2019-09-28, 08:28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000
Jag fick svar ifrån migrationsverket att ansökan ligger i kö till en beslutshandläggare.

Tänkte inte mer på det men har nu för mig att jag läst att det finns olika typer av handläggare men att det endast är beslutshandläggaren som kan avgöra ärendet.

Intervju är gjord som ska ha gått bra enligt min partner.

Kan det betyda att vår ansökan är komplett och nu väntas på att avgöras?

Funderat på att skicka in "önskemål om att få ärendet avgjort nu när 6mån passerar" och väntar ansökningen på en beslutsfattare så bör det ju betyda att ingenting saknas.

Det är en chanstagning! För tänk om de fattas något viktigt dokument, som har en avgörande faktor till positivt ände! Risken är då de säger nej vid din ansökan pågrund de fattas information som är avgörande.

För intervju är gjord, så betyder det är inte att ansökan är komplett. Saker kan till komma på frågor som har dykt upp under intervjun.
Citera
2019-09-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är en chanstagning! För tänk om de fattas något viktigt dokument, som har en avgörande faktor till positivt ände! Risken är då de säger nej vid din ansökan pågrund de fattas information som är avgörande.

För intervju är gjord, så betyder det är inte att ansökan är komplett. Saker kan till komma på frågor som har dykt upp under intervjun.
Tänkt samma sak men nu verkar det ligga i kö till en beslutsfattande handläggare.
Det är ju sista steget som jag förstått.
Skulle handläggarna se saker som fattas hade vi hört det innan de skickade vidare ansökningen till beslutshandläggaren.

Under intervju så blev hon tvungen att ordna:
- Fullmakt för mig
- Ge bilder och biljetter samt skicka in lite fler efteråt(de bad henne göra det fort också).

Vi är nästan helt säkra på att vi gjort rätt med övriga saker:
Skillsmässopapper
Singel status
Hyreskontrakt
Arbetskontrakt och löner
Pass/identitet
Bevis med bilder/biljetter/chathistorik

Det enda som kan hända ifall överklagan också failar är att ärendet står i kö tills dess det är vår tur. Man får ju inte avslag på ansökningen. Man förlorar dock sin chans att be om beslut och kan inte testa igen efter 9månaders väntan.

Vi ska föröska besöka varandra men nekas besök så kommer vi nog föröska med att få ett beslut eftersom de nekar oss att träffas under väntetiden i mitt land. Har gott om pengar så advokat kommer bli inkopplad vid överklagan, har redan ordnat med den biten eftersom 3veckor är väldigt kort tid när man inte är redo.
Citera
2019-09-28, 09:12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Tänkt samma sak men nu verkar det ligga i kö till en beslutsfattande handläggare.
Det är ju sista steget som jag förstått.
Skulle handläggarna se saker som fattas hade vi hört det innan de skickade vidare ansökningen till beslutshandläggaren.

Under intervju så blev hon tvungen att ordna:
- Fullmakt för mig
- Ge bilder och biljetter samt skicka in lite fler efteråt(de bad henne göra det fort också).

Vi är nästan helt säkra på att vi gjort rätt med övriga saker:
Skillsmässopapper
Singel status
Hyreskontrakt
Arbetskontrakt och löner
Pass/identitet
Bevis med bilder/biljetter/chathistorik

Det enda som kan hända ifall överklagan också failar är att ärendet står i kö tills dess det är vår tur. Man får ju inte avslag på ansökningen. Man förlorar dock sin chans att be om beslut och kan inte testa igen efter 9månaders väntan.

Vi ska föröska besöka varandra men nekas besök så kommer vi nog föröska med att få ett beslut eftersom de nekar oss att träffas under väntetiden i mitt land. Har gott om pengar så advokat kommer bli inkopplad vid överklagan, har redan ordnat med den biten eftersom 3veckor är väldigt kort tid när man inte är redo.
Aha okey! Men när beslutsfattande har fått ärendet, så går det snabbt! Det är något som beslutsfattande undrar om !? Många handläggare är nya, och kan inte alltid allt! Så därför får det till dem återgår förundersöka något.
Citera
2019-09-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Aha okey! Men när beslutsfattande har fått ärendet, så går det snabbt! Det är något som beslutsfattande undrar om !? Många handläggare är nya, och kan inte alltid allt! Så därför får det till dem återgår förundersöka något.
Det enda jag är rädd för är att "sista delen" saknas, intervju eller kontroll med referentpersonen = jag.

Normalt behöver de Ansökning(med samtliga dokument) + Intervju med sökande + Intervju med referentpersonen för att kunna ta beslut. Men jag har hört/sett många fall där de hoppat över sista delen, min bästa vän slapp också den delen.
Sen sa de på ambassaden att det inte var säkert ifall de skulle kontakta mig, de kanske inte behövde det.

Så rädslan ligger i nedan:
1. De har inte alla delar klara som behövs, saknar intervju med mig.
2. De avslår önskan om beslut med anledning "beslut bör tas senast inom 9månader".

Tack för synpunkter!
Citera
2019-09-28, 10:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det enda jag är rädd för är att "sista delen" saknas, intervju eller kontroll med referentpersonen = jag.

Normalt behöver de Ansökning(med samtliga dokument) + Intervju med sökande + Intervju med referentpersonen för att kunna ta beslut. Men jag har hört/sett många fall där de hoppat över sista delen, min bästa vän slapp också den delen.
Sen sa de på ambassaden att det inte var säkert ifall de skulle kontakta mig, de kanske inte behövde det.

