2016-05-05, 10:52
Medlem
En tanke angående senaste drevet mot MP och nu Sahlin, kan det vara så att media känner sig förrådda av regeringen och nu vill hämnas?

Att de hade en slags överenskommelse tidigare om att hålla varandras ryggar och att media kände sig svikna på något sätt av regeringen och nu bestämt sig för att ge tillbaka?
Citera
2016-05-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Expressen gjorde något riktigt fult idag, hoppas på en programmeringsmiss men man vet ju aldrig.. Skulle läsa en artikel om Blåvitt, en popup kommer upp om någon ansiktskräm av något slag som inte går att kryssa ner, samtidigt kör en film igång bakom popupen. Fick kryssa ner hela browsern.
Minns ej vilken ansiktskräm eller vad reklamen i "filmen" handlade om då all min tankeverksamhet gick till att få bort skiten. Inte någon vinst för de som betalar Expressen direkt.

Bojkotta expressen ab dn metro och asylsvenskan är mitt förslag .
Citera
2016-05-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, problemet är ju ungefär som med film och tidskrifter, de finns ju att ladda ner på piratsiter, det är ju enklare att skydda ett dataspel åtminstone om det ska spelas on Line, man kan ju inte ta skärmdump på ett spel och ha någon större glädje av det, men går ju bra med en text, så skulle det bli vanligt att folk läste artiklar och betalade för dem, så lär det hamna på siter för nerladdning också...

Nja det är nog inte värt det. Det är inte värt 30 öre att leta upp piratsidor. Och ingen skulle orka sitta och rippa saker för att lägga upp hela dagarna. En artikel lever kanske max i ett par dagar, går inte riktigt att jämföra med film och spel.
Citera
2016-05-06, 07:06
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingaway
En tanke angående senaste drevet mot MP och nu Sahlin, kan det vara så att media känner sig förrådda av regeringen och nu vill hämnas?

Att de hade en slags överenskommelse tidigare om att hålla varandras ryggar och att media kände sig svikna på något sätt av regeringen och nu bestämt sig för att ge tillbaka?

Nja, jag misstänker att det har signalerats något uppifrån om att det är dags att börja avveckla samarbetet med Muslimska brödraskapet, alternativt att de är för många i ledande position inom MP, med tanke på att det är ett regeringsparti. Fast jag har ingen aning om vad som kan ligga bakom det i så fall (och frågan är ju om MB kommer att rensas ut från resten av 7K). Det kan väl vara allt från någon slags damage control, att Löfven har fått underrättelseuppgifter om att dessa islamister har problematiska kopplingar till IS och andra liknande grupper, att USA har rutit till mot svenska regimens kopplingar till terrorister och jihadister o.s.v. Det är väl trots allt SVT, statens propagandakanal, som har varit mest drivande i drevet?

Det kan ju också vara så enkelt som någon skrev här på Flashback att de svenska journalisterna fick någon slags reality check av folkmordshetsen mot armenier på Sergels torg. Trots allt var det just Kaplans turkiska kopplingar och Grå vargarna man drog extra hårda växlar på, samt kommentaren om Israel. Alternativt är det som någon skrev för en längre tid sedan att 7K kanske kommer att offra MP och göra dem till syndabock för 7K:s gemensamma asylpolitik, deras påtvingande av postmarxism och PK m.m. från de senaste två årtiondena, när de känner att allt fler av medborgarna permanent vänder ryggen till det hela och väljer att gå över till SD (vilket var bl.a. det jag menade i förra stycket med "damage control").

Hade man velat angripa regeringen, så hade så klart allt från sossarnas landsförräderi genom att ingå ett skriftlig avtal med Muslimska brödraskapet 1999 och allt annat som har skett i lika hög grad inom S som MP gått att använda för att angripa det större och viktigare partiet inom regeringen. Så jag tvivlar på någon slags hämndscenario, när man systematiskt har låtit bli att nämna att det man har drevat kring MP i lika hög grad gäller för en rad andra 7K-partier, inte minst sossarna. Jag känner inte heller till några tidigare scenarion där svensk gammelmedia har "hämnats" på regeringen, medan svensk ljugmedia faktiskt har hängt ut enskilda politiker som har fifflat eller gjort något annat tvivelaktigt (det är ju inte första gången som svensk massmedia uppmärksammar Sahlins tvivelaktiga och bedrägliga beteende).
Citera
2016-05-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Hade man velat angripa regeringen, så hade så klart allt från sossarnas landsförräderi genom att ingå ett skriftlig avtal med Muslimska brödraskapet 1999 och allt annat som har skett i lika hög grad inom S som MP gått att använda för att angripa det större och viktigare partiet inom regeringen. Så jag tvivlar på någon slags hämndscenario, när man systematiskt har låtit bli att nämna att det man har drevat kring MP i lika hög grad gäller för en rad andra 7K-partier, inte minst sossarna. Jag känner inte heller till några tidigare scenarion där svensk gammelmedia har "hämnats" på regeringen, medan svensk ljugmedia faktiskt har hängt ut enskilda politiker som har fifflat eller gjort något annat tvivelaktigt (det är ju inte första gången som svensk massmedia uppmärksammar Sahlins tvivelaktiga och bedrägliga beteende).

