2017-09-23, 16:17
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Putin kommer att vara 65 nästa år när det är presidentval. Sen kan han sitta en ämbetsperiod till fram till han är 69. Sen finns/fanns det väl planer på att ändra konstitutionen så att en och samma person kan sitta 12 år istället för 8 år. Ungefär som FDR 1933-1945. Så ja, rent tekniskt så skulle han kunna vara i 80-årsåldern på slutet. Tror dock inte det finns någon risk för senilitet eftersom Putin dricker väldigt måttligt och idrottar regelbundet till skillnad från de tre ur historien som du nämner. Min tips är nog mer realistiskt än att en statskupp skulle äga rum. Jag tror inte Ryssland är så pigga på att upprepa 1917 igen.

Statskupp som 1917 tror jag inte är något alternativ. Snarare att personer i Enade Ryssland och Putins närmaste krets inser vartåt det barkar och börjar sätta press. Oppositionen behövs i den processen för att synliggöra / egga på missnöjet, men sist och slutligen sker förändringen alltid när personer i närheten av den absoluta makten inser att situationen är ohållbar.

I det skedet kan saker och ting börja hända snabbt.
Citera
2017-09-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Miljoner ryssar , oklart exakt hur många, lever utomlands i Europa , har medborgarskap i respektive land de bor i, och är ändå registrerade som ryska medborgare, och räknas in i rysslands befolkning, så fixar man bra statistik, Putin kan lögnaktigt påstå att befolkningen ökar...

Väldigt få av dem har intresse av att rösta dock.
Folkmängden avser inte antalet medborgare, utan antalet permanent boende i landet. För att räknas som permanent bosatt i landet måste du upprätthålla din folkbokföring. Och om du visste det minsta lilla om Ryssland skulle du förstå att det inte är någon enkel sak att upprätthålla sin ryska folkbokföring på obestämd tid om man inte bor i landet eller åtminstone besöker det regelbundet. (Nej, det fungerar inte likadant som i Sverige).

Vad gäller utlandsröster så röstade 73% på Putin i presidentvalet 2012, vilket innebar ca 10 procentenheter högre stöd för Putin bland utomlands boende ryssar än inom landet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_presidential_election,_2012
Citera
2017-09-23, 20:21
Medlem
Citat:
Putin kommer att vara 65 nästa år när det är presidentval. Sen kan han sitta en ämbetsperiod till fram till han är 69. Sen finns/fanns det väl planer på att ändra konstitutionen så att en och samma person kan sitta 12 år istället för 8 år. Ungefär som FDR 1933-1945. Så ja, rent tekniskt så skulle han kunna vara i 80-årsåldern på slutet.
Ronald Reagan var 69 år när han tillträdde och 77 år när han avgick, så åldern i sig verkar inte vara något hinder. Sedan har kanske inte så många tänkt på det, men Donald Trump har faktiskt fyllt 70.

Vad gäller att sitta länge, så hade vi Tage Erlander som statsminister 23 år på raken. Om jag räknat rätt blev det 8 mandatperioder. Exempelvis satt Erlander ungefär 5 år längre än Brezjnev.
Citera
2017-09-23, 22:44
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Folkmängden avser inte antalet medborgare, utan antalet permanent boende i landet. För att räknas som permanent bosatt i landet måste du upprätthålla din folkbokföring. Och om du visste det minsta lilla om Ryssland skulle du förstå att det inte är någon enkel sak att upprätthålla sin ryska folkbokföring på obestämd tid om man inte bor i landet eller åtminstone besöker det regelbundet. (Nej, det fungerar inte likadant som i Sverige).

Vad gäller utlandsröster så röstade 73% på Putin i presidentvalet 2012, vilket innebar ca 10 procentenheter högre stöd för Putin bland utomlands boende ryssar än inom landet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_presidential_election,_2012

Du har naturligtvis fel igen , tröttnar du aldrig på att spela åsnan?

Så länge inte ryssen aktivt avsäger sig medborgarskap behåller han det, och räknas även som invånare i landet. Punkt

Vad det gäller hur många som röstade på diktatorn är det helt oväsentligt, det kanske bara var 100 st. som röstade..
Citera
2017-09-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Så länge inte ryssen aktivt avsäger sig medborgarskap behåller han det, och räknas även som invånare i landet.
Folkmängd avser alltid antalet permanent boende i landet, och ingenting annat. Det har absolut ingenting med medborgarskap att göra, utan handlar enbart om var man bor.

