2016-05-04, 15:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOfLight
Nästan pinsamt att se hur hennes ansiktsuttryck skiftar mellan en god lögn - uppgivenhet. Frågan är om detta är speciellt sossigt egentligen. Alla som kommer till makten och nära pengarna välter förr eller senare. En moderat i samma situation förväntas nästan bete sig såhär. I sossarnas fall blir det extra känsligt dock eftersom de predikar ordning och reda i finanserna och att ingen ska kunna sko sig ekonomiskt. Lite som när präster förgriper sig på barn, otänkbart. Eller poliser begår brott.

Spännande att se fortsättningen på drevet.
Jag får intrycket av att hon köpt sig en boy toy. Hon har helt enkelt knullat istället för att samordna mot terrorism. Det här kommer förhoppningsvis sluta i skamvrån för häxan.
Citera
2016-05-04, 16:01
Medlem
Varför sitter inte Mona Sahlin på kåken för längesedan?
Nu får någon ta tag i problemet Mona och låsa in den lilla bedragerskan!
Citera
2016-05-04, 16:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Är det här krishantering å la Mona

Citat:
– Jag levde i föreställningen att mitt skattekonto, där betalar jag in det som jag ska göra i skatt, förstår du, också det som är som arbetsgivaravgifter. Men eftersom jag inte har registrerat mig som arbetsgivare så ser inte Skatteverket den specifika delen, säger Sahlin på telefon.

Så där alltså sagt från en minister som jobbat med detta i hur många år som helst. Jo det är bara att man tänker sig vara arbetsgivare så är man det. Skattekontot sköter liksom detta per automatik...

Citat:
När Expressen senare ber att få se något bevis på att hon verkligen betalat in arbetsgivaravgifter för sin anställde före detta livvakt skickar Sahlin en skärmdump från sin mobiltelefon som visar en överföring som gjorts från SE Bankens mobilapp.

Av skärmdumpen framkommer det att 60 000 kronor satts in på ett konto hos Skatteverket, men Sahlin har strukit över centrala fakta, som när transaktionen är bokförd.

Expressen frågar då Mona Sahlin:

Varför vill du inte visa vilket datum du har gjort överföringen? Var det i går eller i förrgår?

– Det är långt innan i förrgår. Dom har funnits där.

Citat:
– Jag sträckte mig över vad jag egentligen tycker är rimligt i det här bara för att visa dig att jag inte bara sitter och ljuger utan jag har faktiskt betalat in pengar på mitt skattekonto och eftersom jag tycker det är häftigt att betala skatt och självklart gör det nu också.
Betalade först i april

När Expressen kontrollerar insättningen på 60 000 kronor hos Skatteverket så visar det sig att inbetalningen bokfördes där först den 22 april.

Det betyder att Sahlin med all sannolikhet betalade de 60 000 kronorna den 21 april samma dag som Expressen intervjuade henne om löneintyget och frågade om hon betalat arbetsgivaravgifterna.

Steg 2 betala in snabbt som attan. Sedan var han nu bara anställd i ett par månader typ och är nu inte längre det. Är det så liksom man kommer undan för antar att om nu det visade sig att hon inte alls betalat någon lön utan det är en falsk uppgift det är då värre än att betala lite mer i skatt. Hon hade liksom redan 200000 i skatteskulder hos kronofogden.
Citera
2016-05-04, 16:04
Medlem
Palmeutredaren Hans Holme'r hade ju också en del säkerhetsfolk anställda med skumma avtal och sprätte pengar omkring sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagvioss
- Det diskuteras om regeringsombildning. Denna storys tajming kan bero på att någon vill förhindra att Sahlin får ministerpost.

Tror att det är en ren tillfällighet att detta händer nu, någon har väl sett intyget ifrån Mona och tyckt att det är något som är skumt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Då ska man tänka på att hon varit bl.a arbetsmarknadsminister i Näringsdepartementet med ansvar för arbetsrättsfrågor, småföretagande och regional näringspolitik... Sedan då detta med skatt och vad man nu får eller inte får göra som då att antingen då ljuga om denna lön eller då nu försöka göra som att hon verkligen pröjsade 60000 spänn i månaden till denna livvakt då svart innan nu Expressen hörde av sig...

Hur mycket i sociala avgifter ska hon nu betala per månad för herr Solinas ? Någon som har ngn sån där lathund framme ? Blir det ungefär 20 000 kr /mån eller är det mindre, minns ej ? Har hon betalt in hans preliminärskatt eller är det han själv som ska göra det ?

Är han fackligt ansluten, eller har Mona anställt honom utan kollektivavtal ? Var finns anställningskontraktet ? Finns det arbetstidsschema osv ? Det måste ju vara en sk säkerhetsklassad tjänst, eller har jag fel ?
Citera
2016-05-04, 16:07
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tror att det är en ren tillfällighet att detta händer nu, någon har väl sett intyget ifrån Mona och tyckt att det är något som är skumt ?

Mona borde ju dessutom vetat att det var totalt meningslöst att skriva ett intyg om lönen vare sig det varit sant eller ej då föreningen inte får neka inträde baserat på inkomsten. Hon borde hänvisat H till hyresnämnden.
Citera
2016-05-04, 16:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Palmeutredaren Hans Holme'r hade ju också en del säkerhetsfolk anställda med skumma avtal och sprätte pengar omkring sig.

