2016-04-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinNalle
Det tillkommer en kostnad till.
Dessa två samkör även returtidningarna gemensamt "till återvinning"
, kors o tvärs genom Sverige.

Fast det är samma grej.

De som lämnar tidningen till försäljningsställena på morgonen är samma person som plockar returerna.
Citera
2016-04-27, 15:31
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Mittmedia ska starta upp en helt ny avdelning med 12 journalister som ska producera sponsrad journalistik.

Jag fattar inte. Ska företag betala för att journalisterna ska skriva om dem, men rapporteringen kommer vara opartisk? Så man betalar för att inte bli ignorerad av medierna? Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?

Är det bara jag som missuppfattat alltihop eller är detta en jätteoklar affärsidé?

http://journalisten.se/nyheter/mittmedia-satsar-pa-sponsrad-journalistik

Nästa steg blir väl att de erbjuder (givetvis inte gratis) företagen en positiv artikel, om företaget inte är intresserade av tjänsten så publiceras en negativ artikel, som mot en avgift kan refuseras.
Eller att företag ges möjligheten att köpa bort gamla negativa artiklar, t ex Volkswagen erbjuds att köpa en tjänst som diskret tar bort (eller gör artiklarna väldigt svåra att hitta) alla gamla artiklar om manipulerad miljödata från dieselbilar.

Ungefär så här:
Citat:
Det är inte ofta vi skriver om våra konkurrenter, men idag kommer vi med all säkerhet att ge en av dem flera nya leads.

I måndags skrev jag om hur ett företag försökte hota oss på Reco.se. Om inte vi plockade bort deras sida skulle de smutskasta oss på nätet. Jag berättade då, hur vi med viss förvåning konstaterade att företaget ifråga inte hade några omdömen över huvud taget på Rejta.se, och strax därefter kom förklaringen. Det visade sig att Rejta, i sitt tjänsteutbud, erbjuder företag med många dåliga omdömen att köpa bort dessa från sin sida och stänga möjligheten att lämna nya omdömen.

http://blogg.reco.se/kopa-bort-omdomen-fran-reco-se/

Edit: Kom att tänka på AC/DC:s gamla låt, "Dirty deeds, done dirt cheap".
Senast redigerad av Grodfrityr 2016-04-27 kl. 16:26.
Citera
2016-04-27, 16:46
Medlem
MinNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast det är samma grej.

De som lämnar tidningen till försäljningsställena på morgonen är samma person som plockar returerna.

Jo, så är det!
Men dessa returbuntar lagras vid dessa utkörare av tidningarna och hämtas upp av en annan upphandlad åkare, som kör dessa returer till ett uppsamlings plats (tror att det endast finns ett ställe i Sverige?), för att skannas av o vägas, för att veta att dessa buntar innehåller rätt vikt gentemot ombudens returrapportering (annars inga returpengar).

Vart skräpet sen tar vägen vet jag inte, men jag antar att att dom sparar ALLA dessa kokböcker o dylikt, för att försöka sälja dessa i en ny utgåva, pappbuntarna går nog till återvinning av nytt papper, men mest troligt till dasspapper.

Cirkeln är sluten o dessa tidningar har säkert åkt 50 mil, om man lägger till leveranserna av papper till tryckerierna.

Undrar hur mycket det kostar att leverera tidningarna till gotland, hmm....
Citera
2016-04-27, 18:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Mittmedia ska starta upp en helt ny avdelning med 12 journalister som ska producera sponsrad journalistik.

Jag fattar inte. Ska företag betala för att journalisterna ska skriva om dem, men rapporteringen kommer vara opartisk? Så man betalar för att inte bli ignorerad av medierna? Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?

Är det bara jag som missuppfattat alltihop eller är detta en jätteoklar affärsidé?

http://journalisten.se/nyheter/mittmedia-satsar-pa-sponsrad-journalistik
I fackpressen har detta varit standardförfarande så länge jag minns. Man kontaktas av en entusiastisk murvel som vill skriva om ens fantastiska företag, till något temanummer. Samtidigt blir man kontaktad av en annonsförsäljare från samma tidning. Om man inte annonserar blir det ej heller någon artikel.
Citera
2016-04-27, 19:25
Medlem
flukkes avatar
"fördubblad förlust för SkD-koncernen"

http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/04/nastan-fordubblade-forlust-for-skd-koncernen

Skånska Dagbladets rörelseresultat (EBIT) sjönk från -10 miljoner kronor 2014 till - 17 miljoner kronor för 2015. Detta kommer förmodligen bli ännu sämre nästa år då deras presstöd minskar med ytterligare 4 miljoner.

Vågar man gissa på ytterligare 20 miljoner minskade intäkter 2016 och förlust på runt 20 miljoner?
Undra hur länge ägarna är villiga att förlora 2 skiffrigt antal miljoner per år.. Inom kort behöver SkD göra något drastiskt för att överleva, förmodligen dra ner på utgivningen
Citera
2016-04-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/04/nastan-fordubblade-forlust-for-skd-koncernen

Skånska Dagbladets rörelseresultat (EBIT) sjönk från -10 miljoner kronor 2014 till - 17 miljoner kronor för 2015. Detta kommer förmodligen bli ännu sämre nästa år då deras presstöd minskar med ytterligare 4 miljoner.

