Är det här krishantering å la Mona
Citat:
– Jag levde i föreställningen att mitt skattekonto, där betalar jag in det som jag ska göra i skatt, förstår du, också det som är som arbetsgivaravgifter. Men eftersom jag inte har registrerat mig som arbetsgivare så ser inte Skatteverket den specifika delen, säger Sahlin på telefon.
Så där alltså sagt från en minister som jobbat med detta i hur många år som helst. Jo det är bara att man tänker sig vara arbetsgivare så är man det. Skattekontot sköter liksom detta per automatik...
Citat:
När Expressen senare ber att få se något bevis på att hon verkligen betalat in arbetsgivaravgifter för sin anställde före detta livvakt skickar Sahlin en skärmdump från sin mobiltelefon som visar en överföring som gjorts från SE Bankens mobilapp.
Av skärmdumpen framkommer det att 60 000 kronor satts in på ett konto hos Skatteverket, men Sahlin har strukit över centrala fakta, som när transaktionen är bokförd.
Expressen frågar då Mona Sahlin:
Varför vill du inte visa vilket datum du har gjort överföringen? Var det i går eller i förrgår?
– Det är långt innan i förrgår. Dom har funnits där.
Citat:
– Jag sträckte mig över vad jag egentligen tycker är rimligt i det här bara för att visa dig att jag inte bara sitter och ljuger utan jag har faktiskt betalat in pengar på mitt skattekonto och eftersom jag tycker det är häftigt att betala skatt och självklart gör det nu också.
Betalade först i april
När Expressen kontrollerar insättningen på 60 000 kronor hos Skatteverket så visar det sig att inbetalningen bokfördes där först den 22 april.
Det betyder att Sahlin med all sannolikhet betalade de 60 000 kronorna den 21 april samma dag som Expressen intervjuade henne om löneintyget och frågade om hon betalat arbetsgivaravgifterna.
Steg 2 betala in snabbt som attan. Sedan var han nu bara anställd i ett par månader typ och är nu inte längre det. Är det så liksom man kommer undan för antar att om nu det visade sig att hon inte alls betalat någon lön utan det är en falsk uppgift det är då värre än att betala lite mer i skatt. Hon hade liksom redan 200000 i skatteskulder hos kronofogden.