2016-05-02, 08:01
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Jag ber om ursäkt om jag rört till det i tråden.

Har några gånger försökt förklara hur spårningen av mobiler går till. Samt att det på detta ställe inte var något problem, trots landsbygd var det ingen brist på telemaster. Om jag minns rätt fanns Telia, Tele2, 3G och Comviq att tillgå.
Det finns fler master än vad man tror i terrängen. Har ni dålig täckning någon gång, prova med 112 så upptäcker ni säkert att det står en konkurrerande mast bakom ryggen och samtalet hörs perfekt.

Varje gång blir det tyvärr trådsanningar åt motsatt håll varefter jag blir betraktad som flummelpelle.
Det senaste tycks vara att NB:s telefon har spårats vilket i varje fall inte jag har påstått.

När jag sen inte kan rapportera resultatet just nu på grund av sekretess blir jag närmast idiotförklarad.
Att jag förklarade Lisas mobils färdväg beror på att den redan har bruten sekretess.

Har ingen som helst anledning att skapa några trådsanningar. Det var i all välmening eftersom jag sysslat med detta i många år.

Jag ska försöka hålla mig borta så det inte blir fler missuppfattningar.

Det intressanta och det som kan behöva förtydligas det fetade. Är det du som är belaggd med sekretess eller var i ligger sekretessen? Varför är Lisas mobils rörelser och data sekretessbelagd?
2016-05-02, 08:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag rört till det i tråden.

Har några gånger försökt förklara hur spårningen av mobiler går till. Samt att det på detta ställe inte var något problem, trots landsbygd var det ingen brist på telemaster. Om jag minns rätt fanns Telia, Tele2, 3G och Comviq att tillgå.
Det finns fler master än vad man tror i terrängen. Har ni dålig täckning någon gång, prova med 112 så upptäcker ni säkert att det står en konkurrerande mast bakom ryggen och samtalet hörs perfekt.

Varje gång blir det tyvärr trådsanningar åt motsatt håll varefter jag blir betraktad som flummelpelle.
Det senaste tycks vara att NB:s telefon har spårats vilket i varje fall inte jag har påstått.

När jag sen inte kan rapportera resultatet just nu på grund av sekretess blir jag närmast idiotförklarad.
Att jag förklarade Lisas mobils färdväg beror på att den redan har bruten sekretess.

Har ingen som helst anledning att skapa några trådsanningar. Det var i all välmening eftersom jag sysslat med detta i många år.

Jag ska försöka hålla mig borta så det inte blir fler missuppfattningar.

Jaså?

Citat:
Hans telefon har polisen plockat in när han anhölls.

Om det varit ett normalt försvinnande gör ingen total pejling utan bar den försvunnes mobil som söks. När det sen uppgraderas är det ofta för sent att göra något. I detta fall kanske GM hade otur.

Jag vill inte utveckla detta mer för det är lite känsligt än.

Citat:
Det är lite känsligt om jag pekar ut någon, men du kan räkna bort kollegorna.

Citat:
Lite otur hade han nog. Han valde fel helg och/eller fel flicka.
Hans mobil har i varje fall fastnat i söknätet och befunnits på de platser som utredningen påstår att NB skulle befunnit sig.

Du insinuerar att NB´s telefon avgett besvärande signal vid vad du kallar "total pejling"?
Eller ska man tolka att du insinuerar att en ytterligare part (intressant för ärendet) dykt upp på din skärm?

Du skriver också att kollegornas telefoner avgjort lämnat spår av att ha lämnat området inom rörd tidsram? Verkligen? Bägge två?
En. Två. Tre. Kanske fyra telefoner, som du påstår dig ha lågminut-koll på inom tidsramen?

Misstolka inte mina inlägg som ett drev.
Med tanke på kombinationen vad du anför, ser det ut som svammel. Det låter lite för häftigt, ställt mot Johanssons uttal om att "Mobilpejl inte gett något"
Så du lär räkna med förfrågan om att ge ett mer okryptiskt underlag på vad du anför.

Något du bör kunna svara på, utan att bryta sekretess:
Vad låg snitt-tiden på under aktuell kväll gällande överlappning/location update mellan Källby och Medelplana, på berörda telefon-nr?
Senast redigerad av rotesau 2016-05-02 kl. 08:59.
2016-05-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur insatta är justitieråden i fallet? Hovrättsdomen antar jag dom läst?

HD läser FUP om dom anser det befogat.
2016-05-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag menade förstås att vad Lisas pappa har för yrke i detta falletspelar lika mycket roll som att fråga en våldtäktsman vilken färg han hade på sina kalsonger när han utförde brottet

Med facit i hand så har du rätt.

