Citat:
Ursprungligen postat av
Ydrik
Det är lugnt - du har inget att be om ursäkt för.
Trådsanningarna skapas och underhålls flitigt av trådens intellektuella elit så nu kan vi, om än med en viss bävan och nyfikenhet, lugnt invänta
rotesaus "utredning" då h*n lovat att förklara vad som verkligen gäller...
Kanske vi rentav får besked om att GSM-nätet, med många mils räckvidd längs vänerstranden, tog över när 4G-masten inte orkade så bra?...

Njaa, jag har inte lovat något. Jag skrev att jag ämnar komma med korrekt info så småningom, men jag kan inte garantera att allt kommer fås fram. Förhoppningsvis tillräckligt iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Tack för förtydligande.
Det här är inte alls mitt område så jag befinner mig på mycket svag is och replikerar bara lite kort.
(Vore kanske bättre om jag höll mig till ämnen jag behärskar bättre...)
LHs mobil var ju aktiv vid sms 18:22 och samtal i 15 sekunder 18:26. Då finns det alltså mer "pingdata" under den tiden och därmed bättre precision i positioneringen just då?
Är Medelplana en renodlad 4G-mast?
Telia har väl inte infört samtal via 4G ännu (VoLTE)?
Kan sms gå via 4G?
Masterna på andra sidan vattnet är kanske enda 3G/2G-master Telia har i området så mobilen hade inget annan mast att välja vid sms och samtal.
I så fall kan LHs mobil först varit ansluten till 4G-mast i Medelplana. Byter mast vid sms 18:22 och byter återigen mast vid samtal 18:26.
Även om mottagningen är dålig har ju mobilen uppenbarligen använt masterna på andra sidan vattnet och tiderna för pingsignalerna (dvs avståndet) vid sms och samtal kan därmed hämas ur mastdata och ge cirkelsektorer med skärningspunkter i närheten av cafét?
(Jag spekulerar friskt och är säkert helt fel ute, men tar gärna till mig information och ny kunskap av kunnigare postare)
Jag delar din undran över varför utredningen helt verkar sakna mer exakta positionsuppgifter på LHs mobil och ev NBs när det här i tråden påstås finnas väldigt exakta uppgifter.
Vad jag läst ut hittills får jag inte riktigt ihop det att vare sig Lisa´s telefon pejlats så exakt, eller att Nerijus telefon(er) har något som helst med Söndagen att göra.
Eftersom det fortf i mitten av April nu, verkar pågå planering om hur utbyggnad av Volte ska se ut, känns det som att man inte satt igång något system riktigt ännu. Iaf inte i någon omfattning.
Det är nog därför rätt säkert att man inte hade igång något i Juni -15.
Jag funderade just på om masterna över sjön fångade upp, om Medelplana-masten var högbelastad (nekad hämtning/sändning) vid tidpunkterna?
Eftersom det även skiftat mast där på andra sidan, under en ganska kort tidsintervall (4min mellan sms & samtal) ser det ut som Lisa´s telefon lite febrilt sökt uppkoppling?
Masten i Medelplana är iaf såvitt jag vet en 3G/4G-mast.
I övrigt är det rätt friska spekulationer av mig också, men jag ser sådana stora hål i Felix52´s inlägg att man nog måste begrunda dom.
Som sagt, förhoppningsvis kan lite klarläggning komma senare.