Skaffar du dig permanent ryskt uppehållstillstånd och bosätter dig där så räknas du också i folkmängden, alldeles oavsett att du inte är medborgare. Om en rysk medborgare flyttar till Sverige och tappar sin propiska (vilket lite slarvigt kan översättas till folkbokföring, även om det inte riktigt är samma sak) så är han inte längre permanent bosatt i Ryssland, och räknas därmed givetvis inte med i den statistik vi här diskuterar.
Citera
2017-09-24, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Statskupp som 1917 tror jag inte är något alternativ. Snarare att personer i Enade Ryssland och Putins närmaste krets inser vartåt det barkar och börjar sätta press. Oppositionen behövs i den processen för att synliggöra / egga på missnöjet, men sist och slutligen sker förändringen alltid när personer i närheten av den absoluta makten inser att situationen är ohållbar.

I det skedet kan saker och ting börja hända snabbt.

Jag är en av de första att kritisera Putin för vissa av hans tidigare missöden. Det största är ju givetvis Libyen utrikespolitiskt. Att han inte hann skydda Khaddafi, sin bundsförvanat (det gnager i hans huvud när jag skriver det här) . Det största inrikespolitiskt är att de fattigaste fortfarande är jävligt fattiga. Han försöker dock ställa mycket av detta till rätta och har lovat Haftar i Libyen stöd samt att han låter Nalanyj och Strelkov debattera i rikstäckande media och på Youtube. Angående det inrikespolitiska så kan man väl säga att det börjar normalisera sig. Jag tror sanktionerna har gjort att vissa "reserver" nu gått till folket (de fattigaste) och att det kommer få till stånd "utökade marknadskrafter". Om man inte ser Putin i ljuset av att han faktiskt var KGB så fattar man inte hur man släpper luften ur en cykelventil. Putin är ventilen men han kommer sitta kvar så länge som det behövs för att en världsregering inte uppstår. Putin är således garanten för världen. Det är först när ni psykopater lägger ner som Putin lägger ner.
Citera
2017-09-24, 06:59
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Jag är en av de första att kritisera Putin för vissa av hans tidigare missöden. Det största är ju givetvis Libyen utrikespolitiskt. Att han inte hann skydda Khaddafi, sin bundsförvanat (det gnager i hans huvud när jag skriver det här) . Det största inrikespolitiskt är att de fattigaste fortfarande är jävligt fattiga. Han försöker dock ställa mycket av detta till rätta och har lovat Haftar i Libyen stöd samt att han låter Nalanyj och Strelkov debattera i rikstäckande media och på Youtube. Angående det inrikespolitiska så kan man väl säga att det börjar normalisera sig. Jag tror sanktionerna har gjort att vissa "reserver" nu gått till folket (de fattigaste) och att det kommer få till stånd "utökade marknadskrafter". Om man inte ser Putin i ljuset av att han faktiskt var KGB så fattar man inte hur man släpper luften ur en cykelventil. Putin är ventilen men han kommer sitta kvar så länge som det behövs för att en världsregering inte uppstår. Putin är således garanten för världen. Det är först när ni psykopater lägger ner som Putin lägger ner.

Att han inte hann skydda Khaddafi är en nonsens-sak som ryssar inte sist och slutligen bryr sig om. Fattigdomen är dock a och o. Dvs kommer Putin också i fortsättningen att kunna förklara för det ryska folket varför de är fattiga på pedagogiskt sätt.

Varje år måste man fortsätta hitta på förklaringar till fattigdomen som inte har med den egna politiken utan med dem "där borta" (nu kommer vd igen att komma med sina påståenden om att ryska ekonomin går på räls...)
Citera
2017-09-24, 08:04
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:

Mamma mamma, världsregeringen och rymdödlorna anfaller! Snälla mamma, hjälp mig när Soros kommer och tar min snuttefilt!

19 miljoner fattiga 2015/2016. Ett totalt rekord sedan 2006. Enligt statliga Rosstat.

https://www.gazeta.ru/business/news/2016/03/21/n_8398397.shtml

Det behövs inte, för Ryssland är rikt på resurser, har en högutbildad befolkning och under ledarskap av Anders Åslund - eller indirekt förvaltning från den hemliga konsensuskonspirationen i DC/EU/FN/IMF - skulle nationen blomstra som nyliberala vallmofält!

Nyfattigdomen, tillsammans med tömda reserver och tiotusentals döda i Ukraina, är priset för Putins flörtar med populister och extremnationalister.

MEN Putin, eller en kontrollerbar klon, är nog det bästa vi kan hoppas på. Det kommer ingen ny Jeltsin, med stöd av Open Society och beväpnad med kakor att dela ut, som kan rädda Ryssland. Snarare tror jag, och många ryssar jag talat med, att det finns risk för en betydligt mer nationalistisk och isolationistisk våg från den extrema högern.