Men nu kom ju det här med Mona Salin också strax efter. Det kanske kommer mera snart. Om det inte gör det hade jag fel, om det gör det kanske jag har rätt.
Citera
2016-05-06, 09:44
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalisten har idag en artikel om en arbetslös journalist och hans a-kassa. Mycket underhållande läsning för oss som är nyfikna over hur det går för journalisterna när de väl fått sparken i samband med ett sparpaket.

"2013 tog han ett tvåårigt avgångsvederlag från en av lokaltidningarna i Mittmedia i samband med ett sparpaket. Han var arbetsbefriad under uppsägningstiden men fortsatte ändå att jobba till och från, nu med egen firma, ända fram tills avgångsvederlaget löpte ut den 14 juni 2015. Mittmedia hade fortsatt behov av honom, och han fick ett sommarvikariat fram till sista augusti 2015.

I stället för att få fortsatt lön, vilket hade lett till att han blivit inlasad, fick han frilansersättning. Olof var en så kallad ”falsklans”. Han jobbade precis som han gjort när han var en anställd men fick betalt i egen firma. Den lösningen fick allvarliga konsekvenser för hans a-kassa och för inkomstförsäkringen.

Den 1 september 2015 blev Olof arbetslös för första gången i sitt arbetsliv, efter 40 år som journalist. Han ansökte om ersättning från Journalisternas a-kassa och från inkomstförsäkringen hos Bliwa som han har genom medlemskapet i Journalistförbundet. Dessutom var han berättigad till avgångsersättning från Trygghetsrådet.

Nu visade det sig att sommarjobbet på egen firma skulle leda till att hans ersättning från a-kassan sjönk."

Det verkar inte vara jätteroligt att vara arbetslös journalist i dessa tider.

http://journalisten.se/nyheter/forlorade-ersattning-pa-att-bli-falsklans
Citera
2016-05-06, 09:52
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Journalisten har idag en artikel om en arbetslös journalist och hans a-kassa. Mycket underhållande läsning för oss som är nyfikna over hur det går för journalisterna när de väl fått sparken i samband med ett sparpaket.

"2013 tog han ett tvåårigt avgångsvederlag från en av lokaltidningarna i Mittmedia i samband med ett sparpaket. Han var arbetsbefriad under uppsägningstiden men fortsatte ändå att jobba till och från, nu med egen firma, ända fram tills avgångsvederlaget löpte ut den 14 juni 2015. Mittmedia hade fortsatt behov av honom, och han fick ett sommarvikariat fram till sista augusti 2015.

I stället för att få fortsatt lön, vilket hade lett till att han blivit inlasad, fick han frilansersättning. Olof var en så kallad ”falsklans”. Han jobbade precis som han gjort när han var en anställd men fick betalt i egen firma. Den lösningen fick allvarliga konsekvenser för hans a-kassa och för inkomstförsäkringen.

Den 1 september 2015 blev Olof arbetslös för första gången i sitt arbetsliv, efter 40 år som journalist. Han ansökte om ersättning från Journalisternas a-kassa och från inkomstförsäkringen hos Bliwa som han har genom medlemskapet i Journalistförbundet. Dessutom var han berättigad till avgångsersättning från Trygghetsrådet.

Nu visade det sig att sommarjobbet på egen firma skulle leda till att hans ersättning från a-kassan sjönk."

Det verkar inte vara jätteroligt att vara arbetslös journalist i dessa tider.

http://journalisten.se/nyheter/forlorade-ersattning-pa-att-bli-falsklans

Man förlorar den gräddfil på arbetsmarknaden som man tidigare haft. Och får samma villkor som alla andra.
Välkommen till verkligheten.
(nu fick den klagande reportern sin ersättning ändå, det kanske var riktigt)

Den uppsagde reportern kan dock trösta sig med att han fortfarande har tillgång till en egen arbetsförmedling för lite finare människor, där han slipper trängas med nyanlända och arbetslösa invandrare, och där behandlingen är lite mildare och lite mysigare.

