2016-05-03, 14:33
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Swepress som ger ut Vimmerby Tidning tvingas betala 200 000 kronor till cirka 15 medarbetare sedan en förlikning nåtts med facket. Detta på grund av att man inte följt kollektivavtalet.

http://journalisten.se/nyheter/vimmerby-tidning-ska-betala-200-000-till-medarbetare
Citera
2016-05-03, 16:55
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Man ska aldrig underskatta hur sluga tidningarna och deras räknenissar känner sig vara.

Ännu för sådär sex. sju år sedan var alla journalister och medienissar som diskuterade tidningarnas ekonomi (här i Sverige) helt överens om att det skulle hålla att lägga ut allting gratis och överleva enbart på webbanonser, alltså inga betalväggar i någon form. Det skulle bara gå finemang - om man påpekade att detta var ohållbart och att ett överflöd av webbannonser, banners osv upplevs som störande av läsarna sågs det närmast som att den ofarlige byfånen talar. Det finns fotfarande ett starkt motstånd i branschen mot att öppet diskutera ekonomin ut mot läsarna, eller att medge att man verkligen har ändrat riktning, tonfall och ämnesval på journalistiken.

"Det verkar som du har en annonsblockerare. Stäng av den så får du kolla." Ungefär så poppar det upp det på vissa tidningars hemsidor när man klickar på en länk.

Nää, då hoppar jag direkt någon annanstans. Så viktigt är det inte.
Citera
2016-05-03, 17:00
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Det senaste sättet att sälja reklam tycks vara att räkna startade streamar, är annonsörer verkligen så korkade att de går med på att betala för auto-startande videoinslag?

Expressen gjorde något riktigt fult idag, hoppas på en programmeringsmiss men man vet ju aldrig.. Skulle läsa en artikel om Blåvitt, en popup kommer upp om någon ansiktskräm av något slag som inte går att kryssa ner, samtidigt kör en film igång bakom popupen. Fick kryssa ner hela browsern.
Minns ej vilken ansiktskräm eller vad reklamen i "filmen" handlade om då all min tankeverksamhet gick till att få bort skiten. Inte någon vinst för de som betalar Expressen direkt.
Citera
2016-05-04, 04:50
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Minns ej vilken ansiktskräm eller vad reklamen i "filmen" handlade om då all min tankeverksamhet gick till att få bort skiten. Inte någon vinst för de som betalar Expressen direkt.

Man får verkligen hoppas på en programmeringsmiss för vem i h-vete vill besöka en sådan sida utan en adblocker? Eller har expressen tappat alla läsare och nu riktar in sig på sökrobotar?
Citera
2016-05-04, 10:30
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Mitt i-tidningarna genomför ännu en omorganisation. Förra höstens omorganisation resulterade i att 2,5 tjänster togs bort. Om även denna omorganisation innebär avskedningar vill man inte svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Lönner
I nuläget är det inte tal om någon övertalighetsförhandling på något sätt, däremot blir det helt nya roller och då kan det påverka hur många som jobbar med det redaktionella. Men det får vi återkomma till länge fram.

Det är klart [journalisterna är oroliga], varje sådant här förslag väcker oro och många frågor. Det förändrar vårt sätt arbeta vilket vi också gjorde väldigt nyligt så det är klart att det blir jobbigt.

http://journalisten.se/nyheter/ny-omorganisation-pa-mitt-i-tidningarna
Citera
2016-05-04, 12:20
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Mitt i-tidningarna genomför ännu en omorganisation. Förra höstens omorganisation resulterade i att 2,5 tjänster togs bort. Om även denna omorganisation innebär avskedningar vill man inte svara på.

http://journalisten.se/nyheter/ny-omorganisation-pa-mitt-i-tidningarna

Med en minskad omsättning på runt 50 miljoner ser jag ingen annan utväg än att folk får gå.
Frågan är hur många.
Citera
2016-05-04, 15:35
Medlem
Badios avatar
Goda nyheter från Skåne.
Citat:
Skånska Dagbladet förlorar de sista resterna av storstadsstödet från årsskiftet. För att kompensera bortfallet på de fyra miljoner kronor det handlar om kommer antalet anställda på redaktionen att minskas med en femtedel från årsskiftet. Från 42,2 tjänster till 34. Tidningen går också gå ner i frekvens med en dag då.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/05/skanskan-sager-upp-var-femte-journalist
Citera
2016-05-04, 15:38
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Goda nyheter från Skåne.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/05/skanskan-sager-upp-var-femte-journalist

Riktigt trevlig läsning.

Hoppas det blir ordentligt svårt att hitta nya jobb så att de uppsagda så kallade journalisterna gråtande får rota efter mat i en soptunna
Citera
2016-05-04, 16:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Riktigt trevlig läsning.

Hoppas det blir ordentligt svårt att hitta nya jobb så att de uppsagda så kallade journalisterna gråtande får rota efter mat i en soptunna

Dom kan väl sätta sig utanför valfritt Willys med en pappmugg och känna på hur det är att vara solidarisk med sina "vänner" som dom tycker så synd om.

J-vla tur dom bor i Sverige och förhoppningsvis varit med i facket så dom slipper tigga eller leta i soptunnorna.
Citera
2016-05-04, 18:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Dom kan väl sätta sig utanför valfritt Willys med en pappmugg och känna på hur det är att vara solidarisk med sina "vänner" som dom tycker så synd om.
Riktigt bra förslag. Sympatin för deras Rumänska bröder lär försvinna fort.
Citera
2016-05-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Expressen gjorde något riktigt fult idag, hoppas på en programmeringsmiss men man vet ju aldrig.. Skulle läsa en artikel om Blåvitt, en popup kommer upp om någon ansiktskräm av något slag som inte går att kryssa ner, samtidigt kör en film igång bakom popupen. Fick kryssa ner hela browsern.

Har upplevt samma som dig, en liten splash,inte ens identifierat som en popup av chrome, när man tryckt på öppna i ny flik. På min köksdator kör jag o-blockat ,och där har nästan varje tidning en splash screen som man måste trycka sig förbi, jävligt smart sätt att göra den redan reklamtrötta läsekretsen ännu mer benägen att blocka.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-05-04 kl. 19:45.
Citera
2016-05-05, 08:13
Medlem
oberoendemedias avatar
Daily newspaper the New Day is set to close just nine weeks after it was launched

Citat:
The title was launched in February as Trinity reported a £14.4m fall in annual pre-tax profit to £67.2m. It had hoped to sell about 200,000 copies a day, but sales are reported to have fallen to about 40,000.

She said it would aim to give "a ruthless edit of the day" in 30 minutes for "time-poor" readers. Although the title had a social media presence, it did not have a website.

Its slogan was "Life is short, let's live it well". Few expected it to end quite so quickly.

BBC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in