2016-04-25, 05:59
Medlem
elgecys avatar
Jag har bara arbetat på mitt jobb 1 mån, där med även bara betalat a-kassa i 1 månad. Måste redan (p gr av medicinska skäl, som kan styrkas, kopplade till tjänsten) säga upp mig och nästa jobb kommer förmodligen vara en tjänst inom en annan a-kassa. Ska jag fortsätta betala på denna nuvarande a-kassa tills jag hittar nytt jobb?
Citera
2016-04-25, 06:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag har bara arbetat på mitt jobb 1 mån, där med även bara betalat a-kassa i 1 månad. Måste redan (p gr av medicinska skäl, som kan styrkas, kopplade till tjänsten) säga upp mig och nästa jobb kommer förmodligen vara en tjänst inom en annan a-kassa. Ska jag fortsätta betala på denna nuvarande a-kassa tills jag hittar nytt jobb?
Om du vill vara med i en a-kassa så är det väl det enklaste alternativet. Om det senare blir aktuellt med byte, om du börjat jobba i en annan bransch, se då till att stämma av med a-kassorna så att det inte blir något glapp mellan in- och utträde.
Citera
2016-04-25, 17:48
Medlem
har en fundering till.

Har 1 dag kvar att ta ut, så jag blev anmäld till Utvecklingsgarantin.

Då jag har barn så trodde jag att jag automatiskt skulle få 150 nya dagar.

A-kassan säger att jag måste ta ut en månad ifrån Jobb och utvecklingsgarantin, alltså söka ersättning ifrån försäkringskassan innan jag får nåt beslut ifrån dom. En annan sa att dagarna måste ta slut innan jag får beslut om nya dagar.

Men nu kan jag inte använda sista dagen eftersom jag är med i utvecklingsgarantin, och jag får olika svar av A-kassan känns det som.

När man läser om andras fall så låter det så enkelt med automatiskt 150 nya dagar pga barn, men det är tydligen långt ifrån verkligheten?
Citera
2016-04-25, 22:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaiGOon
har en fundering till.

Har 1 dag kvar att ta ut, så jag blev anmäld till Utvecklingsgarantin.

Då jag har barn så trodde jag att jag automatiskt skulle få 150 nya dagar.

A-kassan säger att jag måste ta ut en månad ifrån Jobb och utvecklingsgarantin, alltså söka ersättning ifrån försäkringskassan innan jag får nåt beslut ifrån dom. En annan sa att dagarna måste ta slut innan jag får beslut om nya dagar.

Men nu kan jag inte använda sista dagen eftersom jag är med i utvecklingsgarantin, och jag får olika svar av A-kassan känns det som.

När man läser om andras fall så låter det så enkelt med automatiskt 150 nya dagar pga barn, men det är tydligen långt ifrån verkligheten?
Af brukar få en signal från a-kassan om att ersättningsperioden förlängts med 150 dagar. Mitt tips är att kontakta Af och fråga om det finns någon notering om att dom fått en signal från a-kassan om att du fått fler dagar. Enklast är att ringa Af kundtjänst http://www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt.html

Af gjorde rätt som skrev in dig i jobb- och utvecklingsgarantin när dina dagar höll på att ta slut, eftersom du annars blir utan ersättning. Dom kan skriva ut dig igen. Det a-kassan menar med att du måste vara med i programmet en månad är förmodligen det som står i 13§ näst sista stycket, som gäller vid utskrivning ur programmet.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070414.htm

Af får anvisa sökande som haft arbetslöshetsersättning till jobb- och utvecklingsgarantin när dom har 20 eller färre agar kvar. Se 5§ sista stycket.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070414.htm
Citera
2016-04-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Är med i arbetsgarantin för ungdomar och får ersättning (baserat på min tidigare a-kassa)av försäkringskassan.

Hur länge får jag vara med i detta? Kommer a-kassan räkna om min ersättning senare, och när gör dom det?
edit: gick just in på a-kassan, har 20 dagar kvar där. när dessa är slut, kommer jag att få nya dagar eller hur funkar det?
någon? pillar på mina sista dagar nu.
Citera
2016-04-26, 20:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Är med i arbetsgarantin för ungdomar och får ersättning (baserat på min tidigare a-kassa)av försäkringskassan.

