31,42% och på 60.000,- blir det 18.852,-. Skatten på 60.000,- borde väl vara ca 30% dvs ca 18.000,-.

Han ska ha 42.000,- utbetalt på sitt konto och Mona ska betala 36.852,- i skatt och sociala avgifter, ungefär. Varje månad!! Har han fått utbetalt 60.000,- på sitt konto blir det såklart mer för Mona att betala. Varje månad.
Citera
2016-05-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad är skillnaden i det rent juridiskt brottsliga mellan HLS och MS? Enklare uttryckt: har HLS begått något brott genom att använda det falska intyget? Med tanke på att han använde det och med tanke på att han naturligtvis måste ha insett att det var felaktigt och med tanke på att han inte sa något till MS så är i vart fall min slutsats att allt var medvetet från hans sida men det är ju min slutsats det.

Jag tror rättsligt är det svårt att komma nånvart med HLS.

Däremot kan han ju fått lägenheten i strid med stadgarna och kan kanske riskera bli utesluten och måste sälja. Även om det är tveksamt om föreningen är beredda att göra så. Men visst. Vill de jävlas tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in