Så rädslan ligger i nedan:
1. De har inte alla delar klara som behövs, saknar intervju med mig.
2. De avslår önskan om beslut med anledning "beslut bör tas senast inom 9månader".

Tack för synpunkter!

Ansökan gäller din fru och inte dig! Så att de kollar dig hör till ovanligheterna. Men visst det förekommer stick förhör vad jag har hört. Jag känner ingen som blivit kallad till intervju. Då menar jag de som bor i Sverige.

Jag var beredd på det också, men jag jobbade i min fru's hemland. Tiden gick inget hände vilket förvånade mig också. Varav jag förhörde mig om det.

Gläd dig i stället du slipper vänta 24 månader eller mer vad jag hört så har det sjunkit rejält.
Citera
2019-09-30, 06:38
Medlem
@Herkulesbig pm
Citera
2019-09-30, 12:20
Medlem
@herkulesbig Gick tydligen inte att skicka pm till dig. Skriver här istället. Min flickvän har fått problem med migrationsverket men vi har inte hört av dem på länge nu. Hon är jätte orolig och vill gifta sig och hon tog upp detta för ett år sen med mig och jag sa nej. Men nu 1 år senare säger hon att hon vill att jag bevisar min kärlek till henne genom att gifta mig med henne så hon kan få stanna här då vi varit tillsammans länge nu, men jag känner mig inte redo att gå in i sånt invecklade äktenskap men tycker om henne mycket och vill kunna hjälpa henne på annat sätt.
Finns det inget annat sätt än att gifta sig?
Citera
2019-10-01, 09:52
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenpojk
@herkulesbig Gick tydligen inte att skicka pm till dig. Skriver här istället. Min flickvän har fått problem med migrationsverket men vi har inte hört av dem på länge nu. Hon är jätte orolig och vill gifta sig och hon tog upp detta för ett år sen med mig och jag sa nej. Men nu 1 år senare säger hon att hon vill att jag bevisar min kärlek till henne genom att gifta mig med henne så hon kan få stanna här då vi varit tillsammans länge nu, men jag känner mig inte redo att gå in i sånt invecklade äktenskap men tycker om henne mycket och vill kunna hjälpa henne på annat sätt.
Finns det inget annat sätt än att gifta sig?

Herkules har ledigt idag så jag svarar i hans ställe

Berätta för henne att äktenskap inte garanterar uppehållstillstånd. Det enda migrationsverket vill se är att er relation är seriös. Dvs ni har känt varandra ett tag, ni har träffats och att det finns dokumenterat i stämplar, biljetter, foton, chatt. Sen måste du klara försörjningskrav. Hon kanske vill gifta sig så hon vet du är seriös med henne men det kommer som sagt inte förenkla er resa nämnvärt. Handläggningstiden blir inte kortare för att man gift sig.
Citera
2019-10-08, 11:30
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Det har med forsorjningskravet, har raknat lite pa det och kommit fram till foljande.

Min inkomst efter skatt / manad: SEK 60.086
Kostnader / manad: SEK 24.220
Kvar / manad: SEK 43.866

Ar detta tillrackligt for mig sjalv, fru och tva (2) dottrar enligt Migrationsverket?
Citera
2019-10-09, 12:04
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Det har med forsorjningskravet, har raknat lite pa det och kommit fram till foljande.

Min inkomst efter skatt / manad: SEK 60.086
Kostnader / manad: SEK 24.220
Kvar / manad: SEK 43.866

Ar detta tillrackligt for mig sjalv, fru och tva (2) dottrar enligt Migrationsverket?

Har du så bra inkomst skulle jag inte vara orolig. Om vi antar hennes döttrar är 7+ så ska ni ha kvar 14147 kr efter alla räkningar är betalda, du skriver du har nästan 44k... Du måste ha bostad också och barnen ska ha eget rum (de kan dela rum).

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html
Citera
2019-10-09, 12:47
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Har du så bra inkomst skulle jag inte vara orolig. Om vi antar hennes döttrar är 7+ så ska ni ha kvar 14147 kr efter alla räkningar är betalda, du skriver du har nästan 44k... Du måste ha bostad också och barnen ska ha eget rum (de kan dela rum).

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html

Okay tack, tryckte ju in fel summa, skall vara SEK 35,866 kvar. De ar 17 och 10 bast, bostad har vi, en 3:a, hoppas det okay for dem.
Citera
2019-10-09, 13:22
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Okay tack, tryckte ju in fel summa, skall vara SEK 35,866 kvar. De ar 17 och 10 bast, bostad har vi, en 3:a, hoppas det okay for dem.

Bostaden ska nog inte vara något problem. Däremot kan det vara svårt få tillstånd för 17-åringen då hon troligen hinner fylla 18 innan beslut tas. Jag utgår i mina resonemang att hon inte är din biologiska dotter utan det är din frus dotter (om det är din dotter bör hon vara svensk medborgare).

Har ni (du och din fru) bott tillsammans i minst två år utomlands bör ert ärende kunna handläggas snabbare och hon erhåller PUT. Sammanboendet ska kunna bevisas genom hyresavier eller liknande.

Hinner dottern fylla 18 kan det fortfarande finnas möjlighet för henne att flytta hit men man bör inte vänta för länge. Läs mer om det i sektionen "Annan familjemedlem".

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Foralder-eller-annan-familjemedlem.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in