2016-04-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onedayyousee
Vi hade en "handläggare" på enheten i norrköping först, han var dock inte den slutgiltiga handläggaren utan endast den som har kontakt med ambassaden efter intervjun.

Efter att jag ringt honom och "gnällt" ett antal gånger så lovade han att försöka ta tag i ansökan och dela ut den till slutgiltig enhet.

En månad senare hade ansökan hamnat i uppsala och då fick jag mailadress till teamleadern där, mejlade henne som sa att hon hoppades på att kunna dela ut vårt ärende till en handläggare inom en månad.

1,5 månader senare ringer jag åter växeln som då meddelar att en handläggare finns på ärendet. Jag får kontaktuppgifter men har inte kontaktar honom ännu då jag är osäker på om det skälper snarare än hjälper. Ringer då återigen till växeln två veckor senare och de säger samma sak, att denna herre står som handläggare på ärendet men att inget hänt och vi har alltså inte missat någon efterfrågad komplitering eller liknande.

Det som gör mig osäker är att man tidigare hört om par som fått beslut timmar eller få dagar efter att de tilldelats en handläggare. Vi har nu efter snart 3 veckor varken fått beslut, uppmaning om komplitering eller kallelse till intervju. Vi vill ju såklart bara ha ett beslut nu och inget mera krångel som leder till ytterligare väntan så frågan är om man ska ligga på handläggaren eller bara ha is i magen.

På migrationsverkets hemsida uppgår nu väntetiden till mellan 16-18 månader, men det är ju knappast något man litar på.

Det låter snarare som om ni fick en "tittare" från Norrköping.
Förmodligen har ni fått ytterligare en "tittare" i Norrköping.

Har du möjlighet att åka till något av Migrationsverkets kontor och fråga direkt?

Till saken hör att "handläggare" är en titel på Migrationsverket.
Om någon med titeln handläggare tittat på ert ärende så säger växeln att ni fått en handläggare.
Om någon med titeln teamledare tittat på ert ärende så säger växeln att ni fått en handläggare.

Prova att skicka e-post till den förmodade handläggaren/tittaren och fråga om han är er handläggare som kommer att läsa ert ärende och fatta beslut i ärendet.

Ställ INGEN fråga om långa väntetider, intervjuer eller annat som kan besvaras med standardsvar.
Då får du förmodligen bara ett standardsvar.
Citera
2016-04-22, 15:34
Medlem
Jochen-s avatar
Efter kontakt med kundtjänst så fick jag reda på att vårt ärende även det ligger i Norrköping hos en handläggare. Blev positiv men nu känns det mer eller mindre som en "mellanlandning" och att handläggaren ifråga inte kommer vara den beslutsfattande typen.

Lite smårädd för att trycka på med samtal för att få igång bollen i rullning, känns ju inte som att något händer om man inte agerar.
Citera
2016-04-23, 00:05
Medlem
Ansökt 2015-07-18
Intervju 2015-04-13
Väntar på att få en handläggare
Citera
2016-04-23, 00:26
Medlem
Jag har en vän som har webansökt för 4 månader sedan och de har fått kompletteringsfrågor om bilder etc. Vi hade fått frågor om bilder samband med min mans intervju. Jag fattar inte hur de tittar på olika ärenden. För vissa går det fort medan de andra bara väntar
Citera
2016-04-23, 14:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Jag har en vän som har webansökt för 4 månader sedan och de har fått kompletteringsfrågor om bilder etc. Vi hade fått frågor om bilder samband med min mans intervju. Jag fattar inte hur de tittar på olika ärenden. För vissa går det fort medan de andra bara väntar
ingen förstår hur de gör med det. Vissa får 3 månader, vissa dröjer det längre 22 månader.
Det kan inte bara bero hur komplicerat det är.
Citera
2016-04-23, 22:03
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
ingen förstår hur de gör med det. Vissa får 3 månader, vissa dröjer det längre 22 månader.
Det kan inte bara bero hur komplicerat det är.

det skulle kunna vara så att handläggarna väljer ärenden själv och inte får dom tilldelade... Så var det för 6 månader sedan iaf.....
Citera
2016-04-24, 15:28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
det skulle kunna vara så att handläggarna väljer ärenden själv och inte får dom tilldelade... Så var det för 6 månader sedan iaf.....

Tror mycket på det också!! Att de väljer ut de fall som är lätta. För att få upp sin egen statistik!!
Därav bra grund i löneförhandlingar.

Sedan hur intresserad är de (nyanställda) jobba häcken av sig, för sedan kanske få sparken på grund av arbetsbrist?? För det verka inte sjunka nämnvärt även om de har anställt en jäkla massa med folk.

Även om det kom en invasion med nyanlända under hösten/sommaren
Citera
2016-04-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass

Enligt Riksrevisionens senaste rapport (som kom för mindre än 1 månad sedan)
så fungerar det fortfarande så att handläggarna kan välja ärenden.
Citera
2016-04-24, 19:47
Medlem
Borde samla ihop alla som har sökt visum och protestera någonstans i Sverige, kanske händer något då och den svenska regeringen inser att deras EGNA invånare mår sjukt dåligt av att bli behandlade som skräp. Jag får bara skit av mina vänner då jag klagar på att folk som inte betalar skatt blir bättre behandlade än de som levt här hela sitt liv...
Citera
2016-04-24, 22:00
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
Enligt Riksrevisionens senaste rapport (som kom för mindre än 1 månad sedan)
så fungerar det fortfarande så att handläggarna kan välja ärenden.

Precis som jag misstänkte, ingenting ändras, korruptionen frodas på migverket..
Citera
2016-04-24, 22:37
Medlem
Hur vanligt är det att den som bor i Sverige blir också intervjuad?
Jag fick höra att det finns en del som har haft intervju här i Sverige också. Stämmer det?
Citera
2016-04-25, 07:52
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Hur vanligt är det att den som bor i Sverige blir också intervjuad?
Jag fick höra att det finns en del som har haft intervju här i Sverige också. Stämmer det?
Ja, det stämmer men det är ovanligt. De gör intervju med personen i Sverige om de bedömer att extra utredning är nödvändig.

Det handlar främst om den man vill ta hit tidigare varit asylsökande eller vistats illegalt i Sverige eller om man känt varandra väldigt kort tid före ansökan eller om man tidigare tagit någon och sedan avbrutit det. Dvs saker som kan se misstänkt ut i deras ögon.

Om personen i Sverige behöver intervjuas så kan det bli ett års extra handläggningstid. Men totalt sett är det ganska liten andel av alla ärendena som det blir sådan utredning på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in