Men från början viste man inte att en Litauisk skithög
låg bakom försvinnandet/mordet.
2016-05-02, 08:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Och du är helt omedveten om att det rapporterats att Lisas pappa ingår i SOG?

Eftersom GT rapporterat att så är fallet så blir det intressant och egalt att ta upp i diskussionen. Det behöver iinte vara sant men uppgiften finns.
Och du är helt omedveten om att det rapporterats omfattande i media om att Nerijus är en sexualsadistisk mördare?

Eftersom media rapporterat att så är fallet så blir det intressant och egalt att ta upp i diskussionen då uppgiften bekräftats av så många insatta i liknande fall.

Varför är den uppgifterna om att NB är en sexualsadistisk mördare inte lika intressant eller egalt att ta upp som rykten om Lisas pappa, innan man visste några närmare detaljer?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-02 kl. 09:00.
2016-05-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bra, skulle bara kolla så du va me

Vad får dig att säga att signalementet inte stämmer in på Nerijus? Vad är så kraftigt avvikande att det blir omöjligt? Är det den blåa jackan?
Jag tycker Rundqvist´s signalement stämmer in på en ganska stor mängd personer, om man ska hårdra det. Jag stämmer in på hans iakttagelse på ett ungefär. Jag kanske borde blivit hörd..
Det stämmer bla in på både Nerijus och Aivaras.
Skäggstubb stämmer bättre på Nerijus än på den till synes ständigt slätrakade Aivaras.
I övrigt lämnar signalementet ett rejält omgång, i min mening.

Titta på bild av NB 6/6 från Handlarn i Källby - på s. 997 i fup.
Det syns tydligt att han har väldigt korta hår och är rakat.
RJ beskrev person vid ladan:
mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm,
Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell.
Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe.
Signalementet stämmer inte med Nerijus, hans hår var väldigt korta.
Mannen vid ladan hade hår av medellängd.

Bland annat Adriana beskrev man som frågade vägen - som blond. se fup s.986
Senast redigerad av Sudharma 2016-05-02 kl. 10:58.
2016-05-02, 10:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det är lugnt - du har inget att be om ursäkt för.
Trådsanningarna skapas och underhålls flitigt av trådens intellektuella elit så nu kan vi, om än med en viss bävan och nyfikenhet, lugnt invänta rotesaus "utredning" då h*n lovat att förklara vad som verkligen gäller...
Kanske vi rentav får besked om att GSM-nätet, med många mils räckvidd längs vänerstranden, tog över när 4G-masten inte orkade så bra?...

Njaa, jag har inte lovat något. Jag skrev att jag ämnar komma med korrekt info så småningom, men jag kan inte garantera att allt kommer fås fram. Förhoppningsvis tillräckligt iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tack för förtydligande.
Det här är inte alls mitt område så jag befinner mig på mycket svag is och replikerar bara lite kort.
(Vore kanske bättre om jag höll mig till ämnen jag behärskar bättre...)

LHs mobil var ju aktiv vid sms 18:22 och samtal i 15 sekunder 18:26. Då finns det alltså mer "pingdata" under den tiden och därmed bättre precision i positioneringen just då?

Är Medelplana en renodlad 4G-mast?
Telia har väl inte infört samtal via 4G ännu (VoLTE)?
Kan sms gå via 4G?
Masterna på andra sidan vattnet är kanske enda 3G/2G-master Telia har i området så mobilen hade inget annan mast att välja vid sms och samtal.
I så fall kan LHs mobil först varit ansluten till 4G-mast i Medelplana. Byter mast vid sms 18:22 och byter återigen mast vid samtal 18:26.

Även om mottagningen är dålig har ju mobilen uppenbarligen använt masterna på andra sidan vattnet och tiderna för pingsignalerna (dvs avståndet) vid sms och samtal kan därmed hämas ur mastdata och ge cirkelsektorer med skärningspunkter i närheten av cafét?

(Jag spekulerar friskt och är säkert helt fel ute, men tar gärna till mig information och ny kunskap av kunnigare postare)

Jag delar din undran över varför utredningen helt verkar sakna mer exakta positionsuppgifter på LHs mobil och ev NBs när det här i tråden påstås finnas väldigt exakta uppgifter.

Vad jag läst ut hittills får jag inte riktigt ihop det att vare sig Lisa´s telefon pejlats så exakt, eller att Nerijus telefon(er) har något som helst med Söndagen att göra.

