2016-04-28, 23:28
Medlem
Om det inte i grund och botten vore så tragiskt för det ryska folket kunde man nästan se det som ren komik, när ett land utser en ny ombudsman för mänskliga rättigheter som ser det som sin främsta plikt att skydda regimen från just det folket vars rättigheter hon egentligen ska värna.

Det är nästan snudd på att jag tror att vare sig Joseph Heller eller Franz Kafka hade förmått tänka ut någon liknande intrig i någon av deras romaner.

http://www.b.dk/globalt/ruslands-nye-ombudsmand-faar-det-til-at-loebe-koldt-ned-ad-ryggen

Citat:
Respekt, især for statsmagten, står centralt i Moskalkovas verdensbillede. Som medlem af Ruslands parlament støttede hun et lovindgreb, der stempler russiske græsrodsorganisationer, der modtager penge fra udlandet, som »udenlandske agenter«.

Tatjana Moskalkova har desuden fremsat en mængde forslag, der har til formål at styrke russisk politis anseelse udadtil. Dette var baggrunden for, at hun sidste år foreslog igen at give russisk politi det navn, som den brutale sovjetiske sikkerhedschef, Felix Dsjersjinskij – også kaldet Jern-Felix – indførte efter den russiske revolution i 1917. Det var nødvendigt i en tid med uro og økonomisk krise, mente hun.

Forslaget blev dog ikke vedtaget i parlamentet, men det viser, at Ruslands nye ombudsmand dyrker en sovjetisk embedskultur, hvor det at erkende fejl ses som et svaghedtegn, skriver den store netavis Gazeta.ru i en leder.

Om inte annat kan man lätt ledas till slutsatsen att en liten man i Kreml börjar bli allt mer rädd för sina egna landsmän.
Senast redigerad av bensaagen 2016-04-29 kl. 00:10.
Citera
2016-04-29, 01:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensaagen
Om det inte i grund och botten vore så tragiskt för det ryska folket kunde man nästan se det som ren komik, när ett land utser en ny ombudsman för mänskliga rättigheter som ser det som sin främsta plikt att skydda regimen från just det folket vars rättigheter hon egentligen ska värna.

Det är nästan snudd på att jag tror att vare sig Joseph Heller eller Franz Kafka hade förmått tänka ut någon liknande intrig i någon av deras romaner.

http://www.b.dk/globalt/ruslands-nye-ombudsmand-faar-det-til-at-loebe-koldt-ned-ad-ryggen

Om inte annat kan man lätt ledas till slutsatsen att en liten man i Kreml börjar bli allt mer rädd för sina egna landsmän.
Vedervärdigt! I den danska artikeln står att det där med att benämna en elitpolisstyrka efter den galne massmördaren och instiftaren av NKVD stannade på förslagsstadiet men här står att det faktiskt blev verklighet 2014: https://en.wikipedia.org/wiki/ODON
Den ryskspråkiga Wikipediaartikeln säger likaledes.

Så det var alltså hennes förslag, och hon ska vara någon sorts ombudsman för mänskliga rättigheter. Ska man skratta eller gråta? Jag tror jag kör en kombination och skråter.
Citera
2016-04-29, 01:37
Bannlyst
Aldrig. Ryska folket har gett upp för länge sedan och accepterat att dom alltid kommer ha egoistiska diktatorer som ledare.

Dom är rätt nöjda med att sköta sig själva och inte bry sig nämnvärt om politiken.
Citera
2016-04-29, 01:41
Medlem
Putins stöd är enormt därborta, sen med Trump som kamrat kommer moder Ryssland att bli en del av en stor allians i världshistorien. Sluta gnäll som en svensk miljöpartist, satsa på en vinnare istället!
Citera
2016-04-29, 05:48
Medlem
Hegernatarens avatar
Usch vilken vidrig och hatisk trådstart. Varför skulle ryssarna begå statskupp? De leds ju av en av världshistoriens främsta och godaste ledare. Putin har förvandlat Ryssland till frihetens sista utpost i en värld som tappat all sans. Jag tror knappast att ryssen avundas vår genusfjantande hendemokratur. Nej de är nog ytterst tacksamma för att de har en genomgod ledare som ser till folkets väl.

Nej de enda som är emot Putin är pissliberaler och andra henbögar. För i det ryska folkets ögon är Putin den Store en hjälte.
Senast redigerad av Hegernataren 2016-04-29 kl. 05:52.
Citera
2016-04-29, 15:06
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Nej de enda som är emot Putin är pissliberaler och andra henbögar.
Väl talat. Jag skulle inte kunnat uttryckt det bättre själv

Ryssland är ljuset i tunneln mot Europas pågående kulturella självförstörelse eller som Rysslands ständige utrikesminister Sergei Lavror kallar det; allmän lössläppthet
Citera
2016-04-29, 17:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensaagen

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vedervärdigt! I den danska artikeln står att det där med att benämna en elitpolisstyrka efter den galne massmördaren och instiftaren av NKVD stannade på förslagsstadiet men här står att det faktiskt blev verklighet 2014: https://en.wikipedia.org/wiki/ODON
Den ryskspråkiga Wikipediaartikeln säger likaledes.

Så det var alltså hennes förslag, och hon ska vara någon sorts ombudsman för mänskliga rättigheter. Ska man skratta eller gråta? Jag tror jag kör en kombination och skråter.

Ja, det hela är verkligen tragiskt. Min gissning är att trycket emot de baltiska staterna och Ukraina nu kommer att öka ytterligare.