Putin är lite som EU. Jävligt långt ifrån perfekt, men det bästa alternativet för en någorlunda stabil status quo.
Citera
2017-09-24, 09:53
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
Mamma mamma, världsregeringen och rymdödlorna anfaller! Snälla mamma, hjälp mig när Soros kommer och tar min snuttefilt!

19 miljoner fattiga 2015/2016. Ett totalt rekord sedan 2006. Enligt statliga Rosstat.

https://www.gazeta.ru/business/news/2016/03/21/n_8398397.shtml

Det behövs inte, för Ryssland är rikt på resurser, har en högutbildad befolkning och under ledarskap av Anders Åslund - eller indirekt förvaltning från den hemliga konsensuskonspirationen i DC/EU/FN/IMF - skulle nationen blomstra som nyliberala vallmofält!

Nyfattigdomen, tillsammans med tömda reserver och tiotusentals döda i Ukraina, är priset för Putins flörtar med populister och extremnationalister.

MEN Putin, eller en kontrollerbar klon, är nog det bästa vi kan hoppas på. Det kommer ingen ny Jeltsin, med stöd av Open Society och beväpnad med kakor att dela ut, som kan rädda Ryssland. Snarare tror jag, och många ryssar jag talat med, att det finns risk för en betydligt mer nationalistisk och isolationistisk våg från den extrema högern.

Putin är lite som EU. Jävligt långt ifrån perfekt, men det bästa alternativet för en någorlunda stabil status quo.

Håller de fortfarande på att upprepa det där dravlet om hot från extremnationalister..

Jag tvivlar starkt på att det finns utrymme på den kanten. Det mest effektiva sättet att dra undan mattan för extrema politiska grupper är ju att driva deras politik halvvägs. Och det gör ju så väl Putin som Navalny. (Lite på samma sätt som Per-Albin Hansson drog undan mattan för kommunisterna genom att grunda "folkhemmet".) Däremot duger extremisterna utmärkt som spöken att skrämma med för att sätta skräck i folk (Lite på samma sätt socialdemokraterna fick näringslivet att komma emot halvvägs av rädsla för kommunister, saltsjöbadsavtalet etc)

Extrema rörelser kan alltså ha en viktig roll i samhället bara man inte låter sig skrämmas till döds.

Vad skulle sådana nationalister driva i Ryssland som inte drivs idag menar de många ryssar du pratat med?
Citera
2017-09-24, 10:10
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Håller de fortfarande på att upprepa det där dravlet om hot från extremnationalister..

Jag tvivlar starkt på att det finns utrymme på den kanten. Det mest effektiva sättet att dra undan mattan för extrema politiska grupper är ju att driva deras politik halvvägs. Och det gör ju så väl Putin som Navalny. (Lite på samma sätt som Per-Albin Hansson drog undan mattan för kommunisterna genom att grunda "folkhemmet".) Däremot duger extremisterna utmärkt som spöken att skrämma med för att sätta skräck i folk (Lite på samma sätt socialdemokraterna fick näringslivet att komma emot halvvägs av rädsla för kommunister, saltsjöbadsavtalet etc)

Extrema rörelser kan alltså ha en viktig roll i samhället bara man inte låter sig skrämmas till döds.

Vad skulle sådana nationalister driva i Ryssland som inte drivs idag menar de många ryssar du pratat med?

Kortfattat så handlar det inte om att någon ultranationalist tar makten. Utan om att de - till skillnad från med moderna, liberala och goda krafter - är en grupp som växer, har våldspotential och en starkare påverkansgrad på samhället. Det kan svänga utrikespolitiken mot ytterligare aggressioner mot Ukraina, en del talar om Vitryssland också, samt öka den ryska isolationismen mot Väst. Inte för att det är bra för Ryssland, utan för att det är nödvändiga kompromisser för att hålla ihop samhället post-Putin.

Rekommenderar annars alltid objektiva Stratfor: https://www.stratfor.com/analysis/russian-ultra-nationalism-monster-moscow-s-making

Nu tar jag paus, forza Badji, fuck Bajen!
Citera
2017-09-24, 10:21
Medlem
Citat:
under ledarskap av Anders Åslund
Hur man tar sig för pannan när folk föreslår sådant här och samtidigt utmålar en som konspiratorisk när man hävdar att väst försöker ta över Ryssland.

Citat:
alltid objektiva Stratfor
Den var rolig.

Mer än så orkar jag inte skriva idag. Prijatnych vychodnych.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-09-24 kl. 10:24.
Citera
2017-09-24, 11:48
Medlem
Draken55s avatar
när folk föreslår sådant här och samtidigt utmålar en som konspiratorisk när man hävdar att väst försöker ta över Ryssland.

Konspiratorisk?
Nej snarare behöver du ett lager av 14 foliehattar och en Faraday-bur, gärna kombinerat med en tvångströja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in