2016-04-22, 23:21
Medlem
Ja, Jag har sett att den aktuella bilens nummer var 103956.
Angav de andra numren från registret 1997 för att visa att regdatum kunde variera, förmodligen på när bilen såldes.
De båda numren jag angav var de närmaste som fanns kvar i registret 1997.
Det fanns lägre nr och högre nr, men som sagt de närmaste.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-22 kl. 23:31.
Citera
2016-04-22, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Motornummer?

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Ja, Jag har sett att den aktuella bilens nummer var 103956.
Angav de andra numren från registret 1997 för att visa att regdatum kunde variera, förmodligen på när bilen såldes.
De båda numren jag angav var de närmaste som fanns kvar i registret 1997.

Tack för den här informationen.

Så dessa båda chassinummer var alltså de som fanns kvar 1997, och var de som låg närmast detta intressanta chassinummer. Synd att inte 103956 fanns kvar i registret.

När det gäller dessa båda närliggande nummer som finns kvar, kan du där också se motornummer?
Citera
2016-04-22, 23:51
Medlem
Citat:
När det gäller dessa båda närliggande nummer som finns kvar, kan du där också se motornummer?

Tyvärr inte.
Motornummer finns inte med i databasen. Fordonsidentiteten är kopplad till chassinumret.
Det som finns med är: Regnr/Fordonstyp/Märke/Modell/Årsmodell/Kaross/Chassinr/Förstaregdatum/Gruppkod/HK (Hästkrafter)
Citera
2016-04-22, 23:58
Medlem
Ska också tillägga att - 103956 kan dyka upp i registret i framtiden.
Hittar någon bilen någonstans så bör det vara möjligt att föra in den i registret igen.
Den är inte stulen eller skrotad.

Den kan också finnas redan nu, min databas gäller ju 1997.

Tekniskt sett går det säkert att sätta en spärr för nr 103956 hos de som för registret.
Chassinumret är kopplat till tre människors försvinnande.
Vill en person registrera ett fordon som inte finns i fordonsdatabasen görs en ursprungskontroll, bl a hos tillverkaren.

Frågan då är - skulle någon reagera ? En databas tänker ju inte.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-23 kl. 00:26.
Citera
2016-04-23, 00:41
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Är det inte konstigt att även bilen är borta?

Inte det minsta om människorna försvann i den.
Citera
2016-04-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Inte det minsta om människorna försvann i den.

Nej det är det inte.
Men de kanske inte gjorde det ?
Citera
2016-04-23, 09:50
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Du hade ju uppgift om bilens historia, bl a chassinumret.
Kom uppgifterna från länsstyrelsen bilregister, eller från Volvo ?
Jag har sett på nätet att Volvo har uppgifter på levererade bilar, med chassinr, motornummer, etc.
Motornumret skulle vara intressant då detta inte verkar vara samma som chassinumret.

Motornumret har inte med chassinumret att göra. Varje bil hade även ett karossnummer, som inte heller nödvändigtvis hänger ihop med chassinumret.
Citera
2016-04-23, 10:40
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Motornumret har inte med chassinumret att göra. Varje bil hade även ett karossnummer, som inte heller nödvändigtvis hänger ihop med chassinumret.

Det stämmer. Det som också skall tilläggas är att kravet på stansat chassinummer kom väldigt sent. De flesta biltillverkare hade redan startat med chassiinstansning när kravet kom. Jag tror kravet kom i slutet av 60-talet.
Innan stansningen kom åsattes chassinumret i form av en plåtbricka som placerades i motorrum, mellanbräda eller torpedvägg.

Detta är idag bilprovningen och bilregistrets största problem. Veteranbilsentusiaster handlar med brickor från karosser och motorer.

En lång historia, men det jag vill ha sagt är att om en PV skulle dyka upp i Centralt Bilregister som har samma nummer som den "duvblå" så e de liten sannolikhet att det är samma bil.
Citera
2016-04-23, 12:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Plåtbricka.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det stämmer. Det som också skall tilläggas är att kravet på stansat chassinummer kom väldigt sent. De flesta biltillverkare hade redan startat med chassiinstansning när kravet kom. Jag tror kravet kom i slutet av 60-talet.
Innan stansningen kom åsattes chassinumret i form av en plåtbricka som placerades i motorrum, mellanbräda eller torpedvägg.

Detta är idag bilprovningen och bilregistrets största problem. Veteranbilsentusiaster handlar med brickor från karosser och motorer.

En lång historia, men det jag vill ha sagt är att om en PV skulle dyka upp i Centralt Bilregister som har samma nummer som den "duvblå" så e de liten sannolikhet att det är samma bil.

Tack för den här informationen.

Det där med plåtbrickan kommer jag ihåg fanns i de bilar jag hade.

Även om det är liten sannolikhet, om detta chassinummer ev. skulle dyka upp, att det är samma bil så är det ändå intressant om så skulle göra.
Citera
2016-04-23, 12:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppväxt i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag växte upp i Haga på den tiden. Nog tycker jag att det kan liknas vid Christiania. Ingen tänkte så mycket på det på det. För oss var det helt normalt.

Tack för ditt inlägg!

Eftersom du växte upp i Haga under den aktuella tiden som denna tråd handlar om, så borde du veta hur det förhöll sig.
Citera
2016-04-23, 13:22
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag växte upp i Haga på den tiden. Nog tycker jag att det kan liknas vid Christiania. Ingen tänkte så mycket på det på det. För oss var det helt normalt.
Att det fanns en gemenskap, står helt klart. Men nu hade det påståtts att Haga och Annedal varit "mer eller mindre laglösa", att det existerade ett "samhälle i samhället". Men inte var ju dina föräldrar lagbrytare. De var ju hederliga och hårt arbetande människor som betalade skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det vet vi inte eftersom ingen har velat berätta. Varken då eller i nutid.
Men hur vet du då motsatsen? ("Folk visste helt klart saker inofficiellt men ville inte berätta något.")
Vissa kompisar och syskon har i alla fall uttalat sig om att de inte vet vad som hänt. Och ingenting har ju kommit fram skvallervägen under 50 år.

Visst kan folk ljuga, men jag anser att det mesta tyder på att kännedom om vad som hänt funnits i en väldigt snäv krets. De här killarna från enkla förhållanden hade sannolikt råkat ge sig i lag med krafter som inte stammade från Hagakretsarna.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-23 kl. 13:34.
Citera
2016-04-23, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt olika uppfattningar om det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Att det fanns en gemenskap, står helt klart. Men nu hade det påståtts att Haga och Annedal varit "mer eller mindre laglösa", att det existerade ett "samhälle i samhället". Men inte var ju dina föräldrar lagbrytare. De var ju hederliga och hårt arbetande människor som betalade skatt.

Men hur vet du då motsatsen? ("Folk visste helt klart saker inofficiellt men ville inte berätta något.")
Vissa kompisar och syskon har i alla fall uttalat sig om att de inte vet vad som hänt. Och ingenting har ju kommit fram skvallervägen under 50 år.

Visst kan folk ljuga, men jag anser att det mesta tyder på att kännedom om vad som hänt funnits i en väldigt snäv krets. De här killarna från enkla förhållanden hade sannolikt råkat ge sig i lag med krafter som inte stammade från Hagakretsarna.

Det är tyvärr totalt meningslöst att du och jag diskuterar detta fall. Vi har totalt helt olika uppfattningar om i stort sett det mesta.

Jag råkar faktiskt känna till ett flertal personer som än idag vägrar att uttala sig om vad det var som hände detta datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in