https://www.facebook.com/ArbetsformedlingenKulturMedia?ref=hl
Citera
2016-05-06, 10:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
[i]"2013 tog han ett tvåårigt avgångsvederlag från en av lokaltidningarna i Mittmedia i samband med ett sparpaket. Han var arbetsbefriad under uppsägningstiden men fortsatte ändå att jobba till och från, nu med egen firma, ända fram tills avgångsvederlaget löpte ut den 14 juni 2015. Mittmedia hade fortsatt behov av honom, och han fick ett sommarvikariat fram till sista augusti 2015.
Om han jobbade via sin firma så hade han ju kunnat spara undan av sitt avgångsvederlag, som ju var en helt arbetsfri inkomst. Istället har han svinat upp det hela & gnäller nu om att han vill ha bidrag. Jisses vilken pajas.
Citera
2016-05-06, 10:29
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Man förlorar den gräddfil på arbetsmarknaden som man tidigare haft. Och får samma villkor som alla andra.
Välkommen till verkligheten.
(nu fick den klagande reportern sin ersättning ändå, det kanske var riktigt)

Den uppsagde reportern kan dock trösta sig med att han fortfarande har tillgång till en egen arbetsförmedling för lite finare människor, där han slipper trängas med nyanlända och arbetslösa invandrare, och där behandlingen är lite mildare och lite mysigare.

https://www.facebook.com/ArbetsformedlingenKulturMedia?ref=hl

AF kultur media ar dock en ganska vrickad tillstallning.
Min erfarenhet ar att de ar mycket mer inriktade mot kulturarbetare an journalister.
Senaste gangen jag var inskriven hade jag en handledare med kompetens nastan helt riktat mot kultur, som hade "hort talas om" att det var ganska tufft i mediebranschen just nu. Sarskilt mycket hjalp far man inte, framforallt inte i form av konstruktiv press att prestera (sadant har af inte resurser till, verkar det som). Handledaren har man kontakt med nagon gang i manaden, via e-post.
I praktiken tror jag Kultur Media funkar som alla andra AF-kontor; har man en hogskoleutbildning klassas man per automatik som hogattraktiv for arbetsmarknaden, underkanns for alla sarskilda atgarder, och far ga en cv-skrivarkurs om/nar man varit arbetslos sex manader.
Senast redigerad av fluff995 2016-05-06 kl. 10:31.
Citera
2016-05-06, 11:16
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
AF kultur media ar dock en ganska vrickad tillstallning.
Min erfarenhet ar att de ar mycket mer inriktade mot kulturarbetare an journalister.
Senaste gangen jag var inskriven hade jag en handledare med kompetens nastan helt riktat mot kultur, som hade "hort talas om" att det var ganska tufft i mediebranschen just nu. Sarskilt mycket hjalp far man inte, framforallt inte i form av konstruktiv press att prestera (sadant har af inte resurser till, verkar det som). Handledaren har man kontakt med nagon gang i manaden, via e-post.
I praktiken tror jag Kultur Media funkar som alla andra AF-kontor; har man en hogskoleutbildning klassas man per automatik som hogattraktiv for arbetsmarknaden, underkanns for alla sarskilda atgarder, och far ga en cv-skrivarkurs om/nar man varit arbetslos sex manader.
Det var bättre förr, med specialinriktade utbildningar i desktop publishing, skrivarkurser med mera.
Som du skriver är förmedlingen mer inriktad mot konstnärer och teaterfolk som regelmässigt repeterar på akassa helt i strid med alla regler.
Men det viktiga är att de har egna arbetsförmedlare som inte regelmässigt säger åt alla med körkort att ta en taxiförarutbildning.
Citera
2016-05-07, 09:13
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nja det är nog inte värt det. Det är inte värt 30 öre att leta upp piratsidor. Och ingen skulle orka sitta och rippa saker för att lägga upp hela dagarna. En artikel lever kanske max i ett par dagar, går inte riktigt att jämföra med film och spel.

Det finns en ganska stor tråd här på Fb där man efterfrågade Aftonbladet plus artiklar och det va ganska mycket aktivitet innan en regeländring satte punkt för tråden.

Så visst finns det intresse. Men frågan är om det räcker för stora massan
Citera
2016-05-07, 09:59
Medlem
flipflaps avatar
Litet i periferin av topic, döende media i Sverige. Med mer focus på orsak och verkan...

"“The media has failed,” the source said. “Many news networks are cartoonish parodies of their former selves, individual billionaires appear to have taken up newspaper ownership as a hobby, limiting coverage of serious matters concerning the wealthy, and serious investigative journalists lack funding.”

“The impact is real: in addition to Süddeutsche Zeitung and ICIJ, and despite explicit claims to the contrary, several major media outlets did have editors review documents from the Panama Papers. They chose not to cover them."

http://www.politico.eu/blogs/spence-on-media/2016/05/panama-papers-source-several-major-media-outlets-turned-down-leaks/

Det är ju klart att media dör sotdöden då de inte erbjuder nyheter...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in