Vågar man gissa på ytterligare 20 miljoner minskade intäkter 2016 och förlust på runt 20 miljoner?
Undra hur länge ägarna är villiga att förlora 2 skiffrigt antal miljoner per år.. Inom kort behöver SkD göra något drastiskt för att överleva, förmodligen dra ner på utgivningen

De har redan slagit in på den vägen:
Citat:
Branschtidningen Journalisten rapporterar att åtgärden om att gå från en sjudagarstidning till en sexdagarstidning kommer att ge en resultatförbättring på omkring 10 miljoner kronor. Samtidigt kommer dock annonsintäkter och prenumerationsintäkter att minska, varför man också måste spara ytterligare pengar genom personalnedskärningar

Personalen får väl snart ta med sig toalettpapper hemifrån:
Citat:
Sandberg menar vidare att hon inte kan se någonting annat som tidningen hade kunnat spara in pengar på, då man redan hyr ut delar av tidningens fastighet och till och med slopat ”fredagskakan”.

Ner till sexdagarsutgivning=färre pren=mindre annonser=mindre intäkter=färre utgivningsdagar=ännu mindre annonser=ännu mindre intäkter...till det bittra slutet...

http://nyadagbladet.se/inrikes/skanska-dagbladet-sparar-minskar-utgivningstakt/
Citera
2016-04-27, 20:25
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Om man googlar "Skånska Dagbladet" får man som första förslag upp "skånska dagbladet dödsannonser", det säger ganska mycket om kvarvarande läsekrets ålder och huvudintresse.

2013 var rörelseresultat (EBIT) -41 miljoner.

Antal anställda
2012/209
2013/193
2014/168
Citera
2016-04-27, 21:25
Medlem
Grodfrityrs avatar
Förmodligen är det den yngre (mindre gamla ...) delen av Skånska Dagbladets läsekrets som läser nätupplagan. Sannolikt har även pappertidningsläsarna dödsannonser som huvudintresse.

Citat:
Ägande

Tidningen är numera andratidning i Malmö, efter Sydsvenska Dagbladet. Tidningen ägs främst av Skånska Tidningsägareföreningen (en ekonomisk förening med drygt 400 andelsägare[4] och del av den lokala centerrörelsen[1]), och man är därmed den enda dagstidningen i Sydsverige med lokala ägare.[4]

I Skånska Dagbladet-koncernen ingår även tidningen Norra Skåne. Under åren 1996–2013 var också Laholms tidning en del av koncernen.

(...)

Tidningen hade enligt 2013 års TS-statistik en total upplaga på 26 900 exemplar, vilket 2014 sjönk något till 25 200
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska_Dagbladet

2015 var upplagan nere i 23 200 exemplar (varav digital publ. 2 000).
Citera
2016-04-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I fackpressen har detta varit standardförfarande så länge jag minns. Man kontaktas av en entusiastisk murvel som vill skriva om ens fantastiska företag, till något temanummer. Samtidigt blir man kontaktad av en annonsförsäljare från samma tidning. Om man inte annonserar blir det ej heller någon artikel.

Alltså, va fan går du på? Tycker inte att "så länge jag minns" räcker som faktaunderlag.
Patetiskt dravel är vad det är.
Citera
2016-04-28, 11:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Alltså, va fan går du på? Tycker inte att "så länge jag minns" räcker som faktaunderlag.
Patetiskt dravel är vad det är.
Så du dementerar alltså denna praxis i fackpressen, att man förväntas annonsera för att det skall skrivas en artikel? Alla som drivit företag kan intyga riktigheten i mitt påstående.

Jag förstår att du inte har drivit företag. Frågan är om du ens haft en hederligt jobb.
Citera
2016-04-28, 12:13
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Sviktande annonsintäkter gör att Schibstedägda Verdens Gang inför mikrobetalning. Tanken är att läsarna ska kunna betala för enstaka artiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Christian Haneborg
Större delen av det digitala innehållet i VG har varit baserat på gratismodellen som finansierats genom annonser. Nu ser vi att denna betalningsmodell är osäker.

Vad tror tråden? Är detta taktiken som räddar gammelmedia? Själv känner jag spontant att det är en bättre affärsmodell än att finansiera via reklam. Jag hade nog kunnat tänka mig att betala typ 30-50 öre för att få läsa en artikel som verkar intressant.

http://journalisten.se/nyheter/verdens-gang-infor-mikrobetalning
Citera
2016-04-28, 12:14
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
De har redan slagit in på den vägen:

Personalen får väl snart ta med sig toalettpapper hemifrån:

Ner till sexdagarsutgivning=färre pren=mindre annonser=mindre intäkter=färre utgivningsdagar=ännu mindre annonser=ännu mindre intäkter...till det bittra slutet...

http://nyadagbladet.se/inrikes/skanska-dagbladet-sparar-minskar-utgivningstakt/

Synd om deras fredagskaka..

Om de går ner i utgivningstakt lär man hamna i en nedåtgående spiral med fler tapp och mer besparingar. De kan säkert överleva ett tag med hjälp av besparingar och effektiviseringar men faktum kvarstår att deras läsare bokstavligen dör ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in