Hur länge får jag vara med i detta? Kommer a-kassan räkna om min ersättning senare, och när gör dom det?
edit: gick just in på a-kassan, har 20 dagar kvar där. när dessa är slut, kommer jag att få nya dagar eller hur funkar det?

Citat:
någon? pillar på mina sista dagar nu.
Det tar mindre än 5 min att leta reda på infon och läsa på, varför har du inte gjort det? Du har dessutom skrivit på anvisningsdokument där du intygar att du tagit del av regelverket för deltagande i jobbgarantin. Och om det nu är så att du inte läser igenom det du skriver under och inte kan googla, varför har du då inte ringt Af och frågat, det tar mindre än 5 min att få svar???

Hur som helst du kan delta i jobbgarantin för ungdomar i 15 månader. Därefter är du aktuell för jobb- och utvecklingsgarantin.
Faktablad om de båda programmen finns här
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer/Faktablad.html
Citera
2016-04-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det tar mindre än 5 min att leta reda på infon och läsa på, varför har du inte gjort det? Du har dessutom skrivit på anvisningsdokument där du intygar att du tagit del av regelverket för deltagande i jobbgarantin. Och om det nu är så att du inte läser igenom det du skriver under och inte kan googla, varför har du då inte ringt Af och frågat, det tar mindre än 5 min att få svar???

Hur som helst du kan delta i jobbgarantin för ungdomar i 15 månader. Därefter är du aktuell för jobb- och utvecklingsgarantin.
Faktablad om de båda programmen finns här
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer/Faktablad.html
Ja visst att ta reda på hur många månader jag kan ha varit med i borde jag nog ha tagit reda på, men efter att ha läst igenom faktabladen så får jag ingen information om vad som händer när min a-kassa tar slut, om jag får nya dagar eller om dom fortsätter på den gamla ersättningen dvs.
Citera
2016-04-27, 01:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja visst att ta reda på hur många månader jag kan ha varit med i borde jag nog ha tagit reda på, men efter att ha läst igenom faktabladen så får jag ingen information om vad som händer när min a-kassa tar slut, om jag får nya dagar eller om dom fortsätter på den gamla ersättningen dvs.
Du skrev ju att du deltar i jobbgarantin för ungdomar, och får alltså aktivitetsstöd istället för arbetslöshetsersättning från a-kassan. Du skriver ju även själv att du får ersättning baserat på din tidigare ersättning från a-kassan

Kontentan är ju att du har aktivitetsstöd, och det kommer inte att ta slut. Det står för övrigt i faktabladen. Varför läser du inte om det du undrar över?
Citera
2016-04-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skrev ju att du deltar i jobbgarantin för ungdomar, och får alltså aktivitetsstöd istället för arbetslöshetsersättning från a-kassan. Du skriver ju även själv att du får ersättning baserat på din tidigare ersättning från a-kassan

Kontentan är ju att du har aktivitetsstöd, och det kommer inte att ta slut. Det står för övrigt i faktabladen. Varför läser du inte om det du undrar över?
För att när jag loggar in på "mina sidor" på a-kassan så räknas mina dagar ner, hittar ingen information om vad som händer när jag når 0 dagar.
Citera
2016-04-27, 19:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
För att när jag loggar in på "mina sidor" på a-kassan så räknas mina dagar ner, hittar ingen information om vad som händer när jag når 0 dagar.
Ersättningarna är samordnade. Det framgår av de tillämpliga regelverken, av info på din a-kassas hemsida, info på Af: s hemsida, info du fått av din a-kassa och info du fått av Af. Kanske dags börja läsa igenom?
Citera
2016-04-29, 16:32
Medlem
Jag har jobbat på ett och samma ställe i flera år utan att få fast anställning, får kontrakt månad för månad och om det är lite och göra nån månad blir jag arbetslös för att bli inringd igen nästa månad. Är trött som fan på skiten nu.

Om jag säger nej till ett nytt 1 månads kontrakt när mitt nuvarande går ut, får jag då 45 dagars karens på akassan eller? Mitt jobb får mig att vilja ta en stor dos arsenik
Citera
2016-05-04, 12:17
Medlem
Cincaids avatar
Går på akassa nu och skall läsa upp två gymnasiebetyg som är csn berättigade.
Då dessa bara varar i 5v känns det som ett jävla klydd att byta från akassa till csn, kan man skippa och köra på eller vad ska jag göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in