2015-10-06, 02:57
  #3313
Medlem
Jag har hört mycket om att det tar väldigt lång tid för att få sitt uppehållstillstånd godkänd just på grund av att migrationsverket har fullt tryck nu av asylsökningar.

Någon som vet om detta påverkar även väntetider för att få besöksvisum godkända också?
Citera
2015-10-06, 06:52
  #3314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qpeed
Jag har hört mycket om att det tar väldigt lång tid för att få sitt uppehållstillstånd godkänd just på grund av att migrationsverket har fullt tryck nu av asylsökningar.

Någon som vet om detta påverkar även väntetider för att få besöksvisum godkända också?

I och med att det är ambassaderna själva som tar dom besluten ska det inte påverkas. Möjligen en aning om det på ambassader dit flyktingar söker sig.
Citera
2015-10-06, 10:29
  #3315
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qpeed
Jag har hört mycket om att det tar väldigt lång tid för att få sitt uppehållstillstånd godkänd just på grund av att migrationsverket har fullt tryck nu av asylsökningar.

Någon som vet om detta påverkar även väntetider för att få besöksvisum godkända också?
Precis som jorgen-s nämnde ska det inte göra det.
Därför många ansöker turistvisum först, för det går snabbt, oftast på ett par veckor. Nackdelen det är max 90 dagar.

Var noggrann om du ansöker turist visum, för en dag över 90 dagar går inte alls. Så bokar returbiljetten hellre någon dag innan, än precis den 90:e dagen. För flyg kan kludda med mera... Det tar inte passkontrollen hänsyn till. Det fick min fru erfara.
Citera
2015-10-06, 22:55
  #3316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Precis som jorgen-s nämnde ska det inte göra det.
Därför många ansöker turistvisum först, för det går snabbt, oftast på ett par veckor. Nackdelen det är max 90 dagar.

Var noggrann om du ansöker turist visum, för en dag över 90 dagar går inte alls. Så bokar returbiljetten hellre någon dag innan, än precis den 90:e dagen. För flyg kan kludda med mera... Det tar inte passkontrollen hänsyn till. Det fick min fru erfara.


Det är nog besöksvisum man ska söka...inte turistvisum. Ska man turista så vill dom ha en rätt detaljerad plan och man måste även visa att man har tillräckligt med pengar för uppehållet...runt 450 kr per dag.
Citera
2015-10-07, 07:29
  #3317
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
Det är nog besöksvisum man ska söka...inte turistvisum. Ska man turista så vill dom ha en rätt detaljerad plan och man måste även visa att man har tillräckligt med pengar för uppehållet...runt 450 kr per dag.
Oj!! Jag trodde det var samma sak.
Jag trodde det var ett bara. Men nu när jag tittade, såg jag det var två olika. Sorry my mistake!
Men jag tycker de ser likadana ut. Det enda jag snabbt ser, är en inbjudan behövs vid "besökinbjudan"
Annars är det samma eller jag har fel? Och att tursitvisum är mer invecklat förstås, som du sade.

Men vid besökvisum gäller också försörjning på 450 kr om dan. Att man klarar av det, vilket jag tycker är obegripligt att det ska vara så hög summa. Någon som vet varför det ska vara så hög summa? Det är ju mat för ett helt kompani.
Citera
2015-10-07, 09:33
  #3318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Oj!! Jag trodde det var samma sak.
Jag trodde det var ett bara. Men nu när jag tittade, såg jag det var två olika. Sorry my mistake!
Men jag tycker de ser likadana ut. Det enda jag snabbt ser, är en inbjudan behövs vid "besökinbjudan"
Annars är det samma eller jag har fel? Och att tursitvisum är mer invecklat förstås, som du sade.

Men vid besökvisum gäller också försörjning på 450 kr om dan. Att man klarar av det, vilket jag tycker är obegripligt att det ska vara så hög summa. Någon som vet varför det ska vara så hög summa? Det är ju mat för ett helt kompani.

Inte riktigt samma sak. Rätt mycket som skiljer. Mer vill man att någon ska får stanna upp till 90 dagar så är det besöksvisum som gäller. Turistvisum brukar dom sällan bevilja för längre perioder.
Vad man ska göra är att man ska ange att man står som garant för alla utgifter som den sökande kommer att ha i Sverige. Då räcker det med att t.ex. visa att man har en fast inkomst som är tillräcklig...och då är det inte tal om några 450 kr per dag.
Citera
2015-10-07, 13:47
  #3319
Medlem
Dagens samtal med Migrationsverket var märkligt.

M: "Ert ärende börjar bli gammalt nu, så det borde vara dags att få en handläggare, men å andra sidan hade ni intervju ganska sent, i juni."

Jag: "Men kön går väl bara efter ansökningsdatum?"

M: "Ja, absolut."
Citera
2015-10-07, 14:37
  #3320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qbgalning
Dagens samtal med Migrationsverket var märkligt.

M: "Ert ärende börjar bli gammalt nu, så det borde vara dags att få en handläggare, men å andra sidan hade ni intervju ganska sent, i juni."

Jag: "Men kön går väl bara efter ansökningsdatum?"

M: "Ja, absolut."


Lita inte på något dom säger.

Mitt ärende ligger på enhet 2 i Solna ena dagen och nästa på enhet 1.
Citera
2015-10-07, 16:31
  #3321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Lita inte på något dom säger.

Mitt ärende ligger på enhet 2 i Solna ena dagen och nästa på enhet 1.

Jag ringer enheterna på måfå. Det ska ju inte spela någon roll var man ligger.
Får olika svar från alla enheter.
Citera
2015-10-07, 17:33
  #3322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen-s
Inte riktigt samma sak. Rätt mycket som skiljer. Mer vill man att någon ska får stanna upp till 90 dagar så är det besöksvisum som gäller. Turistvisum brukar dom sällan bevilja för längre perioder.
Vad man ska göra är att man ska ange att man står som garant för alla utgifter som den sökande kommer att ha i Sverige. Då räcker det med att t.ex. visa att man har en fast inkomst som är tillräcklig...och då är det inte tal om några 450 kr per dag.

Turistvisum till Italien fungerade bra i vårt fall 12 månader direkt men med 90 dagarsregeln så tre månader här 3 månader borta.....osv.
Citera
2015-10-07, 17:47
  #3323
Medlem
hagsatras avatar
Min tjej nyttjade också turistvisum via Italien, hon hade tur och fick två års schengenvisa. (innan vi ansökte om UT) Så hon kunde vara här under väntetiden. Sköt det snyggt så ska det inte vara några problem vistas här tre månader i taget under väntetiden.
Citera
2015-10-07, 20:50
  #3324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qbgalning
Dagens samtal med Migrationsverket var märkligt.

M: "Ert ärende börjar bli gammalt nu, så det borde vara dags att få en handläggare, men å andra sidan hade ni intervju ganska sent, i juni."

Jag: "Men kön går väl bara efter ansökningsdatum?"

M: "Ja, absolut."

Fick ett liknande svar när jag ringde häromdagen. Frågade precis det du sa, och helt plötsligt blev hela samtalet lite märkligt då han höll med mig..
Vad har ni för taktik förresten, ni andra? Ringer ni ofta till MIG för att sätta press eller låter ni det ha sin gång? Vad har ni som fått besked efter att ha pressat sagt för att få de att lägga på ett kol eller två?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in