Hur mycket i sociala avgifter ska hon nu betala per månad för herr Solinas ? Någon som har ngn sån där lathund framme ? Blir det ungefär 20 000 kr /mån eller är det mindre, minns ej ? Har hon betalt in hans preliminärskatt eller är det han själv som ska göra det ?

Är han fackligt ansluten, eller har Mona anställt honom utan kollektivavtal ? Var finns anställningskontraktet ? Finns det arbetstidsschema osv ? Det måste ju vara en sk säkerhetsklassad tjänst, eller har jag fel ?

20000 låter väl rimligt då efter som han nu alltså varit anställd sedan februari. 3 månader gånger 20000 60000 som hon satte in. Efter det fick han ju sparken. Om nu detta att han fick lämna och villkor och annat kontrakt mm det måste Mona ha pejl på då hon som arbetsmarknadsminister var med och stiftade lagar kring detta.
Citera
2016-05-04, 16:18
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
20000 låter väl rimligt då efter som han nu alltså varit anställd sedan februari. 3 månader gånger 20000 60000 som hon satte in. Efter det fick han ju sparken. Om nu detta att han fick lämna och villkor och annat kontrakt mm det måste Mona ha pejl på då hon som arbetsmarknadsminister var med och stiftade lagar kring detta.
Att det blev just 3x20k som sattes in på ett bräde på skattekontot tyder på att insättningen gjordes i all hast efter att Expressen varit på henne. Normalt sett gör en arbetsgivare inbetalningen på skattekontot i samband med löneutbetalningen till den anställde då det är först då man vet hur mycket avgift som ska betalas in. Hon kan knappast komma dragandes med kvartal som ursäkt eftersom feb-apr inte är ett kvartal, utan en period som sträcker sig över ett kvartalsbyte. Nåja, affären kommer snart att petas ner av ännu fler sörjande artister och ovilliga språkrörsalternativ till Fridolin/Romson.
Citera
2016-05-04, 16:23
Medlem
SigmenFloyds avatar
Hur i helvete är inte detta en supernyhet på varje svensk löpsedel?
Det handlar ju för fan om en före detta statsministerkandidat som för närvarande innehar en mycket viktig samhällspost.

Är nyheten fabricerad av Expressen och det är därför drevet uteblir?

En person som skriver falska intyg åt sin polare och har stora skulder hos kronofogden är inte bara fullkomligt olämplig som Sveriges huvudsakliga terroristbekämpare, utan även en ren säkerhetsrisk.

Jag får inte ihop det.
Citera
2016-05-04, 16:27
Medlem
styrlunds avatar
Är den ensamkommande salsakungen polis i grunden?
Är det inte så att personen som detta gäller ska vara polis, eller har jag fattat saker totalfel?
Citera
2016-05-04, 16:28
Medlem
dark horses avatar
60 tusen bord bli kanske 20 tusen i arbetsgivaravgift, två månadslöner och det blir 10 tusen i löneskatt på de 60. En månadslön och det blir 40 tusen i löneskatt. Men varför anställa, hade det inte varit bättre att han tagit det som egne firma och själv betalat egenavgifter och skatt. Mona "kan" ju sådant här, hon har varit både företagare och Näringsminister så hon kunde sagt till honom att skaffa en F-skattsedel så hon garderade sig själv.
Det hela är förstå rena falsarierna, vilken privatperson anställer folk för 60 papp i månaden? För att göra vad då? Det som hon påstår sig vilja ha är knappast något privatpersoner anställer folk för, man köper tjänsten. Betala 60k i lön till någon som man redan vet har ett heltidsjobb att sköta!
Citera
2016-05-04, 16:30
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Är den ensamkommande salsakungen polis i grunden?
Är det inte så att personen som detta gäller ska vara polis, eller har jag fattat saker totalfel?
Han ska ha jobbat som inspektör hos rikspolisstyrelsen om det kräver polisutbildning vet jag inte.
Citera
2016-05-04, 16:33
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
60 tusen bord bli kanske 20 tusen i arbetsgivaravgift, två månadslöner och det blir 10 tusen i löneskatt på de 60. En månadslön och det blir 40 tusen i löneskatt. Men varför anställa, hade det inte varit bättre att han tagit det som egne firma och själv betalat egenavgifter och skatt. Mona "kan" ju sådant här, hon har varit både företagare och Näringsminister så hon kunde sagt till honom att skaffa en F-skattsedel så hon garderade sig själv.
Det hela är förstå rena falsarierna, vilken privatperson anställer folk för 60 papp i månaden? För att göra vad då? Det som hon påstår sig vilja ha är knappast något privatpersoner anställer folk för, man köper tjänsten. Betala 60k i lön till någon som man redan vet har ett heltidsjobb att sköta!

Men exakt! Mona är ju för fan ertappad med fingrarna rakt ner i syltburken.
Hon har använt sitt ämbetes status för att ge privata förmåner åt en kompis.

Detta är en enorm skandal som borde tvinga fram hennes avgång redan ikväll.

Hur fan resonerar man på DN och Aftonbladet? Vad händer om hon avgår, ska DN och Aftonbladet hålla käft om det med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in