2016-04-28, 13:35
Medlem
Inte svenska nyheter, men Norges dagspressjournalister vill ha 6000 kr mer i månadslön.

Snacka om att sakna självinsikt. Inte så att upplagorna ökar i vårt granland direkt.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/04/norges-journalister-kom-inte-hela-vagen
Citera
2016-04-28, 14:16
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Inte svenska nyheter, men Norges dagspressjournalister vill ha 6000 kr mer i månadslön.

Snacka om att sakna självinsikt. Inte så att upplagorna ökar i vårt granland direkt.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/04/norges-journalister-kom-inte-hela-vagen
Jag är odelat positiv. Jag tycker att svenska "journalisters" lön skall fördubblas om inte tredubblas. Detta kommer att leda till att över hälften får gå ut i arbetslöshet. Tänk er tusentals journalister som blir arbetslösa innan sommaren. Jag tror att jag skulle få en hjärtinfarkt av glädjechock.

Detta skulle även att utgöra ett starkt incitament för att snabba på utvecklingen av programvara för att ersätta dem.
Citera
2016-04-28, 17:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sviktande annonsintäkter gör att Schibstedägda Verdens Gang inför mikrobetalning. Tanken är att läsarna ska kunna betala för enstaka artiklar.

Vad tror tråden? Är detta taktiken som räddar gammelmedia? Själv känner jag spontant att det är en bättre affärsmodell än att finansiera via reklam. Jag hade nog kunnat tänka mig att betala typ 30-50 öre för att få läsa en artikel som verkar intressant.

http://journalisten.se/nyheter/verdens-gang-infor-mikrobetalning

Problemet är att dom tror att 20-30 kronor är ett lämpligt pris för att läsa en artikel. Jag har sett något sådant där försök och det var rätt bra betalt dom ville ha. Jag blev intresserad att läsa, men backade direkt av princip då jag såg priset.
Citera
2016-04-28, 18:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Problemet är att dom tror att 20-30 kronor är ett lämpligt pris för att läsa en artikel. Jag har sett något sådant där försök och det var rätt bra betalt dom ville ha. Jag blev intresserad att läsa, men backade direkt av princip då jag såg priset.

Tja, problemet är ju ungefär som med film och tidskrifter, de finns ju att ladda ner på piratsiter, det är ju enklare att skydda ett dataspel åtminstone om det ska spelas on Line, man kan ju inte ta skärmdump på ett spel och ha någon större glädje av det, men går ju bra med en text, så skulle det bli vanligt att folk läste artiklar och betalade för dem, så lär det hamna på siter för nerladdning också...
Citera
2016-04-28, 18:09
Medlem
Det är intressant att norska journalisterna säger att affärsmodellen är död... då menar de inte den döende tidningen utan annonsmarknaden på nätet... det som skulle vara räddningen... lär väl inte vara bättre i Sverige.
Citera
2016-04-28, 18:32
Medlem
oberoendemedias avatar
Angående prisnivå så tar Dagens Næringsliv 45 NOK för ett "dagspass".

I teorin så låter det vettigt att köpa enstaka artiklar men jag är tveksam till det praktiska. Det största problemet är att tidningar skriver om samma saker och plockar varandras citat med resultatet att du kan välja den tidning som valt att publicera allt. Undantaget är väl ledare.

Sedan har du betalningen där tidningen får alla dina uppgifter och vet exakt vad du har läst/delat. Det är inget jag känner mig bekväm med.
Citera
2016-04-28, 18:50
Medlem
Av olika skäl så är jag ganska insatt i hur nordnorska lokaltidningar presterar, då både på papper och digitalt, å det är jävligt bra,och detta då de koncentrerat sin journalistik just till det lokala med medborgare-representanter som får publicera sina lokala artiklar utan någon övergripande redigering.
Det gör att det lokala intresset från företagare och köpmän ökar.
Dessa tidningar får gratis-matrial från medborgare, och detta engagemang leder till att lokalbefolkningen gärna läser, som i sin tur leder till att de lokala entreprenörerna gärna slantar för en stänkare mellan by-skvallret.
Jag tror att det är den vägen svensk media också måste gå,inse att trots all kosmopolitisk agenda så är gemene svensk en provinsial medborgare som vill veta om ica säljer fläskkarre för 49,90 istället för flashiga annonser om tre,s senaste surf-erbjudande!
Citera
2016-04-28, 19:24
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Av olika skäl så är jag ganska insatt i hur nordnorska lokaltidningar presterar, då både på papper och digitalt, å det är jävligt bra,och detta då de koncentrerat sin journalistik just till det lokala med medborgare-representanter som får publicera sina lokala artiklar utan någon övergripande redigering.
Det gör att det lokala intresset från företagare och köpmän ökar.
Dessa tidningar får gratis-matrial från medborgare, och detta engagemang leder till att lokalbefolkningen gärna läser, som i sin tur leder till att de lokala entreprenörerna gärna slantar för en stänkare mellan by-skvallret.
Jag tror att det är den vägen svensk media också måste gå,inse att trots all kosmopolitisk agenda så är gemene svensk en provinsial medborgare som vill veta om ica säljer fläskkarre för 49,90 istället för flashiga annonser om tre,s senaste surf-erbjudande!
Jag tror också på detta. Det finns ett behov av lokal journalistik på ett helt annat sätt än när det gäller världshändelser som "alla" rapporterar. Det måste bara till en ny och fungerande affärsmodell för det hela där man känner att man får någonting för sina pengar.