Eftersom det fortf i mitten av April nu, verkar pågå planering om hur utbyggnad av Volte ska se ut, känns det som att man inte satt igång något system riktigt ännu. Iaf inte i någon omfattning.
Det är nog därför rätt säkert att man inte hade igång något i Juni -15.

Jag funderade just på om masterna över sjön fångade upp, om Medelplana-masten var högbelastad (nekad hämtning/sändning) vid tidpunkterna?
Eftersom det även skiftat mast där på andra sidan, under en ganska kort tidsintervall (4min mellan sms & samtal) ser det ut som Lisa´s telefon lite febrilt sökt uppkoppling?
Masten i Medelplana är iaf såvitt jag vet en 3G/4G-mast.

I övrigt är det rätt friska spekulationer av mig också, men jag ser sådana stora hål i Felix52´s inlägg att man nog måste begrunda dom.
Som sagt, förhoppningsvis kan lite klarläggning komma senare.
2016-05-02, 11:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Titta på bild av NB 6/6 från Handlarn i Källby - på s. 997 i fup.
Det syns tydligt att han har väldigt korta hår och är rakat.
RJ beskrev person vid ladan:
mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm,
Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell.
Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe.
Signalementet stämmer inte med Nerijus, hans hår var väldigt korta.
Mannen vid ladan hade hår av medellängd.

Bland annat Adriana beskrev man som frågade vägen - som blond. se fup s.986

Kollar man bilden av NB när han grips stämmer den bra med den beskrivningen. Om han var rakad den 6:e lär han ha världens snabbast växande hår om han har den frisyren mindre än veckan senare. Sen har han ju den hårfärgen som säkert kan uppfattas både som lite ljusare men även lite mörk. Beror lite på ljusförhållande vid tiden för iakttagelse.

Sammantaget ger att alla de vittnesmål du nämner pekar på en och samma person, som sen även med teknisk bevisning är den ende som har rört Lisa i det aktuella området.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-05-02 kl. 11:22.
2016-05-02, 11:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Njaa, jag har inte lovat något. Jag skrev att jag ämnar komma med korrekt info så småningom, men jag kan inte garantera att allt kommer fås fram. Förhoppningsvis tillräckligt iaf.

Vad jag läst ut hittills får jag inte riktigt ihop det att vare sig Lisa´s telefon pejlats så exakt, eller att Nerijus telefon(er) har något som helst med Söndagen att göra.

Eftersom det fortf i mitten av April nu, verkar pågå planering om hur utbyggnad av Volte ska se ut, känns det som att man inte satt igång något system riktigt ännu. Iaf inte i någon omfattning.
Det är nog därför rätt säkert att man inte hade igång något i Juni -15.

Jag funderade just på om masterna över sjön fångade upp, om Medelplana-masten var högbelastad (nekad hämtning/sändning) vid tidpunkterna?
Eftersom det även skiftat mast där på andra sidan, under en ganska kort tidsintervall (4min mellan sms & samtal) ser det ut som Lisa´s telefon lite febrilt sökt uppkoppling?
Masten i Medelplana är iaf såvitt jag vet en 3G/4G-mast.

I övrigt är det rätt friska spekulationer av mig också, men jag ser sådana stora hål i Felix52´s inlägg att man nog måste begrunda dom.
Som sagt, förhoppningsvis kan lite klarläggning komma senare.

Visserligen finns inget av det Felix skriver i FUP, men är det omöjligt att det finns sekretessmaterial som av någon anledning inte redovisats? Som kommer att redovisas om man blir tvungen, i skarpt läge.
( PT ). Vilken anledningen skulle vara kan man bara spekulera/gissa i. Olagligt?

Det ter sig i och för sig inte bra för rättssäkerheten eftersom man då skulle få igång ( ännu mer ) spekulationer om vad mer som inte redovisats.

Jag tycker Felix har verkat trovärdig och insatt i ämnet men jag är inte kunnig öht.
2016-05-02, 11:55
Medlem
gaylordfuckers avatar
HD tar inte upp fallet Lisa Holm.
2016-05-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
HD tar inte upp fallet Lisa Holm.

Var har du läst/hört det?
2016-05-02, 12:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
"För att Högsta domstolen ska pröva ett överklagande av detta slag krävs prövningstillstånd. Prövningstillstånd får meddelas om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen. Därutöver får prövningstillstånd meddelas i undantagsfall, nämligen när det finns synnerliga skäl för en prövning i Högsta domstolen.
Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd."

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-nekas-provning-i-hd/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in