2016-04-26, 17:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Vill du verkligen leva i ett land där staten kan frihetsberöva den som avtjänat sitt straff bara för att man tror att denne kan begå brott?

Hur långt ska sådana preventiva åtgärder dras? Ska staten kunna bura in folk bara för att de tror att dessa kan begå brott?

Jag vill leva i ett land där våldsmonopolet skyddar mig och de mina mot galningar som inte kan låta bli att tända eld på hus och egendomar.

Den här dåren skulle aldrig ha dömts till ett tidsbestämt straff, han skulle ha åkt in på ett dårhus och medicinerats till vegetativ status tills hans ålderdom inte tillät honom att göra en fluga förnär.
Citera
2016-04-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Håller med fullständigt! Den här mannen är obotligt sjuk i huvudet! Det är inte frågan om OM. utan NÄR det brinner igen!

En permanent fotboja som nödvändigtvis inte behöver begränsa hans rörelsefrihet men som kartlägger var han rör/rört sig någonstans skulle vara en billigt alternativ till att hålla honom inlåst på anstalt!
Minimikravet kunde ju i alla fall vara att han bär fotboja om han ska kunna bli villkorligt frigiven. Han dömdes väl till åtta år och har suttit 2/3-delar av den tiden nu. Det är alltså 2 år och 8 månader i återstående strafftid. Under den tiden borde han ha boja. Passar inte det så är det bara att stanna kvar i fängelset.
Minister Morgan har nyligen tillsatt en utredare som ska se över det här med villkorlig frigivning och jag tror nog att det om några år införts bestämmelser som innebär att det ställs högre krav för vissa fångar om villkorlig frigivning ska komma ifråga.
Citera
2016-04-26, 18:35
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Minimikravet kunde ju i alla fall vara att han bär fotboja om han ska kunna bli villkorligt frigiven. Han dömdes väl till åtta år och har suttit 2/3-delar av den tiden nu. Det är alltså 2 år och 8 månader i återstående strafftid. Under den tiden borde han ha boja. Passar inte det så är det bara att stanna kvar i fängelset.
Minister Morgan har nyligen tillsatt en utredare som ska se över det här med villkorlig frigivning och jag tror nog att det om några år införts bestämmelser som innebär att det ställs högre krav för vissa fångar om villkorlig frigivning ska komma ifråga.
Det tror jag med. I dagsläget finns det ju inga möjligheter att ålägga honom fotboja. Däremot kan frivården ålägga honom att ha möten med dem hur ofta de vill, följer han inte det så åker han in igen. Ett bra verktyg för polisen om de tappar bort honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag vill leva i ett land där våldsmonopolet skyddar mig och de mina mot galningar som inte kan låta bli att tända eld på hus och egendomar.

Den här dåren skulle aldrig ha dömts till ett tidsbestämt straff, han skulle ha åkt in på ett dårhus och medicinerats till vegetativ status tills hans ålderdom inte tillät honom att göra en fluga förnär.
Instämmer. Han skulle ha dömts till psykvård. Tyvärr så har media och den allmänna opinionen de senaste decennierna verkat hårt för fängelse istället för psykvård. Förr i tiden satt sådana här inne på dårhus och släpptes aldrig ut. Eftersom allmänheten tycker att det är "semester" att sitta på psykvården så döms fler till fängelse.
Citera
2016-04-26, 18:45
Medlem
Citat:
Det tror jag med. I dagsläget finns det ju inga möjligheter att ålägga honom fotboja. Däremot kan frivården ålägga honom att ha möten med dem hur ofta de vill, följer han inte det så åker han in igen. Ett bra verktyg för polisen om de tappar bort honom.

Instämmer. Han skulle ha dömts till psykvård. Tyvärr så har media och den allmänna opinionen de senaste decennierna verkat hårt för fängelse istället för psykvård. Förr i tiden satt sådana här inne på dårhus och släpptes aldrig ut. Eftersom allmänheten tycker att det är "semester" att sitta på psykvården så döms fler till fängelse.

Det är FEL människor som döms till psykvård!

Vi dömer engångs-mördare till någon månads semester på psyket istället för 11 år i fängelse, men inte folk som uppenbarligen är seriepyromaner och dessutom erkänner att dom tänker fortsätta att pyromana så fort dom kommer ut.

Det är ju uppenbart för alla att det är fel i huvet på fanskapet och att han inte har blivit ett dugg bättre av att sitta där han satt.
Citera
2016-04-26, 19:13
Medlem
crusades avatar
Förstår inte varför ingen slagit ihjäl fanskapet....?
Citera
2016-04-26, 19:35
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Tänkbara skäl till varför du inte gjort det själv.