Att betala per artikel som nämns ovan kanske är ett sätt. Om inte annat så får man ju en helt annan bild om vad läsarna är beredda att betala för. Man måste sätta en vettig rubrik och leverera vettigt innehåll, annars kommer läsaren att känna sig lurad på pengarna för just den artikeln eftersom det finns en direkt koppling mellan dessa. Lurar man läsaren är denne förlorad.

Kanske det rentav samlas i en tjänst som tidningarna ansluter sig till och levererar material i konkurrens med varandra. Facebook är ju lite inne på den linjen, men samtidigt blir det ju svårt för Facebook att ta betalt på andra sätt än annonser.
Citera
2016-04-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag tror också på detta. Det finns ett behov av lokal journalistik på ett helt annat sätt än när det gäller världshändelser som "alla" rapporterar. Det måste bara till en ny och fungerande affärsmodell för det hela där man känner att man får någonting för sina pengar.

Att betala per artikel som nämns ovan kanske är ett sätt. Om inte annat så får man ju en helt annan bild om vad läsarna är beredda att betala för. Man måste sätta en vettig rubrik och leverera vettigt innehåll, annars kommer läsaren att känna sig lurad på pengarna för just den artikeln eftersom det finns en direkt koppling mellan dessa. Lurar man läsaren är denne förlorad.

Kanske det rentav samlas i en tjänst som tidningarna ansluter sig till och levererar material i konkurrens med varandra. Facebook är ju lite inne på den linjen, men samtidigt blir det ju svårt för Facebook att ta betalt på andra sätt än annonser.

Vilken liten ort som helst i vårat land har en grupp som heter vad händer i"?", där har du den potentialen att utveckla en lokaljournalistik som heter duga.
Om folk får veta vad som händer,från folk som de känner, så lär de stå ut med hur mycket reklam som helst och framförallt kommer de lokala entreprenörerna att känna en trygghet i att deras annonser riktas mot dem som kommer att kunna utnyttja dem, jag har tänkt på det här ett tag,och inser att ingen kommer att bli miljonär på detta,
Det blir lite mer som ett projekt som är bra för det stora flertalet, och kanske kan betala ett par heltidstjänster på en ort med kanske 10000 invånare.En gång i tiden kostade sig lokaltidningarna på att ha en heltidsanställd journalist på varje ort med 3000-4000 invånare, dom kanske tänkte lite rätt där ändå!, och då var det journalister som enbart var inriktade på det lokala!
Citera
2016-04-28, 20:00
Medlem
För facebook så är väl det största problemet hur man kan synka ihop lokala annonsörer med lokala grupper, där tycker jag att de agerar väldigt efterblivet just nu, men med tanke på facebooks historia så lär de väl uppdatera sig även där!
Citera
2016-04-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157

Det är ökningen per år, inte per månad.

Ser att de fick 3000 spänn, dvs. 250 kronor ytterligare i månaden.
Citera
2016-04-28, 20:54
Medlem
KokaGrodas avatar
Media må ha eskalerande finansiella problem p g a digitaliseringen och svårigheter att finna en ny finansiell betalform som kan kompensera papperstidningens sotdöd, men media har fortfarande en imponerande politisk makt över Sverige.

Se bara på MP.
Den 14 april startade rapporteringen av bostadsminister Kaplans extremistkontakter, det följdes sedan upp med nya avslöjanden och ett ökat drev dag för dag (inte minst beroende på MP:s egen oförmåga att släcka media-brasan) och med nya avslöjanden. "Nyheterna" har varit kända sedan länge, men media har inte velat skriva om det - förrän nu. Nu ser det ut som om t o m språkrören (alltså inklusive det tidigare så omåttligt, omotiverat, populära "underbarnet" Fridolin) kan sparkas.
MP har alltså på bara 14 dagar (!) gått från journalisternas oantastbara gullebarn till att bli det värsta mobbingoffer Sverige skådat sedan de otaliga SD-dreven.
Det är fan-i-mig en imponerande uppvisning av medias makt!

Jag drar paralleller till Juholts uppgång och fall.
Först Messias, frälsaren av Oskarshamn, nyss uppstånden från Sveavägen 68, och sedan korsfäst slutligen efter en förnedrande Golgata med "Förlåt-mig-turnén, hånande avsagda grodor (jämför Juholt /Romson), graverande pressläckor, m m.
Vänstermedia insåg naturligtvis redan då att Juholt skulle vara ett kommande gigantiskt sänke för S och övriga vänstern om man skulle ha kvar Juholt som partiledare inför valet 2014. Ville media ha en vänsterregering 2014 (och det ville man!) gällde det att offra Juholt i tid för att minimera skadan i opinionen. Tidpunkten var perfekt.
Samma gäller nu med MP. Ska MP klara sig kvar 2018, måste kanske de kontaminerade språkrören bytas ut i tid. Det är nu eller aldrig för vänstermedia att försöka rädda kvar MP och vänstern vid makten.

Som sagt, det är oerhört förvånande hur snabbt drevet fått så stora effekter på bara 14 dagar. Medias makt är stark. Knappast demokratiskt, och vi ser ju hur rännstensjournalistiken ständigt firar nya segrar.
Det är skrämmande!
Senast redigerad av KokaGroda 2016-04-28 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in