Det är kanske så att man kan ha synpunkter hur den rysk minoriteten i de baltiska staterna behandlas ibland. Men dessa ryssar verkar i alla fall inte rösta med fötterna, då ytterst få av dem väljer att emigrera till Ryssland. Dessutom: Tack vara den ryska regimens beteende vad gäller mänskliga rättigheter och geopolitik, så är det ingen som tar på allvar ev. t.o.m. befogad kritik emot hur exilryssar har det i andra länder.
Citera
2016-05-18, 14:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag vill bara tillägga att långt ifrån alla ryssar är fixerade vid att utvidga imperiet. Det finns en ganska stor minoritet som vill se att Ryssland går en annan väg.

Ett exempel på detta är den framgångsrika ryska artisten som framförde Rysslands ESC bidraget 2016. Han är t.ex emot den ryska annekteringen av Krim och har en positiv inställning till HBTQ frågor.

Men, tyvärr detta kommer inte att räcka till för ett konstruktivt ryskt folkuppror. Uppror kommer kanske men den ryska federationen kommer ändå att falla samman vid nästa stora kris. Skulle detta ändå inte ske så kommer vi att få uppleva det gamla vanliga:

En period av modernisering kommer att inledas, vilket väcker stora förhoppningar i väst och ibland progressiva ryssar. När situationen sedan förbättras en smula så kommer det gamla vanliga imperiebyggandet att köra igång igen, fram till nästa stora kris.......

Round and around.......
Citera
2016-05-18, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett exempel på detta är den framgångsrika ryska artisten som framförde Rysslands ESC bidraget 2016. Han är t.ex emot den ryska annekteringen av Krim och har en positiv inställning till HBTQ frågor..
Men vänta nu, Ryssland som dödar/fängslar oliktänkande, som hjärntvättar folk och hatar bögar, skickar en bög som är öppet emot annekteringen av Krim?

Kognitiv dissonans?
Citera
2016-05-18, 15:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Men vänta nu, Ryssland som dödar/fängslar oliktänkande, som hjärntvättar folk och hatar bögar, skickar en bög som är öppet emot annekteringen av Krim?

Kognitiv dissonans?

Snarare rysk konstruktiv anpassning till verkligheten. Man skulle dessutom, säkert, varit mycket snäll emot HBTQ personer som besökte Moskva, om det ryska bidraget vunnit, tills ESC avslutats........

Nu tror jag iof inte att Putler, personligen har något emot HBTQ personer, liksom han inte har någon åsikt i någon annan ideologi eller lära heller. Hans näst främsta intresse är att hålla sig kvar vid den reella makten. Men hans främsta intresse, vilket också, tyvärr, nu gäller för majoriteten av det rysk folket, är att försöka utvidga det ryska imperiet, fram till nästa stora kris.......

Men HBTQ personer är bra att slå emot när det gäller att avleda folkligt missnöje, hitta nya "farliga" fiender och försöka skapa någon form av ideologisk sammanhållning i det dysfunktionella ryska samhället. I framtiden kan andra grupper drabbas, t.ex. judarna. För Putler kvittar detta, trots att han inte är en rasist eller antisemit. Huvudsaken att propagandan fungerar.
Citera
2016-05-18, 16:08
Medlem
Volvo242DLs avatar
Ola...
Jag tror inte på nåt folkuppror i Ryssland eftersom "propagandan fungerar bra" och ligger i fas med den folkliga viljan vilket visar sig i de allmänna valen. Sämre tror jag det är hos oss, hur många gånger har man inte hört att "man får inte säja vad man vill" här

Ett sånt tystande av folkets röst är inte bra och vad tro du det kan leda till?
Citera
2016-05-18, 17:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Ola...
Jag tror inte på nåt folkuppror i Ryssland eftersom "propagandan fungerar bra" och ligger i fas med den folkliga viljan vilket visar sig i de allmänna valen. Sämre tror jag det är hos oss, hur många gånger har man inte hört att "man får inte säja vad man vill" här

Ett sånt tystande av folkets röst är inte bra och vad tro du det kan leda till?

Tja, Sverige har ju knappast haft några revolutioner, (1917 så var det iof hungerkravaller. Men när folkmassan upplystes av polisen att "revolution inte var tillåten" så valde de att gå hem. )

Sedan tror du att det råder ett sådan "förtryck" av folkviljan i Sverige, trots att diverse extremister inte gör annat än att spy ut sin galla, inte minst här på flashback. Dessutom får folkviljan sitt uttryck i resultatet i riksdagsvalet. Än så länge så verkar dock extremisterna vara i minoritet. Oavsett var du tror så råder det heller ingen direkt statlig styrning av massmedia i Sverige, vilket är en jävla skillnad gentemot Ryssland, där det mesta, men dock inte precis allt, kontrolleras av "statsmakten" eller vad man skall kalla maffian i Kreml.

Våra politiker, med undantag av SD och nazisterna, har heller inget behov av att leta efter vare sin inre eller yttre fiender för att försöka ena en dysfunktionell nation. Det du säkert kallar "rysskräck" uppstod inte ens under Rysslands invasion av Georgien. Tankar på Ryssland som ett hot emot Sverige tog inte ens fart under de ryska provokationerna emot Polen, de baltiska staterna, inte minst Estland, och Ukraina. Fortfarande, då, kallades de som var oroliga för utvecklingen i Ryssland för "alarmister", även inom den svenska försvarsmakten. Det var först med Rysslands, (säkert sedan länge planerade), annektering av Krim som ett uppvaknande skedde. Förmodligen så gällde även detta NATO, med tanke på hur dåligt förberedda den försvarsalliansen var.

Dock har Sverige en radikalfeministisk statsideologi där halva befolkningen, mer eller mindre, är utsedda till syndabockar. Detta är en sak som jag kritiserat ett flertal gånger, (och inte hamnat i fängelse för det, eller blivit mördad för utanför Rosenbad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in