1. Du vill inte sitta på livstids fängelse.
2. Du är ingen tuffing som klarar att slå ihjäl folk.
3. Du är för lat för att åka de mil som krävs för att "slå ihjäl fanskapet".

Så vilket är det? Och varför ska någon annan vara annorlunda?
Citera
2016-04-26, 19:56
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Just det där med psykvården förr i tiden håller jag inte med om - anledningen till den skepsis mot psykvården som t.o.m. spritt sig till domstolarna är alla de fall där kriminaldårar släpptes ut efter några månader och sedan begick nya brott. Det var sådana skandaler som ledde till att den särskilda utskrivningsprövningen infördes. Men du kanske syftar på hur det var på 40-talet och tidigare - då kan jag hålla med dig om att dårarna satt inlåsta där de hörde hemma.
Citera
2016-04-26, 19:59
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Just det där med psykvården förr i tiden håller jag inte med om - anledningen till den skepsis mot psykvården som t.o.m. spritt sig till domstolarna är alla de fall där kriminaldårar släpptes ut efter några månader och sedan begick nya brott. Det var sådana skandaler som ledde till att den särskilda utskrivningsprövningen infördes. Men du kanske syftar på hur det var på 40-talet och tidigare - då kan jag hålla med dig om att dårarna satt inlåsta där de hörde hemma.
Du tänker fel. Förvisso dömdes fler till fängelse efter att lagen ändrades och praxis ändrades för vad som är att anses som tokig. Men även rättspsyktiderna har blivit mycket längre men allmänhetens uppfattning är ungefär som din, att man sitter korta tider. Det gör man inte och det var säkert minst tre decennier det var så. Det är lika naivt som att tro att alla fångar får permissioner och att fängelse är bekväma hotell.
Citera
2016-04-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Ja, så gjorde de hemma hos er i Somalia, men nu befinner du dig i Sverige
Citera
2016-04-26, 20:09
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Du tänker fel. Förvisso dömdes fler till fängelse efter att lagen ändrades och praxis ändrades för vad som är att anses som tokig. Men även rättspsyktiderna har blivit mycket längre men allmänhetens uppfattning är ungefär som din, att man sitter korta tider. Det gör man inte och det var säkert minst tre decennier det var så. Det är lika naivt som att tro att alla fångar får permissioner och att fängelse är bekväma hotell.

Vi tänker nog hyfsat lika i alla fall - även jag är medveten om att de sitter längre på rättspsyk nu för tiden jämfört med på 60- och 70-talen, vilket för övrigt är en utveckling jag ställer mig positiv till. Det jag syftade på var att du skrev att de satt länge "förr i tiden" - min poäng var snarare hur mycket förr i tiden du menade. Ett tag runt 70-talet rådde det ett himmelsskriande flum inom den rättspsykiatriska vården.
Citera
2016-04-26, 20:44
Medlem
Citat:
Var han ska bosätta sig är inte klart men det blir inte i Ystadstrakten, säger polisinformatör Ewa-Gun Westford.

Citat:
Jag tror inte på någon förbättring, hatet mot samhället har han kvar, han har uttryckt hat mot kriminalvården som han anser har behandlat honom illa. förklarar Dan Granvik.
– Det kommer att räcka med att polisen griper honom för någon förseelse för att han ska komma i gång igen, för han klarar inte motgångar, förklarar han.

http://www.skd.se/2016/04/26/gryningspyromanen-har-avtjanat-sitt-straff/

Undra vad det första Ulf kommer att bli misstänkt för nu när han är frisläppt?
Själv tror jag på narkotikabrott, eget innehav eller snatteri/stöld.
Citera
2016-04-26, 21:11
Medlem
Undra vad det första Ulf kommer att bli misstänkt för nu när han är frisläppt?
Själv tror jag på narkotikabrott, eget innehav eller snatteri/stöld.[/quote]

Jag tror frihetskänslan överväldigar och att fängelsetiden ändå avskräcker från att begå brott som innebär direkt frihetsberövande. Det talar för en tid i frihet. Men, med det sagt, när han känner eller upplever sig kränkt så kan han återfalla. Straffet har dock varit kännbart och han vill inte återuppleva det.

Förhoppningsvis finner han ro med cannabis och vänner. I så fall, gott slut. Om inte blir det ett liv på anstalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in